PDA

View Full Version : Gitaar stemmen



Ronald_
18 oktober 2007, 19:36
Help, ik ben een beginnend gitaarspeler. Ik heb zelf een elektrisch gitaar, maar nu wou het een tijd terug dat de lage E niet meer goed klonk. Nu wou ik deze stemmen met behulp van een stemprogramma op de pc (voorheen al enkele malen succesvol uitgevoerd).
Ik had alles netjes aangesloten (rechtstreeks, niet via microfoon) en wou gaan stemmen. Maar na het stemmen klonk de E hetzelfde als de A snaar. Nu kreeg ik te horen dat dat aan de octaaf afstelling zou moeten liggen. Maar nu ben ik van de regen in de drup geraakt.

Wat is nu nog een redding? Hoe stem ik dat ding, ik heb geen zin om telkens naar een muziekwinkel te gaan om de week om dat ding goed te laten klinken. Is er goede software voor die heel duidelijk is in het wergeven van tonen?

De gitaar klinkt op het moment totaal nergens naar.

alvast bedankt voor de hulp.

marter544
18 oktober 2007, 19:40
Stemapparaat kopen?

Ronald_
18 oktober 2007, 19:42
Stemapparaat kopen?

is er verschil in een stemapparaat en via de pc? Ik kan mijn gitaar heel makkelijk aan de pc koppelen.

Blaahaab
18 oktober 2007, 19:42
koop voor 90 euro een Boss TU-2, dat is een pedaaltje, is een geniaal ding. Gewoon dat ding tussen je gitaar en versterker in zetten, en dan kun je perfect je gitaar stemmen, voor band spelen, en optredentjes enzo ook perfect.

Ronald_
18 oktober 2007, 19:46
koop voor 90 euro een Boss TU-2, dat is een pedaaltje, is een geniaal ding. Gewoon dat ding tussen je gitaar en versterker in zetten, en dan kun je perfect je gitaar stemmen, voor band spelen, en optredentjes enzo ook perfect.

Ik ben meer een recreatief speler. Heb 10 jaar keyboard gespeeld en toen mee gestopt. Na een aantal jaren geen muziekinstrument bespeeld te hebben begon ik het te missen. Ben dus aan gitaar begonnen, ik kloot op het moment nog zelf wat aan maar wil straks lessen gaan nemen.

Ik heb er dus nog niet erg veel verstand van, en de pedaaltjes zijn voor mij nog even niet nodig. Ik wil gewoon op dit moment mijn gitaar kunnen stemmen :D. Softwarematig gaat toch perfect lijkt me?

Blaahaab
18 oktober 2007, 19:48
je kan ook bij feedback zo'n Korg stemaparaatje kopen, kost nog geen 20 eurie, en is ook een prima ding. Maar een apparaatje lijkt mij gewoon handiger dan met software stemmen, geen ervaring met software, maar mij lijkt dat gewoon minder handig.

Ronald_
18 oktober 2007, 19:50
je kan ook bij feedback zo'n Korg stemaparaatje kopen, kost nog geen 20 eurie, en is ook een prima ding. Maar een apparaatje lijkt mij gewoon handiger dan met software stemmen, geen ervaring met software, maar mij lijkt dat gewoon minder handig.

Maja, ik weet niet hoe ik die octaven afstem.. dat komt volgens mij nog vrij precies. Nu staat het totaal niet goed. Software geeft gewoon het aantal Khz aan en als je daarbij ingeeft met welke snaar je bezig bent geeft hij automatisch aan of de snaar goed gestemd is of wat je moet doen om hem goed te krijgen. Lijkt me hetzelfde als een stemapparaat maar wellicht uitgebreider.

marter544
18 oktober 2007, 19:50
is er verschil in een stemapparaat en via de pc? Ik kan mijn gitaar heel makkelijk aan de pc koppelen.

Een stemapparaat doet het altijd :satisfie:

pikasso
18 oktober 2007, 20:11
Ik denk dat meeste mensen hier een stemapparaat hebben, en jouw probleem niet hebben.
Dan kun je eigenwijs blijven en vasthouden aan je software, of slimmer zijn en een stemapparaatje kopen....

Ronald_
18 oktober 2007, 20:21
Ik denk dat meeste mensen hier een stemapparaat hebben, en jouw probleem niet hebben.
Dan kun je eigenwijs blijven en vasthouden aan je software, of slimmer zijn en een stemapparaatje kopen....

oke, ik ga er een kopen dan. Kan ik met een stem apparaat makkelijk de actaven ook gelijk afstellen?

Gelijk wil ik ook snaren kopen. Is er een advies?
Kunststof of metalen?

McVenco
18 oktober 2007, 20:27
Gelijk wil ik ook snaren kopen. Is er een advies?
Kunststof of metalen?

Kunststof? Op een elektrische gitaar? :???:
(of is er nu een ontwikkeling aan mij voorbijgegaan?)

Ronald_
18 oktober 2007, 20:43
Kunststof? Op een elektrische gitaar? :???:
(of is er nu een ontwikkeling aan mij voorbijgegaan?)

haha, lijkt me duidelijke dan. Dat wordt metaal. Ik dacht eigenlijk dat er ook kunststof snaren waren (of hoe dat ook heet..) Heb ik me dan in vergist.

Maar is het de moeite om dan weer roestvrije snaren te pakken of gewoon simpele snaren?

Over dat stemapparaat. De korg, gaat het daar mee lukken? Ik moet dus nauwkeurig mijn octaven mee af kunnen stellen, zonder dat ik zelf moet gaan gissen en pielen. Want ik heb gewoon geen ervaring en dan kom ik er dus nooit uit.

Mr.Fingers
18 oktober 2007, 21:08
Ga gewoon met je gitaar naar de winkel, en vraag of ze het daar eventjes voordoen (herbesnaren + stemmen)

Ronald_
18 oktober 2007, 21:19
Ga gewoon met je gitaar naar de winkel, en vraag of ze het daar eventjes voordoen (herbesnaren + stemmen)

Is natuurlijk een goede optie. Besnaren lukt me wel, heb het al vaker gedaan.
Het stemmen gaat opzich ook wel, maar nu istie zo erg vals dat als hij aangeeft dat de toon goed is het nog nergens naar klinkt. Zou dus fout octaaf moeten zijn heb ik me laten vertellen.
Maar of ik dit met een stemapparaat makkelijk ga kunnen stemmen vraag ik me af.

gnoeontheboard
18 oktober 2007, 21:37
Wat voor gitaar heb je dan?

Staggs kún je niet eens stemmen. (j/k)

:soul:

Ronald_
18 oktober 2007, 21:39
Wat voor gitaar heb je dan?

Staggs kún je niet eens stemmen. (j/k)

:soul:

een squier strat iets. Niet super ding, maar nog voldoende gezien mijn vaardigheden :rockon:

hendrix2
18 oktober 2007, 21:42
Ik snap geen reet van wat je bedoeld met de octaven afstellen... Wss bedoel je intoneren?
Als je je gitaar nog niet kan stemmen zal intoneren té moeilijk zijn voor jou, dus door de winkel laten doen.
Verder gewoon stemmen met een stemapparaat. En het niet moeilijker maken dan het is, die octaven stemmen ofzo heeft er allemaal niets mee te zien dat je E plots als een A klinkt.

bert k
18 oktober 2007, 21:43
Zet dat octaafverhaal effe uit je hoofd. Ook al is ie niet octaafzuiver, dan kan je hem nog steeds goed stemmen. Octaafzuiver is pas belangrijk bij de hogere posities.

Probeer het ook eens op je gehoor. Je hebt een keyboard begrijp ik. Sla gewoon een lage E aan, en luister of hij eender klinkt als de lage E-snaar. En zo omhoog voor alle snaren.

jaspie
18 oktober 2007, 21:48
http://www.8notes.com/guitar_tuner/

gewoon namaken wat je daar hoort

Jeroen Petrucci
18 oktober 2007, 22:40
Ga naar www.feedback.nl

Koop een Korg stemapparaatje van 20 euro, een setje d`addario snaren 009 in dat paarse pakketje.

Je snaren komen thuis. Je zet ze erop. stemmapparaat aanzetten. Met de E snaar beginnen, en gewoon alles aandraaien totdat bij elke snaar het lampje groen is.

Klaar is Kees!

zjanke
18 oktober 2007, 23:03
Ik denk dat meeste mensen hier een stemapparaat hebben, en jouw probleem niet hebben.
Dan kun je eigenwijs blijven en vasthouden aan je software, of slimmer zijn en een stemapparaatje kopen....

Wat een onzin. Een A is een A, een E is een E. Het is een kwestie van goed luisteren. Ik stem net zo makkelijk met een stemapparaat als op een toon van een keyboard als op flageoletten van mijn eigen gitaar. Een stemapparaat is echt niet heilig, wel handig.

bert k
18 oktober 2007, 23:11
Inderdaad, een E is een E, of dat nou door een stemapparaat geleverd wordt of door software. Maakt niets uit. Ik denk dat het probleem meer zit in het gebrek aan ervaring van topicstarter.

Oetsie
19 oktober 2007, 02:25
Met de hand stemmen, hou je vinger op de 5de fret van de E snaar, de A snaar moet dan hetzelfde klinken, hou dan je vinger op de 5de fret van de A snaar, de D snaar moet dan hetzelfde klinken, en zo ga je je snaren af van laag naar hoog,

één afwijking als je de B snaar wilt stemmen moet je je vinger op de snaar ervoor (G) op de 4de fret houden i.p.v. de 5de, als je zo stemt, en daarna even finetuned met je pc moet het oké zijn.

Ik denk namlijk dat een stemapparaat hetzelfde doet als je pc, want dat ik namelijk een stemapparaat alleen dan digitaal.

(op ten duur zul je het gaan horen)

dunnoaname
19 oktober 2007, 10:44
Om zo te stemmen zoals oetsie zegtmoet natuurlijk wel je E snaar zuiver zijn om mee te beginnen.

JvD.
19 oktober 2007, 10:56
wat doen we nou precies? hij heeft een probleem.. iets met octaven. niemand weet helemaal precies wat hij bedoelt. dus gaan we hem maar advies geven in de hoop dat dat is wat hij bedoelt?
waaronder advies als: koop maar dit.

moeten we niet eerst nog eens beter luisteren wat het probleem is?
wat is het probleem?

jimihattricks
19 oktober 2007, 10:59
Om zo te stemmen zoals oetsie zegtmoet natuurlijk wel je E snaar zuiver zijn om mee te beginnen.

hehe ja..

wat ook kan helpen: de kiestoon van je vaste telefoontoestel is een A..

stem eerst de A-snaar (de op 1 na dikste snaar) volgens de kiestoon, en pas daarna oetsie's methode toe..

dus:
5e fret E-snaar = A
5e fret A-snaar = D
5e fret D-snaar = G
4e fret G-snaar = B
5e fret B-snaar = e (de hoge)

-hopelijk vertyp ik me niet, dan kom je altijd zo n00berig over haha-

Ronald_
19 oktober 2007, 13:10
hehe ja..

wat ook kan helpen: de kiestoon van je vaste telefoontoestel is een A..

stem eerst de A-snaar (de op 1 na dikste snaar) volgens de kiestoon, en pas daarna oetsie's methode toe..

dus:
5e fret E-snaar = A
5e fret A-snaar = D
5e fret D-snaar = G
4e fret G-snaar = B
5e fret B-snaar = e (de hoge)

-hopelijk vertyp ik me niet, dan kom je altijd zo n00berig over haha-

Dit heb ik al geprobeerd, dit deed ik ook voordat ik softwarematig stemde maar dat lukt me gewoon niet omdat de 3 niet gewikkelde snaren (om het zo maar even te noemen, dus de E B E) gewoon heel anders klinken dan de lage snaren (een heel ander soort geluid lijkt wel). Dat softwarematig stemmen gaat volgens mij gewoon hetzelfde als een stemapparaat. Gewoon blijven draaiien totdat het lampje groen wordt (in het programma)

Maar nu krijg ik mij E niet meer goed, die klinkt gewoon precies hetzelfde als de A. Terwijl de stemsoftware gewoon aangeeft dat het goed is.

Nu weet ik dat de stemsoftware Khz meet, en heeft iemand mij verteld dat het dus kan zijn dat de octaven fout zouden staan. Dan geeft hij wel aan dat de snaar goed staat, maar dan klinkt het gewoon verkeerd. Dit zou ik kunnen controleren door de snaar aan te slaan en een keer aan te slaan op de 12e fret. Geeft hij bij beiden aan dat het goed is (groene lampje brand) dan zou het weer goed moeten zijn. En de octaven zou je bij stellen met de schroefjes onderaan bij de snaren (geen idee hoe het heet).
Maar dit komt dus OF zeer precies OF het werkt niet, want ik krijg het niet voor elkaar. Om te controleren had ik ook wat andere snaren proberen te verstellen, maar nu is dus alles in de war.

Gisteren weer proberen te stemmen zonder op de octaven te letten, alle snaren stonden volgens 2 verschillende software juist gestemd maar toch klinkt het zo vals als maar kan.

Nu zijn de snaren een klein beetje roestig (niet veel). Lijkt me niet dat het daar aan kan liggen.
Ik heb nu nieuwe snaren besteld en dan ook gelijk maar een stemapparaat, zodat we dat iig uit kunnen sluiten.

Baal er wel van omdat ik nu enige tijd al niet kan spelen :(

Hopelijk is het probleem zo wat duidelijker...

JvD.
19 oktober 2007, 13:18
Dit heb ik al geprobeerd, dit deed ik ook voordat ik softwarematig stemde. Dat softwarematig stemmen gaat volgens mij gewoon hetzelfde als een stemapparaat. Gewoon blijven draaiien totdat het lampje groen wordt (in het programma)

Maar nu krijg ik mij E niet meer goed, die klinkt gewoon precies hetzelfde als de A. Terwijl de stemsoftware gewoon aangeeft dat het goed is.

Nu weet ik dat de stemsoftware Khz meet, en heeft iemand mij verteld dat het dus kan zijn dat de octaven fout zouden staan. Dan geeft hij wel aan dat de snaar goed staat, maar dan klinkt het gewoon verkeerd. Dit zou ik kunnen controleren door de snaar aan te slaan en een keer aan te slaan op de 12e fret. Geeft hij bij beiden aan dat het goed is (groene lampje brand) dan zou het weer goed moeten zijn. En de octaven zou je bij stellen met de schroefjes onderaan bij de snaren (geen idee hoe het heet).
Maar dit komt dus OF zeer precies OF het werkt niet, want ik krijg het niet voor elkaar. Om te controleren had ik ook wat andere snaren proberen te verstellen, maar nu is dus alles in de war.

Gisteren weer proberen te stemmen zonder op de octaven te letten, alle snaren stonden volgens 2 verschillende software juist gestemd maar toch klinkt het zo vals als maar kan.

Nu zijn de snaren een klein beetje roestig (niet veel). Lijkt me niet dat het daar aan kan liggen.
Ik heb nu nieuwe snaren besteld en dan ook gelijk maar een stemapparaat, zodat we dat iig uit kunnen sluiten.

Baal er wel van omdat ik nu enige tijd al niet kan spelen :(

Hopelijk is het probleem zo wat duidelijker...

dat hele verhaal met octaven slaat helemaal nergens op. of bedoel je dat je snaar open en E is, en op het 12de fret een A ? dan is er idd wat mis.

waar woon je, niet toevallig bij iemand van gitaarnet in de buurt?

(geeft ie bij stemmen aan : dit is een "E" of geeft ie alleen een groen lampje?
want dan kan dat lampje idd ook betekenen dat het een (willekeurige)zuivere noot is.)

Year62
19 oktober 2007, 13:35
Surf eens naar http://www.tunemybass.com/ en kies dan waarschijnlijk voor u een 6 string gitaar en normale stemming E dus.

jimihattricks
19 oktober 2007, 15:08
Dit heb ik al geprobeerd, dit deed ik ook voordat ik softwarematig stemde maar dat lukt me gewoon niet omdat de 3 niet gewikkelde snaren (om het zo maar even te noemen, dus de E B E) gewoon heel anders klinken dan de lage snaren (een heel ander soort geluid lijkt wel). Dat softwarematig stemmen gaat volgens mij gewoon hetzelfde als een stemapparaat. Gewoon blijven draaiien totdat het lampje groen wordt (in het programma)

Maar nu krijg ik mij E niet meer goed, die klinkt gewoon precies hetzelfde als de A. Terwijl de stemsoftware gewoon aangeeft dat het goed is.

Nu weet ik dat de stemsoftware Khz meet, en heeft iemand mij verteld dat het dus kan zijn dat de octaven fout zouden staan. Dan geeft hij wel aan dat de snaar goed staat, maar dan klinkt het gewoon verkeerd. Dit zou ik kunnen controleren door de snaar aan te slaan en een keer aan te slaan op de 12e fret. Geeft hij bij beiden aan dat het goed is (groene lampje brand) dan zou het weer goed moeten zijn. En de octaven zou je bij stellen met de schroefjes onderaan bij de snaren (geen idee hoe het heet).
Maar dit komt dus OF zeer precies OF het werkt niet, want ik krijg het niet voor elkaar. Om te controleren had ik ook wat andere snaren proberen te verstellen, maar nu is dus alles in de war.

Gisteren weer proberen te stemmen zonder op de octaven te letten, alle snaren stonden volgens 2 verschillende software juist gestemd maar toch klinkt het zo vals als maar kan.

Nu zijn de snaren een klein beetje roestig (niet veel). Lijkt me niet dat het daar aan kan liggen.
Ik heb nu nieuwe snaren besteld en dan ook gelijk maar een stemapparaat, zodat we dat iig uit kunnen sluiten.

Baal er wel van omdat ik nu enige tijd al niet kan spelen :(

Hopelijk is het probleem zo wat duidelijker...

zoals al eerder aangegeven ben jij waarschijnlijk aan het proberen je gitaar te intoneren.. (wat je overigens precies allemaal aan het doen bent is mij een groot raadsel, maargoed, dat moet je allemaal zelf weten natuurlijk :satisfie: )

in ieder geval zijn je 3 onomwonden snaren niet E B E maar E B G (een aap die graag bananen eet van dik naar dun)

om het enigszins weer recht te zetten (maar dit is zo fokking lomp dat ik wsl het hele forum over me heen krijg);

zorg ervoor dat op de lage E de afstand van topkam tot fret no. 12 precies even lang is als de afstand tussen fret no. 12 en brugzadel

schuif vervolgens de rest van de zadeltjes op de volgende manier op:
http://www.stratcollector.com/scnimages/58/58bridge.gif

dus zadeltje G op gelijke hoogte zadeltje A, zadeltje B gelijke hoogte zadeltje D.. enfin, meestal zit je dan iig al op de goeie weg en kun je daarna evt beslissen tot finetunen

(nogmaals > vrij lompe methode, maar mss helpt het je op weg)

bert k
19 oktober 2007, 15:12
Nee, nee, nee!


Ga nou niet zitten intoneren als je de gitaar niet eens gestemd krijgt! Volkomen zinloos.

Ik heb het idee dat je de lage E snaar veel te hoog hebt gestemd, als hij precies als de A snaar klinkt. Dan zegt je software dat het oke is, die hoort een A. Draai hem eens een flink stuk terug. Kijk, en een beetje luisteren heb je toch wel nodig.

JvD.
19 oktober 2007, 15:16
Nee, nee, nee!


Ga nou niet zitten intoneren als je de gitaar niet eens gestemd krijgt! Volkomen zinloos.

Ik heb het idee dat je de lage E snaar veel te hoog hebt gestemd, als hij precies als de A snaar klinkt. Dan zegt je software dat het oke is, die hoort een A. Draai hem eens een flink stuk terug. Kijk, en een beetje luisteren heb je toch wel nodig.

hulde bert, met dat gelul over 'octaven' zet ie ons allemaal op het verkeerde been. hoe je ook kunt merken dat je E veels te hoog staat is door gewoon op je snaar te drukken, als die snaar in vergelijking tot de rest heel strak staat is het niet goed. zo deed ik eht toen ik net speelde.

jimihattricks
19 oktober 2007, 15:20
damn ja, ts:

luister anders es naar de intro van nothing else matters; dat is steeds:

open E, open G, open B, open e, open B, open G

overigens begint dit topic op een hele goeie danwel slechte grap te lijken..

Ronald_
19 oktober 2007, 16:39
Nee, nee, nee!


Ga nou niet zitten intoneren als je de gitaar niet eens gestemd krijgt! Volkomen zinloos.

Ik heb het idee dat je de lage E snaar veel te hoog hebt gestemd, als hij precies als de A snaar klinkt. Dan zegt je software dat het oke is, die hoort een A. Draai hem eens een flink stuk terug. Kijk, en een beetje luisteren heb je toch wel nodig.

Dit is niet het geval. Met de software kan ik selecteren welke snaar ik ga spelen en dan geeft hij aan of mijn snaar goed staat. Als ik dus aangeef dat ik de lage E ga spelen en de G aansla dan slaan alle meters uit en klopt er niks van, een groen lampje zal dan ook nooit verschijnen.

Maja, dat verhaal van die octaven zal wel niet opgaan dan. zoals ik al aangaf, ik ben beginnend gitaarspeler.

Jimihattricks, ik zal het eens gaan proberen. Het zal vast wel 'lomp' zijn, maar beter dan niets.

edit:

damn ja, ts:

luister anders es naar de intro van nothing else matters; dat is steeds:

open E, open G, open B, open e, open B, open G

overigens begint dit topic op een hele goeie danwel slechte grap te lijken..

jah, en dat klinkt dus echt helemaal nergens naar op dit moment. Terwijl volgens 2 verschillende pc's en stemsoftware wordt aangegeven dat mijn gitaar goed gestemt staat.

jimihattricks
19 oktober 2007, 16:48
je zegt dat je de gitaar op je computer hebt aangesloten, het is niet toevallig zoiets?:

http://mtvgames.typepad.com/mtv_video_games_blog/images/9e87574e15a371d04074eb6b61995e801110c4b6.jpe

flauw

ehm, je hebt toch keyboard gespeeld of wat postte je? kun je de snaren niet gewoon stemmen adhv je keyboard..? anders weet ik het ook niet meer en kun je hem beter toch bij je gitaarzaak langsbrengen

Ronald_
19 oktober 2007, 17:26
je zegt dat je de gitaar op je computer hebt aangesloten, het is niet toevallig zoiets?:

http://mtvgames.typepad.com/mtv_video_games_blog/images/9e87574e15a371d04074eb6b61995e801110c4b6.jpe

flauw

ehm, je hebt toch keyboard gespeeld of wat postte je? kun je de snaren niet gewoon stemmen adhv je keyboard..? anders weet ik het ook niet meer en kun je hem beter toch bij je gitaarzaak langsbrengen

Hahahaha.. zou je bijna denken he.

Maar er is goed nieuws.
Aan de hand van deze site: http://www.donhofstee.nl/?Zelf_afstellen
ben ik al in de goede richting gekomen. Mijn gitaar is redelijk gestemd nu. Alleen de intonatie staat nog niet helemaal lekker. Hogerop de frets klinkt het nog wat raar. Maar ik ga nu verder wat knutselen, ik heb er weer zin in!

tips zijn verder nog welkom.