PDA

View Full Version : 'Niche' vraag - Silent Guitar



axmaster
18 oktober 2007, 09:27
Beste mensen,

Ik realiseer me dat ik met een vraag over een 'silent guitar' een hele kleine groep mensen aanspreek, maar wellicht dat er iemand is die mij kan helpen.

Ik heb sinds een paar weken een Aria Sinsonido 'silent guitar'. In grote lijnen te vergelijken met de Yamaha Silent Guitar, Frameworks, of de Soloette. Voor degenen die deze gitaren niet kennen: de makers hebben met deze gitaren geprobeerd een akoestische gitaar te bouwen die (bijna) geen akoestisch geluid maakt. Deze gitaren hebben geen klankkast, enkel een 'plank' met fretboard, electronica en stemmechanieken. Om het spelen mogelijk te maken zit er een buizenframe aan met de contouren van een akoestische gitaar. Om het geluid beter te horen kun je een koptelefoon inpluggen, omdat al deze gitaren een vorm van electronische versterking hebben (piezo, microfoontje etc.).

Mijn Aria Sinsonido is een goedkope Chinese kloon van de Soloette. Het geluid wordt versterkt door een in de brug ingebouwde microfoon (meer info op www.soloette.com)

Dan nu mijn vraag. De Aria heeft een truss rod, en de hals is 46 mm. breed. Kenmerken van een staalsnaar gitaar zou je zeggen. Toch is ze 'ontworpen' (?)/geleverd met nylon snaren. Kan ik er echter ook staalsnaren op zetten (desnoods setje .010 of .011)?

Uiteraard moet je nooit staal op een nylonsnaar gitaar zetten, omdat je daarmee de gitaar ruïneert. Maar het gaat hier in feite om een 'plank', waarvan de hals ook nog eens verstevigd is met een truss rod. Het enige dat staalsnaren volgens mij kapot zouden kunnen maken is de brug. Deze bestaat uit een kunststof buisje waarin de stereomicrofoon is geplaatst. Overigens is dit onderdeel origineel Soloette, en op de Soloette site staat dat het gebruik van staalsnaren op een nylonmodel de garantie doet vervallen.

Ik heb heel internet afgezocht om een antwoord op mijn vraag te vinden, ik krijg geen antwoord op mijn emails aan Aria en Soloette, en op andere forums kan men mij niet helpen........ Jullie zijn mijn laatste hoop!!!!!!!!!

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Groet, Peter

Little Jay
18 oktober 2007, 09:47
Hoi Peter,

Ik heb de Sinsonido met stalen snaren, die ook als "steelstring" model verkocht wordt. Voor zover ik kan beoordelen is de constructie hetzelfde als de nylonsnarige versie; geschroefde mahonie hals, met trussrod en palisander (denk ik) toets, alles van vergelijkbare dikte. Het enige verschil is volgens mij dat jouw toets vlak zou moeten zijn en de mijne een lichte radius heeft. Zelfs de brug, het buisje met de microfoon is volgens mij identiek, maar jij zegt dat het plastic is, dat is bij mij dacht ik niet het geval. Volgens mij is het metaal, maar dat zou ik even moeten checken.

Mijn eerste gedachte zou zijn dat je op de nylonsnarige Sinsonido versie best staalsnaren kan zetten, nu er een trussrod in de hals zit en de constructie meer te vergelijken is met een elektrische plank dan met een klassieke gitaar. Misschien moet je eens een setje .009 of .010 er op zetten en kijken wat er gebeurd? Als je verdachte verschijnselen ziet kun je ze er weer afgooien? De gitaar zal niet in één keer bezwijken dunkt mij. Op die van mij zitten .011 flatwounds, voor een jazzgitaar-feel.

Als ik vananvond thuis kom zal ik wel even de halsdikte van de mijne opmeten en het materiaal van het microfoonbuisje (de brug) bekijken. Als die zaken overeenkomen bij jou zie ik niet waarom er geen stalen snaren op de jouwe geplaatst kunnen worden. Het zou mij ook niets verbazen als Aria maar één Sinsonido-hals produceert en alleen de maatvoering en de radius aanpast voor het klassieke danwel staalsnarig model, want waarom zouden ze anders een trussrod in de klassieke hebben?

Groet,
Jasper

axmaster
18 oktober 2007, 10:10
Hallo Jasper,

Dank je voor je reactie! Dit forum bewijst zijn waarde maar weer eens!

Ik had dezelfde gedachte over de mogelijkheid om er staalsnaren op te zetten, maar ja, die opmerking van Soloette over de garantie... Ik kan me echter ook voorstellen dat een fabrikant zich indekt om gedoe te voorkomen.

Als je vanavond naar jouw Sinsonido kijkt (waarvoor bij voorbaat dank), zou je dan ook willen kijken naar de stemmechanieken? Bij mij zitten er goedkope no-name mechanieken op voor een slotted head stock. Wellicht dat op een staalsnaar model reguliere stemmechanieken zitten.

Wat vindt je trouwens van de werking van de volume knop en bass/treble knop? Bij mij werkt dat maar matig. Het gaat niet lineair: eerst gebeurt er weinig, en in het laatste stukje plotseling heel veel. Ik kan er mee leven, maar echt goed is het niet.

Alvast bedankt, groet,

Peter

Little Jay
18 oktober 2007, 11:19
Volgens mij ook goedkope no-names, van die zwarte, ook in een slotted headstock, maar zal dat vanavond meteen meenemen met de inspectie!

Ik ben ook niet laaiend enthousiast over het electronica gedeelte. Dat het volume niet lineair toeneemt merk ik eerlijk gezegd met een koptelefoon niet zo (heb 'm meestal voluit staan), wel als ik 'm inplug in de versterker (wat ik overigens niet zo vaak doe). Zal inderdaad met de potmeters te maken hebben. Het zullen wel logaritmische zijn dan ipv lineair? Zou een relatief simpele en goedkope upgrade zijn denk ik, van die mini-potmeters kosten haast niets. Ik had wel liever een gescheiden toonregeling voor bas en treble gezien, maar ik kan er mee leven. Aangezien ik 'm gebruik als oefen- en reisgitaar waarbij ik het geluid en de feel van m'n jazzgitaar wil immiteren, draai ik de Tone helemaal naar de baskant, voor lekkere donkere jazz-tonen.

Overigens heb ik gemerkt dat de bijgeleverde koptelefoon redelijk is afgestemd op de gitaar! Andere koptelefoontjes geven vaak te veel bas. Maar ik gebruik toch meestal een in-ear koptelefoontje van Sony, zeker in omgevingen met wat meer achtergrondgeluid (trein, rumoerige omgeving), hoor je jezelf echt 10x beter.

Vind het een lekker gitaartje, maar speel wel met het idee om de hele voorversterker een keer te upgraden. Gewoon een nieuwe (laten) solderen met betere componenten. Ook iets van een speaker-simulator/DI achtig-iets zou ik lekker vinden, maar ik gebruik 'm natuurlijk als elektrische gitaar.

Little Jay
18 oktober 2007, 20:40
Peter,

Ok even gecheckt: de hals van de staalsnarige sinsonido verloopt van ongeveer 26 mm dikte bij de hiel/overgang naar de body, naar zo'n, 22/23 mm bij de "kop". De breedte verloopt van 55 mm bij de hier naar 43mm bij de kop. (Een slank halsje, de hals van m'n klassiek nylonsnarige gitaar is beduidend forser! Maar zonder trussrod natuurlijk). Met .011 flatwounds, die volgens mij meer trekkracht hebben dan roundwounds van die dikte, heb ik een zeer strak afgestelde hals, met een minimale 'curve'.

De stemmechanieken: vrijwel identiek aan die van een klassieke gitaar, in eenzelde slotted headstock design. Enige verschil met m'n klassieke is dat de staafjes waar de snaren omheen winden (hoe noem je die?!? ;-) van metaal zijn en iets dunner dan de houten of plastic klosjes waar nylonsnaren op een klassieke gitaar omheen winden.

De brug/het element is bij nader inzien inderdaad van kunststof (of misschien metaal met een kunstof omhulsel), dus vast identiek aan die van jou.

Ik denk dat Aria gewoon één ontwerp heeft voor zowel de staal- als de nylonsnaar, zodat ze dat met minimale aanpassingen kunnen verkopen voor zijnde of het één, of het ander (staal danwel nylon).

Ik zou zonder aarzelen steelstings op het nylonmodel durven leggen!

Succes er mee!

Jasper

axmaster
18 oktober 2007, 21:30
Hallo Jasper,

Dank je voor je informatie. Ik concludeer dat er een verschil in halsbreedte is, en de staafjes van de stemmechanieken verschillen. Bij mij zijn ze van kunststof. Ik ga er dan maar gewoon een setje .010 op zetten en kijken wat er gebeurt. Mijn grootste 'angst' is dat de kracht van staalsnaren het element beschadigd, maar het lijkt erop dat onze gitaren hetzelfde element gebruiken. Ook zullen de dunste stalen snaren wel in de staafjes van de stemmechanieken 'vreten', maar daaraan valt toch niet zoveel te vernielen, een mooie aanleiding om deze te upgraden.

Ik hoop dat ik dit weekend in de gelegenheid ben om er andere snaren op te zetten, anders wordt het ergens volgende week. Ik zal in ieder geval het resultaat posten. Mocht jij ooit werk maken van het verbeteren van de electronica ben ik zeer benieuwd naar de kosten en het resultaat.

Overigens gebruik ik een Sennheiser 480 Classic HD II hoofdtelefoon als ik thuis speel. Een al wat oudere, half open model waarmee de Aria beter klinkt dat het bijgeleverde opvouwbare ding. Maar ach, voor de klank heb ik hem sowieso niet gekocht!

Nogmaals dank, groet,

Peter

axmaster
23 oktober 2007, 22:39
Hallo Jasper,

Ik heb er gisteren een setje .010 op gezet, en ben aangenaam verrast over het resultaat.

De ruimte tussen de 'body' en de bolt-on-neck is wel wat groter geworden, maar niet iets waar ik me zorgen over maak. Het is alleen met een inspectielampje te zien. Zoals verwacht moest ik wel de truss rod aandraaien, en de actie opnieuw afstellen, maar dat was alles. De stemmechanieken functioneren zo mogelijk nog slechter, ik zal wel zien hoe lang ik ermee kan leven (wat zijn die dingen slecht!)

Het geluid is naar mijn subjectieve oordeel heel veel beter geworden. Het is alsof het element altijd al bedoeld was voor staalsnaren. Versterkt klinkt de Aria nu redelijk als een echte akoestische gitaar. Daar was met nylon snaren geen sprake van.

Nog een waarschuwing over het demonteren van het buizenframe. Ik deed dat iets te gehaast, waardoor het hout rond het voorste 'busje' een beetje is gaan splijten. Om het te fixeren heb ik er waterdunne secondenlijm in laten lopen, en verwacht verder geen problemen, maar enige voorzichtigheid is niet onverstandig!

Ik ben benieuwd hoe de gitaar zich de komende weken houdt. Mocht er iets echt mis gaan, dan zal ik het weer posten. Tot nu toe ben ik echter heel tevreden: eindelijk m'n silent finger style gitaartje!

Groet, Peter

Little Jay
24 oktober 2007, 10:20
Klinkt bemoedigend!

Misschien loont het om de halsschroeven een tikje strakker te draaien?

Overigens moet het mogelijk zijn om normale electrische/akoestische stemmechanieken te monteren, kijk maar eens op de site van SoloEtte, hun electrische/staalsnarige modellen hebben dat ook. Ben je met 30 euro voor een setje Gotoh's of zo klaar! Voorlopig functioneren mijn mechanieken echter voldoende goed (mijn ervaring met alle soorten gitaren is overigens dat de stemmechanieken veel stablieler werken als je de snaren netjes oplegt met zo veel mogelijk windingen om de staafjes).

En ja, dat voorste busje voor de beugel: bij mij zelfs een heel stuk hout weg, ook netjes teruggelijmd en zit weer mooi :-0

VariAxe
21 juli 2008, 12:16
@Axmaster

En hoe bevalt de test ??

axmaster
23 juli 2008, 10:29
Beste Variaxe,
De Aria houdt zich met het setje 010 prima. De halshoek lijkt stabiel na een aantal maanden. De actie is prima en er valt goed op te spelen.

Wel valt mij op dat er een hele lichte knik in de hals zit, alsof de truss rod niet helemaal tot de kop doorloopt. De hals is mooi rechts vanaf de 14 fret tot ongeveer de 5e fret, maar daarna loopt de hals licht omhoog.

Ik moet je zeggen dat het qua geluid echter behelpen blijft me de Aria, een echte gitaar blijft the real deal. Maar goed, op de camping in Frankrijk kan ik straks in ieder geval spelen zonder mijn omgeving lastig te vallen.

Mocht je zelf overwegen om een silent guitar aan te schaffen dan zou je ook eens een Traveler Guitar Escape MKII steel moeten proberen. Ik heb daar laatst op gespeeld en dit model benaderde op het gebied van geluid en gevoel een acoustische gitaar nog het beste (maar die kost dan ook ca. € 550).

Groet, Peter

VariAxe
24 juli 2008, 23:38
Zou het nou omgekeerd beter gaan ??
Dus Nylon snaren op een Steelstring Gitaar ??

axmaster
25 juli 2008, 10:22
Als je het over de Aria hebt zou het mij niets verbazen dat je ook prima nylonsnaren op een model voor staalsnaren zou kunnen zetten. Zoals je al in deze thread hebt kunnen lezen lijkt het erop dat het element voor zowel staal- als nylonsnaren gelijk is.

Waar je zeker naar zou moeten kijken is of de halsbreedte niet te krap wordt. Zoals Little Jay al aangaf is de hals van een staalsnaarmodel beduidend smaller. Het is maar de vraag of de hals met de dikkere nylonsnaren nog lekker speelt.

Aan de andere kant, met een staal -> nylon conversie maak je een gitaar nooit kapot, zeker de Aria niet. Ik zou het gewoon proberen.

Groet,
Peter