PDA

View Full Version : Hoe krijg je dit geluid?



espex87
17 oktober 2007, 22:51
Ja hoor weer zon sjaak waarschijnlijk met de verkeerde thread of de verkeerde plaats met een verkeerde vraag maar ik ben nu toch eens gewoon benieuwd.

Ik speel het liefst metal, heavy en weet ik veel... Maar hoe krijg ik nu uiteindelijk dit geluid, je hoort het in seconde 21-22 en lijkt een pulloff achtig iets? Ligt dit nou aan de versterker, gitaar? Of hoort er gewoon een effect tussen? Dit is gewoon een alom bekend metalgeluid en ik wou wel eens weten hoe ik er aan kwam...

bij voorbaat dank en ik zie de thread vanzelf wel op de goede plek komen hoop ik.

Kaïn
17 oktober 2007, 22:53
Dit meen je toch niet hea.... ? :stop:

TimoSomers
17 oktober 2007, 22:53
Ja hoor weer zon sjaak waarschijnlijk met de verkeerde thread of de verkeerde plaats met een verkeerde vraag maar ik ben nu toch eens gewoon benieuwd.

Ik speel het liefst metal, heavy en weet ik veel... Maar hoe krijg ik nu uiteindelijk dit geluid, je hoort het in seconde 21-22 en lijkt een pulloff achtig iets? Ligt dit nou aan de versterker, gitaar? Of hoort er gewoon een effect tussen? Dit is gewoon een alom bekend metalgeluid en ik wou wel eens weten hoe ik er aan kwam...

bij voorbaat dank en ik zie de thread vanzelf wel op de goede plek komen hoop ik.

Linkje? :sssh:

Blend
17 oktober 2007, 22:53
Ja, mss moet je even erbij zetten om welk geluid het gaat....

espex87
17 oktober 2007, 22:56
Ja hoor weer zon sjaak waarschijnlijk met de verkeerde thread of de verkeerde plaats met een verkeerde vraag maar ik ben nu toch eens gewoon benieuwd.

Ik speel het liefst metal, heavy en weet ik veel... Maar hoe krijg ik nu uiteindelijk dit geluid, je hoort het in seconde 21-22 en lijkt een pulloff achtig iets? Ligt dit nou aan de versterker, gitaar? Of hoort er gewoon een effect tussen? Dit is gewoon een alom bekend metalgeluid en ik wou wel eens weten hoe ik er aan kwam...

bij voorbaat dank en ik zie de thread vanzelf wel op de goede plek komen hoop ik.

Heey, tis laat potjandorie!

http://www.youtube.com/watch?v=hXJ3i7eosnU

Blend
17 oktober 2007, 22:58
Overdrive, veel mid's. En het grootste gedeelte zit in je vingers...

espex87
17 oktober 2007, 23:00
Overdrive, veel mid's. En het grootste gedeelte zit in je vingers...

Nou heb ik natuurlijk zoals velen normale amateurs een line 6 spider II, echt leuke amp hoor. Zal het daarmee lukken?

Blend
17 oktober 2007, 23:00
Maar hoe krijg ik nu uiteindelijk dit geluid, je hoort het in seconde 21-22 en lijkt een pulloff achtig iets? Ligt dit nou aan de versterker, gitaar? Of hoort er gewoon een effect tussen? Dit is gewoon een alom bekend metalgeluid en ik wou wel eens weten hoe ik er aan kwam...



Pinchharmonic bedoel je? Ook wel bekend als flagiolet. Moet je even in 'Speeltechnieken' kijken, daar staan vast wel topic's over hoe je het precies speelt!

Blend
17 oktober 2007, 23:01
Nou heb ik natuurlijk zoals velen normale amateurs een line 6 spider II, echt leuke amp hoor. Zal het daarmee lukken?

Uiteraard zal een gedeelte ook aan je gitaar liggen, maar met 'n Spider moet het wel lukken denk ik zo.

Noid
17 oktober 2007, 23:02
Tjonge jonge: jij doet er zelf ook wel veel moeite voor he? Als het om het spelen van iets gaat zou ik toch denken dat je dit zou posten in "speeltechnieken". Wat jou???

Toen ik je post las dacht ik al: het gaat hier vast om een Pinch harmonic. En ja, dat is dus wat je hoort bij 21 sec: zoek en lees in speeltechniek en je weet zo hoe dat moet.

bass blom
17 oktober 2007, 23:04
pinchen bedoel je, jahoor, veel oefenen, is een bepaalde manier van aanslag, soortvan langs de snaar gaan met je plectrum, heeft niet echt veel met je versterker te doen.

espex87
17 oktober 2007, 23:04
Tjonge jonge: jij doet er zelf ook wel veel moeite voor he? Als het om het spelen van iets gaat zou ik toch denken dat je dit zou posten in "speeltechnieken". Wat jou???

Toen ik je post las dacht ik al: het gaat hier vast om een Pinch harmonic. En ja, dat is dus wat je hoort bij 21 sec: zoek en lees in speeltechniek en je weet zo hoe dat moet.

Ja zo creatief was ik momenteel even niet, mijn excuus hiervoor. En heb trouwens een LTD ESP ec-500tje liggen die dat toch echt wel zou moeten kunnen dacht ik. xD

Noid
17 oktober 2007, 23:06
Ja zo creatief was ik momenteel even niet, mijn excuus hiervoor. En heb trouwens een LTD ESP ec-500tje liggen die dat toch echt wel zou moeten kunnen dacht ik. xD
Ja, aan de gitaar of de versterker zal het in ieder geval niet liggen ...

espex87
17 oktober 2007, 23:11
Ja maar als ik nu weet dat het pinch harmonics heet kom ik er wel. God bless youtube he, kan je echt veel vandaan halen... nu het oefenen gewoon.

espex87
17 oktober 2007, 23:16
Nou bedankt voor de hulp allemaal, nu zal ik me wel weer redden een tijdje. En tja, ik blijf gewoon een amateur die ook van gitaren als object houdt. :P

Orpheo
18 oktober 2007, 11:55
een pinch harmonic is niet hetzelfde als een flageolet. een flageolet is je vinger OP de snaar leggen, en dan aanslaan (bijvoorbeeld op de 3e, 4e, 5e, 7e, 9e of 12e fret). een pinch harmonic kan overal, en is echt een manier van aanslaan.

renier
18 oktober 2007, 12:00
Ja, aan de gitaar of de versterker zal het in ieder geval niet liggen ...

nee, dat zou me wat zijn. alsof een bepaalde speeltechniek afhankelijk is van de gitaar.

ot: aanslaan met plectrum, vervolgens in de zelfde beweging met de zijkant van je duim langs de snaar gaan. als het goed is demp je de snaar dan een beetje waardoor hij alleen nog maar snel op de plaats vibreert. dat levert die typische hoge toon op.

JvD.
18 oktober 2007, 12:06
zo'n harmonic doe je door bij het aan slaan met de plectrum de snaar met je het puntje van je duim te schampen. het maakt wel uit waar je dit doet, want het kan ook vals worden. meestal zit precies boven je brugelement weer een opnieuw beginnende octaaf, van daar uit moet je een beetje zoeken.

bert k
18 oktober 2007, 13:18
bij voorbaat dank en ik zie de thread vanzelf wel op de goede plek komen hoop ik.
Als je dat nou eens lekker zelf doet? :sneaky: Vanzelf gebeurt er niets hier, en de mod heeft er geen zin in. Open maar iets in Speeltechniek.