PDA

View Full Version : Versterker geluid opnemen



Thomas88
17 oktober 2007, 22:45
Omdat het topic wat ik eerder vandaag heb aangemaakt over de jamlab mij niet zoveel meer helpt maak ik even een nieuwe aan. die andere mag wat mij betreft dan ook wel verwijderd worden.

Mijn nieuwe vraag is. Kan je het geluid dat uit de gitaar versterker opnemen?
en zo ja hoe, wat heb je er voor nodig ?

Alvast bedankt,
Thomas

Blend
17 oktober 2007, 22:56
Line-out / Koptelefoon -> Jackplug naar je computer (6,3 mm -> 3,5mm). Klaarizzkees.

Als je je koptelefoon uitgang niet wilt gebruiken, en geen line-out heb, gewoon 'n microfoon voor je versterker hangen.

Thomas88
17 oktober 2007, 23:01
Ik kan idd opnemen door middel van de gitaar in de versterker te pluggen, en de versterker naar de line ingang van de interne geluidskart te sturen, werkt perfect zolang het clean is.

Maar ik zou graag ook het disortion kanaal op willen nemen zonder dat het geluid verwaarloosd word.

Of is het verstandiger om toch gewoon alles eerst clean op te nemen en dan de audio te bewerken in een programma als guitarrig ?

Bedankt,
Thomas

e!
17 oktober 2007, 23:13
Via line out mis je het effect dat de speaker en eindtrap op je geluid hebben. Dat is wat jij "verwaarloosd" noemt. Wil je dus de sound van een amp hebben dan moet je óf via line opnemen en het geluid in de PC bewerken met een amp & cabinet plugin of via een microfoon opnemen. Het karakter van de microfoon heeft ook weer invloed.

Veel gebruikte microfoons voor gitaar zijn bv. de Shure SM57, of de Sennheiser 906. Je kunt ook een grootmembraan condensator microfoon gebruiken. Leuk is dan bv. de Rode NT1-A. Met grootmembraan condensator microfoons pik je echter al gauw weer veel omgevingsgeluid mee. Je moet dan dus wel een rustige plek hebben om op te nemen.

Thomas88
17 oktober 2007, 23:19
Oke dan!

Dus eigenlijk is het beste gewoon alles clean opnemen en daarna de audio bewerken via een programmatje..

Dat lijkt me dan toch het makkelijkste...
Verder had ik nog horen zeggen over een speaker simulator die je dan zou moeten gebruiken ?

Bedankt,
Thomas

stevie_vp
18 oktober 2007, 00:44
Het is volgens mij wel zo stijlvol om eerst even de zoekfunctie te gebruiken.
Je kan niet verwachtten dat iedereen alles voor je uitlegt. Een beetje initiatief van jou kan is wel aardig...
Hierover zijn al honderden topics, en zelfs een FAQ...

succes