PDA

View Full Version : is basgitaar alleen voor ondersteuning



Stevie_V
28 november 2001, 19:17
ik heb gehoord dat een basgitaar alleen voor ondersteuning was

maar schijnt dat je er goede solo's op kunt spelen is dit zo en tja tell me more

i am intrested

anoniem
29 november 2001, 13:47
Onnozele mafkezen zoals bovenstaande inzender kunnen zichzelf ermee op hun kop hengsten, ook een leuke toepassing.
Ga liever buiten in de zandbak flippo's ruilen, flapdrol!!

Stevie_V
29 november 2001, 15:18
sorry kerel maar jou gedachtengang klopt niet

je weet niet hoeveel of weinig ik van gitaren weet dus als ik iets vriendelijk vraag geef dan goed antwoord of geen antwoord

Anavrin
29 november 2001, 15:33
sommige bands spelen ipv met 1 gitaar en 1 bas, gewoon op 2 gitaren, ik vind echter dat je dan minder volle liedjes krijgt. Ik speel gitaar en bas, en ik vindt dat je op een bas vaak een hele leuke draai aan muziek kunt geven: luister maar ns naar ska muziek, daar is de bas vaak veel duidelijker aanwezig dan de gitaar. ga maar ns naar http://www.whonose.net en luister naar het liedje bubblegum.

gershwin5150
29 november 2001, 16:57
Met basgitaar moet je het net zo bekijken als met gitaar,

als je maar creatief genoeg bent kun je alles op een bas, dus ook solo's (is trouwens heel gaaf), en dan is een bas zeker geen ondersteunend instrument. Dat is, vind ik, een grote misvatting wat betreft de basgitaar.

Stevie_V
29 november 2001, 18:56
ik zal eerst eens mun eigen gitaarspel verbeteren

kan maar net 15 akkoorden :razz:

maar dan zal ik zeker een gokje wagen met de bas gitaar

anoniem
30 november 2001, 14:48
Besteed ook wat aandacht aan je spelfouten!!

BRiet
3 december 2001, 22:31
Sjonge, waarom durft men zulke idiote, stompzinnige en asociale opmerkingen alleen anoniem te plaatsen... Gebruik een nickname en wees fatsoenlijk of rot gewoon op!

Over het bassen; ik speel zelf geen bas, maar ben wel echt een muziekliefhebber. En bas is inderdaad in eerste instantie ondersteunend. Maar da's een drum eigenlijk ook. Het is net hoe leuk je het zelf maakt. Je valt misschien in eerste instantie het minst op in een band, maar volgens mij kan een bassist de muziek misschien wel het meest beinvloeden. Iemand met een beetje muzikaal gehoor zal makkelijk kunnen horen of iemand standaard staat te bassen, of z'n eigen idee in de muziek legt. Maar als je zelf speelt weet je precies hoe je jezelf uitleeft op die basgitaar, dus jij geniet zelf in elk geval!
Bassolo's hoor je niet vaak, maar ze kunnen wel heel cool zijn.

Zoals ik al zei: ik speel zelf geen bas, maar ik schat dat zo'n beetje zo in, als muziek liefhebber. Maar mischien zijn de echte bassisten het er helemaal niet mee eens; ben benieuwd.

idono
4 december 2001, 10:30
Hey,

Ik heb op het voorprogramma van de Heideroosjes in de melkweg een band gezien genaamd "Cosmic Psycos" en de bas was de lead, en hij zong er ook nog eens bij, persoonlijk vond ik het niet zo'n een goede band. Maar het was wel gaaf om te zien.

Greetz Henk

anoniem
5 december 2001, 13:42
Een basgitaar is zeker niet alleen ter ondersteuning, net zomin als een drumstel of een slaggitarist dit is.

AllodoX
5 december 2001, 14:23
Bassgitaar is het als de zang, drum, gitaar, etc gewoon een onderdeel van de band. je kunt het ondersteunend maken, maar ook als hoofdinstrument.

mooi voorbeeld is de band " Muse ", waar de bassgitaar vrijwel het hoofdinstrument is.

BRiet
5 december 2001, 16:34
Op 2001-12-05 12:42, schreef anoniem:
Een basgitaar is zeker niet alleen ter ondersteuning, net zomin als een drumstel of een slaggitarist dit is.


Tja, het is net van welke kant je het bekijkt. Een gitarist is inderdaad ook ter ondersteuning, tenzij 'ie alleen solo's speelt. In een band is natuurlijk het principe dat iedereen ten dienste van de band is. Maar ik ben zelf van mening dat sommige instrumenten er vaak erg bovenop liggen, zodat ze niet meer de basis leggen, maar de muziek puur verfraaien. Ik denk aan een sologitarist, een saxofoon, onderdelen van percussie zoals zo'n rainforest, viool (viool in een pop-band? Ja, vet heftig!). De rest kan kan zich natuurlijk net zoveel in de schijnwerpers spelen als men wil. Maar ik denk dat qua speelstijl er toch wel duidelijk verschil is tussen een bijvoorbeeld bas en saxofoon. Dus het praatje van de ondersteuning heeft wel een kern van waarheid, maar gaat zeker niet alleen op voor een bas.

(aldus mijn bescheiden mening... :smile: )

anoniem
9 december 2001, 00:57
NouNou, wat ben jij een vervelend ventje! Laten we dit forum als forum gebruiken, dus niet voor verveelde kinderen....

Bbass
9 december 2001, 04:17
Volgens heeft iedere muzikant een ondersteundende funktie, of je nu gitaar, toetsen, drums, bas of triangel speelt. Als je een goede muzikant bent, speel je in dienst van een nummer of stuk en ben je een radertje in het geheel van band of orkest.

Gman
19 december 2001, 13:11
Klein voorbeeldje van het baswerk van onze bassist;
De piano begint het intro van een nummer. En als je dan begint te denken; "Dit is mooi zeg". Dan komt opeens de bas erin met een waanzinnig mooie riedel over de hals. Nou dan wordt bijna je broek een paar maten te klein, zo mooi is dat. En dan kom ik even later met de sologitaar in de zelfde lijn als dat de bassist had verzonnen. En dan begitn het nummer pas echt. Dus hier heeft de bas zo een belangrijke funktie. Het is gewoon hoe je het invult. Ja toch?
Nu hoop ik niet dat er teveel spellingfouten inzitten anders krijg ik daarover wel op mijn donder van anoniem.
doei...

aadtos
19 december 2001, 15:20
Op 2001-12-05 13:23, schreef AllodoX:
Bassgitaar is het als de zang, drum, gitaar, etc gewoon een onderdeel van de band. je kunt het ondersteunend maken, maar ook als hoofdinstrument.

mooi voorbeeld is de band " Muse ", waar de bassgitaar vrijwel het hoofdinstrument is.

laat ik zeggen dat je totaal gelijk hebt... nog een ding... the police een klassieker... daar speelt de bas ook grote rol in... reaggae, soul, en muse rulet zeker wel, en the beatles zijn een succes geworden door de bas onder andere...

anoniem
8 januari 2002, 18:56
Dit is een andere anoniem dan die gefrustreerde anoniem van de vorige pagina. Tjezus zeg.... Maar goed. De bas is ook zeker als solo instrument te benaderen. Luister bijvoorbeeld maar eens naar de bekende grootheden als Jaco Pastorius, Stanley Clarke, Marcus Miller, Victor Wooten, Alain Caron, Richard Bona etc. Die overigens goed geluisterd hebben naar jazz-bassisten als Ray Brown, Oscar Pettiford, Milt Hinton, Percy Heath en ga zo maar door, Want bij deze heren is min of meer het solistische basspel ontstaan.

flearulez
11 januari 2002, 20:35
Ik persoonlijk vind dat ieder in een band een belangrijke functie heeft.Niemand is minderwaardig aan elkaar.Ik geef toe dat in sommige band de bassist vaak op de achtergrond blijft, maar heeft toch een bijdrage aan het totale geluid.(luister eens een plaat zonder lage tonen.)

Mijn favo is nog altijd Flea van de red hot chili peppers een onmisbaar element in hun muziek, maar ook de anderebandleden maken het volledige plaatje.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: flearulez op 2002-01-11 19:36 ]</font>

Kitaarhiero
15 januari 2002, 11:32
Sinds Vrijdag heeft m'n band een bassist (we waren eerst met 3 gitaristen) en ik snap niet hoe we het ooit zonder hebben kunnen stellen! het brengt echt een xtra dimensie in de muziek. dara komt nog bij dat onze bassist (klassiek geschoold qua gitaar) errug goed is. Fan van Matt Freeman, en dat hoor je.
Ik hoef maar het akkoorden schema te noemen en hij heeft een meesterlijk loopje.
We streven ernaar om elk instrument appart te laten klinken in het nummer (Dus niet allemaal hetzelfde spelen). het lukt nu aardig.

Over saxofoons, dat is inderdaad echt een versiering. onze saxofonist vind ik soms iets te veel blazen in een nummer. Hij hoeft niet elke maat vol te stoppen, dat doen de gitaren al... om de X maten iets toeteren is veel beter niet?

frenske
24 januari 2002, 15:35
Ik ben geen bassist (gitaar-vorm ten minste), maar ik weet wel redelijk veel van muziek af. De bas kan natuurlijk bijvoorbeeld alleen gebruikt worden om de songs wat vetter en dus warmer te laten klinken. Maar als je kijkt naar bands zoals Tool, Queens of the stone Age, At the drive in daar zie je juist dat bas vaak een zeer belangrijk deel vormt van de muziek. Wat Tool juist zo geweldig maakt is de samenwerking tussen de drums en de bas. Als je een nummer wilt horen waar juist de rest van de muziekinstrumenten de bas begeleiden, dan moet je eens naar het nummer Deep into the Hole van Masters of Reality luisteren. Ook bij bekendere nummers zoals 'Plug in baby' en 'New Born' van Muse speelt de bas de "belangrijkste" rol. Het blijft natuurlijk een samenwerking tussen verschillende instrumenten en zang.

Dila
24 januari 2002, 18:35
de bas is heel belangrijk in een band. we hadden eerst ook geen bassist, en dat speelde echt wel rot. nu we wel een bassiste hebben klinkt alles gewoon 100 keer beter en als het allemaal goed klinkt ben je veel meer gemotiveerd om door te gaan...

ik speel zelf ook een beetj bas, niet echt heel goed maar wel een beetje, en dan voel je wel hardstikke dat zo'n ding echt niet een vereenvoudigde versie van de gitaar is. het is echt een instrument op zich.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Dila op 2002-01-24 17:37 ]</font>

Kitaarhiero
25 januari 2002, 15:56
als bassist kun je het hele nummer improviseren, zolang het maar bij het nummer past.

aadtos
25 januari 2002, 16:41
een mooie bas zit in het nummer "you can call me al" van paul simon, en dat vind ik heel mooi...

een bas een bijinstrument denk het niet...

"no bass no music"

een leuke basssolo om te beginnen zit in het nummer "have you ever" (offspring)aan het einde beetje maar wel cool

om het nog even kort te sluiten, als kind zit iedereen te kijken naar de gitaarsolo's van brian may en noem maar op, en iedereen ziet de gitarist als de held van de band, vandaar dat veel mensen voor gitaar kiezen en niet voor bass, mijn eerste instrument was een bass, en ik heb het gekozen om dingen zoals "the police" te kunnen spelen en "the who" ,, en later werd ik door ongeveer al 8 bands gevraagd of ik wilde bassen...

dus respect voor de bassgitaar