PDA

View Full Version : Line 6 Gear Box



sofa
17 oktober 2007, 19:07
Geen idee of ik hier op de goede goeie plek ben. Merk ik wel. Wou eens wat lickjes opnemen en heb een Line 6 Gear box gekocht. Verkoper bij Tonika wist er niet al te veel van, ik wilde zelf niet al te veel geld uitgeven, 72 E vond ik een redelijke prijs. Op de doos staat bovendien "USB recording interface" dus ik ging er vanuit dat ik met de bijgebleverde software kan opnemen. Dat kan toch niet al te moeilijk zijn. Maar meestal gaan dit soort simpele dingen die bij iedereen gewoon werken bij mij altijd mis. En ook hier dus.

Vanmiddag het apparaat geinstalleerd en sindsdiens de volgende problemen/vragen:

- krijg alleen geluid over de koptelefoon ondanks de aanwijzingen van het help bestand van de Line 6;
- afspelen van mp3 bestanden en gewone windows geluiden over de versterker via de geluidskaart kan plotseling ook niet meer, ook niet als ik onder systeemconfiguratie weer de geluidskaart configureer en elke verwijzing naar de Gearbox verwijder;
- volgens mij kan de Gearboxsoftware helemaal niet recorden maar moet je daar een apart pakket voor aanschaffen. Heb trouwens wel Band in a Box maar geen idee of je daar mee kunt opnemen van de Gear box.

Iemand ervaring met de Gearbox van Line 6? Nog beter: hoe krijg ik zowel de gearbox over mijn gewone hifi versterker maar ook weer mijn mp3 bestanden over mijn versterker? Bedankt.

fransoos
17 oktober 2007, 19:24
heb je een usb-device zoals een toneport o.i.d deze moet je binnen de setup selekteren als launch gearbox using
verder je kunt met de gearbox niet opnemen, tis een moddelingpakket, hiervoor heb je weer andere software voor nodig ( de simpelste is audacity )

sofa
17 oktober 2007, 19:43
heb je een usb-device zoals een toneport o.i.d deze moet je binnen de setup selekteren als launch gearbox using


Had ik al gedaan.

fransoos
17 oktober 2007, 19:48
staan de instellingen in windows configuratiescherm goed,
welke interface heb je, deze moet geselecteerd staan in afspelen en opnemen

sofa
17 oktober 2007, 20:05
staan de instellingen in windows configuratiescherm goed,
welke interface heb je, deze moet geselecteerd staan in afspelen en opnemen

Afspelen geluidskaart
Opnemen: toneport.

Opnemen met Audacity gaat goed. Afspelen van Audacity over de versterker ook. Kan alleen de Gearbox (nog) niet over de vesterker horen, kan alleen via een koptelefoon in de Gearbox. Maakt ook niet uit of ik afspelen op Toneport zet of op de geluidskaart.

fransoos
17 oktober 2007, 20:10
heb je dan een toneport ? anders moet je je eigen interface invullen hier.
zo kun je je interface ook gebruiken om af te spelen.
de gearbox is een moddeler zoals de podxt. je kunt hierme je gitaargeluiden aanpassen, efften, type versterkers etc.

sofa
17 oktober 2007, 20:34
heb je dan een toneport ? anders moet je je eigen interface invullen hier.
zo kun je je interface ook gebruiken om af te spelen.
de gearbox is een moddeler zoals de podxt. je kunt hierme je gitaargeluiden aanpassen, efften, type versterkers etc.

Ja, sorry, het is de Line 6 Toneport GX. Afspelen geluid, afspelen midi en opnemen staan in mijn windows audioconfig op Toneport maar speelt alleen af over de koptelefoon en niet over m'n versterker. Maar dat werkt dus ook niet als afspelen naar mijn geluidskaart verwijst (en dat lijkt het meest voor de hand liggend eigenlijk).

chubbyfan
17 oktober 2007, 21:01
je toneport is ook een geluidskaart,moet je natuurlijk wel boxen op aansluiten,alleen een versterker geeft ook geen geluid,als het goed is heb je een line out ,ik heb zelf mijn stereo via de line out aangesloten,klinkt perfect
ik heb geeneens computerspeakers meer(wel ff die iritante windowsgeluidjes uitzetten natuurlijk),het is een ideaal ding ,ik heb nu de koptelefoon uit van mijn stereo op de gitaar in van de toneport en ben een paar lp,s op cd aan het zetten :p

Solidkick
17 oktober 2007, 22:52
ik heb nu de koptelefoon uit van mijn stereo op de gitaar in van de toneport en ben een paar lp,s op cd aan het zetten :p

Lekker mono? :seriousf:

chubbyfan
17 oktober 2007, 23:08
Lekker mono? :seriousf:
och,klinkt wel aardig,het is voor mijn moeder en die lp,s zijn niet op cd te krijgen en het is cabaret dus dat maakt niet zoveel uit,ik zal al die moeite niet doen als ik de mp3,tjes of cd,tjes zo op internet kon (kopen), er gaat veel tijd in zitten ,het ging mij erom dat de toneport niks meer is dan een externe geluidskaart :satisfie:

harrie-beton
18 oktober 2007, 11:00
windows kan maar slecht omgaan met meerdere geluidskaarten. Je line6 kastje is een extra geluidskaart. Als je deze wilt horen zonder veel rompslomp moet je de line out van de line6 aansluiten op de audio in van je windows geluidskaart (dat zal de geluidskaart zijn op je moederbord?). Op deze manier hoor je over je computer speakers beide geluidskaarten tegelijk.

Als je ingewikkelder wilt: koop een eenvoudige mengtafel en mix je pc en je line6 doos en de totale output gaat naar je speakers.

Audicity is een goed en gratis programma om meersporen opnames te maken. Helaas gaat voor niets de zon op, als je echt een prof pakket wilt moet je betalen.

cardinal
18 oktober 2007, 20:06
Kreeg je ableton er niet bij (fout geschreven denk ik hoor), daar kan je mee opnemen. Zat wel bij mijn ux2.

Je moet waarschijnlijk wel servicepack 2 hebben geinstalleerd.

Meerdere kaarten op je computer is geen probleem hoor. Ik heb er vier of vijf op eentje lopen. Vraag me niet waarom.

heavy-metal-thunder
8 augustus 2008, 16:03
mijn excuses bij voorbaat omdat ik dit oude topic oprakel, maar ik heb ook wat vraagjes over mijn pas aangekochte "line6 gearbox silver bundle". ik heb dus een bakje "Tone port DI" en de software "Gearbox" en "Riff tracker".

Momenteel doet het bakje dienst als geluidskaart voor gans de PC. Gitaar gaat in de tone port DI, gaat een kabel naar USB van de PC. Omdat ik niet steeds met koptelefoon wil spelen, heb ik de boxen van mijn PC aangesloten op de analoge uitgang van de tone port DI.

Opnemen doe ik met Cool Edit Pro (want in riff tracker kan ik precies geen mp3-backing tracks openen).

Eigenlijk zou'k willen dat de interne geluidskaart van mijn PC nog gebruikt wordt en dat de PC-boxen op deze geluidskaart worden aangesloten. Dat kan, maar als ik de manual goed begrijp, zou opnemen dan over de geluidskaart van mijn PC gaan. En dat wil ik liever niet, want die kaart is niet zo fantastisch voor op te nemen.

Klopt dit?

harrie-beton
8 augustus 2008, 17:05
Er zijn twee opties, Ik zelf heb wel 5 geluidskaarten en ik heb alles aangesloten op een mengtafel. Een eenvoudige xenix van Behringer van 40 euro is voldoende. Laat de EQ op de mengtafel met rust :-)

De andere optie is om je boxen aan te sluiten op je main geluidskaart en de usb geluidskaart audio out -> aan te sluiten op de audio in van je interne geluidskaart. In de windows mixer kun je volumes instellen tot een goede mix tussen je interne kaart en je usb kaart.

Mijn oude pc had op audition 1,5. Deze kon tegelijk mijn interne geluidskaart gebruiken samen met mijn vele ASIO kaarten (18 sporen). Ik heb een nieuwe pc en nieuwe versie van Audition (versie 3) en die wil niet meer professionele geluidskaarten combineren met de interne geluidskaart. Alles moet met ASIO.

heavy-metal-thunder
8 augustus 2008, 17:53
Harry, bedankt voor de commentaar.

Bedoel je met "main geluidskaart" de geluidskaart van mijn PC? En de USB-geluidskaart, wat is dat dan? De line6 TonePort?

Als ik het goed begrijp (wat ik niet doen) dan moet de gitaar in de tone port. van de USB v/d tone port een kabel naar USB van pc. In de geluidskaart v/d PC (groene fiche) worden de boxen geplugd?

En dan van de analoge output van de Tone Port een kabel naar een input van de geluidskaart van mijn PC? zo ja, is dit dan de fiche met (meestal) een blauw randje aan?

En wat moet ik dan configureren in de PC (configuratiescherm - geluiden en audioapparaten - Audio: afspelen van geluid / Opnemen van geluid / afspelen van midi)

als ik overal de line6 toneport kies, dan werkt alles wel, behalve bij Guitarpro krijg ik geen geluid (wel de opstart tune).

Bedankt alvast.

edit: ik zou liefst al mijn geluiden (Guitarpro, windowsmediaplayer, itunes) via de geluidskaart v/d pc willen laten gaan. En enkel de Tone Port om mee op te nemen (via gearbox voor mijn sound te kiezen en opnemen met Cool Edit Pro).

harrie-beton
9 augustus 2008, 02:13
Als ik het goed begrijp (wat ik niet doen) dan moet de gitaar in de tone port. van de USB v/d tone port een kabel naar USB van pc. In de geluidskaart v/d PC (groene fiche) worden de boxen geplugd?
En dan van de analoge output van de Tone Port een kabel naar een input van de geluidskaart van mijn PC? zo ja, is dit dan de fiche met (meestal) een blauw randje aan?


ja.

In de windows mixer kun je de volumes regelen. In audition kun je de ene geluidskaart (usb) voor opname kiezen terwijl je de pc geluidskaart als afspelen gebruikt.

Nog een derde optie is je pc geluidskaart uitzetten en de usb kaart als "standaard windows geluidskaart kiezen.

heavy-metal-thunder
9 augustus 2008, 13:13
Vielen Dank!
ik wil mijn ingebouwde geluidskaart behouden voor af te spelen, want die lijkt me beter voor mp3 af te spelen en bovendien werkt guitarpro met de line6.