PDA

View Full Version : Hoe krijg ik dit voor mekaar?



Don Olivier
17 oktober 2007, 17:51
Mijn set up bestaat meestal uit 2 versterkers.
Ik heb een overdrive pedaal die ik graag op 1 versterker wil gebruiken omdat die wat te clean is. Op versterker 2 gebruik ik een Loadbox. Daar wil ik het overdrive pedaal NIET op hebben. Tevens wil ik wel op beide versterkers dezelfde EQ en Delay hebben....Hoe ga ik dit doen????

Dus, dit zou ik willen:

Gitaar -> Overdrive -> Boss EQ -> Delay -> Versterker I
(...,,....................)-> Boss EQ -> Delay -> Versterker II + Loadbox

Elk pedaal heeft 1 ingang...de Delay heeft 2 uitgangen.

Heeft iemand een idee??? Ik heb nog gedacht om de overdrive NA de delay te zetten en die in versterker I te proppen, maar dat klinkt natuurlijk nergens naar

Bedankt

Bram+
17 oktober 2007, 17:53
Als het al kan, wordt het een hoop kabelwerk, maar hebben die versterkers effectloops?

Don Olivier
17 oktober 2007, 18:55
Nee, geen effectsloops...

ReinoutV
17 oktober 2007, 19:09
Op deze manier gaat het sowieso niet. Voor de overdrive zal het signaal gesplit moeten worden. Je kunt daarna niet meer samen door de eq en delay. Als je per se de overdrive ervoor wilt hebben, zal je de eq en delay dubbel moeten hebben. Of stereo natuurlijk. Een eq en delay met zowel een linker als rechter kanaal, dan ben je er.

Don Olivier
17 oktober 2007, 19:34
Hey, thanks voor de tip!

Dus, als ik het goed begrijp zouden er in de delay en eq een extra input moeten worden gezet?

EDIT: eh, nee dat bedoel je niet...eh, verklaart u nader aub.

Als het gewoon niet kan dan is er niks aan te doen.

Valoosj
17 oktober 2007, 23:05
volgens mij een speciale looper.

eentje waarbij je met 1 schakelaar de overdrive uit de schakeling haalt, en met diezelfde schakelaar ook van amp wisselt.

http://i69.photobucket.com/albums/i45/Valoosj/specialloop.jpg

zo, leds zijn wel niet mogenlijk, want het is beter dat je de niet gebruikte outputs aan de aarding hangt. tenzij iemand met meer verstand (DH of Speedy?) dat kan tegenspreken, dan kan je wel leds gebruiken. ik hoop dat het duidelijk is voor je. een schakeling tekenen had voor sommigen beter geweest, maar schema's van schakelaars moet ik nog eens opzoeken.

Yannicks
18 oktober 2007, 08:27
Boss EQ -> Delay --> ab

a--> overdrive --> amp
b--> amp (loadbox)

Of ben ik nou gek.

Lennert
18 oktober 2007, 09:29
Boss EQ -> Delay --> ab

a--> overdrive --> amp
b--> amp (loadbox)

Of ben ik nou gek.

Een beetje wel, want dat had hij zelf ook al bedacht en is al wijselijk tot de conclusie gekomen dat die oplossing niet bevorderlijk is voor de tone ;)

yhcmarc
18 oktober 2007, 09:51
Ik heb zelf in een dergelijke situatie mijn overdrive ook achter de delay en flanger zitten .. werkt voor mij prima, voor jou niet .. dan a/b/y box in het begin en je FX in stereo uitvoeren lijkt me de enige oplossing ..

Don Olivier
18 oktober 2007, 10:26
Tsja, FX in stereo...je bedoelt dus een dubbele set up? 2 EQ's en 2 Delays???
Zou het mooist zijn maar ja best dure oplossing.

Het probleem ligt er natuurlijk in de volgorde :(

Een overdrive klinkt, bij mijn set up althans, gewoon helemaal nergens naar als ie achter een delay wordt geplaatst.

Dus, heb ik altijd: Overdrive -> EQ -> Delay -> Amp

Dat werkt het best op 1 of 2 versterkers

Nu wil ik versterker II hetzelfde signaal geven als versterker I maar minus de overdrive....

Das een probleem ;)

Michael AE
18 oktober 2007, 10:54
Da's zeker een probleem, want het is gewoon niet te doen, mits je dus een extra set eq en delay pedalen koopt, of als je delay en eq een stereo ingang hebben, dan zou je met een a/b box de overdrive via bijvoorbeeld de left input kunnen laten lopen en het droge gitaarsignaal via de right input. Als je dan de left output van je pedalen op de versterker aansluit waar je overdrive op wilt hebben en de right output op de versterker zonder overdrive, dan heb je wat jij wil. Helaas nogal omslachtig.

Ik heb voor dit soort dingen een Soundsculpture Switchblade gekocht. (Een midigestuurde 19" matrix-router...) Daarmee zou het een fluitje van een cent zijn, maar helaas moet je dan een midi-pedaal hebben en de switchblade die een vermogen kost. Niet echt een oplossing voor jou denk ik.

vinni
18 oktober 2007, 11:07
Tja....ik wil niet spammen hoor...

Maar een Brunneti Vector heeft ontzettend veel mogelijkheden en kan dit (en meer...) uitstekend voor je regelen. En programmeerbaar!

Wat je ook kunt doen....(zo ga ik werken)
is een Lehle D.loop (met twee loops) koppelen aan een Lehle Dual.
In loop 1 zit je overdrive. In loop twee zit de EQ en delay.

Vinni

MjS
18 oktober 2007, 11:13
Maar de Delay heeft toch gewoon een wet en dry uitgang? Waarom zou het niet klinken als je de dry uitgang naar de overdrive doorprikt?

peter_heijnen
18 oktober 2007, 11:15
Das een probleem ;)
Volgens mij is het niet zo'n probleem.
Gitaarsignaal in een TB-looper, OD in de s/r van de looper, output van de looper naar de EQ en Delay, output delay naar een AB-box, outputs AB-box naar Amp1 en Amp2.

Als je de looper en AB-box nu dicht genoeg naast elkaar zet kun je met een trap beide switches omzetten. In wezen hetzelfde als wat Valoosj al voorstelde, maar dan met twee switches ipv een dubbele.

Valoosj
18 oktober 2007, 11:27
Tsja, FX in stereo...je bedoelt dus een dubbele set up? 2 EQ's en 2 Delays???
Zou het mooist zijn maar ja best dure oplossing.

Het probleem ligt er natuurlijk in de volgorde :(

Een overdrive klinkt, bij mijn set up althans, gewoon helemaal nergens naar als ie achter een delay wordt geplaatst.

Dus, heb ik altijd: Overdrive -> EQ -> Delay -> Amp

Dat werkt het best op 1 of 2 versterkers

Nu wil ik versterker II hetzelfde signaal geven als versterker I maar minus de overdrive....

Das een probleem ;)

nu moet ik al mezelf quoten , maar hier is de oplossing




http://i69.photobucket.com/albums/i45/Valoosj/specialloop.jpg

Valoosj
18 oktober 2007, 11:30
In wezen hetzelfde als wat Valoosj voorstelde, maar dan met twee switches ipv een. Daarbij heb ik mijn twijfels -weliswaar als leek- bij het eind van Valoosj' schakeling.


Ik ben ook niet zeker van de aarding, maar je moet toch iets doen met de versterker die plots geen signaal krijgt, daarom moet DH of Speedy ofzo even zeggen of dat klopt, maar het is dus wel met 1 schakelaar te doen. Als die aarding niet nodig is kan je ze altijd vervangen met een ledje

peter_heijnen
18 oktober 2007, 11:33
Ik ben ook niet zeker van de aarding, maar....
Haha, ik had die laatste zin net uit mijn post verwijderd, maar idd even wachten op Speedy of D_H.

ponq
18 oktober 2007, 12:38
Ik ben ook niet zeker van de aarding, maar je moet toch iets doen met de versterker die plots geen signaal krijgt, daarom moet DH of Speedy ofzo even zeggen of dat klopt, maar het is dus wel met 1 schakelaar te doen. Als die aarding niet nodig is kan je ze altijd vervangen met een ledje


Je kan op de pootjes die je gebruikt voor de OD een millenium bypass 2 zetten, dan heb je een LEDje en truebypass.

(zie bijv: http://www.aronnelson.com/gallery/v/TheBigMan-Layouts/mb.png.html)

Valoosj
18 oktober 2007, 12:52
die milennium dinges heb ik zelf nog nooit gedaan, maar in dit geval misschien wel handig als de TS er een ledje in wil. is die aarding op het eind van de schakeling juist?

ponq
18 oktober 2007, 12:56
Ik heb er pas een batch van 16 gemaakt ;)

http://img172.imageshack.us/img172/3333/p1010025uq2.jpg

De aarding aan de linkerkant van de switch lijkt mij in orde.

Valoosj
18 oktober 2007, 13:00
hoe staat het nu met je pedalenbordje? blijkbaar toch nog hard mee bezig.

@ponq : wat is het verschil bij die 4 verschillende MB's? de onderste twee hebben 2 diodes ipv 1, dat zie ik, maar wat is het verschil van N en P? de transistor ofzo?
@donolivier: gebruik mijn plan tesamen met dat van ponq voor een ledje, en je hebt je pedaal

Don Olivier
18 oktober 2007, 13:16
@Valoosj: de tekening is super, dank daarvoor, MAAR is het niet zo dat je op de tekening maar 1 versterker tegelijk kan aansturen? Ik wil er namelijk 2 tegelijk aanhebben ;)

Valoosj
18 oktober 2007, 13:21
je wilt over 2 versterkers tegelijkertijd spelen?

ponq
18 oktober 2007, 13:23
hoe staat het nu met je pedalenbordje? blijkbaar toch nog hard mee bezig.
@ponq : wat is het verschil bij die 4 verschillende MB's? de onderste twee hebben 2 diodes ipv 1, dat zie ik, maar wat is het verschil van N en P? de transistor ofzo?

Mn projectje kost gruwelijk veel tijd :P heerlijk hehe daar ben ik nog wel ff zoet mee.
Die 4 bypass versies zijn een versie 1 en een versie 2, en van beide een PNP en een NPN versie (+9v of -9v voeding dus). De transistor is dan idd anders.


@Don Oliver: Je hebt gelijk. Valoosj en ik gingen uit van het switchen van de amp. Ik vrees dat er dan geen simpele oplossing is, zonder fx loops.

Don Olivier
18 oktober 2007, 13:25
Ja, want 2 versterkers tegelijk gebruiken is TE GEK ! ;)

Anyway, ik denk dat ik de Superdrive in mijn bakkie zet.

Optie 1: 2 Voxen gebruiken en scheur uit de Superdrive halen.

Optie 2: 1 Vox + Marshall gebruiken met Loadboxjes en daar de scheur uithalen.

De Superdrive is true - bypass dus dat scheelt een hoop ;)

Jimwoud
18 oktober 2007, 13:29
Ja, want 2 versterkers tegelijk gebruiken is TE GEK ! ;)

Anyway, ik denk dat ik de Superdrive in mijn bakkie zet.

Optie 1: 2 Voxen gebruiken en scheur uit de Superdrive halen.

Optie 2: 1 Vox + Marshall gebruiken met Loadboxjes en daar de scheur uithalen.

De Superdrive is true - bypass dus dat scheelt een hoop ;)
Heb je al 2 verstekers? Zo ja welke?

En als je ze niet hebt wat wil je dan precies voor sound.

Valoosj
18 oktober 2007, 13:32
dan heb je inderdaad een probleem :D
makkelijkst zou inderdaad zijn om alles dubbel te kopen.

ponq, waarom vind ik hier geen topic terug met dat pedalenbord van je?

Don Olivier
18 oktober 2007, 13:37
En dit?

http://www.sereneworld.com/reuben-suggested.gif

ponq
18 oktober 2007, 13:43
Zoals ik je begrijp wil je 2 verschillende signalen door dezelfde delay gooien zonder ze te mixen. Daar zit het probleem. Hoe zorg je dat de signalen niet gemixt worden in de delay? Of kan die Korg dat?
(of, ik snap t gifje niet helemaal ;) )

@Valoosj, da's heel geen gek idee. Als eens wat tijd over heb kan ik wellicht een draadje openen.

Don Olivier
18 oktober 2007, 14:58
Wat ik wil is dat de EQ en Delay naar allebei de versterkers hetzelfde signaal sturen en de Superdrive alleen naar een ander kanaal.

dano
20 oktober 2007, 14:29
uhm iets met een midischakeling? wel tapdansen dan denk ik?

ponq
20 oktober 2007, 14:34
uhm iets met een midischakeling? wel tapdansen dan denk ik?

En hoe zou dat dan ongeveer werken? Kben niet zo thuis in midi (verder dan het programmeren van een FCB1010 ben ik niet gekomen ;) )