PDA

View Full Version : tremelo vervangen



pimmedoris
17 oktober 2007, 16:18
Dag mensen,

Omdat de tremolo op mijn strat al ontstemd als er naar kijkt wil ik deze vervangen. (Ik ga ook de tuners en de topkam vervangen, maar daar heb ik geen vragen over ;-) )

Nu zat ik eens op de site van tonefactory te kijken naar verschillende tremolos.
Over de 'Diego deluxe' lees ik veel goeds hier, maar is deze beter dan bijvoorbeeld de 'wilkinson vintage tremolo' (die een paar euro goedkoper is) of de 'Gotoh GE 101TC' (ongeveer even duur)? Waar zit het verschil precies in? De diego heeft een alu blok en de wilkinson heeft een stalen blok. Bij de gotoh staat niks. Wat is beter of maakt dit allemaal niks uit?

groeten
Pim

Samder
18 oktober 2007, 07:48
Ik heb zelf een keer een diego deluxe tremolo gekocht, maar ik vond het helemaal niks. De tremolo arm zit aan de brug vast, waardoor je hem er niet uit kan halen. Bovendien krijg je naar mijn idee al erg snel speling.. De zadeltjes daarentegen juist wel oké..

G.G.
18 oktober 2007, 08:46
Ik heb zelf een keer een diego deluxe tremolo gekocht, maar ik vond het helemaal niks. De tremolo arm zit aan de brug vast, waardoor je hem er niet uit kan halen. Bovendien krijg je naar mijn idee al erg snel speling.. De zadeltjes daarentegen juist wel oké..

Arm kan er gewoon uit hoor. Ik bouw graag met de Diego, juist vanwege die minimale speling, die een arm met schroefdraad vaak veel meer heeft.

pimmedoris
18 oktober 2007, 09:20
Maar heeft het materiaal van het blok nog veel invloed op de kwaliteit?

fred dons
18 oktober 2007, 09:27
ja het blok heeft een enorm effect, maar de drie die je opnoemt hebben een prima block (gotoh heeft ook een stalen block), ik vind het alu block van de diego persoonlijk het best klinken maar los daarvan is de hele constructie gewoon wat beter doordacht dan de overige 2 trems (zadels, arm (die je kunt vastzetten indien nodig), schroeven met deukjes (die je natuurlijk ook los kan kopen))

pimmedoris
18 oktober 2007, 09:59
Yo, bedankt, dat was het soort informatie waar ik naar zocht!

Wat is de hartafstand tussen de twee buitenste schroefjes van de diego? Ik heb in een topic van G.G. gelezen dat bij een Squier normaal gezien de schroefjes dichter bij elkaar staan?

G.G.
18 oktober 2007, 10:07
Yo, bedankt, dat was het soort informatie waar ik naar zocht!

Wat is de hartafstand tussen de twee buitenste schroefjes van de diego? Ik heb in een topic van G.G. gelezen dat bij een Squier normaal gezien de schroefjes dichter bij elkaar staan?

Heb geen schuifmaatje bij de hand, maar met een lineaal kom ik op 56/57 mm.

fred dons
18 oktober 2007, 10:59
wat GG zegt, de wilkinson, gotoh en diego hebben alledrie dezelfde schroefafstand maar met name op de wat goedkopere squiers, richwood e.d. zitten de schroeven dus niet gelijk aan de bovengenoemde merken en ook de "echte" fender vintage trem en zul je die gaten eerst moeten opvullen en nieuwe gaten boren

pimmedoris
18 oktober 2007, 11:39
Aangezien mijn squier uit de affinity serie komt, zal dat bij mij ook wel zo zijn. Maar ja, ik wil toch leren om een beetje te klussen aan mijn gitaar. Bovendien was dat topic van G.G. behoorlijk duidelijk over de te volgen stappen, dus dat moet wel goed komen.

bedankt voor de antwoorden!

Nielsje
18 oktober 2007, 11:46
Tip, in plaats van de deuvels te schuren, kan je ook ervoor kiezen om eerst het een en ander weg te snijden met een stanley mes, gaat een stuk sneller!

Nielsje
18 oktober 2007, 12:56
Ik heb zelf een keer een diego deluxe tremolo gekocht, maar ik vond het helemaal niks. De tremolo arm zit aan de brug vast, waardoor je hem er niet uit kan halen. Bovendien krijg je naar mijn idee al erg snel speling.. De zadeltjes daarentegen juist wel oké..

typisch. welke diego heb je, die met de floyd arm bevestiging, of de push in?
Ik ben zeeeer tevreden over de mijne!

pimmedoris
29 oktober 2007, 09:46
Goed, inmiddels heb ik een bestelling staan bij Tonefactory voor een diego trem, Gotoh tuners en een graphtech topkam.

Als ik nieuwe gaten moet gaan boren voor de trem, hoe kan ik dan precies meten waar de nieuwe brug moet komen (op welke afstanden moet ik letten)?
En hoe kan ik het beste de gaten voor de tuners groter maken? De gaten zijn namelijk zo'n 8mm en de gotoh's 10mm. Is dat het makkelijkst met een boor of kan ik beter een vijltje pakken voor die paar mm?

G.G.
29 oktober 2007, 10:04
Als ik nieuwe gaten moet gaan boren voor de trem, hoe kan ik dan precies meten waar de nieuwe brug moet komen (op welke afstanden moet ik letten)?



Hoe ik het doe.

Oude brug nog even laten zitten en de slagplaat verwijderen. Rondom de oude brug schilderstape plaatsen en een schuine lijn tekenen op het tape in het verlengde van de zadeltjes. Dit wordt je mensuur. Dan de oude brug verwijderen en de nieuwe brug `intoneren` dus de zadeltjes zo schuin zetten als ze op je oude brug zaten, met zowel naar voren als naar achteren een marge. Nieuwe brug op de body plaatsen met het blok door het oude gat. past dit niet, dan eerst het blok verwijderen en later het gat bijwerken. Brug zo naar voren of naar achteren schuiven dat de zadeltjes op lijn staan met de streep op het schilderstape. Twee stukjes garen op je topkam plakken en strak naar de brug trekken om te kijken of je snaren juist op je hals komen en dan de 6 gaten aftekenen.

pimmedoris
29 oktober 2007, 10:23
Ok, dank je!
Hoe bedoel je precies
"een schuine lijn tekenen op het tape in het verlengde van de zadeltjes"?

G.G.
29 oktober 2007, 10:42
Ok, dank je!
Hoe bedoel je precies
"een schuine lijn tekenen op het tape in het verlengde van de zadeltjes"?

Als je naar je brug kijkt zie je dat de zadeltje schuin staan, min of meer in een lijn, waarbij de beide E snaren het verste naar achter en naar voren staan. Die lijn houd ik aan.

pimmedoris
29 oktober 2007, 10:48
Ok, en de tunergaten vergroten?

G.G.
29 oktober 2007, 11:16
Ok, en de tunergaten vergroten?

Dat is het moeilijkste denk ik. Je wilt ze perfect op lijn hebben. Je zou kunnen kijken of je een boormalletje kan maken met 10mm gaten en dit plankje op je hals plakken-klemmen etc... verder zou ik GEEN houtboor, maar een metaalboor gebruiken, omdat deze een puntige kop heeft, en automatisch netjes het midden opzoekt van het oude gat. Gebruik wel een kolomboor voor het netste resultaat.

pimmedoris
2 december 2007, 18:36
Zo, we zijn weer een stapje verder.
Alle gaten zijn geboord en in principe kan alles er nu op, maar ik heb nog twee vraagjes...

1. Hoe diep moeten die 6 schroeven van de trem erin gedraaid worden? Er zit zo'n groefje in waar de brug in zou moeten scharnieren, maar als ik de schroeven tot zover erin schroef, vind ik dat de koppen van de schroeven nog zo hoog staan. Klopt dat?

2. Ik moet ook nieuwe gaatje boren om de tuners vast te zetten. Kan ik die zo schroeven of zou ik die ook voor moeten boren? Ik weet namelijk niet of ik zo'n dunne boor heb... (de oude gaten kan ik gewoon opvullen met houtlijm en sateprikkers?)

Alvast bedankt weer.

grt
Pim

G.G.
2 december 2007, 19:56
Zo, we zijn weer een stapje verder.
Alle gaten zijn geboord en in principe kan alles er nu op, maar ik heb nog twee vraagjes...

1. Hoe diep moeten die 6 schroeven van de trem erin gedraaid worden? Er zit zo'n groefje in waar de brug in zou moeten scharnieren, maar als ik de schroeven tot zover erin schroef, vind ik dat de koppen van de schroeven nog zo hoog staan. Klopt dat?

2. Ik moet ook nieuwe gaatje boren om de tuners vast te zetten. Kan ik die zo schroeven of zou ik die ook voor moeten boren? Ik weet namelijk niet of ik zo'n dunne boor heb... (de oude gaten kan ik gewoon opvullen met houtlijm en sateprikkers?)

Alvast bedankt weer.

grt
Pim

1. klopt.
2. Beter van wel, ff voorboren. Opvullen inderdaad met sateprikkers en lijm.

no 1 hops
2 december 2007, 21:00
hebhier nog een setje pups uit een affinity liggen en die qua pooltjes breder gespaced dan de goedkopere strat clone pups.
dus misschien past het direct.

pimmedoris
3 december 2007, 10:05
Waar heb je het precies over? Of de trem direct past?
Dat was niet het geval, de gaten voor de nieuwe brug zijn al geboord en de trem is geplaatst.

pimmedoris
6 december 2007, 22:37
hmm, klein probleempje:

Ik heb de gaten waar de oude tuners mee vast zaten opgevuld en nieuwe voorgeboord. Echter bij het vastzetten, breekt er één schroefje halverwege af. het schroefje zit er dus half in zeg maar en de kop is afgebroken. Ik weet niet hoe dit kan, want ik zette helemaal geen kracht...

Ik kan de tuner (Gotoh) gewoon nog vastklemmen, maar dus niet met het schroefje. Moet ik hier iets aan doen, of zal ik het gewoon zo laten?

G.G.
7 december 2007, 08:38
hmm, klein probleempje:

Ik heb de gaten waar de oude tuners mee vast zaten opgevuld en nieuwe voorgeboord. Echter bij het vastzetten, breekt er één schroefje halverwege af. het schroefje zit er dus half in zeg maar en de kop is afgebroken. Ik weet niet hoe dit kan, want ik zette helemaal geen kracht...

Ik kan de tuner (Gotoh) gewoon nog vastklemmen, maar dus niet met het schroefje. Moet ik hier iets aan doen, of zal ik het gewoon zo laten?

Dat schroefje is om de tuners recht op 1 lijn te houden. Als er nog een stukje uit het hout steekt, kan je de tuner gewoon monteren. Kan je er eigenlijk nog bij met een klein tangetje?

pimmedoris
7 december 2007, 21:42
Nee, het schroefje is afgebroken waar de schroefdraad begint ( een paar mm. onder de kop) en hij zat er al bijna in. Ik kan er dus niet meer bij met een tangetje...

pimmedoris
9 december 2007, 17:47
Ik heb hem nu zonder schroefje vastgezet. Dat ding gaat nergens heen...

Maar een ander vraagje:
Toen ik de hals eraf haalde zag ik dat er een plectrum tussen de halspocket en de hals zat. Waarom zou dit gedaan kunnen zijn? Moet die er ook weer terug tussen gestopt worden?

G.G.
9 december 2007, 17:56
Ik heb hem nu zonder schroefje vastgezet. Dat ding gaat nergens heen...

Maar een ander vraagje:
Toen ik de hals eraf haalde zag ik dat er een plectrum tussen de halspocket en de hals zat. Waarom zou dit gedaan kunnen zijn? Moet die er ook weer terug tussen gestopt worden?

Dan was ie geshimmed, om een juiste hoek te krijgen. Als dit met de nieuwe brug ook nodig is, gewoon de plectrum terug plaatsen.

pimmedoris
9 december 2007, 18:00
Ok, hoe kan ik controleren of dit nodig is?

fred dons
9 december 2007, 18:32
als je zadels op zijn laagst zijn op de tremelo en de aktie is nog steeds te hoog dan moet de plectrum terug (meest wordt een stukje fineer hier voor gebruikt)

pimmedoris
10 december 2007, 09:28
OK, bedankt!
Ik had hem er eerst niet tussen: Te hoge actie...
Dan er tussen gestopt waar ik dacht een soort afdruk gezien te hebben waar hij had gezeten: Nog steeds te hoog.
Nu zo diep mogelijk tussen hals en pocket geschoven: Perfect!! Lage actie nu en speelt meteen super.

Mijn gitaartje is weer speelklaar.