PDA

View Full Version : G-System, Major Tone-sucker :(



Chiel
17 oktober 2007, 15:55
Door een aggregaat probleempje is twee weken geleden mijn rack zo goed als total-loss verklaard. Zelfs de power regulator gaf de geest :(. Gelukkig had ik mijn CAE 3+ SE en VHT 2/50/2 nog niet ingeschakeld dus die doen het nog perfect. Ik werkte altijd met een Intellifex en een Modpro i.c.m. een Ground control en GCX switch. Werkte opzich perfect, maar omdat ik nu alles weer nieuw moest aanschaffen heb ik voor een G-System gekozen.



Eerste indruk van de G-System was goed. Het is wel een beetje een kermis op de grond met al die gekleurde ringen e.d. maar goed, het gaat om het resultaat. Module als hart van het rack en een enkel Cat5 kabeltje naar het pedalboard, echt een superoplossing! Maar goed, na heel wat geëxperimenteerd te hebben is wat mij betreft uiteindelijk toch een miskoop geweest. Het is echt een enorme tone-sucker. Zo erg dat ik de laatste drie gigs maar gewoon alleen met preamp en eindtrap heb gespeeld. Vooral mijn altijd vette analoge RMC Picture Wah lijkt echt nergens op wanneer deze door de G-system wordt gestuurd.

Heb al heel wat forums afgespeurd. Heb de insert-input, loop 4 en alle overige loops geprobeerd en heb lopen spelen met in/output volumes etc. etc. maar niets geeft het resultaat wat ik normaliter had met mijn 15 jaar oudere Intellifex. Ik mis gewoon echt bakken aan dynamiek en tone. Ik ga nu als laatste optie de G-Sytem nog door een parallelle midi switch proberen te sturen (http://www.masottiamp.it/mxm_mixer.htm (http://www.masottiamp.it/mxm_mixer.htm)). Ik weet niet of hier mensen nog andere opties hebben, ik hou me in ieder geval aanbevolen. Heb inmiddels al een Intellifex en Modpro op de kop weten te tikken, dus als de G-System blijft stagneren ga ik gewoon weer voor een midi controller en dedicated midilooper.

Harm
17 oktober 2007, 17:28
Ay Chiel!!!

Zelfs de power regulator? Schoot die er dan niet eerst door? Klote dat je spul erdoor knalt!! Ik moet er niet aan denken...
Ik heb het 2 keer gehad met mijn G/Force, een overload ergens vandaan in signaal... 2 keer dezelfde set up bij een kameraad van me....

Over de G/System weet ik te weinig... ik blijf er met argwaan naar kijken ookal klinkt die gast er bij de demo van TC er goed op... Ik hoor er idd te veel klachten over...

Dus gewoon weer mixer? Volgens mij nog steeds de beste oplossing!
Die masotti, is dat een echte mixer? kwaliteit a la Bob? Hoe prijzig is deze dan? Ik ben ter zijner tijd op zoek naar een echte mixer voor 3weg...

Harm

Chiel
17 oktober 2007, 20:02
De Masotti heb ik destijds gebruikt icm een Soldano preamp, repliflex en intellifex. Hij is in ieder geval transparant zover ik mijn oren mag geloven. Had hem destijds voor rond de 600 euro gekocht direct af fabriek, maar ik geloof dat hij inmiddels flink in prijs gestegen is.

BeeJee
18 oktober 2007, 01:18
Ik zou die G-system gewoon weer ditchen dan. Galm en delay uit de Intellifex en de modulatie uit de mod-pro (in de mixer) en klaar is klara.
(tip: er staat nog een All Access op marktplaats...)

Candyman
18 oktober 2007, 09:31
Ik zou gewoon gaan voor een tweedehands Lexicon G2 met footboard... ;)

MSNL
18 oktober 2007, 09:37
Suhr Minimix die je tussen de G System en je versterker zet.
Experimenteren met de loops van de G-system:
- ik heb eens gelezen dat 1 van de 4 loops beter klinkt dan de loop speciaal voor de versterker.
- Wah pedaal voor de G-system

success


MSNL

Chiel
18 oktober 2007, 12:23
Gebruik nu de Masotti linemixer icm met de G-System, maar de G-System ijlt na waardoor je een modulatie achtige sound overhoud. Met de loops heb ik al lopen klooien, maar dat mocht ook niet baten. De ene loop is inderdaad beter als de andere, maar het blijft voor mij onacceptabel. De Wah zit sowieso al voor de G-System, maar het probleem zit hem in het AD-DA traject waardoor de Wah echt niet meer klinkt. 10 tegen 1 dat ik met een Rocktron Xpression betere resultaten behaal als met de G-System :confused:.

MSNL
18 oktober 2007, 12:42
Heeft de G System iets als Kill Dry functie zodat je droog geluid naar de outputs stuurt? Bij een parallele loop of linemixer moet je ervoor zorgen dat er geen 'droog' geluid uit het effect apparaat komt. Door De AD/DA conversie zit er een vertraging in het signaal dat uit je processor komt en dit geeft faseverschuivingen.

grt

MSNL

Chiel
18 oktober 2007, 12:57
Je dient dan inderdaad de G-System in serieële modus te zetten. Dat scheelt al een boel, maar het blijft aanwezig. Ga als laatste nog ff proberen de G-System tussen preamp en poweramp te zetten. Who knows :???: . . .

InternEd
18 oktober 2007, 16:10
Ga als laatste nog ff proberen de G-System tussen preamp en poweramp te zetten. Who knows :???: . . .
Dat lijkt me in basis toch ook de juiste plek om mee te beginnen?

Chiel
18 oktober 2007, 16:30
Handleiding zegt juist wat anders. De Inserts of Loops gebruiken zodat het autentieke signaal intakt blijft. In serie wordt sowieso het complete signaal door de AD/DA path gestuurd. Heb dit inmiddels getest en dit is ook niet de oplossing. Het blijft hoe dan ook een major tone sucker. Ga nu de MPX G2 en de oude G-force maar eens uitchecken. Meanwhile zet ik maar ff een Line6 delay pedaaltje in de Masotti looper.

groovieguitarguus
18 oktober 2007, 23:45
...Nog niet heel veel 'live' gebruikt. Maar vindt het t.o.v. mijn Lexicom MPXG2 een verademing. Vooral gebruiksgemak...
Ik gebruik hem samen met een Triaxis en vindt het persoonlijk erg lekker klinken.

rjong999
19 oktober 2007, 00:44
De G-system is idd een vrij lastig apparaat om te tweaken. Ik heb 'm nu icm de triaxis wel onder de knie maar dat heeft heel wat hoofdbrekens gekost, ik dacht op een gegeven moment echt een miskoop te hebben gedaan maar kwam er uiteindelijk toch uit.

Waar je vooral op moet letten is de signaalsterkte van het uitgangssignaal van de loops, zet je die te zacht dan ga je oversturing van je preamp missen, staat 'ie te hard dan krijg je teveel gain en flink wat extra ruis.
Verder kan flink tweaken van de eq icm de eq van je preamp geen kwaad. Daarmee krijg je 'm overigens wel gewoon heel goed.

Als je een beetje aan de menu's gewend bent gaat het programmeren ook heel makkelijk maar ik zit nog wel met smart op de PC-software te wachten.

bluegate
19 oktober 2007, 10:07
Het inregelen van de loops is makkelijker dan je denkt.

Belangrijk om te weten is dat Digitaal geen versterking kent alleen verzwakking.
Indien je aan een parameter draait en je geluid wordt zachter dan krijg je ook
direct tone verlies.

Alle parameters die te maken hebben met Loop, Headroom + Output G-system.
moeten zo ingesteld zijn dat je geluid zo hard mogelijk is.
Dan en alleen dan heb je de oorspronkelijke A/D omzetting tot je beschikking
en blijft je geluid het best overeind.

timkermans
22 oktober 2007, 01:07
Ik heb wel interesse in G-system :-D voor zij die ze kwijt willen,...

bluegate
22 oktober 2007, 09:34
:seriousf:

+ 10 tekens...

vinni
22 oktober 2007, 11:39
Ik kan het nu wel zeggen....
Maar ik ergerde mij kapot aan de G-system.
Het leek wel of de G het signaal vertraagde.....laag was minder strak....ga zo maar door. Sinds die tijd nogal alleergisch voor alles wat digitaal is.
Ik vond de G-major beter klinken dan de G-system!
De G-force heb ik nooit geprobeerd.

Sinds de G-system ben ik een allergisch voor alles wat digitaal is in mijn rig.
Aldus reclameerde de eigenaar van een TC Nova Reverb en binnenkort de Delay. :satisfie:

Hmmm.....als die rommel niet bevalt dan weer snel in de verkoop.

Vinni

timkermans
22 oktober 2007, 12:40
Waarom verkoop je je brunetti vector?

Lijkt me wel iets interessants,... Maar nieuwprijs bij caerts in Leuven is 675 euro, dus 525 lijkt me wat veel.

Nocki
23 oktober 2007, 05:43
Helaas... Ook ik heb de G-major gehad... daarna de G-force en ook de G-system is langs geweest maar allen hadden inderdaad last van tonesuck. Mn geluid veranderde echt. Natuurlijk hoorde ik dit in het begin niet maar toen ik de interne bedrading van mn rack veranderde hoorde ik opeens de verschillen ontzettend goed. Nu speel ik alweer bijna een jaar met een Rocktron Intellifex en ondanks dat het geluid kwa instellingen nog niet 100% naar tevredenheid is (ik moet nog wat tweaken maar de tijd ontbreekt) ben ik er wel heel tevreden over. Ik moet nog een beetje rommelen dus...
De intellifex laat als ik m juist instel het geluid van mn amps goed door en voegt hele muzikale effecten toe. Er zit niet zo heel veel op kwa effecten maar ik laat graag wat vallen voor goede tone! Die nieuwe Rocktron fx zou ik ook wel eens willen proberen. Ben even de naam vergeten van die nieuwe unit. TC-electronic spul vind ik nog steeds super kwa geluidseffecten en handigheid van het programeren (al had op dat punt de g-system beter gekunt) is ook super.

Dat werken met loops en voetpedalen en zo vondik dan weer een echt pluspunt. jammer wel dat je maar 4 presets (of 5? weet het neit meer helemaal) op je plank. ik had dan nog wel een rij extra geweldig maar goed. voor het geld van de g-system moet je niet klagen natuurlijk...

MSNL
23 oktober 2007, 08:56
Ik gebruik alle digitale apparaten in een parallele loop of via linemixer.
De Lexicon apparaten die ik gebruik (MPX1 en MPXG2) hebben wel veel minder last van tonesuck als een G-system. Wat TC apparaten die ik getest heb (G System, G Force) betreft, vind ik deze allemaal stukken killer klinken dan de Lexicons. De Intellifex klint op zjn beurt weer warmer dan de Lexicons.
Ik heb ook een TC 2290; dat kille en digitale geluid van de GForce en G System ontbreekt in de TC2290. Maar dit apparaat komt (net als Intellifex) uit de 80-er jaren en heeft oude en misschien 'achterhaalde' AD/DA converters. Maar het geluid is wel dik in orde.

grtz

MSNL

vinni
23 oktober 2007, 11:46
Waarom verkoop je je brunetti vector?

Lijkt me wel iets interessants,... Maar nieuwprijs bij caerts in Leuven is 675 euro, dus 525 lijkt me wat veel.

Is te groot voor mn nieuwe board.
Trouwens.....al verkocht! :)

Vinni

timkermans
22 januari 2008, 00:16
Uiteindelijk gaan we toch maar kiezen voor een G-system in samenwerking met een Axcess looper voor meer loops,...

Rede?

Ik heb nog eens met Stefaan 'Freeqi' gesproken, en ook met andere mensen die niet voor TC gewerkt hebben, maar wel véél verstand hebben van dit toestel, en allen vertelden me dat mensen die slechte ervaring hadden met de G-system , luie mensen waren zonder het geduld om te begrijpen hoe de G-system ineen steekt (no offence intended)

Hier is een goede uitleg over de g-system, en hoe hem ECHT te gebruiken:

http://www.musigearwiki.strayca.com/

paulusdeBKB
22 januari 2008, 01:44
linkje werkt niet, probeer dit (http://www.musigearwiki.strayca.com/index.php?title=Main_Page) eens.

edit: laat maar, verwijst naar een volledig lege wiki.

timkermans
22 januari 2008, 15:29
Oei, ze hebben hem leeg gehaald blijkbaar,...

maestro_nl
22 januari 2008, 23:11
Destijds blind de G-major gekocht bij introductie.
Werkt nog steeds goed (nu met kill dry en Switchblade).
Heb je geen mixer dan blijft een Rocktron Intellifex en Replifex over
als beste en goedkoopste oplossing.

De Replifex klinkt veel warmer, analoger dan TC G-major.
Grootste voordeel is de interne mixer.
Nadeel is dat er geen dotted delay opzit voor U2 dingen.

Alles met elkaar zijn wat mij betreft de Rocktron Infellifex en Replifex
hun gewicht in goud waard omdat ze warm klinken en interne dry:wet mixer hebben.

vinni
22 januari 2008, 23:24
Zo zo....

Een switchblade! :)
Dat had je me nog niet verteld.....

Fototje van je setup?

Heb zelf de G-major gehad en de G-system.
Geef mij maar de G-major....

Enne....ik ben echt geen lui mens......

Vinni

maestro_nl
22 januari 2008, 23:30
Hey Vinni, nog sterker: ik werk met 2 Egnater M4s icm de Switchblade.

Mogelijke routings:

AC-DC songs:
Bman op links en SL op rechts.
Solo VX (B) middendoor.

80s rock:
SL2 (A) op links en Erect op rechts
Solo SL2 (B) middendoor

Tevens gebruik ik de Switchblade om loop pre- en post preamp te maken.
En om dry:wet te mixen.

Chiel
23 januari 2008, 09:33
...luie mensen waren zonder het geduld om te begrijpen hoe de G-system ineen steekt (no offence intended)

Hier is een goede uitleg over de g-system, en hoe hem ECHT te gebruiken:

http://www.musigearwiki.strayca.com/

Been there done that. En ik ben evenals Vinni alles behalve lui. Geluid kreeg ik best oké voor elkaar op mijn Hook, maar dat was nog steeds in schraal contrast t.o.v. een Intellifex en een Modpro in een fatsoenlijke looper. Maar goed, blij toe dat nu iedereen zijn ding gevonden heeft :).

timkermans
23 januari 2008, 16:15
Ik wil hier niemand uitmaken voor lui, maar dat zijn woorden die uit andersmans mond komen... Ik zal het wel zelf merken zekers??

rjong999
25 januari 2008, 18:32
Ik denk dat het belangrijkste probleem bij de G-System zit in het feit dat het eerste deel van de chain - a/d, input, filter, compressor, d/a - standaard een drop van 6dB heeft die er bij de Boost knop weer bij komt. Maar zelfs als je dat uit zet blijft het een probleem dat dat deel van de schakeling gewoon niet lekker werkt: dynamiekverlies, extra brom en ruis. Ook de software van de compressor icm de noise gate levert soms wat weirde effecten op, zweverig volume bij zachte passages etc.

Ik heb het nu anders aangepakt: ik stop mijn gitaar in de return van loop 1 van de G-system (die dus altijd aan moet staan), in loop 2 heb ik een DS-1 en in loop 3 mijn preamp (De laatste tijd meestal de Tubeworks Real Tube 2 19", soms ook de Bogner The Fish of een TriAxis. Allemaal wel high gain spul).

Loop 4 gebruik ik dan nog voor een raar patchje: daar heb ik namelijk het eerste deel van de G-System in "terug gelooped": Loop 4 Send -> G-System Input en Loop 1 Send -> Loop 4 Return. Ik kan zo toch nog gebruik maken van de compressor en het filter, maar dan dus na de preamp sectie. Voor het cleane spul maakt dat niet veel uit.

Ik heb verder nog een Dunlop Wah los er voor zitten en een Digitech Studio Quad in loop 5 en de Insert loop. Het geheel is lekker compact (3 HE 'short' case) en licht, ik speel meestal over de return van een Kitty Hawk Junior die ik weer op 1 of 2 1936's aansluit. Het geluid is geweldig, heel dynamisch, van superclean tot uberscheur en de hele setup is heel stil, ik gebruik de noise gate alleen in de hoogste gain setting.

Het schakelen gaat met de G-System prima, evenals de loops. Toch baal ik wel van de problemen die ik met het input gedeelte van de G-System heb en had 'm wrs neit gekocht als ik dat vooraf had geweten. Ik denk dat 'ie voor mensen die met minder gain spelen misschien beter geschikt is (maar misschien slaat dat ook nergens op ;-) )

bluegate
26 januari 2008, 09:06
Ik heb 'm nog steeds, ook al had ik afgezworen nooit meer digitale zooi te gebruiken.

Het gebruiksgemak weegt voor mij zwaarder dan de tone-suck.
En als je 'm goed instelt valt deze reuze mee.
Belangrijkste is ervoor te zorgen dat je geen digitale attenuatie hebt.
Dan wordt de tone-suck wel duidelijk merkbaar.
En inderdaad die hele eerste ADDA uit de keten halen of in een van de
loops plaatsen.

Huidige setup:
Fender EJ strat -> Fulltone Clyde dlx Wah -> Bogner Shiva input.
Bogner Shiva Send -> TC G-System Loop1 return.
TC G-System Output -> EB jr Volped -> Bogner Shiva return.