PDA

View Full Version : Mijn allernieuwste aanwinst!



Pagina's : 1 [2]

nevyn292
30 oktober 2007, 19:53
neit alleen teveel vrije tijd, ook teveel stront in iemand zn hoofd hierzo opt forum

drap
30 oktober 2007, 20:06
Je kunt in de tussentijd ook leren spelen, zodat je dat gepruts niet meer nodig hebt.

Ik wilde het eigenlijk niet zeggen en bedoel het ook helemaal niet afkrakend, maar ik denk er eigenlijk net zo over. Het lijkt me ook helemaal niet leuk om gewoon nooit tevreden te zijn.

nevyn292
30 oktober 2007, 20:11
ach, sommigen zeggen wat ze denken en anderen willen graag andermans gevoelens sparen....

met beide is niks mis, maar ach, al dat gezemer over die faded begint me mn strot uit te komen. ook omdat vervolgens een ander topic vol overgenomen word.

wat ik alleen raar vind, is dat ik niks van de mods hoor?
ik meen toch dat er meerdere malen dik over de regels is gegaan, maarja, dat kan aan mij liggen

weetje, het is net als dat je een klein kind bent, je alles thuis uit de kast heb getrokken en met pindakaas op de muren bent gaan smeren, en dat je moeder dan verschrikt staat wat voor een troep het is en van schrik haar nieuwe vaas uit dr handen laat vallen! zo is het vandaag ook met de mods gegaan :dance:

die komen even online op dinsdagmiddag en zien de meest ordeloze bende die ze ooit hebben gezien, en dat verspreid over maar liefst een topic of 3-5 :seriousf:

Orpheo
31 oktober 2007, 00:10
Je kunt in de tussentijd ook leren spelen, zodat je dat gepruts niet meer nodig hebt.

ik gaf een voorbeeld. je moet eens even teruglezen. Ik speel me helemaal kapot. uurtje of 3 per dag. gewoon, omdat ik het leuk vind, en zo goed mogelijk wil zijn. het zal me jeuken wat anderen ervan denken, ik heb mijn eigen standaard hoe goed of slecht ik wil/kan zijn. Ik zie het verbeteren van tone als een integraal onderdeel van het gitaarspelen. en als het verbeteren zit in het veranderen van pups, wat is daar mis mee?

Orpheo
31 oktober 2007, 00:10
Je kunt in de tussentijd ook leren spelen, zodat je dat gepruts niet meer nodig hebt.

ik gaf een voorbeeld. je moet eens even teruglezen. Ik speel me helemaal kapot. uurtje of 3 per dag. gewoon, omdat ik het leuk vind, en zo goed mogelijk wil zijn. het zal me jeuken wat anderen ervan denken, ik heb mijn eigen standaard hoe goed of slecht ik wil/kan zijn. Ik zie het verbeteren van tone als een integraal onderdeel van het gitaarspelen. en als het verbeteren zit in het veranderen van pups, wat is daar mis mee?

@drap; het lijkt me niet leuk om me juist constant te irriteren aan beperkingen in mijn spel door de hardware...

Lexvandoef
31 oktober 2007, 00:21
@drap; het lijkt me niet leuk om me juist constant te irriteren aan beperkingen in mijn spel door de hardware...

Ook al ben ik drap niet, wil ik toch wel ff hierop antwoorden. :cheerup:

Je hebt het over beperkingen in je spel door de hardware, maar ik geloof nooit dat dat standaard gibson hardware op een LP standard zo slecht is dat het je in je spel belemmert. Ik denk dat je het dan meer in je spel moet zoeken (no offence).
Een beetje gitarist moet eigenlijk wel overal op kunnen spelen, vind ik, en natuurlijk speel je liever en ietsie beter op je eigen spul omdat je dat kent, dat heb ik ook. Maar alles toeschrijven aan je hardware/gear vind ik ook zo wat.

heinz3110
31 oktober 2007, 02:06
. Het lijkt me ook helemaal niet leuk om gewoon nooit tevreden te zijn.

+1.

Waar ik +-15 regels voor heb zeg jij in 1 zin , hahaha :)

Veekeren
31 oktober 2007, 07:58
Ik wilde het eigenlijk niet zeggen en bedoel het ook helemaal niet afkrakend, maar ik denk er eigenlijk net zo over. Het lijkt me ook helemaal niet leuk om gewoon nooit tevreden te zijn.

Ach, zo zwart wit hoeft het in principe toch niet te zijn? De andere zijde van de munt van ontevreden zijn is enthousiasme voor nieuwe dingen. Waarom zou iemand niet nieuwsgierig zijn naar wat andere onderdelen voor resultaat hebben? En sommigen hebben dat nou eenmaal meer dan anderen, voor mij is dat slechts één aspect van de wereld van gitaren. Wat is leuker, de zoektocht of het doel...

En @ Anders, dat je dat aspect toevallig enorm leuk vindt natuurlijk niet uit dat je de andere aspecten (spelen, optreden, whatever) dan opeens niet leuk vindt en niet zou doen.

Ik ben overigens zelf zeker niet een tonefreak, maar vind het wel leuk om af en toe eens wat anders te proberen, zoals een ander element. Ik ga zelfs zo ver de hardware op een gitaar van nickel naar chroom te veranderen. Ik vind dat nou eenmaal leuk...

G.G.
31 oktober 2007, 09:42
Ik ben ook redelijk ingesteld op tone, en kwaliteot van mijn instrumenten. Het is zo ver gegaan dat ik nu geen fabrieksgitaren meer heb, alleen zelfbouw omdat het helemaal aan mijn eisen moet voldoen.

Wel ben ik van mening dat je op een gegeven moment je gitaar gemod hebt tot een goeie basis die de perfectie benaderd.

het eindeloos wisselen van elementen blijft daarna, zoals eerder zo mooi genoemd "aanrommelen in de marge". Mij is dat de tijd en geld niet waard.

Volgens mij is het handiger om je speelstijl dan aan te passen naar het instrument. Uit je aanslag, positionering van je handen etc. Valt meer klankverschil te halen dan een ander setje pups dat voor 99,9% op het eerdere setje lijkt.

Dweezman
31 oktober 2007, 10:19
Ook ik erken het belang van goed materiaal en hoor en voel verschillen in het ene instrumenten t.o.v. het andere. Toch merk ik ook dat denken als: 'als ik die gitaar heb, dan...' of 'met dat setje elementen, dan...' afleidt van het spelen zelf. GAS werkt bedwelmend...

drap
31 oktober 2007, 10:29
Ach, zo zwart wit hoeft het in principe toch niet te zijn? De andere zijde van de munt van ontevreden zijn is enthousiasme voor nieuwe dingen. Waarom zou iemand niet nieuwsgierig zijn naar wat andere onderdelen voor resultaat hebben? En sommigen hebben dat nou eenmaal meer dan anderen, voor mij is dat slechts één aspect van de wereld van gitaren. Wat is leuker, de zoektocht of het doel...

En @ Anders, dat je dat aspect toevallig enorm leuk vindt natuurlijk niet uit dat je de andere aspecten (spelen, optreden, whatever) dan opeens niet leuk vindt en niet zou doen.

Ik ben overigens zelf zeker niet een tonefreak, maar vind het wel leuk om af en toe eens wat anders te proberen, zoals een ander element. Ik ga zelfs zo ver de hardware op een gitaar van nickel naar chroom te veranderen. Ik vind dat nou eenmaal leuk...

Ik heb zelf ook in geen van m'n gitaren nog originele elementen zitten (van twee was het een technische reden), maar eenmaal nieuwe elementen dan hoor je mij in principe niet meer zeuren. Maar goed, dat ben ik en Orph hoeft er natuurlijk niet net zo over te denken. Alleen, toen ik nog zo kort speelde zoals Oprheo, hield ik me nog helemaal niet bezig met dit soort zaken. Ik had er veel te veel lol om gewoon lekker gitaar te spelen en was dan ook apetrots op wat ik had. En dat vind ik nu juist zo jammer bij Orph, die kan pagina's lang over één polepieceje filosoferen bij wijze van, omdat ie weer eens niet tevreden is.

In het geval van Yamhammer ligt het heel anders. Die moet ineens allerlei dingen veranderen en aanschaffen omdat hij het ergens leest. Wie gaat er nou een topkam op een spiksplinternieuwe gitaar vervangen!?!?! Dan ben je niet wijs in mijn opinie en al helemaal gezien Yam z'n leeftijd. Die spoort dus gewoon niet.

Orpheo
31 oktober 2007, 10:42
Ook al ben ik drap niet, wil ik toch wel ff hierop antwoorden. :cheerup:

Je hebt het over beperkingen in je spel door de hardware, maar ik geloof nooit dat dat standaard gibson hardware op een LP standard zo slecht is dat het je in je spel belemmert. Ik denk dat je het dan meer in je spel moet zoeken (no offence).
Een beetje gitarist moet eigenlijk wel overal op kunnen spelen, vind ik, en natuurlijk speel je liever en ietsie beter op je eigen spul omdat je dat kent, dat heb ik ook. Maar alles toeschrijven aan je hardware/gear vind ik ook zo wat.

ten eerste; het zit 'm niet in mijn spel (dat van die pinches). ik weet dat ik ze goed kan maken, en ik haal ze ook met ieder element eruit, maar ik baal ervan dat zo'n element als dit, het gewoon niet goed kan/kon. met een setje air nortons, bluesbuckers, of zelfs een set gfs crunchy pafs, of zelfs de BKP mississippi queen (p90's in humbuckerformaat) kreeg ik goeie pinches. dus waarom niet met dit setje. de reden van het experimenten leg ik hieronder uit.

nee, de beperkingen die er zijn, zijn inherent aan de hardware. doe jij maar eens een divebomb met een ToM brug... en tja, als je dan toch een trem hebt, dan wil je dat je op stemming blijft, dus dan blijf je toch wel wat pielen en experimenteren. (gewoon als voorbeeld). zo ook met de pinch harmonics,die ik heel veel gebruik. ik word er GEK van als die niet goed willen, maar ik wil goeie pinches, zonder het verlies van tone. dus ik ga zitten kloten; ander elementje, hoogtes veranderen, polepieces wat veranderen. gewoon, beetje hannissen en logisch nadenken. en dan kom je uiteindelijk tot een goeie, of verbeterde, opstelling. Ik ga me er niet in berusten dat het niet werkt, zo zit ik niet in elkaar. nooit geweest trouwens. Het idee en de drang van experimenteren (hoe werkt het, en hoe kan ik het beter laten werken, gecombineerd met basisonderzoek; de kern ontdekken van de hele zaak), zit in me, en is zelfs mijn studie (natuurkunde en sterrenkunde). ik ben nooit tevreden, nooit uitgeleerd, nooit klaar met onderzoeken, en ik wil altijd een uitdaging hebben (fuck, dit is net een cv!!). en omdat een paar gasten hier het tijdverspilling, en wellicht zelfs geldverspilling vinden, daar ga ik me toch niks van aantrekken.

Rinze
31 oktober 2007, 10:43
In het geval van Yamhammer ligt het heel anders. Die moet ineens allerlei dingen veranderen en aanschaffen omdat hij het ergens leest. Wie gaat er nou een topkam op een spiksplinternieuwe gitaar vervangen!?!?! Dan ben je niet wijs in mijn opinie en al helemaal gezien Yam z'n leeftijd. Die spoort dus gewoon niet.

Euhh.. ik. Als de topkam niet goed is, en dat zijn de op een hoop (ook duurdere) gitaren niet, dan gaat ie er af en maak ik een nieuwe.

Verder heb je wel gelijk wat mij betreft, hoewel bij mij het knutselen gewoon bij de hobby hoort. Maar in het verleden heb ik, mede door mijn dwangmatigheid, mezelf het plezier in het spelen wel bedorven door inderdaad maar niet tevreden te kunnen zijn. Ik hoorde altijd wel iets aanlopen, ook al hoorden anderen het niet. Resultaat was dat ik me kapot ergerde en voortdurend aan het afstellen was, en eigenlijk geen plezier meer beleefde aan het spelen an sich.

Met andere elementen kun je het geluid van een gitaar behoorlijk bijsturen, door ervaring weet ik zo langzamerhand wel ongeveer wat dat dan oplevert.

Maar dat is natuurlijk wat anders dan clipjes posten van iemand anders met een andere gitaar, die dan "precies zo" klinkt als "mijn element" op "mijn gitaar". Twee gitaren uit de zelfde serie klinken al niet hetzelfde, dit geeft dan ook meer aan dat er met bepaalde oren en wat daartussen zit iets niet klopt.

EDIT: ik bedoel daar niet Orpheo mee ;)

Luke-wannabe
31 oktober 2007, 10:46
Maar op een splinternieuwe gitaar zit uiteraard een goede topkam. ZEKER een Gibson.

Orpheo
31 oktober 2007, 10:51
Maar op een splinternieuwe gitaar zit uiteraard een goede topkam. ZEKER een Gibson.

nee, natuurlijk niet. dat is nou jullie fout. het is EEN topkam, maar geen goeie. ze zijn niet goed uitgevijld, ze knellen soms, en vaak plastic. gibson is een bedrijf die redelijk goeie gitaren maakt, maar allang niet meer topkwaliteit levert (op de customshop na, en zelfs daar zijn de meningen over verdeeld). ze maken gitaren aan de lopende band (letterlijk), en ze willen ze gewoon weg hebben, zo snel mogelijk maar WEG WEG WEG naar de verkoper. ze hebben allerhande goedkope oplossingen, bijvoorbeeld vooraf gemaakte, goedkope plastieken topkammen. mensen als yamhammer neemt daar geen genoegen mee, ergert zich kapot aan het ontstemmen, en zet er een nieuwe op. Ik ben er zo een die het dan zelf wel even gaat uitvijlen, maar zich ergert aan het raggeluid van die brugpickup. dus er gaat een nieuwe in. zulke acties zijn toch volkomen logisch, als je in ogenschouw neemt het perfectionistische, mierenneukerige karakter van yam en mij, en vele anderen met ons trouwens, die zijn alleen zo wijs om hier niet te posten, omdat ze weten dat ze de wind van voren krijgen van een paar gasten die denken het beter te weten, of gewoon zelf te lui of jaloers of weet ik t zijn om het zelf te doen.

Rinze
31 oktober 2007, 10:52
Maar op een splinternieuwe gitaar zit uiteraard een goede topkam. ZEKER een Gibson.

Dream on ;)

Luke-wannabe
31 oktober 2007, 11:10
nee, natuurlijk niet. dat is nou jullie fout. het is EEN topkam, maar geen goeie. ze zijn niet goed uitgevijld, ze knellen soms, en vaak plastic. gibson is een bedrijf die redelijk goeie gitaren maakt, maar allang niet meer topkwaliteit levert (op de customshop na, en zelfs daar zijn de meningen over verdeeld). ze maken gitaren aan de lopende band (letterlijk), en ze willen ze gewoon weg hebben, zo snel mogelijk maar WEG WEG WEG naar de verkoper. ze hebben allerhande goedkope oplossingen, bijvoorbeeld vooraf gemaakte, goedkope plastieken topkammen. mensen als yamhammer neemt daar geen genoegen mee, ergert zich kapot aan het ontstemmen, en zet er een nieuwe op. Ik ben er zo een die het dan zelf wel even gaat uitvijlen, maar zich ergert aan het raggeluid van die brugpickup. dus er gaat een nieuwe in. zulke acties zijn toch volkomen logisch, als je in ogenschouw neemt het perfectionistische, mierenneukerige karakter van yam en mij, en vele anderen met ons trouwens, die zijn alleen zo wijs om hier niet te posten, omdat ze weten dat ze de wind van voren krijgen van een paar gasten die denken het beter te weten, of gewoon zelf te lui of jaloers of weet ik t zijn om het zelf te doen.
Nou dan vijl je ze toch gewoon bij? Sorry maar ik blijf erbij dat een gitaar met alle fabrieksonderdelen, mits goed afgesteld en getweaked, een prima gitaartje is!
Niet dat ik geen andere onderdelen in en aan mn gitaren heb gestoken, Mijn Epiphone Wilshire is niet meer origineel, mijn 'Squier" strat is niet meer origineel, mijn OLP is niet meer origineel. Maar ik vind het gewoon onzin dat er meteen een nieuwe brug, kam, staartstuk, slagplaat en pickups enzo op moeten. Dat vind ik gewoon onzin.
Ik weet het niet beter, ben niet jaloers of wat dan ook. Ik denk alleen vaak: Niet lullen maar spelen.

Rinze
31 oktober 2007, 11:13
Ik denk alleen vaak: Niet lullen maar spelen.

Dan zit je wel vaak hier op het forum...:D

Luke-wannabe
31 oktober 2007, 11:14
Dan zit je wel vaak hier op het forum...:D
Je begrijpt wat ik bedoel... En trouwens ik speel me al helemaal het rambam op school enzo dus ik chill m gewoon als ik op het forum zit :D

drap
31 oktober 2007, 12:06
Wat die topkam betreft, het is echt een peuleschil om een aanlopende of een te diep ingevijlde topkam aan te passen. Een graphtech topkam op een spiksplinternieuwe gitaar zetten is het bekende miereneuken in de marge wat mij betreft. En al helemaal als je het doet omdat iemand zoiets op een forum heeft gezet dat het goed is.

drap
31 oktober 2007, 12:09
zulke acties zijn toch volkomen logisch, als je in ogenschouw neemt het perfectionistische, mierenneukerige karakter van yam en mij, en vele anderen met ons trouwens, die zijn alleen zo wijs om hier niet te posten, omdat ze weten dat ze de wind van voren krijgen van een paar gasten die denken het beter te weten, of gewoon zelf te lui of jaloers of weet ik t zijn om het zelf te doen.

Eh... lood om oud ijzer?.... En te lui of jaloers slaat natuurlijk helemaal nergens op. Zoiets zeg je op de lagere school.

Bram+
31 oktober 2007, 12:12
Wat die topkam betreft, het is echt een peuleschil om een aanlopende of een te diep ingevijlde topkam aan te passen. Een graphtech topkam op een spiksplinternieuwe gitaar zetten is het bekende miereneuken in de marge wat mij betreft. En al helemaal als je het doet omdat iemand zoiets op een forum heeft gezet dat het goed is.
Het is inderdaad ook redelijk hopeloos dat je de topkam moet vervangen bij een nieuwe gitaar waar je al de hoofdprijs voor moet betalen. Wanneer stoppen mensen met te trappen in zulke ongein?

Pepe
31 oktober 2007, 12:34
Dat denken dat het allemaal aan je spullen ligt, hoe langer je speelt hoe meer je daar van afstapt. De old timers hier zullen het beamen, je groeit langzaam naar een eigen geluid waar een pickupje nauwelijks nog vat op krijgt. Different flavours but same dish.
Wat een Les Paul betreft, er zijn dingen die belangrijker zijn voor het geluid dan een pickup, als die niet kloppen kan je pickups swappen tot je een ons weegt maar je blijft bezig.
Als je vertelt dat een goedkope Faded zo'n goeie gitaar is en gelijk een topkam en de pickups vervangt... het is grappig maar begrijpelijk, het is vallen en opstaan in het begin van een lange zoektocht.

Ik kan natuurlijk wel vertellen dat je een Gibson Historic of een gitaar uit Fuji Gen Gakki fabriek moet hebben om in 1 keer klaar te zijn maar ik snap dat iedereen zijn eigen wiel moet uitvinden en dat vallen en opstaan is juist de grap van een gitaarforum.

Lexvandoef
31 oktober 2007, 12:43
Ik kan natuurlijk wel vertellen dat je een Gibson Historic of een gitaar uit Fuji Gen Gakki fabriek moet hebben om in 1 keer klaar te zijn maar ik snap dat iedereen zijn eigen wiel moet uitvinden en dat vallen en opstaan is juist de grap van een gitaarforum.

Zijn die gitaren echt zo goed, trouwens? 3 van de 4 van mijn gitaren komen uit die fabriek, ik speel er ook altijd met plezier op trouwens. Ik doe ze niet weg in elk geval. Nog niks aan laten veranderen trouwens ;)

Ik vind het ook nog steeds van de gekken om gelijk allemaal dingen te vervangen als je net een nieuwe gitaar heb. Een afstelbeutje kunnen ze wel gebruiken, dat doe ik dan ook wel, maar ik denk idd dat je eerst je gitaar moet leren kennen voordat je allemaal dingen gaat vervangen. Of als iets kapot is natuurlijk.

Yamhammer_71
31 oktober 2007, 12:44
Het is inderdaad ook redelijk hopeloos dat je de topkam moet vervangen bij een nieuwe gitaar waar je al de hoofdprijs voor moet betalen. Wanneer stoppen mensen met te trappen in zulke ongein?

Kijk, als je in een band speelt (overal eigenlijk), dan erger je je er echt aan dat de gitaar steeds ontstemd -> tenminste, ik wel. Waarom zou je de topkam dan niet in zn geheel vervangen met een onderdeel van veel betere kwaliteit, welke nooit zulke problemen meer zal geven?
Ik heb het lef gehad om dat te doen en naar mezelf te luisteren. Het zaakje ontstemt nooit meer en dat is een waanzinnige upgrade, niet alleen voor de gitaar, maar ook veel mn speelplezier. Daar hecht ik gewoon veel waarde aan.

Lexvandoef
31 oktober 2007, 12:47
Kijk, als je in een band speelt (overal eigenlijk), dan erger je je er echt aan dat de gitaar steeds ontstemd -> tenminste, ik wel. Waarom zou je de topkam dan niet in zn geheel vervangen met een onderdeel van veel betere kwaliteit, welke nooit zulke problemen meer zal geven?
Ik heb het lef gehad om dat te doen en naar mezelf te luisteren. Het zaakje ontstemt nooit meer en dat is een waanzinnige upgrade, niet alleen voor de gitaar, maar ook veel mn speelplezier. Daar hecht ik gewoon veel waarde aan.

Ik denk dat als je je originele topkame laat uitviijlen/afstellen dat je dan ook voor 99% klaar bent. Graphtech is goed spul, zat ook op mijn strat voordat ik hem kocht, maar de rest is echt niet van ondermaatse kwaliteit ofzo.

Bram+
31 oktober 2007, 12:52
Kijk, als je in een band speelt (overal eigenlijk), dan erger je je er echt aan dat de gitaar steeds ontstemd -> tenminste, ik wel. Waarom zou je de topkam dan niet in zn geheel vervangen met een onderdeel van veel betere kwaliteit, welke nooit zulke problemen meer zal geven?
Ik heb het lef gehad om dat te doen en naar mezelf te luisteren. Het zaakje ontstemt nooit meer en dat is een waanzinnige upgrade, niet alleen voor de gitaar, maar ook veel mn speelplezier. Daar hecht ik gewoon veel waarde aan.
Een gitaar moet niet te snel ontstemmen, daar is iedereen mee eens. Dat je daar iets aan doet is ook meer dan logisch, ik heb ook het een en ander aan een gitaar gedaan om 'm minder snel te laten ontstemmen/snaren te laten knappen.
Wat ik belachelijk vind (maar daar kun jij verder niks aan doen) is dat het bij een gitaar waar je snel 1500 eur nieuw voor betaalt gewoon niet in orde is. Dat je een gitaar nog een beetje moet afstellen is logisch (hoewel ik dat deels ook een taak vind van de winkel waarbij je 'm koopt), maar hardware moet gewoon functioneel in orde zijn, of ik zou het geld er niet voor neerleggen. Een topkam is dan nog wel makkelijk te vervangen, maar dan ga ik me afvragen of er misschien niet meer 'verborgen' gebreken zijn.

drap
31 oktober 2007, 13:32
Kijk, als je in een band speelt (overal eigenlijk), dan erger je je er echt aan dat de gitaar steeds ontstemd -> tenminste, ik wel. Waarom zou je de topkam dan niet in zn geheel vervangen met een onderdeel van veel betere kwaliteit, welke nooit zulke problemen meer zal geven?
Ik heb het lef gehad om dat te doen en naar mezelf te luisteren. Het zaakje ontstemt nooit meer en dat is een waanzinnige upgrade, niet alleen voor de gitaar, maar ook veel mn speelplezier. Daar hecht ik gewoon veel waarde aan.

Ga toch weg man keutel, met je 'ik heb het lef gehad' :seriousf: Een topkam deugdelijk aanpassen is hooguit 10 minuten werk en heel normaal bij een nieuwe gitaar. Maar nee, meneer las iets over een graphtech topkam en ineens is het de holy grail :seriousf:

Pepe
31 oktober 2007, 13:49
Zijn die gitaren echt zo goed, trouwens? 3 van de 4 van mijn gitaren komen uit die fabriek, ik speel er ook altijd met plezier op trouwens. Ik doe ze niet weg in elk geval. Nog niks aan laten veranderen trouwens ;)



Met name de FGG's tussen '80 en '86.. de JV fender, een Ibanez artist of een Greco Super Real, ik geloof dat dat wel algemeen bekend is?

Die Greco.. ongeloofelijk dat die japanners in 1980 al een Les Paul konden maken die exact de specs had van een '59 Les Paul, iets waar Gibson een hell of a time mee had en pas 15 jaar later zou lukken.

Maar goed, je moet eerst door een serie Fenders heen voordat je de kwaliteit van een JV gaat waarderen, hetzelfde geldt voor die Super Real. Die merkgeilheid, die verdwijnt pas meestal als je eerst door al die gitaren heen bent gegaan.

Pepe
31 oktober 2007, 13:57
Ga toch weg man keutel, met je 'ik heb het lef gehad' :seriousf: Een topkam deugdelijk aanpassen is hooguit 10 minuten werk en heel normaal bij een nieuwe gitaar. Maar nee, meneer las iets over een graphtech topkam en ineens is het de holy grail :seriousf:

Achja. Koop een vijlensetje en dat heb je bij de eerste keer er al uit. Voor te diep uitgesleten sleufjes gebruik ik Acrylaatlijm. Kind kan de was doen.
Ik had een keer een sessie met Chris Spedding, die gebruikte papiertjes voor zijn topkammetje. Dat ziet er niet zo netjes uit maar dat werkt ook.

Mitch
31 oktober 2007, 14:01
Ik heb het lef gehad om dat te doen en naar mezelf te luisteren.

Eeeeh.... in je topic over stemmechanieken (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=99022) zei een aantal forumleden dat je eens naar de topkam moest kijken. Dat kon eigenlijk haast niet, want de gitaar was al door je favoriete bouwer nagekeken en die had óók naar de topkam gekeken, maar je ging uiteindelijk toóch overstag en nu doe je alsof het je eigen idee is ?
Doet je geloofwaardigheid geen goed, dit soort posts.

Yamhammer_71
31 oktober 2007, 14:11
Eeeeh.... in je topic over stemmechanieken (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=99022) zei een aantal forumleden dat je eens naar de topkam moest kijken. Dat kon eigenlijk haast niet, want de gitaar was al door je favoriete bouwer nagekeken en die had óók naar de topkam gekeken, maar je ging uiteindelijk toóch overstag en nu doe je alsof het je eigen idee is ?
Doet je geloofwaardigheid geen goed, dit soort posts.

Je begrijpt het verkeerd -> dat topic die je nu noemt ging over een Les Paul Studio, en niet over miijn Les Paul Faded. De Faded had ik toen ook nog niet eens.

Mitch
31 oktober 2007, 14:28
Ook goed, feit blijft dat het juist een idee was dat je op het forum had opgedaan. Da's alleen maar fijn, maar dat mag ook best benoemd worden :dontgeti:

nevyn292
31 oktober 2007, 15:08
mod-edit: loop je nu alleen maar te bashen op het forum? Kap er 's mee!

Orpheo
31 oktober 2007, 15:38
Nou dan vijl je ze toch gewoon bij? Sorry maar ik blijf erbij dat een gitaar met alle fabrieksonderdelen, mits goed afgesteld en getweaked, een prima gitaartje is!
Niet dat ik geen andere onderdelen in en aan mn gitaren heb gestoken, Mijn Epiphone Wilshire is niet meer origineel, mijn 'Squier" strat is niet meer origineel, mijn OLP is niet meer origineel. Maar ik vind het gewoon onzin dat er meteen een nieuwe brug, kam, staartstuk, slagplaat en pickups enzo op moeten. Dat vind ik gewoon onzin.
Ik weet het niet beter, ben niet jaloers of wat dan ook. Ik denk alleen vaak: Niet lullen maar spelen.

dat doe ik toch ook? ik vijl 'm bij, en als dat gewoon echt niet werkt, dan pas nieuwe topkam (nog nooit gedaan trouwens; geeft wel weer dat het invijlen effectief genoeg is). ik heb alleen op mn bfg de brug en staartstuk vervangen, en dat was puur voor de looks. pups verander ik ook alleen maar, als 't echt nodig is.

@ drap; tja, maar zo komt het gebash van de meesten wel over. als jaloezie. jullie zeggen wel 'spelen, en niet lullen' maar jullie lullen net zoveel over yamhammer en mij, maar wij hebben 't alleen over tone en vervangen van hardware voor tone en speelgemak, en jullie over het idiote gedrag van ons om dat te doen. wie is er dan raar bezig?

drap
31 oktober 2007, 15:44
Nou maak ik zelfs nog onderscheid tussen jou en Yamgeval. Ik heb ook al een aantal keer gezegd dat ik je niks wil afnemen. Je moet lekker doen waar je zin in hebt, wie ben ik om je daarin tegen te houden. Maar vind jij het op jouw beurt dan raar dat mensen het lichtelijk maf vinden om bij wijze van in een maand tijd zes keer van elementen te verwisselen en alleen maar van jouw kant de ergenissen zien? Je klaagt altijd, of het komt in ieder geval zo over, terwijl je maar betrekkelijk kort speelt, laten we eerlijk zijn. Daar komt bij dat je een erg kort lontje hebt wat betreft kritiek. Ik ben trouwens een individu hoor, dat gejullie doet me weinig.

Yamhammer_71
31 oktober 2007, 16:30
Je klaagt altijd, of het komt in ieder geval zo over, terwijl je maar betrekkelijk kort speelt, laten we eerlijk zijn

Ik heb je vaker daarover wat horen zeggen tegen Orpheo, maar wat maakt het eigenlijk uit hoelang iemand speelt?

Ik ken genoeg mensen die zogenaamd heel erg lang spelen en 'les' hebben gehad, maar dan zie je toch dat gitaarspelen, gitaarspelen en nog eens gitaarspelen in betrekkelijk korte tijd veel kan doen met een mens.
Niet dat ik van mn eigen spel helemaal ondersteboven ben, want dat zal ik namelijk nooit zijn. Je houdt er altijd rekening mee dat het nog 'beter' kan.
Daarbij zegt het woord hoelang iemand speelt totaal niks als je het mij vraagt. Er is een verschil tussen obsessief gitaarspelen om je eigen technieken te verbeteren met als gedachte dat het altijd nog beter kan of tevreden zijn met hoever je nu bent (zoals veel mensen denken). Daarbij is niemand hetzelfde qua talent. Dat heb je in verschillende gradaties.

Orpheo
31 oktober 2007, 17:04
Nou maak ik zelfs nog onderscheid tussen jou en Yamgeval. Ik heb ook al een aantal keer gezegd dat ik je niks wil afnemen. Je moet lekker doen waar je zin in hebt, wie ben ik om je daarin tegen te houden. Maar vind jij het op jouw beurt dan raar dat mensen het lichtelijk maf vinden om bij wijze van in een maand tijd zes keer van elementen te verwisselen en alleen maar van jouw kant de ergenissen zien? Je klaagt altijd, of het komt in ieder geval zo over, terwijl je maar betrekkelijk kort speelt, laten we eerlijk zijn. Daar komt bij dat je een erg kort lontje hebt wat betreft kritiek. Ik ben trouwens een individu hoor, dat gejullie doet me weinig.

ik heb het inderdaad vooral tegen jou, en nog een paar individuen. maar goed...ik zeur niet, en ik praat inderdaad vaak over tone en het goed hebben van mijn tone, maar ik wissel niet 6 keer per maand, hooguit eens in de zes maanden, waarom heb ik ook al gezegd.

en nogmaals; yam en ik krijgen te horen 'niet lullen maar spelen', maar van de andere kant word er net zoveel geouwehoerd...

drap
31 oktober 2007, 17:08
ik heb het inderdaad vooral tegen jou, en nog een paar individuen. maar goed...ik zeur niet, en ik praat inderdaad vaak over tone en het goed hebben van mijn tone, maar ik wissel niet 6 keer per maand, hooguit eens in de zes maanden, waarom heb ik ook al gezegd.

en nogmaals; yam en ik krijgen te horen 'niet lullen maar spelen', maar van de andere kant word er net zoveel geouwehoerd...

Wat ik tegen Yamgeval wel eens doe, dat is ouwehoeren. Ik kan die gast gewoon niet serieus nemen. Maar ik ga niet in herhaling vallen. Je gaat nauwelijks in op de rest wat ik gezegd heb. Wat niet eens persé kritiek was, maar een mening. Ik blijf erbij dat je alleen jezelf in de weg zit met je 'tone' verhaal.

Die 6 maanden, ik zei nog bij wijze van...

rjong999
31 oktober 2007, 17:13
dat doe ik toch ook? ik vijl 'm bij, en als dat gewoon echt niet werkt, dan pas nieuwe topkam (nog nooit gedaan trouwens; geeft wel weer dat het invijlen effectief genoeg is). ik heb alleen op mn bfg de brug en staartstuk vervangen, en dat was puur voor de looks. pups verander ik ook alleen maar, als 't echt nodig is.

@ drap; tja, maar zo komt het gebash van de meesten wel over. als jaloezie. jullie zeggen wel 'spelen, en niet lullen' maar jullie lullen net zoveel over yamhammer en mij, maar wij hebben 't alleen over tone en vervangen van hardware voor tone en speelgemak, en jullie over het idiote gedrag van ons om dat te doen. wie is er dan raar bezig?
Raar ? Wat is nou weer raar ? Feit is dat als 'jullie' het over 'tone' hebben je iets anders bedoelt dan als 'wij' het over 'tone' hebben, en die spraakverwarring leidt soms tot wat wrevel en irritatie, over en weer.

Als drap (of ikzelf) het over 'tone' hebben dan gaat het over iets dat je voor je gitaarspel nodig hebt, als Orph en Jammer het over 'tone' hebben dan is dat een motivatie voor een aankoopbesluit. Zelfde woord, ander ding. Ik weet ook niet zo 1-2-3 een oplossing hoor, maar ik moet wel altijd denken aan de schoenenverzameling van mijn vrouw, waarbij 'loopcomfort' ook altijd alleen maar een woord was dat gebruikt werd om iets nieuws aan te schaffen. Verder deed ze alles met de auto.

grayfink
31 oktober 2007, 17:23
Ik heb je vaker daarover wat horen zeggen tegen Orpheo, maar wat maakt het eigenlijk uit hoelang iemand speelt?

Ik ken genoeg mensen die zogenaamd heel erg lang spelen en 'les' hebben gehad, maar dan zie je toch dat gitaarspelen, gitaarspelen en nog eens gitaarspelen in betrekkelijk korte tijd veel kan doen met een mens.
Niet dat ik van mn eigen spel helemaal ondersteboven ben, want dat zal ik namelijk nooit zijn. Je houdt er altijd rekening mee dat het nog 'beter' kan.
Daarbij zegt het woord hoelang iemand speelt totaal niks als je het mij vraagt. Er is een verschil tussen obsessief gitaarspelen om je eigen technieken te verbeteren met als gedachte dat het altijd nog beter kan of tevreden zijn met hoever je nu bent (zoals veel mensen denken). Daarbij is niemand hetzelfde qua talent. Dat heb je in verschillende gradaties.

Hier ben ik het min of meer ongeveer mee eens :o


:nervous:

drap
31 oktober 2007, 17:24
Alleen staat het zo los van wat ik ermee bedoelde.

grayfink
31 oktober 2007, 17:27
O sorry, ik had niet alles gelezen Drappie :D

drap
31 oktober 2007, 17:29
O sorry, ik had niet alles gelezen Drappie :D

I don't blame you :satisfie: Het is die welbekende Gitaarnetkeutel die het niet begreep.

rjong999
31 oktober 2007, 18:31
I don't blame you :satisfie: Het is die welbekende Gitaarnetkeutel die het niet begreep.Oh, dat ben ik zeker dan weer ? Wacht ff, doe ik me mond wat verder open, kan je 'm beter volschijten

drap
31 oktober 2007, 19:27
Oh, dat ben ik zeker dan weer ? Wacht ff, doe ik me mond wat verder open, kan je 'm beter volschijten

Hu??? Jeumig, lees je ff in Rob :seriousf:

rjong999
31 oktober 2007, 20:36
Nou ja, sorry hoor, kan ook niet alles bijhouden. Je leeft gewoon te snel voor mij, drappie. Voor een volgende keer alvast dan ;-)

Orpheo
31 oktober 2007, 21:04
Raar ? Wat is nou weer raar ? Feit is dat als 'jullie' het over 'tone' hebben je iets anders bedoelt dan als 'wij' het over 'tone' hebben, en die spraakverwarring leidt soms tot wat wrevel en irritatie, over en weer.

Als drap (of ikzelf) het over 'tone' hebben dan gaat het over iets dat je voor je gitaarspel nodig hebt, als Orph en Jammer het over 'tone' hebben dan is dat een motivatie voor een aankoopbesluit. Zelfde woord, ander ding. Ik weet ook niet zo 1-2-3 een oplossing hoor, maar ik moet wel altijd denken aan de schoenenverzameling van mijn vrouw, waarbij 'loopcomfort' ook altijd alleen maar een woord was dat gebruikt werd om iets nieuws aan te schaffen. Verder deed ze alles met de auto.

tone is niet iets dat je nodig hebt voor je gitaarspel, tone is het resultaat van je gitaarspel!

rjong999
31 oktober 2007, 21:29
tone is niet iets dat je nodig hebt voor je gitaarspel, tone is het resultaat van je gitaarspel!
Als dat je instelling is heb je idd regelmatig nieuwe elementen nodig.

drap
31 oktober 2007, 21:36
Of juist niet. Die zin van Orph is op zoveel manieren te interpreteren :D

Kaboemba
31 oktober 2007, 22:01
tone is niet iets dat je nodig hebt voor je gitaarspel, tone is het resultaat van je gitaarspel!

Sjesus jij plaatst vast regelmatig een contact advertentie en zet daarin dat je graag lekker eet en leuke dingen doet.
Ook zo'n waarheid waar je niks mee kan.

drap
1 november 2007, 09:33
Schoot me zo te binnen. Heeft halfgod Gary Moore ook een graphtech topkam op z'n Les Paul, of überhaupt op één van z'n gitaren?

d'oh
1 november 2007, 09:37
Sjesus jij plaatst vast regelmatig een contact advertentie en zet daarin dat je graag lekker eet en leuke dingen doet.
Ook zo'n waarheid waar je niks mee kan.

:seriousf:

Ndw
1 november 2007, 11:24
Wow, wat een mooie gitaar (en dat terwijl ik helemaal niet van geel en goud houd)!! Erg mooie afwerking ook :) :noob:

Orpheo
1 november 2007, 12:30
Sjesus jij plaatst vast regelmatig een contact advertentie en zet daarin dat je graag lekker eet en leuke dingen doet.
Ook zo'n waarheid waar je niks mee kan.

nee, ik heb al bijna 11 maanden een vriendin waar ik zielsgelukkig mee ben. ook weer zo'n quasi-waarheid waar je niks mee kan, he kaboemba...

drap
1 november 2007, 12:36
nee, ik heb al bijna 11 maanden een vriendin waar ik zielsgelukkig mee ben. ook weer zo'n quasi-waarheid waar je niks mee kan, he kaboemba...

Ik denk inderdaad dat Kaboemba weinig kan met jouw liefje.

Orpheo
1 november 2007, 12:42
Ik denk inderdaad dat Kaboemba weinig kan met jouw liefje.

ik refereerde naar zijn opmerking.... :roll:

Yamhammer_71
1 november 2007, 14:17
Schoot me zo te binnen. Heeft halfgod Gary Moore ook een graphtech topkam op z'n Les Paul, of überhaupt op één van z'n gitaren?

Ik snap het niet -> Je hebt steeds een grote mond als ik het over 'toon' en 'pickups' heb etc. en zelf zeg en denk jij ook echt dat de topkam een grote invloed heeft op de toon, omdat hij van 'Graphtech' is. Waar haal je die onzin vandaan? Ik weet je stiekem ook op zo'n topkam loopt te azen, maar je kunt het ook gewoon zeggen i.p.v net doen alsof alsof je je er helemaal niet in interesseert.

rjong999
1 november 2007, 14:20
Ik snap het niet -> Je hebt steeds een grote mond als ik het over 'toon' en 'pickups' heb etc. en zelf zeg en denk jij ook echt dat de topkam een grote invloed heeft op de toon, omdat hij van 'Graphtech' is. Waar haal je die onzin vandaan? Ik weet je stiekem ook op zo'n topkam loopt te azen, maar je kunt het ook gewoon zeggen i.p.v net doen alsof alsof je je er helemaal niet in interesseert.Whahaha..."Ik snap het niet" says it all...

Mr.Fingers
1 november 2007, 14:22
http://www.untitledname.com/archives/upload/2005/6/landscape-luggage-locks.jpg

Is het niet goed ondertussen? We weten onderhand wel dat yammerdrammer een LP heeft hoor.

drap
1 november 2007, 14:34
Ik snap het niet -> Je hebt steeds een grote mond als ik het over 'toon' en 'pickups' heb etc. en zelf zeg en denk jij ook echt dat de topkam een grote invloed heeft op de toon, omdat hij van 'Graphtech' is. Waar haal je die onzin vandaan? Ik weet je stiekem ook op zo'n topkam loopt te azen, maar je kunt het ook gewoon zeggen i.p.v net doen alsof alsof je je er helemaal niet in interesseert.

Je snapt het inderdaad niet, maar dat had ik ook niet verwacht. Cynisme is je ook onbekend, maar dat geeft niet. Dat kan ik je niet eens kwalijk nemen. En ik wil helemaal niet zo'n topkam, ik wil die van jou!!! :(

Kim Wilson
1 november 2007, 14:35
Ik snap het niet -> Je hebt steeds een grote mond als ik het over 'toon' en 'pickups' heb etc. en zelf zeg en denk jij ook echt dat de topkam een grote invloed heeft op de toon, omdat hij van 'Graphtech' is. Waar haal je die onzin vandaan? Ik weet je stiekem ook op zo'n topkam loopt te azen, maar je kunt het ook gewoon zeggen i.p.v net doen alsof alsof je je er helemaal niet in interesseert.
Alweer zo'n foute aanname. Ik ken Drap inmiddels een beetje, ook in het echt, en ik weet zeker dat het hem ook maar geen ene hol interesseert.

bass blom
1 november 2007, 14:50
yamhammer, terug in je dwangbuis nu.
sjees, het is echt tijd voor de gitaarnet randmongoolflapdrol award :(
degene die die award krijgt heeft hem voor het leven en mag nog maar 1 post per dag doen.
en geen enkele oude post editen.

http://www.hetgelegevaar.nl/flapdrol.jpg

Yamhammer_71
1 november 2007, 14:52
Je snapt het inderdaad niet, maar dat had ik ook niet verwacht. Cynisme is je ook onbekend, maar dat geeft niet. Dat kan ik je niet eens kwalijk nemen. En ik wil helemaal niet zo'n topkam, ik wil die van jou!!! :(

Cynisme? Jij blijft er als enige maar steeds op terugkomen, dus dan heb je wel een erg vreemd gevoel voor cynisme en dan daarbij is het dan ook niet bepaald leuk meer. Vind je het gek dat ik je 'cynisme' dan niet meer serieus of lollig kan vinden? Je draaft maar door over een topic van een eeuw geleden onderhand. Als je me nou eens fatsoenlijk de ruimte geeft om ook ook aan het woord te komen dan alleen over topkammen te lullen, dan zou het topic al veel vriendelijker verlopen i.p.v jouw haat waarmee je me elke keer confronteert. Het is gewoon genoeg geweest nu, helemaal niet grappig meer.

drap
1 november 2007, 15:11
Da's nou het leuke aan cynisme. Eén van de twee partijen vindt het wel leuk en de ander niet.

almarvk
1 november 2007, 15:16
En nu weer lief doen tegen elkaar. De volgende die loopt te zeiken krijgt een weekje rust aangeboden!

Luke-wannabe
1 november 2007, 18:48
Orf, je hebt pm box zit leeg!

Orpheo
1 november 2007, 23:39
luke wannabe, m'n inbox is leeg. of zeg 't even op msn.

Yamhammer_71
3 november 2007, 16:57
http://i152.photobucket.com/albums/s163/Bamischijf/Afbeelding071-1.jpg

http://i152.photobucket.com/albums/s163/Bamischijf/Afbeelding066.jpg

Pepe
3 november 2007, 17:12
jaahaa

wil je ook nog iets kwijt over de topkam?

en dan komt er straks weer een nieuw pickupje op... lieve help

Herman
3 november 2007, 19:32
Ik volg dit topic al een tijdje, en voor even was het leuk, maar Yamhammer, vind je zelf ook niet dat nu wel vaak genoeg je o-zo-te-gekke LP Standerd Faded hebt gepost? Het begint wat vervelend te worden. No offence, ik vind het ook een mooie gitaar, maar om nou constant te zorgen dat 't topic weer boven aan staat?

*voor de grapjassen onder ons dat ik als ik het storend vind maar niet moet volgen...mjaa, dan mis ik de hele hype hierzo :roll:

drap
3 november 2007, 19:34
Ik vind 'm er ook maar lafjes uitzien zo. Met die zwarte slagplaat was ie veel mooier :D

Mr.Fingers
3 november 2007, 19:39
De originele topkam was beter ;)

bass blom
3 november 2007, 19:43
gister een 1954 goldtop, converted naar 59 burst gezien/gehoord, sodeju wat een mooie gitaar :P
over een ouwe jcm800 met 4 pre rola 20 watters


Sugar Rush

Bezetting: Dirk Brosinski - Drums, Volker Goldmannb - Slaggitaar, Ronald Hagel - Lead gitaar , Ed Sens - Bas en Vocals

volgens mij zijn in die info lead en slag omgekeerd :D

http://www.jazzenblues.nl/foto/sugarrush.jpg

helemaal links..

Requiem1991
3 november 2007, 19:51
zeer mooie gitaar :D gefeliciteert met de aanwinst

Mitch
3 november 2007, 22:24
De slagplaat heeft de smoel van de gitaar een eind verbterd, maar het posten van de foto heeft je postgedrag niet bepaald verbeterd. Als bumpen geen duidelijke reden heeft: niet doen. Ongeschreven regel van een internetforum :listen:

Rinze
3 november 2007, 22:48
De slagplaat heeft de smoel van de gitaar een eind verbterd, maar het posten van de foto heeft je postgedrag niet bepaald verbeterd. Als bumpen geen duidelijke reden heeft: niet doen. Ongeschreven regel van een internetforum :listen:

Waar staan die ongeschreven regels?

:chicken:

Mitch
3 november 2007, 23:57
Een paar pagina's terug bijvoorbeeld, toen hij er al eerder op werd betrapt nutteloos te bumpen ?

Yamhammer_71
4 november 2007, 00:28
Ik ben nog steeds zo blij als een kindje! :hippie:

rjong999
4 november 2007, 00:41
Ik ben nog steeds zo blij als een kindje! :hippie:
Logisch, want je bent ook een kindje.

Dit gaat echt helemaal nergens meer over he ?

bass blom
4 november 2007, 00:56
tooooonechambers in je tuners
gaat het helemaal worden in 2008

:cheerup:

Yamhammer_71
4 november 2007, 01:10
'Wat er ook gebeurd, altijd blijven lachen' ofnie Bass(ie)? :o

FruscianteFan
4 november 2007, 01:10
Luchtgitaar is één en al tonechamber.

(excuses voor het bijdrageloos posten)

rjong999
4 november 2007, 01:13
Wat meestal de standaard reactie 'ik heb geen opname-spullen' uitlokt is de vraag: "Laat eens horen dan, die tonechambers ?"

"ik heb geen opname-spullen" is GN-dialect voor "ik kan niet zo goed gitaar spelen"...

Yamhammer_71
4 november 2007, 01:18
"ik heb geen opname-spullen" is GN-dialect voor "ik kan niet zo goed gitaar spelen"...

Heb je weleens een Les Paul met toonkamers bespeeld dan? Zo ja, wat vond je ervan?

bass blom
4 november 2007, 01:18
ik zal morgen een foto met mijn luchtgitaar maken en hier plakken.
kan die gelijk in het mooie mannen topic geplakt worden :sneaky:

Yamhammer_71
4 november 2007, 01:23
Algemeen gesproken:
het lijkt me makkelijk om zelf te oordelen hoe je een Les Paul met toonkamers vindt klinken.

Makor1966
4 november 2007, 01:24
ik zal morgen een foto met mijn luchtgitaar maken en hier plakken.
kan die gelijk in het mooie mannen topic geplakt worden :sneaky:
wist niet dat je ook wilde... m'n favoriete mooie man :satisfie:

Yamhammer_71
4 november 2007, 01:27
TEST ZELF DAN EEN LES PAUL MET TOONKAMERS, STELLETJE TAAIE BALLEN!

Kom dan vervolgens met een mening.

bass blom
4 november 2007, 01:50
TEST ZELF DAN EEN LES PAUL MET TOONKAMERS, STELLETJE TAAIE BALLEN!

Kom dan vervolgens met een mening.

als jij gister die in 59 burst converted 54 goldtop had gehoord, laat staan bespeeld, was je het compleet met me eens dat het niet gaat om accesoires maar om de gitaar, het hout, de resonantie en dat is per exemplaar verschillend.

bij gitaren is het namelijk heel goed mogelijk dat je betere en mindere exemplaren tegenkomt.

jou gehamer op je gitaren begint toch wel heel sneue vormen aan te nemen.

laat maar eens wat horen.
en geen excuus vanwege gebrek aan apparatuur, neem het maar met een mobieltje op desnoods.

clapton, op een stagg, over een mobieltje is in 1 tooooooone te herkennen, wedden?

bass blom
4 november 2007, 01:51
mag ik na deze lichte tirade weer eens dit plaatje plakken?

http://www.hetgelegevaar.nl/slotjegraag.jpg

rjong999
4 november 2007, 01:53
enge kop, goeie tetten

JV
4 november 2007, 02:02
ik hoorde dat ze die "toonkamers" gebruiken omdat ze tegenwoordig mindere kwaliteit mahonie moeten gebruiken, wat een stuk zwaarder is dan een goed plankje. om gewicht te verminderen maken ze dan die kamers.

maar dat zijn ook maar geruchten natuurlijk

Yamhammer_71
4 november 2007, 02:03
als jij gister die in 59 burst converted 54 goldtop had gehoord, laat staan bespeeld, was je het compleet met me eens dat het niet gaat om accesoires maar om de gitaar, het hout, de resonantie en dat is per exemplaar verschillend.

bij gitaren is het namelijk heel goed mogelijk dat je betere en mindere exemplaren tegenkomt.

laat maar eens wat horen.
en geen excuus vanwege gebrek aan apparatuur, neem het maar met een mobieltje op desnoods.

clapton, op een stagg, over een mobieltje is in 1 tooooooone te herkennen, wedden?

Dan zou ik de Goldtop zelf moeten bespelen of horen om tot een goed oordeel te komen. Het punt met de Faded-serie is dat ze namelijk allemaal heel goed resoneren, over het algemeen veeel beter dan een solid body. De kwaliteit is overigens ook vrij consequent. Goede resonantie is in ieder geval gegarandeerd, door de toonkamers -> dat hoor je gewoon, echt waar. Ik durf bijna persoonlijk een weddenschap met je aan te gaan dat je verschillende LP's gaat testen (solid body's en chambered) en dat de chambered LP uiteindelijk de gitaar is met de betere resonantie :)

Echt, probeer er eens een aantal.

2350
4 november 2007, 02:10
Yam,

Ik ga nog één keer proberen serieus antwoord te geven. Je zal wel weer niet luisteren......

Ik heb een heel zooitje Lesters en ik heb er nog veel meer gehad. Er zitten goede en slechte tussen, de meesten zitten ergens daartussenin. Er staan er iedere dag honderden te koop wereldwijd. Da's echt niet omdat het van die supergitaren zijn.

P@ul

Yamhammer_71
4 november 2007, 02:20
Yam,

Ik ga nog één keer proberen serieus antwoord te geven. Je zal wel weer niet luisteren......

Ik heb een heel zooitje Lesters en ik heb er nog veel meer gehad. Er zitten goede en slechte tussen, de meesten zitten ergens daartussenin. Er staan er iedere dag honderden te koop wereldwijd. Da's echt niet omdat het van die supergitaren zijn.

P@ul

Ik luister. Standard Fadeds zijn juist wel supergitaren. Dat zeg ik niet omdat ik er zelf 1 heb, want ik heb al meerdere keren in het verleden aangegeven dat ik er ooit zo eentje wilde hebben. Ik probeer je er gewoon van te overtuigen; overal en altijd zijn die dingen meteen uitverkocht, omdat ze zo goed zijn. krankzinnige kwaliteit voor een krankzinnige prijs.
Ik probeer jouw en anderen daar gewoon van te overtuigen (uit liefde een schop onder de kont). Nogmaals, probeer er een aantal en je zult zien wat ik bedoel. Misschien dat je er ooit eentje hebt en dan denk je terug aan 'Yammerdrammer met zn lul-koek-praatjes, maar ik meen het serieus. Kom je er eens een paar tegen -> spelen.

drap
4 november 2007, 02:21
Dan zou ik de Goldtop zelf moeten bespelen of horen om tot een goed oordeel te komen. Het punt met de Faded-serie is dat ze namelijk allemaal heel goed resoneren, over het algemeen veeel beter dan een solid body. De kwaliteit is overigens ook vrij consequent. Goede resonantie is in ieder geval gegarandeerd, door de toonkamers -> dat hoor je gewoon, echt waar. Ik durf bijna persoonlijk een weddenschap met je aan te gaan dat je verschillende LP's gaat testen (solid body's en chambered) en dat de chambered LP uiteindelijk de gitaar is met de betere resonantie :)

Echt, probeer er eens een aantal.

Wanneer maken we ff een afspraak voor die weddenschap? Ik weet wat! De meeting in Almere! Dat treft, daar hebben ze ik weet niet hoeveel Gibsons hangen! Kunnen we gelijk met z'n allen je geweldige 'gelijk' aanhoren en overtuig je meteen iedereen. Deal?

2350
4 november 2007, 02:26
Pffff,

Ik heb er twee!!!!!!!!!!

Zucht.....

Yamhammer_71
4 november 2007, 02:28
Heel basic en simpel: speel unplugged een open G, de Faded wint.

drap
4 november 2007, 02:29
Wanneer maken we ff een afspraak voor die weddenschap? Ik weet wat! De meeting in Almere! Dat treft, daar hebben ze ik weet niet hoeveel Gibsons hangen! Kunnen we gelijk met z'n allen je geweldige 'gelijk' aanhoren en overtuig je meteen iedereen. Deal?

2350
4 november 2007, 02:30
Faded wint echt niet altijd!!!! (Krijgt weer een kloppende ader op zijn voorhoofd....)

Yamhammer_71
4 november 2007, 02:39
De verschillen in klank tussen verschillende exemplaren van eenzelfde serie gitaren (in dit geval de LP Standard Faded-serie) heeft vooral te maken met de afstelling van de gehele gitaar. Als ze allemaal hetzelfde waren afgesteld zou je nauwelijks tot geen verschillen horen; dat is hetzelfde als dat je gaat beweren dat een gitaar zonder slagplaat beter resoneert dan een gitaar met slagplaat.

2350: ik heb nog nooit een topic van je gelezen/gezien over jouw eigen LP Fadeds. Uit welk jaar komen ze?

drap
4 november 2007, 02:41
Oh my god... je gaat steeds meer poep praten Yam... Dan ben je toch al 36 en heb je de retoriek van een kind.

Ik haal 'm nog maar weer eens aan:


Wanneer maken we ff een afspraak voor die weddenschap? Ik weet wat! De meeting in Almere! Dat treft, daar hebben ze ik weet niet hoeveel Gibsons hangen! Kunnen we gelijk met z'n allen je geweldige 'gelijk' aanhoren en overtuig je meteen iedereen. Deal?

bass blom
4 november 2007, 02:42
heeft iemand hier lopen beweren dat de slagplaat verschil uitmaakt in tooooooone? :o

wie?

2350
4 november 2007, 02:43
Beiden 2006. Eén swiss cheesed en één met gewichtbesparende frezingen in de body.

rjong999
4 november 2007, 02:45
Nou, daar zeg je wel iets hoor. Mijn Les paul Custom klinkt wrs een stuk beter dan de jouwe, want ik heb de slagplt er af gehaald en ook de elemtnkapjes trouwens, dat heeft ook een veel betere resonantie, moet je maar eens een op en g aanslaan zonder versterking, dat hoor je direct. Ik heb trouwens ook de potmeterknoppen van mijn SG met die van mijn Les paul omgewisseld zodat er nu ook een veel diepere warmte in het geluid zit, daar kun jij met je graphtech kammetje natuurlijk nooit tegenop, Bas!

Jezus, kan iemand die gast voor z'n eigen bestwil ff een nekkschot geven ?

2350
4 november 2007, 02:46
Overigens stel ik mijn gitaren zelf af, zo moeilijk is dat niet, en ondanks identieke afstelling klinken ze toch echt anders. Dat ze dan hetzelfde zouden klinken is onzin.

drap
4 november 2007, 02:49
Natuurlijk klinken ze anders. Was dat niet zo dan waren ze waarschijnlijk van kunststof en zelfs dan is het bijna uit te sluiten. Twee identieke stukken hout bestaat niet.

Maar het mooie is dat Yam dit over een tijdje ook gaat verkondigen, omdat ie het hier gelezen heeft :seriousf:

bass blom
4 november 2007, 02:49
Jezus, kan iemand die gast voor z'n eigen bestwil ff een nekkschot geven ?

kwoot, hier helpt een bazooka niet tegen :seriousf:

2350
4 november 2007, 02:50
Maareh.....

Dit lijkt mij een goede zaak:


Wanneer maken we ff een afspraak voor die weddenschap? Ik weet wat! De meeting in Almere! Dat treft, daar hebben ze ik weet niet hoeveel Gibsons hangen! Kunnen we gelijk met z'n allen je geweldige 'gelijk' aanhoren en overtuig je meteen iedereen. Deal?

rjong999
4 november 2007, 02:51
Natuurlijk klinken ze anders. Was dat niet zo dan waren ze waarschijnlijk van kunststof en zelfs dan is het bijna uit te sluiten. Twee identieke stukken hout bestaat niet.

Maar het mooie is dat Yam dit over een tijdje ook gaat verkondigen, omdat ie het hier gelezen heeft :seriousf:
Maar dan wel met enige verontwaardiging omdat niet iedereen direct snapt wat 'ie bedoelt, en met wat foto's erbij natuurlijk.

Soms denk je wel eens, waarom stuurt god zo iemand op je pad ? Wat heeft 'ie voor, dat 'ie zo iemand maakt he ?

Yamhammer_71
4 november 2007, 02:52
Gibsons van 2006 verschillen al van de 'uitholling-patronen' met de Gibsons van 2007 -> hier zal al een groot klankverschil in kunnen zitten, eveneens het verschil in gewicht. De Gibsons uit 2007 zijn over het algemeen lichter van gewicht.

Drap: een meeting? niks voor mij. Ik probeer over een tijdje wel eens een soundclipje te posten met misschien een vergelijking tussen verschillende gitaren.
Ik heb nog nooit een negatief oordeel over iemands gitaarspel gevestigd (zie al mijn topics als je je daarin wilt graven). Ik vind dat namelijk iets persoonlijk en zelf heb ik ook nog nooit iets over mijn eigen gitaarkwaliteiten gezegd/verteld.

2350
4 november 2007, 02:54
Okay, nog wat duidelijker dan.

Ik heb een maart 2006 met negen gaten en een november 2006 met dezelfde holten als die van jou uit 2007 Yam.

bass blom
4 november 2007, 02:55
zelf heb ik ook nog nooit iets over mijn eigen gitaarkwaliteiten gezegd/verteld.

sjees man pffff je doet niet anders :D

drap
4 november 2007, 02:55
Heb ik het over de kwaliteit van je spel gehad Yam? Je hoeft alleen maar een open G aan te slaan op al die gitaren daar. Oké? Dat vind ik toch een faire vergelijk. Jij stelde ook een weddenschap voor, ik niet. Nou, Almere lijkt me de ideale kans ervoor!

Oh, btw Yam, als je brult dat de 2006 anders is uitgehold dan de 2007, mag ik daar een linkje van? En laat me raden, de 2007 is stukken beter...

Yamhammer_71
4 november 2007, 02:56
Dat slagplaat-verhaal begrijpen sommige drollen hier niet; ik heb gezegd dat als je 2 identieke gitaren naast je hebt en gaat beweren dat er megagrote klankverschillen tussen zitten, dat het net zo iets is als dat je beweert dat een gitaar met slagplaat minder resoneert als een gitaar zonder slagplaat -> ook zo'n kant-en-klare onzin.

Natuurlijk is er geen gitaar hetzelfde, maar als ik een Liga-koekje uit een verpakking haal ga ik ook niet zeggen dat dat andere koekje uit dezelfde verpakking een betere smaak heeft.

2350
4 november 2007, 02:58
Yam,

Over het voorstel van Drap: dit is toch een uitgelezen kans man. Het gaat niet om je spel maar om je gelijk aan te tonen voor wat betreft het geluid van de fadeds. Neem je gitaar maar mee. Er loopt daar vast wel iemand rond die zijn kunsten op verschilllende gitaren durft te vertonen. Desnoods doe ik het. een beetje schuiffie schuiffie accoorden ken ik wel......

drap
4 november 2007, 02:59
Dat Liga koekje klinkt wel weer anders dan die ander uit het pakje als je er op gaat staan.

bass blom
4 november 2007, 02:59
die plaat..

http://www.hetgelegevaar.nl/flapdrol.jpg

wanneer gaat die plaat nou eens aan barsten? :sneaky:

Lexvandoef
4 november 2007, 03:00
Dat slagplaat-verhaal begrijpen sommige drollen hier niet; ik heb gezegd dat als je 2 identieke gitaren naast je hebt en gaat beweren dat er megagrote klankverschillen tussen zitten, dat het net zo iets is als dat je beweert dat een gitaar met slagplaat minder resoneert als een gitaar zonder slagplaat -> ook zo'n kant-en-klare onzin.

Natuurlijk is er geen gitaar hetzelfde, maar als ik een Liga-koekje uit een verpakking haal ga ik ook niet zeggen dat dat andere koekje uit dezelfde verpakking een betere smaak heeft.

Heb je dat serieus nooit ondervonden dat de ene gitaar uit dezelde serie heel anders klinkt dan de andere? Er zijn heel erg veel factoren die het geluid bepalen, hout, pickups, electronica, contructie, afwerking, afstelling en ga zo maar door. No way dat alle fadeds (voorbeeld) hetzelfde klinken.

(net terug van het cafe, en ik ben nog nuchter dus ik doe ook maar ff mee :hippie: )

bass blom
4 november 2007, 03:03
hee, lexje joins de party :cheerup:

Yamhammer_71
4 november 2007, 03:06
Heb je dat serieus nooit ondervonden dat de ene gitaar uit dezelde serie heel anders klinkt dan de andere? Er zijn heel erg veel factoren die het geluid bepalen, hout, pickups, electronica, contructie, afwerking, afstelling en ga zo maar door. No way dat alle fadeds (voorbeeld) hetzelfde klinken.

(net terug van het cafe, en ik ben nog nuchter dus ik doe ook maar ff mee :hippie: )

2350: op die manier klinkt zo'n meeting heel aanlokkelijk. Een paar akkoordjes aanslaan, (unplugged), vergelijken en kijken welke nou het beste klinkt. Helaas is zo'n meeting niks voor mij, veel te druk/complete chaos.

Lex: elke Faded komt met dezelfde pickups, electronica en manier van afwerken. De afstelling van de gitaar en het hout kunnen inderdaad zeer zeker van elkaar verschillen en daar zouden de kleine verschillen in te vinden kunnen zijn. Ik denk alleen dat grote verschillen ver te zoeken zijn.

2350
4 november 2007, 03:07
bass,

je hebt PM.

drap
4 november 2007, 03:09
Oké, doen we het anders. We gaan een andere keer naar die winkel in Almere. Alleen de mensen die niet overtuigd zijn van je slappe verhalen gaan mee. Mooier kan het niet, of wel dan!

2350
4 november 2007, 03:09
Yam,

Ik denk dat bijna iedereen hier zal beamen dat er wel degelijk grote verschillen tussen identieke gitaren uit eenzelfde serie zitten. Sommige exemplaren zijn met geen tien paarden tot een behoorlijk spelend en/of klinkend exemplaar te verbouwen. Die zijn gewoon dood ofzo.

Yamhammer_71
4 november 2007, 03:10
Verder is het geen duidelijke vergelijking meer wanneer de ene gitaar afgesteld is op 0.010 en de ander op 0.011. Dit soort kleinigheidjes zijn ook zeer zeker belangrijk bij het vergelijken van verschillende gitaren op bijv. een meeting.

bass blom
4 november 2007, 03:11
Oké, doen we het anders. We gaan een andere keer naar die winkel in Almere. Alleen de mensen die niet overtuigd zijn van je slappe verhalen gaan mee. Mooier kan het niet, of wel dan!

komt er dan iemand? :D

ohja, dan hebben we volle bak juist :D

nah, ik geloof het wel..

eerst maar eens een clipje :sneaky:

Yamhammer_71
4 november 2007, 03:12
Haha, heel gitaarnet denk ik als ik met het nieuwe idee van Drap zou instemmen...lol.

drap
4 november 2007, 03:13
Verder is het geen duidelijke vergelijking meer wanneer de ene gitaar afgesteld is op 0.010 en de ander op 0.011. Dit soort kleinigheidjes zijn ook zeer zeker belangrijk bij het vergelijken van verschillende gitaren op bijv. een meeting.

Fabrieks-af allemaal hetzelfde. Dat valt dus al weg.

bass blom
4 november 2007, 03:15
bass,

je hebt PM.

hahaa, jij ook :D

Lexvandoef
4 november 2007, 03:16
Lex: elke Faded komt met dezelfde pickups, electronica en manier van afwerken. De afstelling van de gitaar en het hout kunnen inderdaad zeer zeker van elkaar verschillen en daar zouden de kleine verschillen in te vinden kunnen zijn. Ik denk alleen dat grote verschillen ver te zoeken zijn.

Waarom denk je de oudere les pauls en de customshops zo duur en gewild zijn? Juist het hout. De CS gebruikt het beste hout wat ze voor hande hebben, die MOP inlays doen echt niks voor het geluid hoor en Classic 57's (die worden voor sommige gitaren gebruikt) zitten ook in mij jap. En de oudere les pauls? Juist het hout, dat is oud hout, al lang uitgewerkt, droog en uit de tijd dat er nog voldoende goed hout voorhanden was.

Een gitaar is in weze een natuurproduct door de houten body i.t.t. een auto, die wel bijna identiek zijn binnen een serie. Tis ook een beetje geluk, dat is ook de reden dat sommige studio's een R9 eruit spelen, dat hebben ze echt niet expres gedaan hoor.

Yamhammer_71
4 november 2007, 03:22
Lex: Dat doet me weer twijfelen als ik zoiets hoor.

Ik denk gewoon dat mn Faded echt heel behoorlijk klinkt, zo voelt het ook (in vergelijking met mn beide andere LP's en veel LP's in muziekzaken) maar of het dan nog beter kan? Pff, ik zou het echt WILLEN geloven. Ik zou willen dat ik met dat stuk werd geconfronteerd, niet egoistisch bedoeld, maar ik zou dan weleens een echte 'holy-grail' willen bespelen. Die ben ik echter nooit tegengekomen in de muziekzaken, vandaar dat de Faded voor een groot deel wel is wat ik zocht -> qua unplugged klank, resonantie etc. Plugged in komt het gewoon op je vingers aan om er een goede toon uit te halen, vind ik.

TimmU
4 november 2007, 03:24
Dat slagplaat-verhaal begrijpen sommige drollen hier niet; ik heb gezegd dat als je 2 identieke gitaren naast je hebt en gaat beweren dat er megagrote klankverschillen tussen zitten, dat het net zo iets is als dat je beweert dat een gitaar met slagplaat minder resoneert als een gitaar zonder slagplaat -> ook zo'n kant-en-klare onzin.

Natuurlijk is er geen gitaar hetzelfde, maar als ik een Liga-koekje uit een verpakking haal ga ik ook niet zeggen dat dat andere koekje uit dezelfde verpakking een betere smaak heeft.
het is zulke klant-en-klare onzin...(jaja , spellingsgestapo) .

Verder wil ik er wel een weddenschapje om leggen. laten we is, als voorbeeld , 5 stratocasters naast elkaar zetten.Als wij daar nou is lekker op gaan spelen, dan voel jij verschil. heel veel verschil. Gitaren zijn namelijk net als vrouwen. Sommigen zijn knap en lekker te bespelen, sommigen niet.


Zo, dit word weer een volgende bash gok ik?

bass blom
4 november 2007, 03:24
Lex: Dat doet me weer twijfelen als ik zoiets hoor.
haa, eindelijk een barst(je) in de plaat? :D

http://www.hetgelegevaar.nl/flapdrol.jpg

TimmU
4 november 2007, 03:25
haa, eindelijk een barst(je) in de plaat? :D

http://www.hetgelegevaar.nl/flapdrol.jpg
slagplaat? Zou ik niet doen man, dat heeft desastreuze gevolgen voor je tone... :mad:

bass blom
4 november 2007, 03:26
slagplaat? Zou ik niet doen man, dat heeft desastreuze gevolgen voor je tone... :mad:

dan heb jij nog nooit een gitaar met een hammered slagplaat gehoord :seriousf:

TimmU
4 november 2007, 03:27
dan heb jij nog nooit een gitaar met een hammered slagplaat gehoord :seriousf:
in combinatie met welke topkam?

bass blom
4 november 2007, 03:32
in combinatie met welke topkam?

ja, laten we het nou niet te ingewikkeld maken he? :sneaky:
onderdeel voor onderdeel bekijken die dingen, serieuze zaak :seriousf:

2350
4 november 2007, 03:32
Yam,

Ik geloof dat je ons begint te snappen! Het kan heel goed zijn dat je met je faded JOUW holy grail hebt gevonden.

Dat wil echter twee (misschien wel meer....) dingen niet zeggen:
1)dat het voor anderen ook zo een supergitaar is.
2)dat alle andere exemplaren uit dezelfde serie ook zo goed zijn voor jou. Het is een herhaling maar er zitten echt GROTE verschiilen tussen op papier identieke modellen.

Lexvandoef
4 november 2007, 03:33
haa, eindelijk een barst(je) in de plaat? :D

http://www.hetgelegevaar.nl/flapdrol.jpg

hehe, I have the power, I am the chosen one :o

@Yam, dat je faded goed klinkt wil ik best geloven hoor, maar het kan altijd beter, het is tenslotte een massaproduct en daar wordt helaas lang niet zo veel aandacht aan besteed als aan een handgemaakt product.
Heb je trouwens weleens een customshop of een echte oude bespeeld/gehoord? Ik wel, een R9 en een lp junior uit '57. Nou, ik viel echt achterover (eerst vanwege de prijs :satisfie: ), het is toch wel een stapje hoger dan een standaardproductie, vooral veel meer instrument dan werktuig eigenlijk, als je een beetje snapt wat ik bedoel.

drap
4 november 2007, 03:35
Hey, niks geen scheuren in die megaplaat voor Yam z'n harses! Ik wil mijn weddenschap! :o

Yamhammer_71
4 november 2007, 03:35
Lex/Drap/2350: Nja, hier kunnen we zolang nog over doorpraten.

'Oud' hout is idd uitgedroogd, omdat het daarvoor de tijd heeft gekregen en naar mijn inziens is het altijd zo geweest dat: hoe lichter een gitaar, hoe beter de toon. Dit geldt ook voor de akoestische gitaar en de praktijk wijst dat ook vaak uit. Ook dit is weer iets om niet alles over 1 kam te scheren, want er zijn echt wel uitzonderingen natuurlijk.
De Faded Gibson Les Paul Standard voelt 'mat', 'puur' en 'uitgedroogd' ('aged feeling') en het gewicht is ook erg licht in verhouding met de meeste Les Pauls...alsof het al 'gerijpt' is.
Terwijl het alleen nog maar beter kan gaan klinken wanneer deze gitaar veel bespeeld zou zijn door de jaren heen....dat is een kwestie van afwachten.

Lexvandoef
4 november 2007, 03:37
Hey, niks geen scheuren in die megaplaat voor Yam z'n harses! Ik wil mijn weddenschap! :o

Hey, don't tempt my powers :sneaky:

Ik twijfel er trouwens niet over dat je een goeie gitaar in handen hebt hoor, hij moet je gewoon liggen. Voor mij bv geen USA gibbson meer hoor :hippie:

bass blom
4 november 2007, 03:39
'Oud' hout is idd uitgedroogd, omdat het daarvoor de tijd heeft gekregen en naar mijn inziens is het altijd zo geweest dat: hoe lichter een gitaar, hoe beter de toon.

ah, een gitaar van karton klinkt dus het beste :D

Lexvandoef
4 november 2007, 03:40
ah, een gitaar van karton klinkt dus het beste :D

air guitar :dance:

drap
4 november 2007, 03:40
Kijk, de plaat is toch nog redelijk intact. Elke gitaar klinkt andeeeeers!!! Je weet donders goed dat je ongelijk hebt. Laat het nou gewoon eens los man. Elk stuk hout is weer anders en onderhevig geweest aan allerlei verschillende invloeden.

Mag ik nou nog mijn linkje waarin staat dat de 2006 fadeds anders gechambered zijn dan die uit 2007? Daar wacht ik al een tijdje op.

En ik wil mijn weddenschap...

Yamhammer_71
4 november 2007, 03:42
hehe, I have the power, I am the chosen one :o

@Yam, dat je faded goed klinkt wil ik best geloven hoor, maar het kan altijd beter, het is tenslotte een massaproduct en daar wordt helaas lang niet zo veel aandacht aan besteed als aan een handgemaakt product.
Heb je trouwens weleens een customshop of een echte oude bespeeld/gehoord? Ik wel, een R9 en een lp junior uit '57. Nou, ik viel echt achterover (eerst vanwege de prijs :satisfie: ), het is toch wel een stapje hoger dan een standaardproductie, vooral veel meer instrument dan werktuig eigenlijk, als je een beetje snapt wat ik bedoel.

Ik geloof ook dat het 'beter' kan, maar niet zo zeer uit de 'Custom Shop' of andere standaard productiemodellen van tegenwoordig. Die ben ik gewoon niet tegengekomen. De meeste duurdere LP's die ik heb getest zaten al rond de 2500 euro en die hadden geen betere klank dan de Faded...wel een laklaag.
Ik zou graag zo'n R9 of oude LP Junior willen bespelen, dat wil ik echt. Het zou heel goed kunnen dat ik ook achterover van mn stoel zou vallen, maar dat gaat niet zolang ik er niet zo eentje heb bespeeld. Ik zou me dan niet 'klote' voelen, maar eerder opgelucht -> bewijs dat er wel degelijk echte holy grails op de wereld zijn.

Lexvandoef
4 november 2007, 03:42
En ik wil mijn weddenschap...

Dat lijkt me best fun trouwens :)
Als we het blind doen gooien we er een paar stagss tussen :sssh:

@yam, je zegt dat graag eens een R9 wilt proberen, maar zegt in de eerste zin dat je die nog geen betere bent tegengekomen uit de CS. Wat dus aangeeft dat je er wel op heb gespeeld? Ik ben in de war. :mad: Die customshoppers zitten trouwens niet rond de 2500, zeg maar het dubbele, maar dat is ff mierenneukerij.

bass blom
4 november 2007, 03:45
air guitar :dance:

morgen foto :D

2350
4 november 2007, 03:46
Nee Bass! Je snapt het niet! ;-)

Yam,

De nieuwe productiemodellen (niet alleen fadeds) zijn zo licht omdat ze uitgehold zijn. Dat uithollen is in eerste instantie gebeurt omdat Gibson goedkopere kwaliteit mahonie ging gebruiken. Dat is echter nogal dicht en dus zwaar en daarom zijn ze gaan frezen. Toen ze dat hadden gedaan bleken behoorlijk wat mensen te vinden dat deze exemplaren lekker klinken.
Halverwege 2006 stond er een verklaring op de Gibson site dat ze voor gewichtsbesparing de frees ter hand handen genomen, nu staat er "dat er na gedegen onderzoek is gebleken dat het frezen beter is voor de toon, en de gitaren zijn nog lichter ook."

Nielsje
4 november 2007, 03:46
Yezus lex, slaap je nou nog niet? k ben tenmiste nu zo dronken al'n tor!

truste!

Yamhammer_71
4 november 2007, 03:46
ah, een gitaar van karton klinkt dus het beste :D

Nu zeg je me wat....er is eens een akoestische gitaar gebouwd met een bovenblad van papier-mache, door de bouwer 'Torres' (Spanjaard). Was vroeger, heb ik ooit ergens gelezen. Het resultaat was verbazingwekkend en de klank subliem :D

Lexvandoef
4 november 2007, 03:46
morgen foto :D

hehe, dan zie je dus alleen mijn verrotte kop en miezerige lijfje :o
Ik moet me achter mijn les paul kunnen verbergen bass :sssh:


Yezus lex, slaap je nou nog niet? k ben tenmiste nu zo dronken al'n tor!

truste!

Don't hit me, ik was naar de kroeg met de auto :o (moest meisje thuis brengen)

bass blom
4 november 2007, 03:47
hehe, dan zie je dus alleen mijn verrotte kop en miezerige lijfje :o
Ik moet me achter mijn les paul kunnen verbergen bass :sssh:

nee :D ander topic, foto van mij en mijn luchtgitaar :seriousf:

drap
4 november 2007, 03:48
Nee Bass! Je snapt het niet! ;-)

Yam,

De nieuwe productiemodellen (niet alleen fadeds) zijn zo licht omdat ze uitgehold zijn. Dat uithollen is in eerste instantie gebeurt omdat Gibson goedkopere kwaliteit mahonie ging gebruiken. Dat is echter nogal dicht en dus zwaar en daarom zijn ze gaan frezen. Toen ze dat hadden gedaan bleken behoorlijk wat mensen te vinden dat deze exemplaren lekker klinken.
Halverwege 2006 stond er een verklaring op de Gibson site dat ze voor gewichtsbesparing de frees ter hand handen genomen, nu staat er "dat er na gedegen onderzoek is gebleken dat het frezen beter is voor de toon, en de gitaren zijn nog lichter ook."

Ergo, je wordt verneukt waar je bij staat bij de firma Gibson tegenwoordig.

Lexvandoef
4 november 2007, 03:48
nee :D ander topic, foto van mij en mijn luchtgitaar :seriousf:

Oh dat is welkom hoor, niet vergeten te waxen he ;)

bass blom
4 november 2007, 03:49
Nee Bass! Je snapt het niet! ;-)


:o

wat snap ik niet?

2350
4 november 2007, 03:56
@ bass: dat een gitaar van karton beter is. Het is natuurlijk niet echt zonder meer zo "hoe lichter hoe beter". De gitaar moet wel van hout blijven. Tjemigdepemig zeg!

Yamhammer_71
4 november 2007, 03:57
Nee Bass! Je snapt het niet! ;-)

Yam,

De nieuwe productiemodellen (niet alleen fadeds) zijn zo licht omdat ze uitgehold zijn.

Halverwege 2006 stond er een verklaring op de Gibson site dat ze voor gewichtsbesparing de frees ter hand handen genomen, nu staat er "dat er na gedegen onderzoek is gebleken dat het frezen beter is voor de toon, en de gitaren zijn nog lichter ook."

Ja en daar ben ik het ook mee eens. Qua toon is bijv. mn 88 LP Standard niet vergelijkbaar met de Standard Faded. Ik heb recentelijk nog Gibsons unplugged getest (4) en 2 daarvan heb ik eruit gepikt omdat ik die het beste vond klinken. Achteraf bleken dat juist de 2 Les Pauls met toonkamers te zijn...dit beschouw ik niet als toeval, het is gewoon dat ik daarvoor een goed gehoor heb ontwikkeld. Ze klonken opener met iets meer volume en een betere resonantie. Ook deels een smaakkwestie.

Lex: nee, heb geen Custom Shop LP bespeeld. Wel andere Standards en Classics die erg duur in aanschaf waren, maar het gewoon niet deden qua toon en bespeelbaarheid. Een R9 of dergelijke zou ik graag willen bespelen (kwijl).

2350
4 november 2007, 04:11
Ja en daar ben ik het ook mee eens. Qua toon is bijv. mn 88 LP Standard niet vergelijkbaar met de Standard Faded. Ik heb recentelijk nog gitaren getest (4) en 2 daarvan heb ik eruit gepikt omdat ik die het beste vond klinken. Achteraf bleken dat juist de 2 Les Pauls met toonkamers te zijn...dit beschouw ik niet als toeval, het is gewoon dat ik daarvoor een goed gehoor heb ontwikkeld. Ze klonken opener, iets meer volume en betere resonantie. Ook smaakkwestie.
Hier zit hem nou de kneep Yam. Gibson lult maar wat, veranderen halverwege ineens hun verhaal omdat dat ze beter uitkomt. Jij vind ook dat een uitgeholde gitaar beter klinkt. Prima. Maar probeer nou niet te zeggen dat ze allemaal beter klinken of dat ik dat ook moet vinden want dat is niet zo. Ik vind die uitgeholde dingen best goed maar niet allemaal. En als ik één "best klinkende" gitaar moet aanwijzen is dat waarschijnlijk toch een Norlin Les Paul. Algemeen zo ongeveer beschouwd als de slechtste Gibsons ooit.

drap
4 november 2007, 04:28
En als ik één "best klinkende" gitaar moet aanwijzen is dat waarschijnlijk toch een Norlin Les Paul. Algemeen zo ongeveer beschouwd als de slechtste Gibsons ooit.

Ja, maar jij hebt dan ook niet zo'n uitzonderlijk gehoor ontwikkeld voor dergelijke dingen als Yam!

ik zal maar niet meer over z'n Fender transistorversterker en z'n Boss Metalzone beginnen. Och, doe ik het toch...

bass blom
4 november 2007, 04:34
En als ik één "best klinkende" gitaar moet aanwijzen is dat waarschijnlijk toch een Norlin Les Paul. Algemeen zo ongeveer beschouwd als de slechtste Gibsons ooit.

ah, kijkaan.. de norlin les pauls :D

http://www.hetgelegevaar.nl/lespaulpoets.jpg

nostalgie, met de vorige topkam :D

bass blom
4 november 2007, 04:37
@ bass: dat een gitaar van karton beter is. Het is natuurlijk niet echt zonder meer zo "hoe lichter hoe beter". De gitaar moet wel van hout blijven. Tjemigdepemig zeg!

wat is karton anders dan geperste houtpulp/snippers?

door persen, computercontrolled, stabieler en dus voospelbaarder van structuur :satisfie:

2350
4 november 2007, 04:45
Zo één ja Bass. Ik denk nog steeds dat de maple hals en het ebben toetsenbord erg veel goed doen voor deze beestjes. En 817 kg massief mahonie en maple body helpen ook wel een beetje waarschijnlijk.......

bass blom
4 november 2007, 04:47
Zo één ja Bass. Ik denk nog steeds dat de maple hals en het ebben toetsenbord erg veel goed doen voor deze beestjes. En 817 kg massief mahonie en maple body helpen ook wel een beetje waarschijnlijk.......

dat ding speelt bijna vanzelf, als een soort orgel :D

2350
4 november 2007, 04:58
Tsja,

Daar kan die uitgeholde zooi van tegenwoordig toch niet tegenop hoor.

grayfink
4 november 2007, 08:17
Wanneer gaat dit topic nou eens dood.:angry:

Rinze
4 november 2007, 08:46
Wanneer gaat dit topic nou eens dood.:angry:

Lang na ons, vrees ik. Mogguh Grayfink, de koters zijn laat vandaag of niet?

grayfink
4 november 2007, 09:30
Neuh, mijn vrouw vond dat ik aan de beurt was om wat langer te blijven liggen :D

Shit, bump ik dit topic alweer:sneaky:

Rinze
4 november 2007, 10:13
Neuh, mijn vrouw vond dat ik aan de beurt was om wat langer te blijven liggen :D

Shit, bump ik dit topic alweer:sneaky:

Wat een moordwijf. Maar wel lekker off-topic bumpen (foei!)

bass blom
4 november 2007, 10:48
Tsja,

Daar kan die uitgeholde zooi van tegenwoordig toch niet tegenop hoor.

toen ik vrijdagavond die converted zag schrok ik even, het leek uit de verte een faded. het zal toch niet yamdrammer zijn :o

cas121
4 november 2007, 12:06
Zo één ja Bass. Ik denk nog steeds dat de maple hals en het ebben toetsenbord erg veel goed doen voor deze beestjes. En 817 kg massief mahonie en maple body helpen ook wel een beetje waarschijnlijk.......

Maar ik denk dat die van bass blom wel gewoon een (3-piece) mahog nek heeft, of niet? als ik me niet vergis zijn ze in '75 naar maple gegaan

bass blom
4 november 2007, 12:10
Maar ik denk dat die van bass blom wel gewoon een (3-piece) mahog nek heeft, of niet? als ik me niet vergis zijn ze in '75 naar maple gegaan

die van mij is wazig, heeft volgens mij wel een maple neck.
ik heb geloof ik wel eens een heel smerige foto van ruimte onder trc geplakt hier :D

geen puntje op i in headstock logo zou hem volgens deskundigen tussen 69 en 73 moeten plaatsen.
kan heel goed dat die van mij met een stel lotgenoten een tijd in de fabriek heeft gezworven.
wellicht omdat iemand vergeten was de routing sleuf te fresen?
hij heeft een geboord gat terwijl hij wel pancake is.

Pepe
4 november 2007, 12:50
Nu zeg je me wat....er is eens een akoestische gitaar gebouwd met een bovenblad van papier-mache, door de bouwer 'Torres' (Spanjaard). Was vroeger, heb ik ooit ergens gelezen. Het resultaat was verbazingwekkend en de klank subliem :D

nop. de zij en achterkanten waren van papier mache om te bewijzen hoe belangrijk de houten top was. En het geluid was ook niet subliem trouwens.

Wat een gedoe dit topic. Ikzelf vond de faded geen slecht geluid hebben maar ook niet geweldig maar belangrijker nog: geen mojo. Er zijn trouwens ook een aantal R9's met soundchambers.

Yamhammer_71
4 november 2007, 13:30
Wat een gedoe dit topic. Ikzelf vond de faded geen slecht geluid hebben maar ook niet geweldig maar belangrijker nog: geen mojo. Er zijn trouwens ook een aantal R9's met soundchambers.

Wat bedoel je met geen 'mojo'?

Misschien dat ik toen toevallig 2 hele goede LP's met toonkamers 'per ongeluk' had uitgekozen, maar nadat ik mn eigen Faded een goede afstelbeurt heb gegeven zie ik er toch weer diezelfde blijdschap in, dezelfde feeling etc. Ik blijf erbij dat er wel degelijk verschillen tussen verschillende exemplaren zullen zijn, maar de manier waarop ze zijn afgesteld dat is nog het grootst afwijkend per exemplaar. De meeste Gibsons zijn gewoon slecht afgesteld vanuit de fabriek en krijgen daarom vaak kritiek op de toon als men ze aan het testen zijn in de winkel. Een slechte afstelling kan echter ook een 'dode' toon geven voor ons menselijk gehoor, terwijl als je diezelfde gitaar naar een gitaarbouwer zou brengen (of zelf professioneel afsteld) het een compleet andere gitaar is dan toen je 'm in de winkel had bespeeld, niet alleen qua bespeelbaarheid. Veel gitaristen onderschatten het nut van een goede afstelling, dat is van hele grote invloed op de toon van een gitaar.

Agent_Smith
4 november 2007, 13:47
geen puntje op i in headstock logo zou hem volgens deskundigen tussen 69 en 73 moeten plaatsen.


Vanaf 1979 hebben LP Customs weer het puntje op de i.
Behalve de 1979 modellen hebben 70s Customs dus nooit het puntje, ongeacht het bouwjaar.
Dit gaat btw alleen op voor Customs. Deluxes/Standards zijn compleet andere gitaren.

bass blom
4 november 2007, 13:57
-> ''Plug, Tune, Play, Love, BUY''

ah, gewoon koopverslaafde dus, zeg dat dan meteen :sneaky:

drap
4 november 2007, 14:26
En dan ook nog eens gevoerd door het lezen van een forum. En dan ben je 36...

Agent_Smith
4 november 2007, 14:33
En dan ben je 36...

Nou idd! Nou je het zegt! Pfff....

Pepe
4 november 2007, 14:54
Wat bedoel je met geen 'mojo'?

Mojo, vibe, swoon factor....
Hoe langer je speelt, hoe belangrijker de mojo wordt.

Yamhammer_71
4 november 2007, 16:15
Nja, de laatste tijd kom ik er in de praktijk steeds meer achter dat 'een gitaar niet meer is dan het is en dat je het daarmee gewoon moet doen'. Het geluid zit heel erg in de vingers, aanslag, verschillende plectra, snaardikte etc. Niet zo zeer alleen de elementen. Ik heb BKP's in de LP Studio, maar of het nou lekkerder en beter klinkt dan de LP Faded met de Burstbuckers? Ik denk van niet...er is niet aan gekloot en het voelt op de een of andere manier gewoon beter zo origineel. Er komen dan ook geen andere elementen in bij nader inzien. Welke LP ik ook vasthoud, ik klink altijd hetzelfde -> clean spel. Ik zie boutique elementen niet echt als een grote upgrade als de gitaar zelf al gewoon goed is en de versterker ook in orde is.
Ik ervaar gewoon steeds meer dat het geluid als belangrijkste factor echt in de vingers zit (hierbij reken ik plectrum/aanslag erbij). Ik heb ook geen hoge verwachtingen van nieuwe boutique humbuckers meer, ze zullen de klank iig niet denderend veranderen -> het karakter vd gitaar blijft hoorbaar en veranderd gewoon niet. Dit ondervond ik al bij de LP Studio welke een element-wijziging nodig had omdat de originele pickups niet correct waren gematched met elkaar.
De Standard blijft origineel en is mn werkpaard :)

Ik vind het toch een veel groter compliment als je te horen krijgt dat het goed klinkt, terwijl je geen gebruik hebt gemaakt van boutique elementen of andere electronicawijzigingen binnenin de gitaar. Het zit dus veelal tussen de oren en in de vingers.

Axelll
4 november 2007, 16:35
Wat ben jij een ongeloofelijke klootviool. Dit hebben mensen godverdomme al 800 pagina's al tegen je lopen te vertellen en je komt hier met een kutverhaaltje hetzelfde zeggen op een toon zo van dat je het zelf heb verzonnen. Pauper.

Ban+slotje.


STERF

Squier4ever
4 november 2007, 16:44
Wat ben jij een ongeloofelijke klootviool. Dit hebben mensen godverdomme al 800 pagina's al tegen je lopen te vertellen en je komt hier met een kutverhaaltje hetzelfde zeggen op een toon zo van dat je het zelf heb verzonnen. Pauper.

Ban+slotje.


STERF

+1 voor de tiende keer.

almarvk
4 november 2007, 16:45
En het topic is dicht. Ik was toch duidelijk geweest?