PDA

View Full Version : Wisselen van rechts naar linkshandig spelen?



gijsie84
17 oktober 2007, 10:11
Hallo,

Ik heb een vraag. Ik speel nu 2 jaar gitaar. Ik ben linkshandig, maar heb rechtshandig gitaar leren spelen.

Ik heb in de vingers van mijn rechterhand altijd een fijner en meer precies gevoel gehad dan in de vingers van mijn linkerhand. Rechtshandig spelen gaat goed en ik leer veel, maar ik merk dat de snelheid en de soepelheid van mijn linkerhand op de frets beperkt is. Mijn rechterhand is voor mijn gevoel veel soepeler en zou dus geschikter zijn om mee te spelen...?

Ik vraag me nu af of het beter is om toch te wisselen en linkshandig te gaan spelen? Is de hand waarmee ik het fijnste gevoel in mijn vingers heb het meest geschikt als 'fredboard' hand? Of kun je die hand beter gebruiken om te tokkelen en ritme mee aan te geven?

Ik hoop dat jullie wat tips hebben, want ik ben nu op mijn tweede gitaar linkshandig aan het spelen en dat is echt weer beginnen vanaf NUL! Heel erg wennen dus..

Alvast bedankt!

Gijs.

10Man
17 oktober 2007, 10:21
Er zijn al verschillende discussies geweest op dit forum over de vraag of een linkshandige beter op een linkshandige gitaar kan spelen of juist niet.

Ik denk dat je het beste zelf moet proberen wat beter aanvoelt, zonder erbij na te denken. Het nadeel in jouw situatie is dat je al 2 jaar rechtshandig speelt.

Als ik jou was zou ik een tijdje linkshandig proberen te spelen. Als je merkt dat je het jezelf snel aanleert, zou ik ermee doorgaan. Als je geen verbetering ervaart t.o.v. rechtshandig spelen zou ik rechtshandig blijven spelen, omdat dit als voordeel heeft dat je meer keus hebt in rechtshandige gitaren.

Succes ermee en welkom op dit forum ;)

peter_heijnen
17 oktober 2007, 10:43
Als je links bent kun je echt beter linksom gaan spelen. Zal eerst best wat moeite kosten, maar al snel zul je er alleen nog maar profijt van hebben.

Janne
17 oktober 2007, 10:56
Ik snap het niet helemaal, je zegt dat je linkshandig bent, maar dat je een fijner en preciezer gevoel in je rechterhand hebt. Ik ben daar zelf niet zo handig in, maar hoe bepaal je het verschil tussen je twee handen? De "frethand" zal misschien iets ingewikkeldere dingen moeten uitvoeren en heeft daardoor meer training nodig, dat zal ook zo zijn als je je gitaar omdraait (+ dat je die twee jaar vrijwel helemaal opnieuw mag doen).
Ik zou het zelf niet doen, maar het is jouw keuze, als je echt denkt dat je linkshandig beter speelt (en dat je doel is) moet je dat gewoon doen.

Janne

Harald
17 oktober 2007, 11:13
Kan een mooie gelegenheid zijn om wat dingen weg te gooien die je niet bevallen aan je spel. En weggegooid is de tijd dat je al speelt waarschijnlijk niet. Spiergeheugen trainen gaat een stuk sneller dan een goed begrip van de gitaar krijgen. En de kennis van de hals en noten geldt linkshandig net zo goed.

gijsie84
17 oktober 2007, 11:33
Oke... Wat ik bedoel is dat als ik mijn vingers snel of ritmisch beweeg, bijvoorbeeld bij het tikken van een ritme op tafel, dan gaat dat veel natuurlijker en makkelijker met mijn rechterhand. Daarom heb ik het gevoel dat mijn rechterhand dus geschikter is om de frets mee te bespelen. Ik merk dit nu omdat ik meer aan het leren ben en meer nodig begin te hebben van de 'frethand', snap je?

En ja, het is inderdaad wel zonde van die twee jaar, al vind ik niet dat ze weggegooid zijn. En het is ook wel vervelend omdat ik een hele mooie 7 maanden oude rechtshandige takamine (met cutaway) heb nu..

Groet.

bass blom
17 oktober 2007, 11:39
ik had afgelopen weekend een bandje hier voor demo opname en de zanger/gitarist had ooit een deel van zijn pink aan linkerhand afgezaagd.
die is toen gewoon maar overgestapt op linkshandig spelen, stoer verhaal, maar het kan dus prima :D

Azrael
17 oktober 2007, 11:40
Onzin. Gewoon eens goed gaan oefenen. Je hebt echt beiden handen nodig. Ik kan sneller op de tafel tikken met links. Maar denk je dat dat iets met gitaarspelen heeft te maken? :seriousf:

gijsie84
17 oktober 2007, 11:45
Onzin. Gewoon eens goed gaan oefenen. Je hebt echt beiden handen nodig. Ik kan sneller op de tafel tikken met links. Maar denk je dat dat iets met gitaarspelen heeft te maken? :seriousf:


Nou, ik heb wel het idee dat de motoriek en fijngevoeligheid van je vingers je hand meer of minder geschikt maakt om de frets te bespelen.. Toch?? Wellicht kun je met die hand veel strakker spelen, minder fouten maken, meer snelheid hebben en meer gevoel in je spel leggen...?

Azrael
17 oktober 2007, 11:47
Nou, ik heb wel het idee dat de motoriek en fijngevoeligheid van je vingers je hand meer of minder geschikt maakt om de frets te bespelen.. Toch?? Wellicht kun je met die hand veel strakker spelen, minder fouten maken, meer snelheid hebben en meer gevoel in je spel leggen...?

Welnee, Motoriek kun je trainen. Je rechterhand is minstens even belangrijk. Ga eens gewoon goed oefenen. Troy Stetina zijn boek "Speed mechanics" for lead guitar is bijvoorbeeld een uitstekend boek. Alhoewel wel op elektrisch gitaar gericht dus op akoustisch lastiger. Al zijn basis ideeen zijn echter uitstekend en behalve dat je dan erg op je pull-off/pull-ons moet letten is het zeer nuttig. Los daarvan is op internet genoeg te vinden.

Kim Wilson
17 oktober 2007, 11:50
Als je motoriek van je rechterhand van nature beter is, kun je trainen wat je wil, maar dan zul je met je rechterhand nog steeds betere resultaten krijgen.

Ga eens naar een muziekzaak, en trek een linkshandige gitaar uit het rek. Je voelt gauw genoeg of het is wat je zoekt. Ik denk persoonlijk ook dat je betere resultaten gaat halen op een linkshandige gitaar. Snelheid en goeie motoriek is voor je frethand veel belangrijker dan voor je slaghand.

Azrael
17 oktober 2007, 11:53
Als je motoriek van je rechterhand van nature beter is, kun je trainen wat je wil, maar dan zul je met je rechterhand nog steeds betere resultaten krijgen.

Ga eens naar een muziekzaak, en trek een linkshandige gitaar uit het rek. Je voelt gauw genoeg of het is wat je zoekt. Ik denk persoonlijk ook dat je betere resultaten gaat halen op een linkshandige gitaar. Snelheid en goeie motoriek is voor je frethand veel belangrijker dan voor je slaghand.

En als je als slappe jongen geboren wordt, dan zul je nooit sterk worden zeker? Trainen heet dat........
In het begin dacht ik ook "Rechtshandig voelt zo raar......" Totdat ik gewoon ging oefenen en steeds beter werd. Op piano is mijn rechterhand het beste, op gitaar mijn linker. Oefenen.

Kim Wilson
17 oktober 2007, 11:55
Jawel, dat klopt ook wel. Maar als je rechterhand beter is, zal hij met een bepaalde hoeveelheid training altijd beter blijven dan je linkerhand met diezelfde hoeveelheid training. Dan is het toch beter om je energie in je betere hand te stoppen? Dan haal je er het meeste uit in de minste tijd.

gijsie84
17 oktober 2007, 11:56
En als je als slappe jongen geboren wordt, dan zul je nooit sterk worden zeker? Trainen heet dat........
In het begin dacht ik ook "Rechtshandig voelt zo raar......" Totdat ik gewoon ging oefenen en steeds beter werd. Op piano is mijn rechterhand het beste, op gitaar mijn linker. Oefenen.



Ik ben het deels wel met je eens. Ik heb veel geoefend met toonladders en het gaat ook steeds beter. Maar ik heb het gevoel dat mijn linkerhand eerder zijn limit bereikt en dat ik uiteindelijk meer kan leren met mijn rechterhand. \

Bespeel jij je frets met de vingers waarin je het meeste gevoel en snelheid hebt van beide handen?

Azrael
17 oktober 2007, 12:23
Ik ben het deels wel met je eens. Ik heb veel geoefend met toonladders en het gaat ook steeds beter. Maar ik heb het gevoel dat mijn linkerhand eerder zijn limit bereikt en dat ik uiteindelijk meer kan leren met mijn rechterhand. \

Bespeel jij je frets met de vingers waarin je het meeste gevoel en snelheid hebt van beide handen?

Dat is dus relatief. Op piano ben ik beter met rechts. Gitaar beter op links. Maar net hoeveel je oefend met een bepaalde hand. Je in het algemeen ook kunnen zeggen dat ik meer "gevoel" in mijn rechterhand heb, maar ik ben dus van mening dat het erg weinig uit maakt omdat het een kwestie van gewennening is aangezien je beiden echt hard nodig hebt.

axmaster
17 oktober 2007, 14:36
Hoi Gijsie,

Als linkshandige speel ik op een rechtshandige gitaar. Ik ben ooit zo begonnen omdat ik de gitaar zo in mijn schoot gedrukt kreeg, en het niet vreemd aanvoelde. Ik maak uit je vraag op dat het laatste bij jou ook het geval is (anders had je het immers niet twee jaar op de voor jou 'verkeerde' manier volgehouden.) Vreemd genoeg heb ik bij de gitaar over mijn rechterhand meer controle dan over mijn linkerhand. (Je kunt je dus afvragen of ik wel echt linkshandig ben....)

Ik denk dat het een voordeel is dat ik met de vingers van mijn rechterhand de toon vorm, vanuit de veronderstelling dat dat moeilijker is dan het plaatsen van een vinger achter de juiste fret. Mijn linkerhand kent de juiste posities op de hals inmiddels redelijk, maar mijn rechterhand heeft nog wel eens moeite om de snaar zo aan te slaan dat er een mooie (nadruk op mooie!) toon gevormd wordt (niet te hard, niet te zacht, juiste tempo, juiste positie op de snaar etc.)

Kortom, volgens mij is niet de 'frethand' het belangrijkst voor een mooi geluid, maar de andere hand. Ondanks dat ik linkshandig ben ga ik dus niet omschakelen naar een linkshandige gitaar.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt....

Peter

fransoos
17 oktober 2007, 15:24
Gijsie,
ik ben het met peter (axemaster) eens. speel meer dan 35 jaar gitaar rechts als linkshandige ( 35 jaar geleden waren er gewoonweg niet zoveel lefty's; dus leerde ik het op een rechtshandige geleende hofner ) mijn rechterhand is nog steeds de mindere van mijn linkerhand. de frethand is alles aan te leren, maar de plectrum/tokkel hand heeft er meer moeite mee. succes

Jedeel
17 oktober 2007, 17:36
Kortom, volgens mij is niet de 'frethand' het belangrijkst voor een mooi geluid, maar de andere hand. Ondanks dat ik linkshandig ben ga ik dus niet omschakelen naar een linkshandige gitaar.
Peter

Precies!
Dit miste ik nog een beetje in deze discussie (of ik heb niet goed gelezen), wat is de belangrijkste hand bij 'slagwerk'? M.i. de 'frethand'.
Wat is de belangrijkste hand bij fingerpicking? Nou.... dan weet ik het nog zo 1-2-3 niet :-)

Daarbij nog, zoals Harald al schreef, je gooit geen 2 jaren gitaarspel weg (als je zou wisselen). In die 2 jaren heb je heel wat geleerd; ritmisch, melodisch...etc.
dat neem je jezelf niet af door te wisselen.