PDA

View Full Version : Recto test!



stevie_vp
16 oktober 2007, 22:57
Hey gasten,

Ik ben erg hard aan t overwegen om m'n powertone weg te
doen en een mesa rect-o-verb 1x12 combo te kopen....

Nu heb ik 2 vragen:

1 - Waar kan ik deze testen?
Volgens mij heeft geen enkele winkel ze staan namenlijk....
En wat zijn evt. jullie ervaringen met de rectoverb?

2 - Wat vinden jullie van de switch?
Is t verstandig? De motivatie is dat ik iets compacters wil,
en dat ik eigenlijk gewoon een mesa scheur wil.
En clean gebuik ik praktisch niet. Wel n lekkere crunch/OD.
Koch heeft natuurlijk supergoeie clean en crunch.
Ook de Hi-Gain is lekker maar geen recto....


Ben benieuwd! :???:
/
s

stevie_vp
18 oktober 2007, 00:35
nobody????

Iceman
18 oktober 2007, 11:59
Ik heb ooit een Single Rectoverb top gehad, geen combo.

Geluid ten opzichte van een "normale" recto is hetzelfde, je hebt alleen reverb extra.
Hoe die als combo-uitvoering klinkt zou ik niet weten, maar je kunt er natuurlijk altijd een extra 1x12 (closed back) cabinet aan hangen, en/of de speaker van de combo afsluiten.

Als je van het Recto geluid houdt, kun je 'em blind kopen.

Dweezman
18 oktober 2007, 12:26
nobody????

ben er stil van.

Sarco
18 oktober 2007, 12:30
Ik denk niet dat je het geluid dat je zoekt gaat vinden in een 1x12 combo, maar eens gaan testen kan nooit geen kwaad he! Waarom geen Single Rectoverb top met een goeie 2x12 of 1x12 closed cab trouwens, die diepe recto grom in een draagbaar pakket..

Squier4ever
18 oktober 2007, 12:33
chennie had vroegah een combo, maar die heeft ie geloof ik naar een top omgebouwd....

je zou hem eens kunnen PM'en

stevie_vp
18 oktober 2007, 23:46
Ik denk niet dat je het geluid dat je zoekt gaat vinden in een 1x12 combo, maar eens gaan testen kan nooit geen kwaad he! Waarom geen Single Rectoverb top met een goeie 2x12 of 1x12 closed cab trouwens, die diepe recto grom in een draagbaar pakket..

Wat bedoel je met dat ik het geluid daar niet ik ga vinden?
Dat ie niet genoeg ballen heeft vanwege z'n 3/4e open back?
Of t mesa geluid opzich?

PS: ZOU IK DUS OOK GEWOON EEN SINGLE RECTIFIER KUNNEN TESTEN
MET HETZELFDE RESULTAAT?

Squier4ever
19 oktober 2007, 01:52
Wat bedoel je met dat ik het geluid daar niet ik ga vinden?
Dat ie niet genoeg ballen heeft vanwege z'n 3/4e open back?
Of t mesa geluid opzich?

PS: ZOU IK DUS OOK GEWOON EEN SINGLE RECTIFIER KUNNEN TESTEN
MET HETZELFDE RESULTAAT?

als je geen reverb nodig hebt kun je ook een single recto testen ja....

Marc Oblivian
19 oktober 2007, 12:12
Waar woon je?
Bij Dijkman in Amsterdam is net een nieuwe lading Mesa's binnen: single, dual rectifier en de Stiletto..
Niet helemaal mijn ding overigens: kreeg er niet makkelijk mijn sound uit.
Er stond een Powerball naast en die heb ik even vergeleken met de Stiletto en de Dual. Dit ook omdat ik de Powerball zelf heb, dus ik wilde vergelijken met een sound die ik al ken...
Zeker op scheurgebied vond ik de Powerball flink wat beter. Veel strakker, wat snijdendere sound (zonder schel te worden) en reageert beter op snel spel.
Vond de Mesa's wat te zompig: dit werd overigens beter als je de gain flink terugdraait..meer naar een flinke crunch-sound...dan kwam de typische Mesasound beter naar voren. Misschien moeten ze wel gewoon keihard om war beter te klinken met gain...
Clean wel mooi op de Mesa's: mooi vol voor slaggitaar.
De Engl was daarin wat scheller, zo je wilt wat sprankelender.
Bij de Engl klonk de slag het mooiste op de brughum (van een Les Paul)...ik hou wel van mooi rond en vol als cleansound.
Bij de Mesa klonk het op alle standjes gewoon lekker warm en vol.
Kan me wel voorstellen dat dat weer problemen met makkelijk door de mix prikken oplevert...misschien is ie daarvoor een beetje te dof gevoiced

Conclusie: voor scheurgeluiden prefereer ik (duidelijk) Engl. Mesa vind ik beter op clean, maar dit is op de Engl met wat tweaken wel weer te benaderen.

Disclaimer: heb de Mesa's niet zo lang getest..ongeveer een half uurtje

Sorry voor dit ongevraagde review overigensch....

Iceman
19 oktober 2007, 12:17
Mijn RectoVerb top had een minimale hoeveelheid reverb, dacht even dat ie kapot was.
Na een beetje zoeken op het www las ik overal dat Rectoverd's allemaal dit euvel hebben. Misschien makkelijk op te lossen, maar toch....

Door de openback zal het geheel inderdaad minder lomp klinken, en dat lompe wil je uiteindelijk toch?

Zou dan een losse top/losse reverb/losse cab uiteindelijk niet handiger zijn?
En het lijkt me dat een losse Recto top beter verkoopt dan een combo......

Iceman
19 oktober 2007, 12:31
Waar woon je?
Niet helemaal mijn ding overigens: kreeg er niet makkelijk mijn sound uit.
Er stond een Powerball naast en die heb ik even vergeleken met de Stiletto en de Dual. Dit ook omdat ik de Powerball zelf heb, dus ik wilde vergelijken met een sound die ik al ken...
Zeker op scheurgebied vond ik de Powerball flink wat beter. Veel strakker, wat snijdendere sound (zonder schel te worden) en reageert beter op snel spel.
Vond de Mesa's wat te zompig: dit werd overigens beter als je de gain flink terugdraait..meer naar een flinke crunch-sound...dan kwam de typische Mesasound beter naar voren. Misschien moeten ze wel gewoon keihard om war beter te klinken met gain...
Clean wel mooi op de Mesa's: mooi vol voor slaggitaar.
De Engl was daarin wat scheller, zo je wilt wat sprankelender.
Bij de Engl klonk de slag het mooiste op de brughum (van een Les Paul)...ik hou wel van mooi rond en vol als cleansound.
Bij de Mesa klonk het op alle standjes gewoon lekker warm en vol.
Kan me wel voorstellen dat dat weer problemen met makkelijk door de mix prikken oplevert...misschien is ie daarvoor een beetje te dof gevoiced

Conclusie: voor scheurgeluiden prefereer ik (duidelijk) Engl. Mesa vind ik beter op clean, maar dit is op de Engl met wat tweaken wel weer te benaderen.

Disclaimer: heb de Mesa's niet zo lang getest..ongeveer een half uurtje

Sorry voor dit ongevraagde review overigensch....

Ik denk niet dat hij het geluid van de Powerball goed gaat vinden. Hij zoekt namelijk die lompe grove korrel van de Recto, terwijl de Powerball juist een hele fijne korrelstructuur heeft, bijna wespenachtig.
Ja, de Powerball is strakker, maar de Recto moet je op volume brengen om 'em strakker te maken.
Voor dat strakke zou hij een EMG-81 kunnen gebruiken, of liever een Dimebucker (cloon van de Bill Lawrence XL500).
Powerball klinkt het beste met een beetje vintage elementen.

Off Topic: Laatst op een DimeOFlame gespeeld met die Dimebucker er in over m'n eigen Diezel. Heb meerdere Recto's gehad en weet inmiddels wel hoe verschillend elementen reageren op verschillende amps.
De Dimebucker heeft een even hoge output als EMG's , maar is net iets strakker. De nadruk ligt nog meer op het mid/midhoog, waardoor je palmmute strakker wordt. Voor mensen die EMG's te steriel vinden en niet met tubescreamer willen spelen zou ik dit element aanbevelen.

Sarco
19 oktober 2007, 12:35
Inderdaad, het was dat wat ik bedoelde, een combo zal volgens mij dat lompe een beetje missen dan.. Ga voor de top + cab, vind ik persoonlijk praktischer en je hebt ook meer mogelijkheden!

Marc Oblivian
19 oktober 2007, 13:55
Ben ik het wel mee eens: als je echt dat hele grove zoekt, dan moet je de Powerball niet hebben.
Die is gewoon heel anders gevoiced.
Ik denk dat er gewoon direct verband is tussen de voicing en de strakheid.
Met Engl kan je bv snelle en extreme death spelen met daarbij nog snelle stringskipping riffs, die op de Mesa wat minder uit de verf komen vermoed ik (die vragen meer om lomp/loodzwaar akkoordenwerk IMO).
Ik dacht inderdaad ook al dat de Mesa's flink op hun kloten moeten krijgen om strakker te klinken: wil ze nog wel eens testen op flink volume en over een goede 4x12 (oordopperts mee).

Hoeveelheid gain vond ik ook niet superveel op de Mesa's (alhoewel ik het er voor een deel toch uitdraaide voor strakheid), maar ik ben ook een Powerball gewend...(die ik op het leadkanaal overigens maar rond 30% gain zet...).

De Recto's (en Engl) had ik inderdaad getest met een LP met normale outputelementen. Wellicht dat hoge output/EMG de Mesa's wat strakker maken (EQ-pedaal kan ook veel betekenen vermoed ik: voor wat meer gain en een wat "snijdender" geluid zonder de lompheid te verliezen).

Einzeln
19 oktober 2007, 14:52
Volgens mij hebben de engls ook minder harmonischen. De mesa klinkt complexer zoals de amerikanen dat zeggen.

Marc Oblivian
19 oktober 2007, 15:17
Ze zijn misschien complexer, maar zo vind ik ze niet klinken:-)
Ze hebben zeker niet meer detail ofzo...eerder wat doffer...staat min of meer haaks op het verhaal van "meer harmonischen" als ik het begrip goed interpreteer.
Wel een hele andere voicing...logger, lomper, zompiger en meer van die woorden met o's erin..heheh.
Maar ze klinken voor de rest niet verkeerd (zeker als je ze hard zet lijkt het mij wel wat).

Einzeln
19 oktober 2007, 15:30
Ze zijn misschien complexer, maar zo vind ik ze niet klinken:-)
Ze hebben zeker niet meer detail ofzo...eerder wat doffer...staat min of meer haaks op het verhaal van "meer harmonischen" als ik het begrip goed interpreteer.
Wel een hele andere voicing...logger, lomper, zompiger en meer van die woorden met o's erin..heheh.
Maar ze klinken voor de rest niet verkeerd (zeker als je ze hard zet lijkt het mij wel wat).

Doffer staat in mijn vocabulair niet op een lijn met detail. Scherp vs dof.
Het gekke met een mesa boogie vind dat het een duidelijk maar niet een gearticuleerd geluid geeft. Die ene keer dat ik op een engl speelde viel me de articulatie op maar ook het schreewerige. Ik vind de mesa volwassener. En ik stop er mee want ik kom ook niet op de juiste woorden.

Marc Oblivian
19 oktober 2007, 15:51
Tja...lastig, opschrijven hoe iets klinkt.
Ik vind ze beide hun charmes hebben, maar voor verschillende soorten muziek.
Ik zou voor lekkere loodzware rock of wellicht zelfs gedowntunede (doom) metal een Mesa best kunnen pruimen.
Voor het extreme zie ik weer meer plaats voor de Engl.
Over het algemeen spreekt het directe van de Engl mij meer aan.
In sommige settings zou het eventueel schreeuwerig kunnen aandoen, maar ik denk dat je net als bij alle amps je speakers en gitaren/elementen goed moet proberen te matchen.

Dus:
Engl: veel geschreeuw en weinig wol
Mesa: vol met wol

heheh

stevie_vp
19 oktober 2007, 18:14
hehe vol met wol ;)
Bedankt voor de revieuw!
Het is idd een beetje wat ik had verwacht van de engl/mesa test.
Die fijne korrel vind ik niet mooier dan de grove van mesa.
En aangezien ik totaal geen snelle palmuted sheizze speel en meer old skool
hard rock ala foo fighters/ smashing pumpkins/ en n beetje punkrock ala f.o.b.
(geen emo ;)) heb ik juist "denkik" een lossere amp nodig.
Heb de engl e530 gehad.. (deze is natuurlijk totaal anders dan de powerball)
Deze was wel ok qua mid textuur maar niet zwaar genoeg. Niet dan massale dat de rectos hebben....
Powertone scheur is cool maar de korrel word snel scherp en glazig als je bepaalde dingen speelt...

dus wat is wijsheid?

Ga zoiezo maar eens een single recto testen aangezien die erg in de buurt komt van de rectoverb combo...

dml
20 oktober 2007, 04:40
Waarom koop je de Rectoverb er niet gewoon bij?
Je kan ook overwegen van je Powertone een combo te maken.

Ibanez RuleZ
20 oktober 2007, 12:41
zoals ik het nu hoor ga je inderdaad blijer wezen met een mesa, die engl is je ding absoluut niet. leuk die korrel en structuur discussie, dat is ook echt precies hetgeen wat ik juist cool vind aan mesa: die botte korrel.

ohja, TS, als jij zo weg bent van die nasale mesaklank: dan zit je met de recto wel fout he? kan je beter naar een mark series amp kijken.

H.

stevie_vp
21 oktober 2007, 01:55
Waarom koop je de Rectoverb er niet gewoon bij?
Je kan ook overwegen van je Powertone een combo te maken.

Nee, ik hou ervan om t simpel te houden. T gaat wel een beetje om de switch naar een combo, maar natuurlijk veel meer om t geluid. Dus de powertone
gaat dan helaas toch weg :)


zoals ik het nu hoor ga je inderdaad blijer wezen met een mesa, die engl is je ding absoluut niet. leuk die korrel en structuur discussie, dat is ook echt precies hetgeen wat ik juist cool vind aan mesa: die botte korrel.

ohja, TS, als jij zo weg bent van die nasale mesaklank: dan zit je met de recto wel fout he? kan je beter naar een mark series amp kijken.


Ik neem aan dat je mij bedoelt als TS? ;)
Mark is ook cool maar te strak voor mij.

PS: Was gister naar nailpin (dat belgische bandje)..
Die gitarist speelde dual recto... was toch wel errug lekker.
Andere gitarist had n jcm2000 maar kwam zeer zeker minder massaal
over dan de recto..
Dus t word zoiezo recto denkik....