PDA

View Full Version : Identificeer een gitaar, deel II



Melon1510
16 oktober 2007, 20:51
Hallo mensen :hippie:

Sinds ik een paar maanden geleden bij het Forum ben gekomen heb ik eigenlijk altijd al plannen gehad om mijn gitaar hier neer te zetten (bij wijze van spreken dan). Heb daar alleen tijd nog moeite voor genomen
...tot nu toe 8-)

Ik heb namelijk een Epiphone in mijn bezit, die heerlijk speelt. Ik heb alleen geen flauw idee wat voor model het is, dus ik dacht: misschien kan ik hier mijn antwoorden vinden.
Het is een Epiphone, waarschijnlijk zo'n 15 jaar oud, maar kan ook ouder. Ik weet dat hij in Japan gemaakt is (als het serienummer nodig is kan ik het geven, dat staat namelijk op de achterkant van de headstock) en hij is blijkbaar gekocht bij muziekcentrum Koster in Enkhuizen: hun naamplaatje staat op de achterkant van de headstock. Zie één van de foto's hieronder.
http://s120.photobucket.com/albums/o164/Melon1510/?action=view&current=Fotosgitaar007.jpg
http://s120.photobucket.com/albums/o164/Melon1510/?action=view&current=Fotosgitaar001.jpg
http://s120.photobucket.com/albums/o164/Melon1510/?action=view&current=Fotosgitaar008.jpg http://s120.photobucket.com/albums/o164/Melon1510/?action=view&current=Fotosgitaar006.jpg
http://s120.photobucket.com/albums/o164/Melon1510/?action=view&current=Fotosgitaar003.jpg

...iemand enig idee? Bij voorbaat dank!

almarvk
16 oktober 2007, 20:55
Epiphone Scroll

Rinze
16 oktober 2007, 21:00
Het is een Epiphone Scroll, als ie een gelijmde hals heeft dan is het het op een na duurste model, de SC450. Body en hals zijn van esdoorn, lijkt mahonie door het bruin laklaagje. Zie ook hier (http://www.matsumoku.org/models/epiphone/scroll/scroll.html) en hier (http://lisa.vanfossen.com/scroll.htm) . Gebouwd eind jaren 70, begin 80 dacht ik.

LaurentB
16 oktober 2007, 21:03
Ik kan me een klasgenoot herinneren, begin jaren tachtig, die een gitaar met zo'n krul had. Maar ik weet het merk dus niet meer, helaas...

Melon1510
16 oktober 2007, 21:14
Ah, heel erg bedankt!

De gitaar komt inderdaad precies overeen, al heeft het model dat net genoemd werd de strap buttons op de krul zitten, terwijl die van mij op de overgang van hals naar body zit (dit zal vast wel een speciale naam hebben, maar die weet ik niet).

kenx
17 oktober 2007, 07:42
een epiphone scroll
8-)

dunnoaname
17 oktober 2007, 11:55
Het is een Epiphone Scroll, als ie een gelijmde hals heeft dan is het het op een na duurste model, de SC450. Body en hals zijn van esdoorn, lijkt mahonie door het bruin laklaagje. Zie ook hier (http://www.matsumoku.org/models/epiphone/scroll/scroll.html) en hier (http://lisa.vanfossen.com/scroll.htm) . Gebouwd eind jaren 70, begin 80 dacht ik.

WTF:chicken: Als ik op de eerste "hier" van jou click krijg ik een babysite van de bbc:S.

Prachtige gitaar vind ik. Waar dienen die switches voor? Coiltap?

Melon1510
17 oktober 2007, 12:06
WTF:chicken: Als ik op de eerste "hier" van jou click krijg ik een babysite van de bbc:S.

Prachtige gitaar vind ik. Waar dienen die switches voor? Coiltap?

Ik ben bang dat mijn kennis van de gitaar tekort schiet bij het woord coiltap :hippie: Dus ik ga het even omschrijven: de witte switch is voor het wisselen tussen de humbuckers en die andere, dat kleine metalen ding, weet ik niet precies. Als ik hem "aanzet" komt er meer gain door en neemt het volume toe.

Spitfire
17 oktober 2007, 12:14
Ik ben bang dat mijn kennis van de gitaar tekort schiet bij het woord coiltap :hippie: Dus ik ga het even omschrijven: de witte switch is voor het wisselen tussen de humbuckers en die andere, dat kleine metalen ding, weet ik niet precies. Als ik hem "aanzet" komt er meer gain door en neemt het volume toe.

Dan is dat 'kleine metalen ding' waarschijnlijk de coiltap, zorgt ervoor dat je de humbucker kan splitten naar een enkelspoels element. Als je hem 'aanzet' heb je hem in humbucker-mode en 'uitzetten' geeft je het geluid van een enkelspoels element.

Rinze
17 oktober 2007, 12:17
Klopt bijna, het is een single-hum switch. Een coiltap is volgens mij een switch waarmee je een deel van de spoeldraad kortsluit zodat minder windingen meedoen, toch? Een vriend van me had ook zo'n Scroll en daar zaten enkelspoelswitches op.

Spitfire
17 oktober 2007, 12:51
Een coiltap is volgens mij een switch waarmee je een deel van de spoeldraad kortsluit zodat minder windingen meedoen, toch?

Ja? Ok, leer ik ook nog wat vandaag :)

Nobler
17 oktober 2007, 13:23
Gaaf, mijn eerste electrische gitaar. Ik heb precies dezelfde! En precies dezelfde versie, dus met die kleur, gelijmde hals, chroomkleurige hardware, geen elementkappen en met coiltap. Als jochie van 16 in 1979 gekregen. Prima kwaliteit. De recenties op Harmony Central zijn over het algemeen erg goed. Bedenk als je die leest wel dat er ook goedkopere versies waren met een geschroefde hals. Komt uit de Matsumoku fabriek in Japan. In Amerika heeft iemand een website die helemaal aan de Epiphone Scroll is gewijd. Er zijn een hoop mensen die hem beter vinden dan een Les Paul (nou ja, ...). Hij heeft een twee octavenhals en is dus heel hoog op de hals bespeelbaar. Van het uiterlijk moet je houden. Mijn ouders hadden er niet aan gedacht te informeren of er een koffer bij was. Ik denk dat ze mét koffer verkocht moesten worden, want door die lange hals paste hij niet in een universele koffer of tas. Later ontmoette ik een jongen die een Epiphone Genesis had, een Epi uit dezelfde tijd die ik door de vorm van de hals niet lekker vond spelen, gekocht bij dezelfde zaak als die van mij, die er een koffer bij had met extra ruimte bij de hals. Ik denk dus dat ze hem MIJN koffer hebben meegegeven. Ik had toen nog geen geld om die van hem te koop te vragen. Ik heb er zelf van multiplex een flightcase voor gemaakt waardoor het geheel niet meer te tillen was.
Hij had voor mij wel wat nadelen: Door jumbofrets en lange mensuurlengte vond ik het niet makkelijk spelen met de 009's die er op zaten. Zo ben ik aan de 008's geraakt. De balans als je stond was niet geweldig en hij was ZWAAAR! Ik miste ook een aparte volumeknop per element. Ik speel er dus al een tijd niet op. Ik vind het ook zonde hem gewoon te laten liggen, dus als iemand er interesse in heeft, voor het juiste bedrag is hij te koop.

Melon1510
18 oktober 2007, 14:32
Gaaf, mijn eerste electrische gitaar. Ik heb precies dezelfde! En precies dezelfde versie, dus met die kleur, gelijmde hals, chroomkleurige hardware, geen elementkappen en met coiltap. Als jochie van 16 in 1979 gekregen. Prima kwaliteit. De recenties op Harmony Central zijn over het algemeen erg goed. Bedenk als je die leest wel dat er ook goedkopere versies waren met een geschroefde hals. Komt uit de Matsumoku fabriek in Japan. In Amerika heeft iemand een website die helemaal aan de Epiphone Scroll is gewijd. Er zijn een hoop mensen die hem beter vinden dan een Les Paul (nou ja, ...). Hij heeft een twee octavenhals en is dus heel hoog op de hals bespeelbaar. Van het uiterlijk moet je houden. Mijn ouders hadden er niet aan gedacht te informeren of er een koffer bij was. Ik denk dat ze mét koffer verkocht moesten worden, want door die lange hals paste hij niet in een universele koffer of tas. Later ontmoette ik een jongen die een Epiphone Genesis had, een Epi uit dezelfde tijd die ik door de vorm van de hals niet lekker vond spelen, gekocht bij dezelfde zaak als die van mij, die er een koffer bij had met extra ruimte bij de hals. Ik denk dus dat ze hem MIJN koffer hebben meegegeven. Ik had toen nog geen geld om die van hem te koop te vragen. Ik heb er zelf van multiplex een flightcase voor gemaakt waardoor het geheel niet meer te tillen was.
Hij had voor mij wel wat nadelen: Door jumbofrets en lange mensuurlengte vond ik het niet makkelijk spelen met de 009's die er op zaten. Zo ben ik aan de 008's geraakt. De balans als je stond was niet geweldig en hij was ZWAAAR! Ik miste ook een aparte volumeknop per element. Ik speel er dus al een tijd niet op. Ik vind het ook zonde hem gewoon te laten liggen, dus als iemand er interesse in heeft, voor het juiste bedrag is hij te koop.

Dit is dus ook mijn eerste gitaar en vind hem echt geweldig om het op te leren, al ben ik bang dat ik moeilijk aan een kortere hals ga wennen. De hals van deze gitaar is echt HEERLIJK: erg dun, net een Fender maar nog net even wat gladder door de lak; door de vorm is zelfs de 24e fret heel gemakkelijk te bereiken en 15 jaar inspeeltijd heeft die hals ook wel goed gedaan. De klank vind ik eigenlijk erg helder en hij doet zowel overdrive als distortion goed, naar mijn mening. Alleen kan mijn Vox Pathfinder van 22wat die geluiden niet zo ontzettend goed leveren, maar dat is weer iets heel anders. :hippie:

Rutger-peer
11 november 2007, 11:49
Gaaf, mijn eerste electrische gitaar. Ik heb precies dezelfde! En precies dezelfde versie, dus met die kleur, gelijmde hals, chroomkleurige hardware, geen elementkappen en met coiltap. Als jochie van 16 in 1979 gekregen. Prima kwaliteit. De recenties op Harmony Central zijn over het algemeen erg goed. Bedenk als je die leest wel dat er ook goedkopere versies waren met een geschroefde hals. Komt uit de Matsumoku fabriek in Japan. In Amerika heeft iemand een website die helemaal aan de Epiphone Scroll is gewijd. Er zijn een hoop mensen die hem beter vinden dan een Les Paul (nou ja, ...). Hij heeft een twee octavenhals en is dus heel hoog op de hals bespeelbaar. Van het uiterlijk moet je houden. Mijn ouders hadden er niet aan gedacht te informeren of er een koffer bij was. Ik denk dat ze mét koffer verkocht moesten worden, want door die lange hals paste hij niet in een universele koffer of tas. Later ontmoette ik een jongen die een Epiphone Genesis had, een Epi uit dezelfde tijd die ik door de vorm van de hals niet lekker vond spelen, gekocht bij dezelfde zaak als die van mij, die er een koffer bij had met extra ruimte bij de hals. Ik denk dus dat ze hem MIJN koffer hebben meegegeven. Ik had toen nog geen geld om die van hem te koop te vragen. Ik heb er zelf van multiplex een flightcase voor gemaakt waardoor het geheel niet meer te tillen was.
Hij had voor mij wel wat nadelen: Door jumbofrets en lange mensuurlengte vond ik het niet makkelijk spelen met de 009's die er op zaten. Zo ben ik aan de 008's geraakt. De balans als je stond was niet geweldig en hij was ZWAAAR! Ik miste ook een aparte volumeknop per element. Ik speel er dus al een tijd niet op. Ik vind het ook zonde hem gewoon te laten liggen, dus als iemand er interesse in heeft, voor het juiste bedrag is hij te koop.


Hee, heb je de epiphone nog? Ik heb misschien wel interesse. Welk bedrag wil je er ongeveer voor hebben? (als je hem nog hebt en ie nog te koop is ;)).

Wickerman
11 november 2007, 13:50
Hee, heb je de epiphone nog? Ik heb misschien wel interesse. Welk bedrag wil je er ongeveer voor hebben? (als je hem nog hebt en ie nog te koop is ;)).

Je verkoopt je eerste gitaar toch niet (behalve als er stagg opstaat)

Rutger-peer
11 november 2007, 14:30
Je verkoopt je eerste gitaar toch niet (behalve als er stagg opstaat)


Haha, zou ik ook niet doen. Maar heb er geen moeite mee als hij het doet ;).

Rutger-peer
11 juli 2008, 16:28
Tijdje geleden maar het aanbod staat nog ;) ...