PDA

View Full Version : Cool edit Pro 2 , M-audio Jamlab



Thomas88
16 oktober 2007, 19:25
Hallo,

Ik heb vandaag het apparaatje jamlab van M-audio gekocht en gëinstaleerd,
omdat de verkoper dacht dat dit het gene was waar ik naar zocht.

Voorheen nam ik gewoon op via door middel van de verstekrer van de gitaar te koppellen aan de geluidskaart van mijn laptop met de line ingang.

Omdat het geluid (wanneer dat niet clean is) zodanig vervormd word heb ik besloten om daar iets voor te gaan kopen.

Nu heb ik het volgende probleem
Ik krijg het opnemen binnen Cool edit pro niet meer aan de gang.

Heeft iemand tips ?
Alles is welkom!
Alvast bedankt!!

Thomas

Swan
16 oktober 2007, 20:29
in de setting van cool edit de goeie hardware selecteren...

Roman
17 oktober 2007, 08:12
Juist, je hebt nu een nieuwe input device (gefeliciteerd) welke je in Cool Edit kunt selecteren (was het niet F4 voor device setup? ohwell, kijk ff in de menuutjes) staat nu ws nog op standaard windows audio-input oid.

Thomas88
17 oktober 2007, 10:00
Bedankt!

Dat was idd wel de oplossing voor het werken van cool edit!!

Alleen behoor je volgens mij je zelf te horen spelen op de boxen van de pc
Dat is nog niet helemaal het geval.

(met het bijgeleverde programmatje hoor ik wel de output over de boxen, maar dat is voor een dagje wel even leuk al die effecten pedaaltjes, maar niet het geen waar ik naar op zoek was / ben

En als ik opneem met iets wat disortion / gain ...
dan heb ik weer het zelfde geruis en vervorming als dat ik hiervoor had toen ik gewoon opnam met de line in van de interne geluidskaart
miskoop ?

Roman
17 oktober 2007, 11:17
Bedankt!
Dat was idd wel de oplossing voor het werken van cool edit!!

Alleen behoor je volgens mij je zelf te horen spelen op de boxen van de pc
Dat is nog niet helemaal het geval.

(met het bijgeleverde programmatje hoor ik wel de output over de boxen, maar dat is voor een dagje wel even leuk al die effecten pedaaltjes, maar niet het geen waar ik naar op zoek was / ben
Ah, monitoring. Zit ws iets van een control pannel software bijgeleverd? daar kun je Direct Monitor vaak aanzetten. Weet trouwens niet of CEP ook software monitoring doet, volgens mij wel.


En als ik opneem met iets wat disortion / gain ...
dan heb ik weer het zelfde geruis en vervorming als dat ik hiervoor had toen ik gewoon opnam met de line in van de interne geluidskaart
miskoop ?
Dat blijf je houden. Net als je versterker open schroefen en meer gain/dist aanbrengen. Dat gaat gewoon ruisen.
Nee, geen miskoop.

De jam-lab heeft een hi-z aansluiting welke speciaal voor gitaar level is gemaakt (tenzij active gitaar). Line input levert meer ruis/rotzooi op ivm impedantie verschillen.

Swan
17 oktober 2007, 11:18
je moet bij input die m-audio selecteren, en bij output gewoon je geluidskaart, dan hoor je t over de boxen...
bij distortion moet je ff kijken dat je signaal niet clipt, niet in het rode komt...

Thomas88
17 oktober 2007, 13:07
Hoi,

In cool edit kan ik idd van alles veranderen ten aanzien van de devices.

Ik heb:

Playback device - interne geluidskaart
record device - jamlab

Dit gaat met het opnemen prima, alleen heb ik geen directe monitoring
ook niet wanneer ik jamlab op de playback device selecteer.

Met het bijgeleverde programma van Dsound GTplayer werkt het wel.

Bedankt,
Thomas

Thomas88
17 oktober 2007, 15:51
Ik kan in het control panel van jamlab niks vinden over direct monitor
en ook kan ik de optie in CEP 2 niet vinden ?

Weet iemand waar ik het wel kan vinden, of welke opname software deze optie wel heeft ?

Ook als ik opneem in CEP met disortion / gain en ik echt niet te hard speel dan word het geluid erg bagger .. maar daar is misschien weinig aan te doen..
Mijn doel was echter gewoon opnemen wat er ook uit mijn versterker komt...

Bedankt,
Thomas

Thomas88
17 oktober 2007, 20:14
ik begin gefrustreerd te raken :P sorry van het bumpen / spammen van m'n eigen topic..

Nog maar is een vraagje :P

Is voor het geen wat ik wil: (de gitaar in de versterker pluggen en het versterkergeluid opnemen op de laptop) het gebruik van een mixer apparaatje misschien beter ? de gitaar in de versterker, versterker in mixer, en de mixer in de line in van de interne geluids kaart.

Bedankt,
Thomas

Roman
18 oktober 2007, 08:12
Thomas, gebruik je toevallig een actieve gitaar? (met batterij dus)
Zit er niet een gain knop op dat ding? ( zo te zien niet)

Ik zie wel nog een minijack aansluiting voor direct monitor :)

http://www.m-audio.com/images/global/product_pics/big/jamlab_big.jpg

Thomas88
18 oktober 2007, 08:25
Ja, alleen werkt dat ook niet :P
een gain knop zit er idd niet op.

Bedankt voor al je hulp!!
Ik heb besloten om dit dingetje toch weer in te ruilen omdat het opnemen via de normale line in ingang van mijn geluidskaart net zo goed werkte!

Nogmaals erg bedankt!
Thomas

harrie-beton
18 oktober 2007, 10:54
Als je goedkoop direct op wilt nemen zou ik geen jamlab kopen inderdaad. Goede keuzes zijn nu de toneport serie en de v-amp of de zoom g2. En de pocket pod natuurlijk.

Via een mengtafel direct opnemen klinkt meestal met vervormde geluiden lelijk, clean gaat wel. Een gitaargeluid "ontstaat" in de speaker en eindversterker met name. Die kastjes die ik hierboven noem zijn tegen de 50 tot 100 euro en die simuleren juist een speaker erbij.

Roman
18 oktober 2007, 11:14
Die jamlab en aanverwanten (er zijn een x-aantal merken dat dergelijke producten dragen) zijn ook enkel een hi-z ingang voor je pc. Volgens mij is het juist de bedoeling dat je via moddeling je geluid gaan vormen.

Het apparaat verwacht een DIRECTE aansluiting met je gitaar, niet via een voorversterker, fx back oid line-uitgang!

Little Jay
18 oktober 2007, 11:41
Geluidstechnisch de mooiste en wat mij betreft ook de makkelijkste manier van vervormde gitaar opnemen is toch een microfoon (SM58 of SM57 is vrij ideaal) voor je versterker plaatsen, die in een mengpaneeltje prikken en van daaruit de line-in van je geluidskaart in. Zo neem ik op (geluidsfragmenten op www.myspace.com/jasperkuper). Nodig: mengpaneeltje en microfoon. Ik heb een kwalitief goede soundcraft van 129 euro, maar een goedkopere Behringer Of Phonic met één of twee kanalen van een paar tientjes werkt volgens mij ook uitstekend. Als microfoon gebruik ik zelf vaak een el cheapo dynamische mic die gratis bij een Phonic powerpack zat!

Je verliest dan natuurlijk wel het voordeel van stil opnemen en je kunt ook niet uitgebreid je gitaar met software modellen, maar je krijgt het meest eerlijke overstuurde geluid (mits je op huiskamer-volume een mooie vervorming uit je versterker krijgt). Maar aangezien je met CoolEdit opneemt (doe ik ook) leg je volgens mij voornamelijk audio vast en doe je geen virtual guitar-achtige modelling dingen.

Succes!

Thomas88
18 oktober 2007, 13:14
Hey iedereen heel erg bedankt!!

Ik Ga toch voor de optie met microfoon en geluidskaart / mengpaneel
Deze geluids kaart of mengpaneel moet dan toch een pre amp hebben om het geluid van de microfoon te versterken ?

Die opnames klinken trouwens erg mooi jasper , vind ik.

Bedankt,
Thomas

bert k
18 oktober 2007, 13:21
Een mengpaneel heeft standaard microfooon pre-amps aan boord, een geluidskaard sommige wel, anderen niet, dus dat moet je ff uitzoeken.

Little Jay
18 oktober 2007, 13:26
Een mengpaneeltje bevat inderdaad een actief voorversterkercircuit waarmee je het signaal omvormt (versterken of indien nodig verzwakken denk ik) naar een lijnsignaal. En nog hoog/midden/laag kunt toevoegen of verwijderen.

Er zijn trouwens ook USB-mengpaneeltjes waar een geluidskaart inzit, ook een erg handige alles-in-één oplossing volgens mij.

@ Thomas: thanx! Oh en de akoestische gitaar is natuurlijk niet met een microfoon voor de versterker opgenomen, maar met microfoon voor de gitaar zelf :-)

Thomas88
18 oktober 2007, 13:37
Oke nou, echt iedereen super bedankt !!!

Ik ga het m-audio jamlab dingetje weer terug brengen
En dan een microfoon en mixer of geluidskaart kopen :)

Nogmaals hartelijk dank !

Thomas

harrie-beton
18 oktober 2007, 14:28
vergeet een statief niet. Het mikken is nogal van belang.

Nadeel van deze manier van opnemen is het volume van de versterker.
Als je de versterker isoleert met een doos eromheem en een paar kussens dan valt het burengerucht ook wel mee. Of woon je in de rimboe?

Thomas88
18 oktober 2007, 19:27
Haha! nee, ik woon niet in de rimboe, al zie ik in mijn kamer door de bomen het bos niet meer.. maar ik heb buren waar we toch al een hekel aan hadden, en hun ook aan ons, dus wat dat betreft ...

In iedergeval heel erg bedankt voor alle hulp!!

Ik heb een instrument microfoon van Shure PG57
en mengpaneel van Behringer Xenyx 802 gekocht

Dus ik kan me weer een poosje vermaken.
@ harrie, goede tip idd, ik heb hem zolang even ergens aan vast getaped, een statief is idd een stuk makkelijker!

Thomas