PDA

View Full Version : Gitaar mee in vliegtuig



LiZzY
27 januari 2003, 20:52
Hallo,
Ik zal me eerst ff voorstellen, ik ben Lisa, 15 jaar oud, speel sinds 5 jaar gitaar, mijn favo artiesten zijn Venice en momemteel ook the Red Hot Chilli Peppers en nou ja, alles met een goede gitarist eigenlijk!
Nou ff mijn vraag als ik van de zomer op vakantie ga, wil ik graag mijn gitaar mee nemen, we gaan met het vliegtuig.
Is er iemand met ervaring/tips?

Groetjes Lisa

Buzz
27 januari 2003, 21:29
Misschien als handbagage...
Ik heb wel eens gehoord dat het in die vrachtruimen behoorlijk koud kan worden op 10 km hoogte. Niet zo fijn voor je gitaar dus. Maar ik zou het ook eens navragen bij de maatschappij waarmee je vliegt.

Luca P
27 januari 2003, 22:23
Mijn gitaar heb ik uit Amerika als hand bagage mee genomen. In de koffer en in de kastjes boven de zitplaatsen.
En vrolijk Schiphol uitgehuppeld..haha.

JimGitaar
28 januari 2003, 07:46
Je gitaar mag na 11-09-2001 niet meer mee het vliegtuig in als handbagage omdat je er wapens in kunt stoppen of als wapen gebruiken.
Je gitaar moet in het ruim, zorg dus wel als jij je gitaar meeneemt de gitaar in een stevige koffer zit, het liefst in een flightcase want dan kunnen er zelf ook nog spullen opstaan en is de gitaar zeer goed beschermd.

Jim

Rutger
28 januari 2003, 11:18
Ik heb erg vervelende verhalen gehoord over instrumenten in het ruim van een vliegtuig meenemen. Ze kwamen er in twee stukken weer uit. Dus als je hem niet als handbagage mee kunt nemen zou ik hem thuislaten.

Alfred Jodokus
28 januari 2003, 12:01
Lisa,

Ten eerste waar ga je naar toe ?
Want bij mij weten is het nog wel toegestaan om je gitaar mee te nemen in de cabine binnen Europa maar daar buiten wordt lastiger. Dus vraag dat eerst maar eens goed na !

Ten tweede als je de gitaar niet mee mag nemen moet die natuurlijk het vrachtuim in. En dat raad ik je absoluut af want het inladen van je gitaar gaat niet bepaald voorzichtig of zachthandig.
Ik weet niet of je wel eens hebt gezien hoe dat gaat? Het grondpersoneel smijt letterlijk met je zo zuur verdiende gitaar.

Dus mijn tip:
- Kan de gitaar mee in de cabine zou ik het doen, maar vraag het nog even na!
- Kan de gitaar niet mee, koop een tweedehands goedkoop gitaartje op marktplaats ofzo en neem die mee!

Voor de rest, alvast een prettig vakantie.

Fred

LiZzY
1 februari 2003, 11:39
Hoi Mensen,
Bedankt voor alle reacties, er zitten veel nuttige tips bij.
De vlucht is idd binnen de EU (portugal).

GrEeTzZz
Lisa

Maroetoo
5 februari 2003, 09:44
Als ik op vakantie ga neem ik altijd mijn
oude Spaanse mee, mijn Fender laat ik mooi thuis

LiZzY
5 februari 2003, 15:59
aloha,
dat is inderdaad ook een idee!!!
Er ligt op zolder nog een oude gitaar van mijn vader, als ik de snaren vervang valt er misschien nog best wel op te spelen

GrEeTzZz
Lisa

V-Twin
10 februari 2003, 20:12
ik vlieg heel vaak voor mijn werk en neem altijd een gitaar mee in het laatruim alleen moet hij wel in een stevige koffer zitten en dan plakken ze een fragile stikker op en wordt hij het laats ingeladen en komt hij er als eerst uit en de vliegmaatschapij is verantwoordelijk voor de bagage(zover ik weet)maar een goeie gitaar menemen is altijd listig

Have a nice holiday

ikzeidegek
12 februari 2003, 19:51
Ik neem altijd mijn Baby Taylor mee en heb er tot nu toe bij niet een maatschappij problemen mee gehad. Afgelopen keer vroeg een stewardess me zelfs of ik viool speelde. Het kan geloof ik wel lastig worden als je een gewoon formaat gitaar meeneemt, zoals een dreadnaught, jumbo is uiteraard uit de boze, zelfs voor een jumbojet.

iwan
17 februari 2003, 14:09
Zorg ervoor dat je je gitaar minimaal een noot omlaag stemt, als je hem op speelstemming houdt dan kan je gitaar kapot gaan, door de druk en temperatuursverschillen in de cabine/het vrachtruim.

In het vrachtruim MOET je er een flightcase (de naam zegt het al) omheen doen, dan kan er weinig misgaan. Dat is dus een harde koffer, liefst van aluminium.

Als je op vakantie van plan bent buiten of bij een kampvuurtje mee te spelen neem dan inderdaad maar die oude of een goedkope gitaar mee. Dat soort omstandigheden zijn dodelijk. Denk aan extreme temperatuur en vochtheidsverschillen, gemorste drank en vakantievriendjes die er ook op willen pielen en hem laten vallen, of ...brrr... mensen die er in het halfdonker over struikelen. Not to mention dat een tentje of hotelkamer niet bepaald diefstal-beveiligd is.

Verder: bel gewoon even met de vliegmaatschappij en met schiphol wat hun policy over instrumenten is. Heb je meteen de meest actuele informatie.
0900-SCHIPHOL

Prettige vakantie!