PDA

View Full Version : Welke toon kan de bassist altijd pakken binnen het akkoord



DTmaster
16 oktober 2007, 15:07
Hallo

Ik vroeg mij af als een bassist met een gitarist hetzelfde akkoorde schema spelen welke toon kan de bassist dan altijd pakken om niet in herhaling te vallen.

Stel je hebt dit akkoord.

C maj7 = C E G B

Ik heb geleerd als je de trappen hebt van C maj (zie onder)

Cmaj7 - Dmin7 - Emin7 - Fmaj7 - G7 - Amin7 - Bmin7b5

Dat als ik Cmaj 7 speel de bass in E kan pompen maar kan je zeggen in het algemeen "speel altijd een terts in het akkoord of een kwint en dan komt het wel goed ?"

Ik geef zelf nu basles aan een vriend van mij maar nu hij bass theorie wil moet ik ook ff zoeken.


Thanx

DT

-=JEROEN=-
16 oktober 2007, 15:15
ehh volgens mij hangt dat af van het schema dat de gitarist speelt

de grondtoon kan altijd, de kwint ook

en verder is het maar net wat je mooi vind

speel je bijv B - A - A7

dan kan de bas bijv B - A - G spelen

ook een bassist speelt vaak met oplossingen

dus speelt gitaar A - D bijv

dan kan de bas A C# - D spelen

Tristan
16 oktober 2007, 15:27
Pfoeh, hier bestaat geen theorie voor denk ik...
Ik vind het bijvoorbeeld gruwelijk en vrij amateuristisch klinken als een bassist de hele tijd afwisselt met tertsen en kwinten binnen de gegeven akkoorden...
De taak van een bassist is eigenlijk om in herhaling te vallen dus laat 'm liever grondnoten doorploegen zou ik zeggen, in ieder geval moet mijns inziens op de eerste tel meestal wel een grondnoot zitten en voor de rest kan 'ie wel wat met kwinten en octaafjes vogelen, tertsen worden al moeilijker, klinkt vaak toch niet helemaal of helemaal niet okee...
Leidtonen en akkoordeigen chromatische lijnen/stapjes werken vaak ook goed, dus bijvoorbeeld van de b in G7 naar de c van Cmaj7...
Je kan ook een terts onder het akkoord proberen te spelen, dan krijg je heel andere functies:
A basnoot onder Cmaj7 = Ami9
C basnoot onder Emi7 = Cmaj9
D basnoot onder Fmaj7 = Dmi9
F basnoot onder Ami7 = Fmaj9
G basnoot onder Bmi7b5 = G7/9

Het werkt zeker niet altijd, maar je kan het eens proberen... :D

Oh ja, als je de bas een pedalbass laat spelen dan werken drieklanken (met name ook majeur en sus drieklanken) meestal sterker dan vierklanken...

Ik denk dat het met name ook een opvattingskwestie is, speelt de bas echt het akkoordenschema door dan het liefst zo simpel mogelijk met niet te veel onzin, speelt hij echt een melodische lijn dan is het een ander verhaal, dan kan bijna iedere noot eigenlijk wel als hij op sommige sterke akkoorden en logische momenten in het schema maar weer terugkomt op de grondtoon...

DTmaster
16 oktober 2007, 15:31
Thanx dus zo werkt het !

Tristan
16 oktober 2007, 16:22
Euh, geen idee, hoe bedoel je?
Dit is mijn visie op het verhaal maar er bestaat naar mijn weten dus geen duidelijke theorie over...

dunnoaname
16 oktober 2007, 16:34
Absoluut ook afhankelijk van de muziekstijl. In rock niet te veel willen, in jazz mag een heleboel. Luister maar naar pastorius.

Tristan
16 oktober 2007, 17:04
Je zou het zo kunnen zien, maar Pastorius bij Joni Mitchell is ook behoorlijk geniaal, het heeft meer te maken met zijn sterke melodische basspel naar mijn mening...
In Jazz is de benadering van het basspel inderdaad wel heel anders maar dat is een ander verhaal...

dunnoaname
16 oktober 2007, 17:20
Ja sorry, was niet zo helder. Pastorius is idd geen goed voorbeeld van een gewone jazzbassist, maar wel van iemand die het instrument veel meer dan de standaardinvulling geeft. En dat album me joni mitchell is inderdaad heel goed.

gorgasm
16 oktober 2007, 17:26
Ik geef zelf nu basles aan een vriend van mij maar nu hij bass theorie wil moet ik ook ff zoeken.

als je iets niet weet moet je er ook geen les in geven IMO :)

DTmaster
16 oktober 2007, 19:13
nee daarom eerst ff leren maar ik ben een opname in elkaar aan het zetten dus dan kunnen jullie eens luisteren of mij bass spel wat orgineler is dan normaal !!!

Guitarmania
16 oktober 2007, 19:41
Ik speel geen bas maar als ik iets in GuitarPro maak met bas, klinkt het volgen van toonladdertjes idd erg gemaakt. Ik pak eerder penta-dingen en werk veel met halfjes/chromatisch met op de juiste tellen de juiste noten. Ritme vind ik persoonlijk stukken belangrijker voor bas. Een lekkere grove (hoe spel je dat eigenlijk???) met foute noten is nog beter dan een haperende met goede noten.

-=JEROEN=-
16 oktober 2007, 19:50
groove :soul:

DTmaster
16 oktober 2007, 21:17
Nou ik heb mij creatieve brein weer op los gelaten haha en kwam op dit uit
het schema zit als volgt in elkaar.

A sectie : Amin9 - Emin9 - Dmin9 - Dmin9 4x dit rondje

B sectie : A#/C - Fmaj7 - D#6add11 - Ebmaj9

einde is iets van veel maj9 akkoorden en dan F7b10


Ik heb nu steeds geprobeerd om bij Am9 & Emin9 in A te hangen en vervolgens dan op Dmin9 gewoon D.
Door ook steeds af te wisselen van de ene keer wel de grondtoon op het akkoord en de andere keer niet werd het al een stuk intresanter.

Mischien kunnen jullie mij nog ff wat feedback geven of ik het goed gedaan heb.


Thanx


Dt


http://download.yousendit.com/D52A4D4172D7C33F

Guitarmania
16 oktober 2007, 21:48
Nou ik heb mij creatieve brein weer op los gelaten haha en kwam op dit uit
het schema zit als volgt in elkaar.

A sectie : Amin9 - Emin9 - Dmin9 - Dmin9 4x dit rondje

B sectie : A#/C - Fmaj7 - D#6add11 - Ebmaj9

einde is iets van veel maj9 akkoorden en dan F7b10


Ik heb nu steeds geprobeerd om bij Am9 & Emin9 in A te hangen en vervolgens dan op Dmin9 gewoon D.
Door ook steeds af te wisselen van de ene keer wel de grondtoon op het akkoord en de andere keer niet werd het al een stuk intresanter.

Mischien kunnen jullie mij nog ff wat feedback geven of ik het goed gedaan heb.


Thanx


Dt


http://download.yousendit.com/D52A4D4172D7C33F

Em9 in A 'hangen' is lastig omdat het een subkwart tov de A betreft. En die schiet er uit.

Ik weet overigens niet of ik je vraag goed begrijp. Maar ik heb een Em9 over A geprobeerd maar die A geeft het Em9-akkoord een totaal andere feel omdat die f# zo graag naar e wil.

Wel hele mooie akkoorden!

DTmaster
16 oktober 2007, 21:57
ja het is maar een sugestie maar wat zou jij doen dan kan ik het ff matchen ,stel je hebt mijn akkoorden !!

Thanx

Guitarmania
16 oktober 2007, 22:46
vuc man, dat is zo ontzettend afhankelijk van wat je wilt. Daar kan ik echt geen zinnig antwoord op geven. Je hebt een paar prachtige akkoorden achter mekaar gezet. De bas kan die akkoorden een totaal andere feel geven. Probeer dat gewoon uit. Als ik er iets over ga zeggen, is het jouw feel niet meer.

-=JEROEN=-
17 oktober 2007, 00:06
bas en drums zijn zeer nauw met elkaar verbonden

zonder drums lijkt de bas een beetje te zwemmen

bas heeft dus niet echt houvast

je speelt dus wel de juiste tonen, maar het grooved niet

probeer er eens wat drums onder te zetten

dan worden je 16e noten ook wat strakker denk ik

DTmaster
17 oktober 2007, 09:39
ok dan , maar een bassist qua spel hoe zien jullie het ik denk dat een bassist altijd voor of na de tel moet zijn tegenover een gitarist , keyboard zodat hij de extra accenceten kan geven, maar zonder drums is het lastig maar geen groove vind ik overdreven.

Kim Wilson
17 oktober 2007, 09:44
De basgitaar en je kick moeten met elkaar meewerken. Met de kick geef je de bas een plek. Andersom gesteld geeft de basgitaar de kick een toonhoogte. Bas en drums (en dus met name de kick) zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden.

gorgasm
17 oktober 2007, 20:20
het is leuk gespeeld, maar op sommige momenten lijkt het alsof de bassist niet weet waar hij gaat spelen.

Denk ik HIER gaat ie spelen, dna komt nix. Mss is dat persoonlijke keus.

DTmaster
17 oktober 2007, 21:42
ja ik vond het ook lastig om eens zonder drums te spelen , maar qua timing valt het wel mee alleen omdat de gitaar wat slordig was werden de laatse 20 seconde iets sloppy maar anyway , ik heb toch wel wat geleerd dat een bassist altijd door kan kauwen ook de tonica terwijl de rest verschuift.

en ja i know niet altijd maar in die gevallen wel :)

Thanx

gorgasm
17 oktober 2007, 21:46
mss evalueer je maar es t notenschrift van een bassist(lopende bas) bij n liedje, van n standaard ofzo?

-=JEROEN=-
18 oktober 2007, 02:23
er is eigenlijk maar één regel:

als jij (jullie) het vind(en) klinken, dan is het goed :hippie:

koella
22 oktober 2007, 01:04
Vreemd. Je stelt vragen over theorie, en gaat vervolgens onder een em9 een A spelen !? Wat heb je dan nog aan die theorie ?
Ik bedoel het niet negatief, maar...uhm...

jaspie
22 oktober 2007, 12:15
ik denk niet dat het aan het ontbreken van drum ligt dat de bas niet groovet. Je moet in de opname wat strakkere accenten leggen die soms beetje voor de tel liggen. Beetje moeilijk uit te leggen, het is een soort gevoel watje hebt als je een groove speelt.

gorgasm
22 oktober 2007, 17:12
Vreemd. Je stelt vragen over theorie, en gaat vervolgens onder een em9 een A spelen !? Wat heb je dan nog aan die theorie ?
Ik bedoel het niet negatief, maar...uhm...
het kan, als je bv in 4/4 speelt, als laatste toon, om dan bv naar een Bb** te gaan.

Ik hbe t woensdag aan iemand gevraagd, de uitleg blijf ik schuldig, ik kan er iets over zeggen maar het is te weinig, als je weet welke geleerden hier zitten, hoef ik t niet haakend en half uit te leggen

Tristan
22 oktober 2007, 17:36
In principe kan alles, de plaatsing is daarbij zoals je aangeeft heel belangrijk, al helemaal voor een bassist...
Je zou inderdaad de A kunnen gebruiken als leidtoon als je naar een Bb of naar een Ab gaat...

koella
23 oktober 2007, 23:28
In principe kan alles

Dat is precies wat ik wil zeggen.
Dat maakt meteen een zak vol regetljes overbodig.

Het kan, als het maar klinkt.

Tristan
23 oktober 2007, 23:51
Dat is ook zo, ik zie theorie in eerste instantie dan ook slechts als een verklaring voor of een aanduiding van een muzikaal klinkend verschijnsel...
Omgekeerd redeneren kan echter ook, je kan door een bepaald theoretisch idee geinspireerd worden tot iets muzikaals...

koella
24 oktober 2007, 00:08
Ik ben het helemaal met je eens.

DTmaster
26 oktober 2007, 02:27
Thanx allemaal mijn opname was dus weer 3x niks :) haha nou qua timing was die ook wel sloppy maar toch vond ik het muzikaal wel klinken, dan verschillen we daar van mening en als ik dat verkeerd heb gelezen dan hoor ik het wel.

Thanx voor reacties