PDA

View Full Version : effecten op de master bus



pol
16 oktober 2007, 13:16
Wat zijn zowat algemene richtlijnen hiervoor ? Limiter ala waves L2 ? of nog wat multibandcompressie ?

Of is het beter om elk instrument apart te bewerken en helemaal niks op de master bus te zetten qua fx ?

Han S
16 oktober 2007, 13:21
Ik zet niks op de masterbus, dat gebeurt later bij de mastering. Alles wat je doet op de masterbus werkt op je totaalgeluid en een goede masteraar kan er veel meer mee.

pol
16 oktober 2007, 13:26
Heb je die mastering niet liever niet zelf onder controle dan ?

meul
16 oktober 2007, 13:27
Oke maar stel dat je ff door je voorraad masteraars heen bent? dan is het toch best een goed idee? of is het nog steeds beter het eindresultaat later te bewerken?

Roman
16 oktober 2007, 14:09
Wat Han zegt; dat is een process die tijdens het masteren van je tracks plaats vind. Ik mix, echter, wel vaak vooraf met wat galm en kleine limitor op de eindbus. Tijdens mixdown gaat deze op stand-by.

Han S
16 oktober 2007, 14:35
Heb je die mastering niet liever niet zelf onder controle dan ?

Helaas zijn er nog maar weinig masteraars die het aandurven om een mix dynamisch te laten, maar ik ken er wel een paar.

Toevallig draai ik vorige week een nummer van Queen dat op een verzamelaar staat welke is gemastered in Wisseloord. Ik heb het origineel van Queen, van begin jaren 80, de eerste originele release dus en je raadt het waarschijnlijk al: klinkt een stuk beter.

Zaterdag de hele dag geluisterd naar dat paar B&W801D speakers en het wordt pijnlijk duidelijk hoe slecht sommige CD's klinken en hoe goed het in feite kan, want er zijn er ook die subliem klinken.

Alles wat je op je masterbus zet kun je ook nog later doen, zet je mix weg in 24/96 en je kunt er nog van alles aan (laten) opknappen. Zet je er een goedkope plug overheen tijdens je mix, of nog erger: een verkeerde of verkeerd ingestelde compressor op de masterbuss van een analoge tafel en er is geen weg meer terug.

En ja, ik master liever zelf dan dat ik het aan iemand over laat die het niet kan.

amon
16 oktober 2007, 18:58
Afhankelijk van de stijl die ik aan het mixen ben gebruik ik af en toe wel wat op de master bus. Deze zet ik er voor het mixen al op, bijvoorbeeld een limiter oid en blijft aan staan tijdens het mixen.

Ic3gl0vE
16 oktober 2007, 21:57
Ik zet een compressor, een limiter en soms ook een frequentie analyzer op de masterbus. Om te checken of de mix in balans is, zet ik die wel allemaal uit want de mix moet kloppen vóór 'ie gecompressed en harder gemaakt wordt.

heinz3110
16 oktober 2007, 22:37
Ik zet er alleen een limiter op en mildjes ingesteld, tegen het (af en toe) clippen. Handig voor snel effe een mixje wegschrijven naar bijvoorbeeld mp3.

Dit is voor mij nog geen masteren hoor, tis meer om effe snel de mix te renderen voor oefenmateriaal of dies meer zij. Masteren vind ik een verhaal apart.

guhlenn
19 oktober 2007, 10:05
vind een compressor wel lekker tijdens het mixen. KAn later altijd nog uit als ie naar de mastering engineer gaat.

amon
20 oktober 2007, 14:42
Ik zet een compressor, een limiter en soms ook een frequentie analyzer op de masterbus. Om te checken of de mix in balans is, zet ik die wel allemaal uit want de mix moet kloppen vóór 'ie gecompressed en harder gemaakt wordt.

Maar als je er dan weer een compressor over gooit als je mix klaar is, kun je weer andere dingen aan gaan passen omdat die nu anders klinken door de compressor op de masterbus. Daarom mix ik met de fx op de masterbus aan.

skanky
20 oktober 2007, 14:56
Het ligt helemaal aan de muziekstijl die ik mix. Maar bij bijna alle pop/rock dingen gebruik ik wel een buscompressor. Ratio van 2:1, bij pieken heb ik maar een reduction van max 2 a 3 dB. Ik gebruik een compressor dan als een soort lijm, je hoort 'm bijna niet werken. Alles sluit wat beter op elkaar aan.

Ik mix altijd alles ITB, als buscompressor gebruik ik de Massey CT4 (http://www.masseyplugins.com/index_v2.html?page=ct4). Deze klinkt heel transparant. Bij bijna alle software compressors verdwijnt er behoorlijk wat van het hoog. De CT4 laat dit intact en is tevens heel processor vriendelijk.

bass blom
20 oktober 2007, 15:16
ik vind ook de compressie op de master dusdanig belangrijk dat ik dat liever zelf doe dan dat ik het aan een masteraar overlaat.

Han S
20 oktober 2007, 16:42
ik vind ook de compressie op de master dusdanig belangrijk dat ik dat liever zelf doe dan dat ik het aan een masteraar overlaat.

Hangt er van af welke masteraar, er zijn veel koekenbakkers die zich zo noemen, maar een echte goede vent/vrouw heeft betere apparatuur daarvoor, betere monitoren en vaak een speciaal ontworpen ruimte. En niet te vergeten de skill en de ervaring. Zie ze maar eens te vinden, het zijn er niet zo gek veel. Bob Katz is er een van, die kan het echt heel goed.

De mannen met de grote muil die je altijd in de bladen en blaadjes tegenkomt kun je beter vergeten.

Azrael
20 oktober 2007, 17:08
Ik gebruik als het op enkel mijn stem plus een ander instrument gaat puur een lichte reverb op de master. Ik neem namelijk al op met een rondom micje dus veel reverb is niet nodig want mijn kamer is niet gortdroog (gelukkig maar want dat zingt heel vervelend). Compressie doe ik niet aan bij zulke opnames want daar hou ik niet van. Ik wil uit mijn speakers horen wat ik in mijn kamer hoor dan ben ik happy. Met meerdere instrumenten wil ik soms heel lichte compressie gebruiken maar ook dan veel liever niet. Hoogstens op de vocalen want dat is soms gewoon noodzaak om een bepaald effect te bereiken of om beter door de mix te komen bij hardere muziek. Distortion gitaren hebben namelijk door het begrip distortion al compressie genoeg dus die willen nogal wel eens flink knallen.