PDA

View Full Version : Geharmoniseerde solo's



SonofDestiny
16 oktober 2007, 08:39
Ik luister laatste tijd steeds vaker naar bands die geharmoniseerde solo's gebruiken. Hoe werkt dat nou als je er zelf 1 wilt schrijven? Een octaaf verschil tussen de twee gitaren?

pgm10th
16 oktober 2007, 08:51
Zelf heb ik ooit een (simple) filmpje gemaakt met zo'n solo.
Hij staat op mijn website onder Media en hij heet Me and my twin brother.
Wat ik gedaan heb daar, is een solo spelen waar over ik de harmony zocht.
van af een stap lager dan een octaaf.
(geen idee of ik dat zo goed uitleg)
Maar het is vooral een kwestie van goed luisteren wat je speeld.
Ik heb de tab's ooit een keer uit gewerkt voor een instructie dvd van mij.
Daar staat dat hele stuk ook op.

DeiDRagonas
16 oktober 2007, 16:33
Je kan op meerdere manieren een harmonische solo schrijven.
Simpelweg een octaaf hoger of lager kan idd. Maar ook bijv kwinten spelen kan vrij makkelijk. Als je ervoor zorgt dat je niet uit de toonladder schiet (maw je mineuren en majeuren goed weet te vinden) kan een harmonie met tertsen hoger dan de tonika of sexten lager dan de tonika ook goed werken. Het interessantste wordt t vaak als je alles eens flink door elkaar gooit en dit afwisseld.

Veel harmonie-plezier, grt Roy.

Guitarmania
16 oktober 2007, 19:45
Er bestaan toch ook van die harmonizer-pedals? Waar gaan die van uit?

Ik heb ooit begrepen dat ze in kwarten werken. Maar wel binnen de juiste toonsoort. Over een riedeltje c-b-a spelen ze dan tevens f-e-d.

Maar ik denk dat bottomline hier hetzelfde is als bij het maken van akkoorden: tertsen of kwarten stapelen.

dunnoaname
17 oktober 2007, 09:34
Die harmonizers kun je instellen op intervallen naar keuze. Verder is het idd een soort akkoord wat je speelt. Je ka heel simpel gaan doen en 1 gitaar de tonica laten spelen en de andere een terts erboven (let op: wel de ladder volgen). je kan ook iets spannender gaan doen door bijvoorbeeld met een gitaar de kwint vh akkoord te spelen, de prime aan de bas over te laten, en met de andere gitaar een maj7 spelen bijvoorbeeld en die laten zakken naar een klein septiem op het dominant akkoord. Is maar een ideetje zo even uit mijn hoofd, ik heb het niet geprobeerd.

dunnoaname
17 oktober 2007, 09:49
Net ff geprobeerd, klinkt wel erg houterig en renaissance achtig. In iedergeval niet als toffe jaren 80 metal :rockon: