PDA

View Full Version : mja herrie inside



caelin
15 oktober 2007, 21:21
vooruit dan ff een nieuw stukkie
han wat denk jij er van ?
de anderen ook graag een mening natuurlijk ;)

http://www.sneapforum.celtiaproductions.co.uk/irmin/sceptre/scepter%20of%20hate-better%20snare%20meer%20gitaar-02.mp3

grtn en alvast bedankt voor het meedenken ;)

harrie-beton
15 oktober 2007, 21:28
van recording verplaatst naar SOUNDS

caelin
15 oktober 2007, 21:54
van recording verplaatst naar SOUNDS


hummm het ging eigenlijk om de manier hoe het opgenomen is ....
denk dat dat toch meer met recording te maken heeft ?

caelin
15 oktober 2007, 21:58
huh daar komt nog bij dat ik niet wil horen hoe goed of juist niet ,men het nummer vind maar hoe men de mix vind ....
qua plugins enzo ,mastering, snap je ?

rjong999
15 oktober 2007, 22:14
"Als ik wist dat ik nog 1dag te leven zou hebben, zou ik zelfmoord plegen"Als dat lukt was je slecht geinformeerd, harrie.

On-topic dan.

Ik vind dat er nogal wat reverb op de gitaren zit, dat heeft eigenlijk niet zo'n mooi effect, want zeker de snellere passages worden en onduidelijk door. Ik zou zelf op de gitaren helemaal geen reverb doen, gewoon 100% droog, en dan een klein beetje ambiente reverb op het eindsignaal, voor de smeuigheid.

De "gitaarsolo" op ca. 3:00 is nauwelijks te horen. Ook daarvoor geldt wat mij betreft: reverb en delay eraf en hard midden in je mix zetten. Als dat voor geen meter klinkt: mooi zo! Heb je iets om op te oefenen.

(dit laatste uit frustratie omdat ik onlangs zowat al mijn gitaarpartijen die ik thuis opgenomen had voor onze CD over heb moeten spelen, met een dot reverb op de achtergrond klonk het best wel cool maar in you face bleef er niks van heel)

Verder zou ik de bas wat viezer maken en wat meer laten ronken.

Qua compositie gebeurt er niet zo heel veel he ? Of moet er nog iemand doorheen gillen ? Zoja, doe dat dan eens! Grunten kan iedereen.

Wel een compliment voor de drums, daar is echt veel aandacht aan besteed en dat klinkt ook lekker.

caelin
15 oktober 2007, 22:24
aaah hier heb ik wat aan :)

ok de gitaren ...daar zit helemaal geen reverb op aleen op de piepjes ;)
op de gitaren zit aleen een waves c-4 plugin zijn wel quad opgenomen ,wel vreemd dat je denkt dat er reverb op zit ?

die solo is gewoon een geintje die gaat er dus waarschijnlijk helemaal niet inkomen vandaar wat terug in de mix

enja er gaat nog iemand op brullen en er komen ook nog toetsen bij ...

de bas is opgenomen met een baspod en moest er nog wel aardig wat aan doen om hem lekker in de mix te laten zitten ..vertel eens hoe laat jij een bas meer ronken ? distortion ofzo ?

de drums is inderdaad erg lekker vooral de fills ;)

rjong999
15 oktober 2007, 23:29
kan het niet zo goed horen maar als het geen reverb is dan zit er wellicht ergens een master reverb op ? Ander moet je toch eens twee van de vier gitaartracks weglaten, klinkt misschien in eerste instantie minder vet maar wel meer in your face, en dan gewoon superstrak aanslaan, minder gain en wat zachter in de mix misschien ? Ik gok maar wat hoor, ik heb dit soort muziek nog nooit gemixt eigenlijk (los van mijn eigen thuisbaksels dan).

Bas lekker laten ronken is idd een kwestie van wat preamp distortion, ik gebruik daar de amplitube Ampeg plugin voor, maar met een gewone distortion moet je ook al een heel eind kunnen komen lijkt me. Ik heb de laatste tijd vooral veel geluisterd naar en gelezen over Dimmu Borgir en vooral Children of Bodom en daar kun je vooral die bas echt goed horen, die draagt de muziek zo sterk dat je kamerbrede gitaren gewoon minder nodig zijn (en dat nodigt weer uit tot spannender harmonieen, want waar bas, daar harmonie).

Wat ik zelf verder altijd doe is flink in de tracks knippen, stil is bij mij ook helemaal stil, dus weg, overgangen zijn 100% aan->uit en andersom, zet alles onder een harde snareslag en je hoort alleen nog maar dat het superstrak is. Klein beetje galm op de eindmix en het lijkt alsof de aarde omvalt.

(Dat laatste bij wijze van spreke natuurlijk want hoe kan ik nou weten hoe het klinkt als de aarde omvalt ?)

Ic3gl0vE
15 oktober 2007, 23:41
Veel naar Dissection geluisterd toevallig? :D Je hebt een hoop bruutheid in die 3:42 minuut gestampt.

Lekkere drums ja, wat gebruik je daarvoor?

Die 4x ingespeelde gitaar vind ik niet echt wat. Van de ene kant past het wel bij de stijl maar van de andere kant wordt het wel erg rommelig en onduidelijk zo. Ik weet niet of je iets van een pod gebruikt, maar zet de 'room' van de microfoonsimulatie eens wat lager. Als je een echte versterker gebruikt: kun je je mic eventueel dichterbij zetten.

't is dat rjong die solo aankaartte, maar anders was 'ie me bij de eerste keer luisteren niet eens opgevallen.

rjong, hoe stel jij die ampeg svx in? Ik heb 'm zelf geprobeerd, maar nog niet echt een lekkere sound gevonden. de overdrive vond ik ook ronduit lelijk.


Een bas laten ronken heeft ook met speeltechniek te maken. Hoe dat precies zit kan ik niet uitleggen, vraag het eens aan een bassist.

rjong999
16 oktober 2007, 01:12
Ik gebruik voor ronkende bassen de Black Dist preset, onder Picked Basses. Die kun je hier horen: http://www.kramer-music.nl/cthulhu/WhatDoesNotLiveCanNeverDie.mp3

Azrael
16 oktober 2007, 01:43
Ik vind het ontieglijk veel compressie (toen ik het aanzette op de koptelefoon na het luisteren van wat muziek gooide ik dat ding direct van mijn hoofd af want dat was echt geen pretje op fullblast) en het klinkt echt onwijs POD. Of het ook echt een POD is dat kan ik uiteraard niet weten maar het klinkt er verdacht veel naar want ik hoor volgens mij een typische line6 distortion met zo'n vreemde hoog/laag scoop erin. Zo niet, dan het je er iets aangedaan. 'k Vind het persoonlijk even los van de muziek dus niet echt prettig luisteren.
Ik zou ook eerste alle reverb weg gooien of mocht je het toch met een normale amp hebben gedaan, dan de mic dichter bij de speaker zetten. Maar ik gok dat er gewoon teveel aan is gesleuteld en dat je mix beter klinkt als je ons de kale tracks laat horen met niks meer dan volume en zonder de reverb. Vanuit daar gewoon heel lichte aanpassingen doen. Reverb is vaak niet mooi als je het echt hoort in dit soort muziek omdat het snel zompig wordt.

caelin
17 oktober 2007, 00:14
Ik vind het ontieglijk veel compressie (toen ik het aanzette op de koptelefoon na het luisteren van wat muziek gooide ik dat ding direct van mijn hoofd af want dat was echt geen pretje op fullblast)

hoe bedoel je dat met die compressie ?
te hard allemaal teveel op een lijn ?

er staat trouwens geen reverb op de gitaren mannen ...aleen op de toms ;)
op de master gebruik ik waves rcomp ,psp vintagewarmer ...

de drums zijn dfhs ingespeeld door een "echte drummer" voor de human feel ;)
ik denk dat ik weet waar dat reverb-achtige weg komt ..
meende dat de eerste 2 tracks ingespeeld zijn op een samplerate van 512
en de andere twee op een sample rate van 128 ...latency verschil zo klein dat het een reverb word ???

dat van die roommic ga ik ook ff proberen thanks voor de tip

dit nummer is trouwens een 5 jaar oud nummer haha een van de eerste nummers van irmin leuk om dat eens opnieuw te doen ;)

rjong999
17 oktober 2007, 00:21
Dat met die compressie is natuurlijk ook weer een kwestie van smaak, ik vind het hier wel passen. Ja, idd zo plat als een dubbetje, maar dan wel weer een lekker vet dubbeltje.

Ik zal toch barsten als ik niet gewoon reverb op die gitaren hoor ;-)

Wellicht gewoon een paar momenten van stilte, stevige breaks erin ofzo ?

caelin
17 oktober 2007, 00:59
Dat met die compressie is natuurlijk ook weer een kwestie van smaak, ik vind het hier wel passen. Ja, idd zo plat als een dubbetje, maar dan wel weer een lekker vet dubbeltje.

Ik zal toch barsten als ik niet gewoon reverb op die gitaren hoor ;-)

Wellicht gewoon een paar momenten van stilte, stevige breaks erin ofzo ?

ja ik hou wel van lekker strak ;)

staat er echt niet op echt niet haha
ik denk dat dat komt omdat het verschillende samplerate,s zijn qua opnames en ik moet denk ik de noisegate ff iets strakker zetten ...
maar de toon ?

Solidkick
17 oktober 2007, 11:30
Jammer dat die gitaren idd zo zompig zijn (nauwelijks attack).
Haalt de strakheid er uit.
Bij de midtempo riffs (1:35) is het nog niet zo hinderlijk maar bij de moordtempo's (bijv. 0:20) wel.
De sound is daar ook wel debet aan.
Dat de hele handel tot op de laatse (bloed) druppel is platgewalst vindt ik nie zo erg. Past wel bij de track, zo'n mokerslag.
Voor de rest een lekkere bak herrie.

bass blom
17 oktober 2007, 11:42
ik vond het vermoeiend om te horen op hoog volume, ben halverwege afgehaakt.
blijf wel benieuwd hoe het dan is als er zang bijkomt.

X-Rated
17 oktober 2007, 13:29
Gave composities en lekkere riffs.

Wat betreft het gitaargeluid. Geeft mij een beetje dat "grafherrie uit de kelder"-gevoel :D Wat je vooral hoort bij *underground* death- en blackmetal bands.

Ik kan er prima naar luisteren :) Ik zal dit eens vaker gaan beluisteren om zelf wat riff inspiratie te krijgen en wat inzicht in metal drums programmeren.

caelin
17 oktober 2007, 15:03
ik vond het vermoeiend om te horen op hoog volume, ben halverwege afgehaakt.
blijf wel benieuwd hoe het dan is als er zang bijkomt.

doel je op de mix bass ?
of de muziek soort :D

caelin
17 oktober 2007, 15:05
Jammer dat die gitaren idd zo zompig zijn (nauwelijks attack).
Haalt de strakheid er uit.
Bij de midtempo riffs (1:35) is het nog niet zo hinderlijk maar bij de moordtempo's (bijv. 0:20) wel.
De sound is daar ook wel debet aan.
Dat de hele handel tot op de laatse (bloed) druppel is platgewalst vindt ik nie zo erg. Past wel bij de track, zo'n mokerslag.
Voor de rest een lekkere bak herrie.

het kutte van de pod is als je hem te strak afstelt noisegate je heel wat chrunch mist ...
ben nu nog steeds op zoek naar het idiale geluid ...
mocht je suggesties hebben ?

Solidkick
17 oktober 2007, 18:29
mocht je suggesties hebben ?

Ik ben geen POD kenner (gebruik Gearbox wel eens voor wat scratch tracks maar that's it).

Beetje een algemene regel die ik hanteer bij het bouwen van een muurtje is "minder gain, meer lagen".
Aanvankelijk klinkt het dan als crap (vooral wennen tijdens het inspelen) maar zodra je er een 2e laag oplegt merk je dat de muur groeit en de definitie overeind blijft.
Beetje afgekeken van Scott Ian. Ooit eens een interview gelezen met de man ten tijde van de opnames van Sound of white noise. Ian legde voor sommige nummers 8 (!) lagen aan riffwerk.

pol
17 oktober 2007, 18:38
de gitaren hierop toen we wat aan slayer op show no mercy denken, ze mogen wel wat strakker ingespeeld worden, ik vind ze veel te slordig, zeker als je 4 keer gaat tracken, dan moeten ze een heel stuk strakker.

Hoe heeft die drummer dat ingespeeld met drumkitt from hell, electronische kit ?

bass blom
17 oktober 2007, 20:44
doel je op de mix bass ?
of de muziek soort :D

moeilijk van elkaar los te zien :D

ik draaide het keihard op mijn monitors hier en vond de druk onprettig.
het volle, de hele tijd.

caelin
18 oktober 2007, 00:00
moeilijk van elkaar los te zien :D

ik draaide het keihard op mijn monitors hier en vond de druk onprettig.
het volle, de hele tijd.

tot diep in je hersenpan ? :D

dan heb ik het bereikt hahaha

bass blom
18 oktober 2007, 11:14
inderdaad, als dat is wat je wilde bereiken :D
misschien ben ik de enige die het maar tot de helft volhield.

rjong999
18 oktober 2007, 11:56
inderdaad, als dat is wat je wilde bereiken :D
misschien ben ik de enige die het maar tot de helft volhield....dan heb je dus ook de solo gemist ? !!!

caelin
18 oktober 2007, 12:02
...dan heb je dus ook de solo gemist ? !!!

welke solo ? hahahaa :)

maar nee bass dat wou ik niet bereiken natuurlijk ..
maar vertel eens komt dat door de compressie of de de opbouw van het nummer ?

bass blom
18 oktober 2007, 12:49
het geeft me een gevoel of ik oordopjes inheb en dat vind ik niet lekker.

Makor1966
18 oktober 2007, 12:57
weinig dynamiek jàh.. vermoeiend
kan me er geen zang bij voorstellen :D is al helemaal dichtgetimmerd
vind het wel beter rond 0:50 en 1:33
no no nono no no there's no limit....
hoe noem je dit speedmetal

caelin
18 oktober 2007, 15:43
dus als ik er bv een comp afhaal van de masterbus .....zou ik dus meer dynamiek krijgen ?

bass blom
18 oktober 2007, 15:45
dus als ik er bv een comp afhaal van de masterbus .....zou ik dus meer dynamiek krijgen ?

afhalen is dan meteen weer drastisch :D
maar iets minder de zooi tegen de muur laten knallen wellicht?
maar zet die zang er eens op..

caelin
18 oktober 2007, 15:47
afhalen is dan meteen weer drastisch :D
maar iets minder de zooi tegen de muur laten knallen wellicht?
maar zet die zang er eens op..

dus minder compressen dan krijg je in mijn waves l2 meer attuention ?
ga het zeker eens proberen :)

bass blom
18 oktober 2007, 15:51
compressie drukt de boel plat waardoor je het totale volume op kan schroeven.
als je die volop gebruikt hou je een dynamiek van een halve dB of minder over :D

Azrael
18 oktober 2007, 15:52
Gooi die compressie er eerst gewoon eens af. Zeker gitaar met distortion en drums op tatatatata niveau hebben al redelijk wat compressie. Ga dan alleen op de tracks waar je het echt nodig zou vinden wat toevoegen. Niet andersom. En gooi de compressie op de master er gewoon nog even af. Waarschijnlijk heb je enkel een lichte limiter nodig.
Ook metal moet dynamiek hebben.

caelin
18 oktober 2007, 16:10
thankzzz mannen binnekort post ik het nummer wel weer met hopelijk een betere mix ;)

caelin
20 oktober 2007, 15:39
thankzzz mannen binnekort post ik het nummer wel weer met hopelijk een betere mix ;)

zoals beloofd ...ik bemerk wel dat ik in mijn enthousiasme te vroeg met dingen kom ....mischien nu ook wel ;)

http://www.sneapforum.celtiaproductions.co.uk/irmin/l2%20mix-01.mp3

vind deze wel eerlijker klinken ,geen idee trouwens waar dar reverb achtige weg kwam maar merkte wel dat als je 2 partijen dubt (die hetzelfde spelen)
dat je erg moet oppassen want dan krijg je juist dat verb-achtige ?
ik bemerk met andere nummers waar de gitaren verschillende partijen doen het niet zon probleem is
iemand met suggesties ?