PDA

View Full Version : moeilijke reparatievraag aan de acoustice bouwers



no 1 hops
15 oktober 2007, 18:00
heb hier een oude melody ovation copie.
op zich een mooi gitaartje maar het boven blad is bij de brug omhoog gekomen en heb nu een prachtige action voor slide, maar normaal spel is echt niet mogelijk.

nu wilde ik hem toch weer bespeelbaar maken, maar de hals eraf halen is me nog al wat.
dus mijn volgende idee was er natte doeken inleggen en na een tijdje met klemmen en vlakke plaat weer terug drukken en drogen laten.
zelfs nog met het idee om een verdunde houtlijm te gebruiken en dan terug te drukken en laten drogen.
(de achterkant is dus een kunstof roundback.)

maar wat zouden jullie proberen

Mattia
15 oktober 2007, 19:03
Moeilijk. Ovations zijn ***gitaren om te repareren, veelal met dikke laklagen, epoxy om de boel in elkaar te zetten, dus het 'beste' zou zijn hals er gewoon afzagen, goed verzetten, en als butt-joint weer met Epoxy vast te zetten. Ik bedoel, een collector's item zal deze melody nooit worden, en dit zou in principe wel moeten werken. Elegant is anders, maarja...

ernieman
15 oktober 2007, 19:14
ik zou zeggen... foto's!

Enra
15 oktober 2007, 19:24
Moeilijk. Ovations zijn ***gitaren om te repareren, veelal met dikke laklagen, epoxy om de boel in elkaar te zetten, dus het 'beste' zou zijn hals er gewoon afzagen, goed verzetten, en als butt-joint weer met Epoxy vast te zetten. Ik bedoel, een collector's item zal deze melody nooit worden, en dit zou in principe wel moeten werken. Elegant is anders, maarja...

Beetje rigoreus zou ik zeggen. Kijk even heel goed hoe deze ovation hals vast zit. Het zal niet de eerste zijn die vrij eenvoudig los te krijgen is.

Maar voor je met een hals bezig gaat is het goed eerst eens te onderzoeken wat dat bovenblad heeft doen bollen.
Misschien kan je nog wat doen met het zadel of eventueel de brug. Kortom, voor je tot drastische maatregelen overgaat, check alle opties, zelfs de bizarre of ongewone.

no 1 hops
15 oktober 2007, 19:30
de optie om de brug te laten zakken is er niet.
tussen de piezo badkuip zit net een millimeter hout van de brug.

mattia zijn idee had ik ook in gedachten, maar dan onder bevestigen met een scharnier zoals zodat je hem verstelbaar kunt maken.
maar ook dat is een hele ingreep.
zover ik heb kunnen zien zitten alle bracings nog wel goed vast

Javaca
18 oktober 2007, 20:52
Heb je foto's?

Hoeveel mm actie heb je op de bodyfret/12e fret?

Je zou ook de hals kunnen ontdoen van fretten en de toets afschaven/vervangen. Maar dit is pas te zien bij de gitaar zelf.
Hoe hoog is je zadel? (Tov de rest van de kam?)

no 1 hops
19 oktober 2007, 07:37
Heb je foto's?

Hoeveel mm actie heb je op de bodyfret/12e fret?

Je zou ook de hals kunnen ontdoen van fretten en de toets afschaven/vervangen. Maar dit is pas te zien bij de gitaar zelf.
Hoe hoog is je zadel? (Tov de rest van de kam?)zal waarschijnlijk dit weekend even wat foto's maken voor de verduidelijking

no 1 hops
20 oktober 2007, 10:32
de foto's
zoals je hier kan zien is de brug gevuld met kleine kam delen.
dus een kam die je kan laten zakken is er niet
http://img.photobucket.com/albums/v661/hopdybob/brug-1.jpg

het verschil vanuit het midden gezien over de body breedte is dit

http://img.photobucket.com/albums/v661/hopdybob/hoogteverschilbody.jpg

en dit is de hoogte van de snaren tov de frets ( gemiddelt 4mm)

http://img.photobucket.com/albums/v661/hopdybob/hoogteverschilfretboard.jpg

de frets zijn niet moi afgewerkt, was mijn eerste refret, dus mocht ik een manier vinden om de aktie wat te verbeteren dan worden de frets ook weer bijgewerkt

Javaca
20 oktober 2007, 13:06
Heb je ook een foto waarop het verloop van het bovenblad vanaf de zijkant te zien is? En een totaalfoto vanaf de zijkant?

no 1 hops
20 oktober 2007, 13:46
Heb je ook een foto waarop het verloop van het bovenblad vanaf de zijkant te zien is? En een totaalfoto vanaf de zijkant?iets als dit?

http://img.photobucket.com/albums/v661/hopdybob/top.jpg

Mattia
20 oktober 2007, 14:24
Lijkt mij inderdaad een halssetprobleem; die top ziet er normaal uit, wat mij betreft (bijna alle 'flattops' hebben een dome/radius, en zijn dus helemaal niet 'flat').

no 1 hops
20 oktober 2007, 15:22
ik denk dat het grootste probleem is dat men van een ' normale' ovation copy een piezo model heeft gemaakt door er zo'n piezo schuitje in te zetten, zonder rekening te houden dat de aktie daardoor verandert omdat je die piezo zadels niet kleiner maken kan.
tenminste, ik zou kunnen vijlen , maar ben bang dat het materiaal dan kapot gaat

Javaca
20 oktober 2007, 16:04
Zijn het 6 losse piezozadels of is het een kambeentje uit 6 stukken wat op een piezostrip staat?

In dat laatste geval zou je het bij kunnen vijlen.

Mijn oplossing zou zijn de hals te ontfretten, en de toets bij te werken of vervangen (mede omdat je de frets wilt bijwerken/vervangen).

no 1 hops
21 oktober 2007, 11:03
@javaca
is een soort van lange badkuip met onderin een strip.
daarop staan dan de zes losse zadels.

wat betreft de frets, die zijn verder goed, alleen de fret ends konden beter, dus ze eruit hallen is eigenlijk jammer.
dus eigenlijk word het dan
1 kijken of invijlen van de zadels genoeg op zal leveren.
2 zo niet dan de hals eraf, wat op zich ook een hele toer word, vooral daar waar het fretboard op de body vast zit