PDA

View Full Version : Heeft een andere rectifier buis invloed?



HaTim
15 oktober 2007, 17:00
Mijn versterker heeft een EH 5AR4 rectifier buis. Zou een andere (betere) buis invloed op het geluid kunnen hebben?

Hans

Jimwoud
15 oktober 2007, 17:46
Ik heb er geen verstand van, maarrrrrrr... Vertel even wat voor versterker het is en wat je aan het geluid veranderd wilt hebben.

succes

Eko
15 oktober 2007, 20:31
Als je serieus antwoord en/of advies wil moet je Winsemius em PM`n . Is zo`n beetje de wonderdokter hier. Hij bouwt en onderhoud buizenbakken. Als hij het niet weet wordt het lastig. Op diverse fora in het buitenland ( oa het Fenderforum) wordt driftig uitgeprobeerd met andere gelijkrichters.

the sure thing
15 oktober 2007, 21:59
In het blad Gitarist stond laatst een test van een heruitgave van een Fender versterker en dat een andere gelijkrichtersbuis wel invloed had....

Chris Winsemius
15 oktober 2007, 22:31
Er moeten hier nog wel meer mensen zijn die het uit kunnen leggen maar ik zal het proberen... 't Is wat "techneutisch" maar ik probeer het in gitaristentaal uit te leggen :)

Voor dat er diodes waren werd de gelijkrichting (omzetten wisselspanning uit de voedingstrafo naar gelijkspanning voor de buizen) gedaan door buizengelijkrichters.

Ivt. (solidstate/halfgeleider) diodes hebben de (meeste) buizengelijkrichters meer spanningsval (lagere spanning naar de buizen als dezelfde voedingstransformator/etc. wordt gebruikt... warmere klank, bruiner, minder hoog en laag) en meer sag/compressie (spanning zakt [wat] in op hogere volumes).

Als je verschillende buizengelijkrichters gaat vergelijken in dezelfde versterker dan heeft het verschil in voedingsspanning de grootste impact en daarna de mate van "sag" door verschillen in de inwendige weerstand v/d gelijkrichtbuis.

Wat vergelijkingen qua spanningsval en sag, van weinig naar veel:
5AR4/GZ34
5U4 (trekt meer gloeistroom dan bovenstaande buis)
NOS (!) 5Y3GT (de moderne Sovtek 5Y3GT heeft andere eigenschappen)

Ook kun je tussen verschillende merken/bouwjaren v/h zelfde type verschillen ervaren in "feel & tone".

Om welke versterker gaat het trouwens?

Eko
15 oktober 2007, 23:05
Chris,
Ik neem aan dat je zonder opnieuw afregelen van een amp niet zomaar gelijkrichterbuizen kunt wisselen. Ook niet voor een diodeversie. Ik weet dat er voor o.a. Fender replacementdiodes worden verkocht voor op de plek van een buis.
In mijn geval gat het dan inderdaad om de 5AR4 uit m`n Bassman reissue.

HaTim
16 oktober 2007, 12:26
Het gaat hier om een Toneking Meteor, zie www.toneking.com.
Een versterker met 4 6v6 buizen en een 5AR4 gelijkrichtbuis.
Mijn vraag is dus eigenlijk, of het zin heeft om met verschillende typen,merken 5AR4 buizen te experimenteren. Er zit nu een EH in.

Hans

jacky
16 oktober 2007, 19:30
Het gaat hier om een Toneking Meteor, zie www.toneking.com.
Een versterker met 4 6v6 buizen en een 5AR4 gelijkrichtbuis.
Mijn vraag is dus eigenlijk, of het zin heeft om met verschillende typen,merken 5AR4 buizen te experimenteren. Er zit nu een EH in.

Hans
Je kan het proberen maar meestal maakt het niet zo veel uit welke GZ34/5AR4 er in zit

Je kan beter wat rommelen met je eindpitten en preamp buizen

Evt een 5V4 is mischien een optie om in je amp te proberen ipv de GZ34

PeeVee
18 oktober 2007, 08:40
Een buizengelijkrichter is een buis met twee diodes (een dubbeldiode buis dus) en wordt gebruikt om de wisselspanning uit powertrafo om te zetten in gelijkspanning. Zo'n buizengelijkrichter heeft een wat hogere interne weerstand dan een "moderne" solid state gelijkrichter (silicium diodes). Dat betekent dat hoe meer stroom er door de buis gaan lopen (lees: gevraagd wordt door de versterker), des te meer spanning er zal vallen over de gelijkrichter en des te minder er dus over blijft voor de versterker zelf.

Speel je hard dan trekt de versterker veel stroom en zal de gelijkrichter daardoor meer spanning "opsnoepen", dooft je accoord uit dan zal er steeds minder stroom gaan lopen, over de gelijkrichterbuis zal minder spanning vallen en de spanning in versterkergedeelte (m.n. eindbuizen) loopt weer op. Je krijgt hierdoor dus een soort compressie effect. Verschillende GZ34 buizen lijkt zo in theorie niet veel verschil te maken, in de praktijk is er toch een subtiel verschil, m.n. in de "feel" / "response" en niet zozeer in klank/toon. Een andere "compatible" gelijkrichter zoals een 5U4 of 5V4 heeft een wat ander karakter m.b.t. bovenstaande "sag" effect en zal wat meer of juist minder spanning in blijven hangen. Dit is overigens altijd afhankelijk van de stroom die gevraagd wordt.

Ik zou andere sound inderdaad eerst zoeken in eindbuizen, preampbuizen, speakers.

(edit: "dubbeltriode" moest natuurlijk "dubbeldiode" zijn oen dat ik er ben)

jacky
18 oktober 2007, 20:47
Ok ....let wel

5U4 trekt meer stroom 3A ipv 1.9 van de gz en de 5V4 ,wel een veel grotere spanningsval ,meen dat de gz 34 wel een van de efficientste rectifiers is

steph
18 oktober 2007, 21:22
De Toneking amps zien er stoer uit!
Ik had ze nog nooit gezien of gehoord!
Hoe kom je daar nou aan?

jacky
19 oktober 2007, 00:09
De Toneking amps zien er stoer uit!
Ik had ze nog nooit gezien of gehoord!
Hoe kom je daar nou aan?


Kopen en dat doe je met geld........ ;-)

Frits van Mourik
19 oktober 2007, 00:41
Een buizengelijkrichter is een buis met twee diodes (een dubbeltriode buis dus) en wordt gebruikt om de wisselspanning uit powertrafo om te zetten in gelijkspanning. Zo'n buizengelijkrichter heeft een wat hogere interne weerstand dan een "moderne" solid state gelijkrichter (silicium diodes). Dat betekent dat hoe meer stroom er door de buis gaan lopen (lees: gevraagd wordt door de versterker), des te meer spanning er zal vallen over de gelijkrichter en des te minder er dus over blijft voor de versterker zelf.

Speel je hard dan trekt de versterker veel stroom en zal de gelijkrichter daardoor meer spanning "opsnoepen", dooft je accoord uit dan zal er steeds minder stroom gaan lopen, over de gelijkrichterbuis zal minder spanning vallen en de spanning in versterkergedeelte (m.n. eindbuizen) loopt weer op. Je krijgt hierdoor dus een soort compressie effect. Verschillende GZ34 buizen lijkt zo in theorie niet veel verschil te maken, in de praktijk is er toch een subtiel verschil, m.n. in de "feel" / "response" en niet zozeer in klank/toon. Een andere "compatible" gelijkrichter zoals een 5U4 of 5V4 heeft een wat ander karakter m.b.t. bovenstaande "sag" effect en zal wat meer of juist minder spanning in blijven hangen. Dit is overigens altijd afhankelijk van de stroom die gevraagd wordt.

Ik zou andere sound inderdaad eerst zoeken in eindbuizen, preampbuizen, speakers.

Afgezien van een verschrijvinkje in de 1ste zin zéér helder & duidelijk uitgelegd.
Chapeau!

Eko
19 oktober 2007, 11:25
Bedankt. Ik heb er weer van geleerd. Met de eindbuizen ben ik al ver genoeg om te weten wat ik daar in wil. De preampbuizen ben ik nog aan het uitproberen. Er zit nu een 12AX7 in en ik wil nog een 12AY7 proberen om het overal volume iets te drukken. De versterker kan dan iets eerder vervormen op de eindbuizen.

PeeVee
26 oktober 2007, 23:55
Een buizengelijkrichter is een buis met twee diodes (een dubbeltriode buis dus)
Afgezien van een verschrijvinkje in de 1ste zin zéér helder & duidelijk uitgelegd.
Chapeau!
Is inmiddels aangepast, want een knuppel ben ik toch!! ;)
Er staat in het originele bericht inmiddels "dubbeldiode".
Dank voor de lovende woorden!