PDA

View Full Version : Heeft een andere rectifier buis invloed?



HaTim
15 oktober 2007, 17:00
Mijn versterker heeft een EH 5AR4 rectifier buis. Zou een andere (betere) buis invloed op het geluid kunnen hebben?

Hans

Jimwoud
15 oktober 2007, 17:46
Ik heb er geen verstand van, maarrrrrrr... Vertel even wat voor versterker het is en wat je aan het geluid veranderd wilt hebben.

succes

Eko
15 oktober 2007, 20:31
Als je serieus antwoord en/of advies wil moet je Winsemius em PM`n . Is zo`n beetje de wonderdokter hier. Hij bouwt en onderhoud buizenbakken. Als hij het niet weet wordt het lastig. Op diverse fora in het buitenland ( oa het Fenderforum) wordt driftig uitgeprobeerd met andere gelijkrichters.

the sure thing
15 oktober 2007, 21:59
In het blad Gitarist stond laatst een test van een heruitgave van een Fender versterker en dat een andere gelijkrichtersbuis wel invloed had....

Chris Winsemius
15 oktober 2007, 22:31
Er moeten hier nog wel meer mensen zijn die het uit kunnen leggen maar ik zal het proberen... 't Is wat "techneutisch" maar ik probeer het in gitaristentaal uit te leggen :)

Voor dat er diodes waren werd de gelijkrichting (omzetten wisselspanning uit de voedingstrafo naar gelijkspanning voor de buizen) gedaan door buizengelijkrichters.

Ivt. (solidstate/halfgeleider) diodes hebben de (meeste) buizengelijkrichters meer spanningsval (lagere spanning naar de buizen als dezelfde voedingstransformator/etc. wordt gebruikt... warmere klank, bruiner, minder hoog en laag) en meer sag/compressie (spanning zakt [wat] in op hogere volumes).

Als je verschillende buizengelijkrichters gaat vergelijken in dezelfde versterker dan heeft het verschil in voedingsspanning de grootste impact en daarna de mate van "sag" door verschillen in de inwendige weerstand v/d gelijkrichtbuis.

Wat vergelijkingen qua spanningsval en sag, van weinig naar veel:
5AR4/GZ34
5U4 (trekt meer gloeistroom dan bovenstaande buis)