PDA

View Full Version : Marshall JMP 2203 top bouwen



Lexvandoef
15 oktober 2007, 14:41
Van het weekend heb ik voor het eerst in lange tijd een gig gedaan met mijn JMP 2203 2x12 combo. Ik was vergeten hoe lomp en zwaar en dom dat ding eigenlijk is. Nu loop ik lange tijd met het idee om er een top van te maken, maar het is er nooit van gekomen.

Nu het bandje wat meer optredens wil gaan doen, en ook gaat doen, wil ik er zsm zelf een top van maken. Lijkt me leuk om te doen (heb al eens een lapsteel gebouwd) en het scheelt weer wat in de kosten.

Ik heb wel een paar vraagjes, ik weet dat er hier nog een paar eigenaren zitten van JMP tops (oa Jerome). Zouden jullie mij een plezier kunnen doen en jullie tops op kunnen meten en de afmetingen hier kunnen posten? Detail foto's, uberhaupt foto's eigenlijk, worden ook zeer gewaardeerd. :satisfie:

Het gaat dus om deze stijl top:
http://i172.photobucket.com/albums/w23/lexvandoef/2203-pic80.jpg

IVM geldzaken laat ik eerst de top kaal, zonder tolex en logo's en hoekjes ed. Die komen dan wel, weet iemand trouwens waar ik alles in 1 zou kunnen halen? Ik heb al bij Verelec gekeken, maar die heeft alleen de plastic hoekjes niet.

Nog een laatste vraag trouwens, ik wil van de combo een closed back 2x12 maken, omdat die behuizing er toch als staat en omdat er niet nieuwe speakers in zitten. Ik maak er dan een nieuwe achterplaat voor, heeft iemand een idee of dit ook een beetje leuk gaat klinken? Ik wil hem closed back maken omdat ik net wat meer laag en warmte zoek.

Foto's komen nog, alvast bedankt.

Ohja, zo zietie er dus nu uit:
http://i172.photobucket.com/albums/w23/lexvandoef/DSC01217Large.jpg

Franc
15 oktober 2007, 15:00
Je kunt alles krijgen bij www.tube-town.de
Het rooster zou je kunnen overzetten van je combo. Vergeet dus niet dat dat er wel in moet, want 4 EL34s produceren flink wat warmte en dat moet weg :)

Lexvandoef
15 oktober 2007, 15:27
Thnx Franc, heb je ook enig idee hoeveel meter piping/tolex ik moet kopen? Het spul vind ik redelijk duur en ik wil dus niet heel veel te veel bestellen. Ik wil de achterplaat van de combo ook mee gaan tolexen. Ik koop trouwens een nieuw rooster, die van de combo is een beetje kapot aan het gaan.

Franc
15 oktober 2007, 15:41
Ik had een tekeningetje gemaakt toen ik er zelf een bouwde, maar daar begrijp ik nu zelf nix meer van :D

Je moet om te beginnen kijken wat de omtrek wordt van de kast die je maakt.
Dat is dus afhankelijk van de maten die je gebruikt.
Wil je het in 1x rond doen met maar 1 naad, dan heb je minstens die lengte aan tolex nodig. De elephant bij TT is 135cm breed en dat zal net te weinig zijn, dus het moet uit de lengte, dan zit je dus al aan zeker 2m.
Afhankelijk van de diepte van je behuizing zal de strook zo'n 34cm breed moeten zijn en de stroken die je voor de voor en achterkant nodig hebt zijn ook zoiets en zo'n 80 cm lang.
Je kunt het anders doen door 2 naden onderop te maken, dan heb je maar iets van 1m40 nodig en moet je nog een stukje voor de onderkant ergens uithalen.

Maak even een tekeningetje om het beste snijpatroon te maken.
Ik denk dat je al gauw aan de 2 meter zit.

Als je trouwens niet exact hele meters wil bestellen moet je Dirk even mailen, hij verkoopt het ook gewoon per 10cm alleen kan dat niet in de webshop.

Franc
15 oktober 2007, 15:46
Piping is trouwens zo'n 1m50 en dan moet je even kijken waar je de witte strook over de voorkant mee maakt. Ik heb daar piping voor genomen en de strook eraf gesneden. Daar heb je bijna 80cm voor nodig.

Nielsje
15 oktober 2007, 15:53
Eigenlijk best een typische behuizing. De zijkanten zijn net zo dik als de nieuwe jcm behuizingen, de boven en onderkant nog echt zo dik als de oude behuizingen...

Maar Lexie, betekend dat eigenlijk dat ik NOG meer zooi van jou moet verslepen? :)

Succes met de bouw :)

Franc
15 oktober 2007, 15:58
De wanden zijn allemaal even dik, maar tegen de zijkanten zit aan de voorkant een verdikking verlijmd

http://daan.soscastoa.com/complete04.jpg

http://daan.soscastoa.com/back02.jpg

Beetje te zien hier. Je ziet dat de achterkant gewoon dun is en aan de voorkant niet.

Nielsje
15 oktober 2007, 16:03
Blijven mooie dingen.

Lex, je moet je eigen logo maken.. kan je zeggen dat je over een 'Lexie' speelt ..

Lexvandoef
15 oktober 2007, 17:26
Wat gebruik je daar voor tolex Franc? Het lijkt nogal te glimmen en ziet er iets plasticeriger uit dan de tolex op mijn combo. Nog tips welke het meest overeenkomt met die van mijn combo? Zat zelf te denken aan dat Marshall elephant achtige tolex.

@Niels, nee roadie :satisfie:, als ik eenmaal die top heb gemaakt dan hoef je juist minder te sjouwen, nouja wel meer, maar 2 keer iets lichts he :hippie:. Wat ik met het logo doe weet ik nog niet, tis officieel natuurlijk wel een Marshall :cooler:

Franc
15 oktober 2007, 17:33
Dit was Elephant van de Tube Amp Doctor. Schreeuwend duur en zo plastic als wat :(
Was er ook niet tevreden over.
Als je de Elephant van TubeTown neemt zit je goed, dat is het Marshall spul.

Yannicks
15 oktober 2007, 21:04
Ik zou het dood en dood zonden vinden als je zo'n prachtige versterker naar ze moer helpt door er een top+cab van te maken.
Kun je beter naar de sportschool gaan om wat spieren te kweken zodat je je versterker makkelijk tilt.

Franc
15 oktober 2007, 21:06
Ik zou het dood en dood zonden vinden als je zo'n prachtige versterker naar ze moer helpt door er een top+cab van te maken.
Kun je beter naar de sportschool gaan om wat spieren te kweken zodat je je versterker makkelijk tilt.

?? Beetje overdreven.

Het is 4 bouten losdraaien en chassis in een andere behuizing.
Kan zo weer terug als het moet.

Yannicks
15 oktober 2007, 21:18
?? Beetje overdreven.

Het is 4 bouten losdraaien en chassis in een andere behuizing.
Kan zo weer terug als het moet.

Ik zou bijna een moord over hebben voor die super prachtige combo van de TS.

Met zo'n ding val je ook gelijk op, iedereen staat daar met ze stack, komt hij met ze geheimzinnige zwarte oude bak aan sjouwe, ik zou het wel weten.

Maar hij is mijn versterker niet :P .

Nielsje
15 oktober 2007, 21:43
Geloof me, ik heb um zaterdag verplaatst, zo stoer is het niet als je die lompe bak probeert te versjouwen met een kromme rug.

Lexvandoef
15 oktober 2007, 21:49
Ik zou bijna een moord over hebben voor die super prachtige combo van de TS.

Met zo'n ding val je ook gelijk op, iedereen staat daar met ze stack, komt hij met ze geheimzinnige zwarte oude bak aan sjouwe, ik zou het wel weten.

Maar hij is mijn versterker niet :P .

Ik vind de combo zoals ie is ook mooi en apart idd, maar het is gewoonweg niet handig.
Dat ding weegt zo'n 52 kilo, en zoiets het podium op sjouwen is gewoon geen doen, dan liever 2x ongeveer 25 kilo. Bovendien laat ik de combo verder ongemoeid, hij wordt niet verzaagd oid, er komt alleen een nieuwe backplate in, de oudere bewaar ik gewoon. En hij kan als losse top nog eens ergens mee naar toe als er cabs staan.

@Franc, weet je de afmetingen nog, of heb je die nog ergens? Ik zou het zeer op prijs stellen :satisfie:, aangezien ik geen maten oid heb. Ga dadelijk ff het i-net afspeuren naar maten, heb het hout net in huis gehaald. Mijn pa, had nog een hele stapel 18 mm Berken multiplex, gratis dus :satisfie:

Franc
15 oktober 2007, 22:10
Ik heb niet echt de officiele maten. Ik heb de maten gebruikt die ik ook voor mijn plexiboxen gebruik.
74x27x21 (bxhxd) Je moet even kijken hoe diep het chassi is en zorgen dat voor en achterkant op de juiste afstand staan zodat het chassis er netjes tusen past.

Mitch
15 oktober 2007, 22:14
Ik zou het dood en dood zonden vinden als je zo'n prachtige versterker naar ze moer helpt door er een top+cab van te maken.
Kun je beter naar de sportschool gaan om wat spieren te kweken zodat je je versterker makkelijk tilt.
En jij treedt hoe vaak op ? :listen:
Gewicht is een serieuze overweging als je regelmatig buiten de deur speelt...

Yannicks
15 oktober 2007, 22:33
Ik vind de combo zoals ie is ook mooi en apart idd, maar het is gewoonweg niet handig.
Dat ding weegt zo'n 52 kilo, en zoiets het podium op sjouwen is gewoon geen doen, dan liever 2x ongeveer 25 kilo. Bovendien laat ik de combo verder ongemoeid, hij wordt niet verzaagd oid, er komt alleen een nieuwe backplate in, de oudere bewaar ik gewoon. En hij kan als losse top nog eens ergens mee naar toe als er cabs staan.

@Franc, weet je de afmetingen nog, of heb je die nog ergens? Ik zou het zeer op prijs stellen :satisfie:, aangezien ik geen maten oid heb. Ga dadelijk ff het i-net afspeuren naar maten, heb het hout net in huis gehaald. Mijn pa, had nog een hele stapel 18 mm Berken multiplex, gratis dus :satisfie:

Ja ik snap het wel, maar je combo is zooo lekker. :) .

Yannicks
15 oktober 2007, 22:35
En jij treedt hoe vaak op ? :listen:
Gewicht is een serieuze overweging als je regelmatig buiten de deur speelt...

Ik treed niet zo gek vaak op maar ik weet wel hoe het is om te sjouwen met een grote gewichten hoor. :) .
Mijn jtm-30 is ook niet ligt maar ik prefeer zeker wel een combo boven een stack.

Lexvandoef
15 oktober 2007, 22:38
Ik treed niet zo gek vaak op maar ik weet wel hoe het is om te sjouwen met een grote gewichten hoor. :) .
Mijn jtm-30 is ook niet ligt maar ik prefeer zeker wel een combo boven een stack.

Tis een beetje de bedoeling van mijn bandje om een stuk vaker op te gaan trede, gewoon zo vaak als kan hopelijk (hoop ik dan) 1 keer per week/2 weken. En dan gaat gewicht idd enorm mee spelen.

Wat dat combo vs stack betreft, ik heb ook een tijdje een jtm30 gehad, dat is echt een veertje vergeleken met mijn amp, til maar eens 2,5xzo'n jtm30 en dan ist het ook nog eens 2,5 zo groot. Ik heb ze naast elkaar gehad, dan begrijp je wel waarom ik dit doe.

Thnx, voor de afmetingen trouwens Franc, ik ga er mee aan de slag.

Nielsje
15 oktober 2007, 22:40
....en dan ist het ook nog eens 2,5 zo groot. Ik heb ze naast elkaar gehad, dan begrijp je wel waarom ik dit doe...


Nu moet ik eerlijk toegeven dat het wel snoezig is om jou met zo'n JMP te zien zeulen..

Hoe lang ben je eigenlijk lex? Maakt verder niets uit natuurlijk maar ben ff benieuwd :)

Franc
15 oktober 2007, 22:41
18 mm is trouewns erg dik voor een top. Vooral als je de voor- en achterkant er ook van maakt. Dan moet je zeker oppassen dat je genoeg diepte hebt.
De rondingen worden ook wat lomper. 12mm zou beter zijn.

Lexvandoef
15 oktober 2007, 22:49
18 mm is trouewns erg dik voor een top. Vooral als je de voor- en achterkant er ook van maakt. Dan moet je zeker oppassen dat je genoeg diepte hebt.
De rondingen worden ook wat lomper. 12mm zou beter zijn.

We hebben niks anders dan 18mm helaas, alles wat dunner is, daar hebben we alleen mdf van :mad:

@Niels, haha thnx :satisfie:, ik ben de schattige schijf, ik kan ook al zo schattig kijken volgens Gerwin :satisfie:. ik ben trouwens 1.65m, formaat onderdeurtje :hippie:

Ohja, fase 1 is al klaar, ik heb het hout, en ik de versterker uit de combo geschroefd, waarschijnlijk wordt morgen het hout op maat gezaagd en netjes glad geschuurd, en dan lijmen enzo. Allesjezus wat is die top zwaar zeg, niet normaal.

Lexvandoef
16 oktober 2007, 15:25
Ik heb inmiddels de top uit de combo gehaald en ga beginnen met zagen.

Ik heb trouwens toch nog genoeg 12 mm multplex kunnen vinden om de top van te kunnen maken. Is het aan te raden hier de gehele top van te maken? Wordt dit niet te zwak? De versterker zelf weegt om en nabij de 30 kilo denk ik.

Franc
16 oktober 2007, 15:27
12mm berken is sterk zat. Je lijmt er bijna rondom balken in om voor en achterkant tegen aan te schroeven en daar haal je ook een hoop stevigheid uit.

Lexvandoef
16 oktober 2007, 15:41
12mm berken is sterk zat. Je lijmt er bijna rondom balken in om voor en achterkant tegen aan te schroeven en daar haal je ook een hoop stevigheid uit.

Ja dat is waar, ik ben begonnen, 1 plankje is gezaagd :rockon:, ik houd jou maten aan Franc, ik heb ook nog eens alles nagemeten op mijn top/combo, ze kloppen. Ga weer verder :p

Franc
16 oktober 2007, 15:57
Succes :D

Al bedacht hoe je de rondingen er in gaat krijgen?

Lexvandoef
16 oktober 2007, 16:36
Succes :D

Al bedacht hoe je de rondingen er in gaat krijgen?

4 plankjes gezaagd, boven, onder en de zijkanten. Morgen ga ik verder, moet zo weg namelijk.

Wat die rondingen betreft, ik heb twee werkplaatsen vol met cirkelzagen, andere soorten zagen, boormachines en een bovenfrees ter beschikking. 3 keer raden waarmee die rondingen gaan komen :seriousf: (vader die klust alles zelf in huis)

Ik heb al eens een lapsteel gebouwd, from scratch, hout is mij niet geheel onbekend, laten we maar zeggen :sssh: Alleen heb ik in het begin van een project altijd zoiets van, gaat dit wel lukken :chicken:

Franc
16 oktober 2007, 16:41
Let er dan wel op dat de rondingen vrij groot zijn en dus veel hout wegnemen.
Ik heb in de hoeken extra balkjes verlijmd daarvoor.

Lexvandoef
16 oktober 2007, 16:42
Let er dan wel op dat de rondingen vrij groot zijn en dus veel hout wegnemen.
Ik heb in de hoeken extra balkjes verlijmd daarvoor.

thnx, ik neem alleen de hoekjes aan de voorkant, gezien de achterkant vlak blijft?

Edit:, laat maar ik snap al wat je bedoelt, en was het ook al van plan om het lijmoppervlak te vergroten. Is het nog nodig om het ook aan elkaar vast te schroeven? Of gaat dat niet icm met de rondingen?

Franc
16 oktober 2007, 17:13
Ik doe altijd aan 'doordeuvelen' (trucje geleerd van Nico Verduin).

Gaatjes boren en deuvels er. Die kun je mee frezen/vijlen/schuren met de rondingen en zit als een huis.
Schroeven wordt niet mooi.

Franc
16 oktober 2007, 21:57
Hier kun je het zien: http://home.wanadoo.nl/nico.verduin

Lexvandoef
16 oktober 2007, 23:17
thnx, goeie tip, ga ik ook doen. Allen vanmiddag helaas een wat werk voor niets gedaan :chicken:

Ik vond mijn plankjes verdacht dun, bleken ze ook te zijn, het was 9 mm ipv 12. ga toch maar over op de 18 mm, morgen weer een dag :cheerup:

Nielsje
17 oktober 2007, 04:28
Zal ik twee flightcases bestellen bij thomann, of gaan we samen aan de knutsel in de kerstvakantie?

pfoee.. net een instemming d'r opzitten..ik ben moe en aangeschoten...

Lexvandoef
17 oktober 2007, 14:21
Zal ik twee flightcases bestellen bij thomann, of gaan we samen aan de knutsel in de kerstvakantie?

pfoee.. net een instemming d'r opzitten..ik ben moe en aangeschoten...


@Niels: Kerstvakantie zelf knustelen :cheerup:, nog iemand ingestemd? Ik heb trouwens ook een kamer :cheerup:

Ik ga zo weer overnieuw beginnen met de kast, ik hoop straks een vierkant frame te hebben gelijmd, ga morgen deuvelen.

Lexvandoef
17 oktober 2007, 16:52
Oke, vierkant frame gezaagd :cheerup: en ook gelijk mijn cab closed back gemaakt. Ik heb het ff getest met en zonder achterwand, wat een verschil, zonder issie veel dunner en iets gespreider, terwijl hij met een dichte wand dikker, warmer en compacter klinkt. Tis net alsof je de basknop een stuk ophoog draait zonder dat de bas gaat flubberen, hij wordt juist dikker en ietsiepietsie strakker. Gewoon lekkerder eigenlijk, zodra ik een cam heb zal ik es foto's maken, hoewel er nog niet veel bijzonders te zien is.

Ga weer verder.

birt
17 oktober 2007, 17:24
ik heb op de mijne net met m'n nieuwe (heel oude eigenlijk) bas gespeeld. hij is wel een klein beetje gemod voor meer bas weer te geven en stond op een marshall 1x18" greenback cab :p

jmp's zijn leuk man :)

Lexvandoef
17 oktober 2007, 18:25
hehe gaaf, maarre 18'' greenback? Wist niet dat dat bestond.

Ontopic: Franc, gezien jij mijn headcase guru aan het worden bent :rockon: :hippie:, weet jij toevallig de radius van de rondingen van de case? Dit ivm met het goed zitten van de hoekjes enzo.
Als iemand anders het toevallig weet maggie het ook zeggen hoor :hippie:

birt
17 oktober 2007, 19:17
kan ik die radius op een of andere manier meten? dan wil ik dat wel voor je doen.

oh en bij marshall weten ze geeneens dat ze die 18" cabs ooit gemaakt hebben toen ik navraag deed :p

Lexvandoef
17 oktober 2007, 19:20
kan ik die radius op een of andere manier meten? dan wil ik dat wel voor je doen.

oh en bij marshall weten ze geeneens dat ze die 18" cabs ooit gemaakt hebben toen ik navraag deed :p


Pff, ik weet eigenlijk niet hoe je dat kan meten. Anders had ik het ook zelf kunnen meten, ik heb de combo er ook nog als cab staan namelijk.

Nielsje
17 oktober 2007, 19:32
Hoe meet je de radius? Met een blokhaak, winkelhaak, of hoe je hem ook wil noemen. Zet um op je top, en meet de afstand vanaf de haak tot waar de ronding de lineaal weer raakt. Dan meet je die afstand, bij mijn marshall is dat 20 mm.

Maar dat is inclusief tolex natuurlijk. Zo, met die informatie moet je wel een frees kunnen uitzoeken, zal de londoncity ook ff meten.

Lexvandoef
19 oktober 2007, 00:08
Zo vandaag een stuk verder gekomen :hippie:

De boven, onder en zijkant zijn aan elkaar vast gelijmd, heeft een nachtje te drogen gelegen. Aan de voorkant zijn aan de zijkanten de verdikkingen ook nog gelijmd en de voorkant is alvast op maat gezaagd.

Wat rest nog: morgen ga ik duevels erin slaan om alles te verstevigen, de achterkant ga ik ook nog zagen morgen. Daarna de frees erin, en dan issie voor nu af. Wat daarna nog komt, als er geld is, is de tolex en alle handvaten, roosters, hoekjes, piping en natuulijk het logo.

Ik hoop morgen foto's te kunnen maken, maar ik heb nog ff geen cam. Het heeft al wat weg van een echte top, ik heb wel nogal lopen kutten met lijmen, eerst te dikke zijbalken gelijmd, daarna alles achterstevoren gelijmd, en eindelijk bij de 3e poging ging alles goed. Gelukkig kwam ik er achter toen de lijm er net op zat. Alles lijkt ook haaks op elkaar enzo. Ohja, de versterker past :rockon:

Franc
19 oktober 2007, 07:00
Foto's :D
........

Franc
19 oktober 2007, 07:03
Hoe meet je de radius? Met een blokhaak, winkelhaak, of hoe je hem ook wil noemen. Zet um op je top, en meet de afstand vanaf de haak tot waar de ronding de lineaal weer raakt. Dan meet je die afstand, bij mijn marshall is dat 20 mm.

Maar dat is inclusief tolex natuurlijk. Zo, met die informatie moet je wel een frees kunnen uitzoeken, zal de londoncity ook ff meten.

Dat valt natuurlijk niet mee met die plastic hoekstukken erop.

Het zou makkelijk zijn als je al een set nieuwe hoekstukken hebt. Van de achterste kun je makkelijk de ronding overnemen.

Succes met zoeken naar frees met deze ronding (en een bovenfrees waar hij op past) want ik kon er geen vinden. MOest het uiteindelijk met een ouderwetse handschaaf doen.

Nielsje
19 oktober 2007, 10:26
Dat valt natuurlijk niet mee met die plastic hoekstukken erop.

Het zou makkelijk zijn als je al een set nieuwe hoekstukken hebt. Van de achterste kun je makkelijk de ronding overnemen.

Succes met zoeken naar frees met deze ronding (en een bovenfrees waar hij op past) want ik kon er geen vinden. MOest het uiteindelijk met een ouderwetse handschaaf doen.

Nee toch? De ronding is over de hele lengte toch hetzelfde, dus je hoeft toch niet te gaan klooien met die hoekstukken? En aan de voorzijde loopt ie dus rond over 2 richtingen, maar dan kan je toch gewoon de frees in keer in de x-richting er bij langs halen, en eenmaal in de y-richtig?

Zal vanmiddag ff m'n LC opmeten, weet niet of lex een grote of kleine radius wil?

bass blom
19 oktober 2007, 12:38
stoer verhaal lex :D

ik droeg dat ding vroeger altijd onder de arm, hand in open achterkant, 1 van de handvaten was kapot.

Lexvandoef
19 oktober 2007, 14:06
stoer verhaal lex :D

ik droeg dat ding vroeger altijd onder de arm, hand in open achterkant, 1 van de handvaten was kapot.

haha, Bass, we hebben elkaar al eens ontmoet, je weet hoe groot ik ben :satisfie:

Foto's komen nog wel, het ziet er iig een beetje uit al een headcase. Wat betreft die radius, dat wilde ikidd voor allle zekerheid pas gaan doen als ik die hoekstukjes heb idd. En de radius, die wordt toch gewoon bepaald door de hoekstukjes? Bij een foute radius passen de stukjes toch gewoon niet?

JohnLord
19 oktober 2007, 18:46
houd er wel rekening mee dat de radius van de kale headcase een tolexdikte minder is

Lexvandoef
19 oktober 2007, 18:52
houd er wel rekening mee dat de radius van de kale headcase een tolexdikte minder is

Dat is toch niet zo? Het tolex is overal even dik. Dus als je dat op de kale top plaatst verplaats de cirkel van de radius zich toch gewoon 1mm in de x en de y richting? En dan b.ijft de radius toch hetzelfde? Of denk ik nu te moeilijk/simpel?

Vandaag trouwens de achterwand en de ondersteuningsbalkjes daarvoor gezaagd. Morgen gaan de deuvels erin en daarna moet ik wachten tot ik de tolex en hoekjes en handvaten ed binnen krijg.

JohnLord
19 oktober 2007, 19:41
Volgens mij heb ik wel degelijk gelijk. Maak voor jezelf eens een doorsneetekeningetje. Het middelpunt van de radius ligt op hetzelfde punt, met tolex en zonder tolex. De houten case moet dus iets kleiner worden afgerond dan de binnenzijde van je hoekstukjes.

bert k
19 oktober 2007, 20:15
Als je tolex van 1 mm plakt wordt de radius dus 1 mm groter.

JohnLord
19 oktober 2007, 20:27
Ik realiseer me na het bericht van bert dat ik het ook simpel had kunnen zeggen

Lexvandoef
19 oktober 2007, 20:27
Ja oke, op die fiets. Dus als de radius incl tolex 20mm is, dan issie zonder tolex 19mm? of 18mm, je hebt het tenslotte over een hoek, dus aan 2 zijden tolex.

@Franc, bij de bouw van je eigen kast, hoe heb je het frontpaneel aangepakt? Eerst inbouwen en dan tolexen of eerst tolexen en dan inbouwen? Mij leek de 2de optie handiger gezien je dan beter de randjes ed kan wegwerken. Nadeel daarvan is, dat ik niet alvast de radius kan gaan maken, omdat ik voor de zekerheid in de hoekjes nog latjes van 18X18 wil bevestigen voor de stevigheid. En om die te bevestigen moet ik eerst dan frontpaneel erin hebben anders krijg ik die er met mijn constructie nooit meer in.

JohnLord
19 oktober 2007, 20:40
@LexvanDoef: er gaat slechts een keer de tolexdikte van af, je hebt het over de straal van de ronding, dat is vanaf hetmiddelpunt tot de buitenkant, dus een keer tolexdikte.

Nielsje
19 oktober 2007, 20:45
Tssss Lex, en jij doet werktuigbouwkunde aan die hoog aangeschreven TU Delft? :satisfie:

ik wil foto's, en als je ouders een weekend weg zijn, waarom weten wij dat dan niet?

Lexvandoef
20 oktober 2007, 00:19
Tssss Lex, en jij doet werktuigbouwkunde aan die hoog aangeschreven TU Delft? :satisfie:

ik wil foto's, en als je ouders een weekend weg zijn, waarom weten wij dat dan niet?

@offtopic: Pssst, er is een reden dat ik het 1e jaar nogmaals doe :sssh:
Wat wilde je dan komen doen bij mij? repeteren? De buren hebben al genoeg last van een enkele jmp hoor :satisfie:

Ik snap nu de redenatie over de radius, thnx allemaal.

Trouwens, Franc of iemand die een JMP 2203 head heeft. Hoe dik zijn de boven en onderrand bij jullie? Bij mij 18mm, en met een radius van in totaal 20, zou ik dus 2 mm te weinig hebben en komt er geen rechte rand aan de boven en onderkant (aan de voorkant) terwijl dit bij een originele kast wel het geval is.

@ Franc: Ik kreeg onder de douche trouwens een ingeving over het aanbrengen van de radius. Ik frees de randen rond met een frees met de grootste radius die ik kan vinden. Dan pak ik een gatenboor en een balk vuren en boor ik het midden een gat met radius 2 cm. Dan zaag ik die in 4en, stop schuurpapier in de uitholling en kan ik gaan schuren. Het gaat helaas alleen niet zo hard op die manier, maar ik heb ook geen schaaf of zo. Ik zie wel.

foto komen zsm, echt waar :satisfie:

bert k
20 oktober 2007, 12:36
Als je al een freesje van 2 cm hebt, ben je klaar. Gewoon de randen fresen, en dan ontstaat vanzelf de ronding. Als de hoekjes niet goed passen, gewoon met schuurpapier uit de hand bijwerken. Het hoeft niet perfect, het hoekje zit er toch op.

Nielsje
20 oktober 2007, 13:04
Hey Lexie,

je kan ook proberen met een bandschuurmachine een 'grove' ronding erin te krijgen, maar dan moet je wel opletten!

Dat idee met het radiusblokje werkt perfect, maar duurt wel ff. Neem wel een zo lang mogelijke balk, zodat je er geen 'kuilen' in schuurt. Iets van 10 cm zou wel mooi zijn.

succes!

offtopic: wat we bij jou konden doen? Bandborrel?

Lexvandoef
20 oktober 2007, 14:46
Dat van een freesje van 2 cm was ook mijn eerste idee, alleen moet ik wel ff kijken of ik er een heb. wordt vervolgt dus....

@Niels, jullie komen maar hoor.

Lexvandoef
20 oktober 2007, 19:26
Vandag deuvels erin gemept, de achterwand vastgeschroefd en de versterker erin geplaatst.

Nu alleen nog ff de radius in de randen aanbrengen, dan ist ffwachten op geld en dan op de spullen van tubetown. Joehoe :blast:

Hij weegt trouwens slechts 17,5 kg, ondanks dat ik bijna alles van 18 mm multiplex heb gemaakt. Me is happy :cheerup:

Lexvandoef
20 oktober 2007, 21:55
Foto's:

http://i172.photobucket.com/albums/w23/lexvandoef/DSC00152.jpg
http://i172.photobucket.com/albums/w23/lexvandoef/DSC00153.jpg
http://i172.photobucket.com/albums/w23/lexvandoef/DSC00154.jpg
Aan de achterkant, links heb ik wat meer hout overgelaten dan rechts. Dit omdat de vorige eigenaar, of diegene daarvoor een 10 a 12 cm van mijn chassis heeft afgezaagd in een poging, de achterafingebouwde effectsloop, te verwijderen. Fijn. Er is dus ook een groot stuk van de achterste faceplate weg en je ziet aan de voorkant 3 schroeven erdoor komen omdat de originele bevestiging weg is. Ik denk dat ik morgen toch nog even een twee stukjes aan de frontplaat ga lijmen om die schroeven daar weg te werken. Je ziet er toch niks van met tolex.

Het setje (head+cab)
http://i172.photobucket.com/albums/w23/lexvandoef/DSC00156.jpg

imlikeajungle
21 oktober 2007, 13:27
Netjes hoor!

Franc
21 oktober 2007, 14:07
Ik denk wel dat je nog een randje rondom van de front af zult moeten halen.
2x tolex neemt nog aardig wat ruimte in en je wilt er ook nog de witte piping opzetten denk ik??

Echt wel enkele millimeters hoor! Beter te veel dan te weinig, die piping verdoezelt het toch weer.

Lexvandoef
21 oktober 2007, 14:20
@Franc, van de frontplaat of van de randen aan de voorkant?

Franc
21 oktober 2007, 14:37
De frontplaat. Die moet gewoon rondom wat kleiner. Zeker niet strak in de opening passen. Echt wel 2 mm rondom eraf.
Achterkant hetzelfde.

Lexvandoef
21 oktober 2007, 14:45
De frontplaat. Die moet gewoon rondom wat kleiner. Zeker niet strak in de opening passen. Echt wel 2 mm rondom eraf.
Achterkant hetzelfde.

Hoe heb jij de frontplaat bevestigt dan? Die van mij valt ook niet in de opening maar erachter. Hij wordt als het ware tegen de voorkant aangedrukt/gelijmd/geschroeft, ben er nog niet uit hoe. En bij de achterkant zit er wel een redelijk rand van 2/3 mm tussen de plaant en de randen.

Nielsje
21 oktober 2007, 14:48
Nice Lex!

Nog ff met een frees de openingen aan de voor en achterzijde met een freesje bewerken, wordt ie super!

Je kan hem ook gewoon frezen en dan blank aflakken.

Lexvandoef
21 oktober 2007, 14:51
Nice Lex!

Nog ff met een frees de openingen aan de voor en achterzijde met een freesje bewerken, wordt ie super!

Je kan hem ook gewoon frezen en dan blank aflakken.

Voorkant moet ik idd nog ff bewerken met een frees, maar bij de achterplaat zijn er geen rondingen bij de openingen origineel.

Ik wil hem trouwens niet blank lakken, daarvoor zitten er te veel 'fouten' in het hout en het bewerken ervan, gewoon tolex erover :blast:

Franc
22 oktober 2007, 07:55
Aha, ik zie nu pas hoe je het gedaan hebt :)
Vergeet dan maar wat ik zei voor de voorkant.
Alleen, hoe ga je de piping bevestigen? Normaal gesproken doe je dit rondom het front, maar dat gaat hier dus niet.

Lexvandoef
23 oktober 2007, 17:04
Aha, ik zie nu pas hoe je het gedaan hebt :)
Vergeet dan maar wat ik zei voor de voorkant.
Alleen, hoe ga je de piping bevestigen? Normaal gesproken doe je dit rondom het front, maar dat gaat hier dus niet.

Tsja, daar ben ik nog niet over uit. Ik denk dat ik het uiteindelijk wel op jouw manier ga doen, ik moet sowieso een nieuwe frontplaats hebben, ik kan nog wat schroeven en beschadigingen aan de voorkant wegwerken en dan wil ik toch wel doen. Maar voorlopig laat ik het ff zo omdat ik dan de plaat nog kan verwijderen als het nodig is.

nu issie in elk geval bruikbaar en wordt het ff wachten.

Ohja Franc weet je toevallig welke maat logo ik moet hebben voor mijn head & cab en welke grootte piping, medium (3,1 * 8,5 mm) of large (5 * 14 mm)?

thnx