PDA

View Full Version : Peavey 5150 biassen???



Murdock
15 oktober 2007, 14:13
Jo,

In een vorig topic heb ik aangegeven dat mn 5150 behoorlijk fluitte,
dit is inmiddels over, heb er aan de hand van jullie deskundig advies, nieuwe
JJ preamp buisjes ingezet, de amp klinkt dan ook weer als een tierelier.
Desondanks zit ik er toch aan te denken om de eindbuizen ook te vervangen.
Ze moeten gebiasd worden, misschien kan ik dit ook zelf?? of niet?

groetn

BrianMay
15 oktober 2007, 14:59
euhm volgens mij heeft de 5150 geen biaspot maar is die cathode gebiased. Dus moet je volgens mij eindbuizen van dezelde rating als de oude er in zetten.

Chris Winsemius
15 oktober 2007, 17:25
De eerste 5150s zijn non adjustable fixed bias; geen trimpot om de biasing correct in te stellen. Biasen vereist 'n modificatie.

Type Mk II heeft wel 'n bias-trim-pot maar het testpunt meet niet de ruststroom maar de negatieve roosterspanning, geeft (dus) absoluut geen aanduiding voor de correcte bias-instelling.

Cathode-biased zijn ze igg. niet.

dr.distortion
15 oktober 2007, 17:26
Nou heeft mijn valveking dat ook, betekent dat gewoon een matched setje 6L6GC erin prikken en gaan of moet ik rekening houden met meer dingen? (sorry voor de hijack)

xmichielx
15 oktober 2007, 20:22
5150's klinker vet als jet het volgende doet:
pre amps allemaal jj ecc83 en als eindbuizen 2 X kt 88 en 2 X 6l6gc van jj.
deze heet laten biassen plus bias mod laten installeren door dr tube en gaan.
nog vetter krijgen: bbe sonic maximizer in je effectloop en daarmee je gain strakker krijgen..instant carcass,machine head geluid (gebruiken ook de bbe in hun effectloop)

Chris Winsemius
15 oktober 2007, 20:24
Nou heeft mijn valveking dat ook, betekent dat gewoon een matched setje 6L6GC erin prikken en gaan of moet ik rekening houden met meer dingen? (sorry voor de hijack)

Valveking heeft (ook) geen bias-trim-pot dus voor correcte biasing moet er wat veranderd worden.

LP_CL
15 oktober 2007, 21:27
De eerste 5150s zijn non adjustable fixed bias; geen trimpot om de biasing correct in te stellen. Biasen vereist 'n modificatie.

Type Mk II heeft wel 'n bias-trim-pot maar het testpunt meet niet de ruststroom maar de negatieve roosterspanning, geeft (dus) absoluut geen aanduiding voor de correcte bias-instelling.

Cathode-biased zijn ze igg. niet.
Ik heb een 6505 en de andere gitarist van de band een 5150 en die hebben het beiden NIET. Dus ik weet niet waar jij deze informatie haalt, maar volgens mij is ze behoorlijk onjuist.

interessander
15 oktober 2007, 21:37
Ik denk dat Mk II hier 5150 II/5605 + betekent en geen 6505..

Chris Winsemius
15 oktober 2007, 22:17
Ik had het over de 5150 II.

Soulflyhigh
16 oktober 2007, 00:25
5150's klinker vet als jet het volgende doet:
pre amps allemaal jj ecc83 en als eindbuizen 2 X kt 88 en 2 X 6l6gc van jj.
deze heet laten biassen plus bias mod laten installeren door dr tube en gaan.
nog vetter krijgen: bbe sonic maximizer in je effectloop en daarmee je gain strakker krijgen..instant carcass,machine head geluid (gebruiken ook de bbe in hun effectloop)
Weet jij waar je ergens in NL zo'n BBE kunt kopen? Ik heb al even op de site gekeken maar ik word er niet erg wijzer van wat ze nu precies doen

Nielsje
16 oktober 2007, 01:13
De eerste 5150s zijn non adjustable fixed bias; geen trimpot om de biasing correct in te stellen. Biasen vereist 'n modificatie.

Type Mk II heeft wel 'n bias-trim-pot maar het testpunt meet niet de ruststroom maar de negatieve roosterspanning, geeft (dus) absoluut geen aanduiding voor de correcte bias-instelling.

Cathode-biased zijn ze igg. niet.

Kan ik hieruit opmaken dat Peavey absoluut niet heeft nagedacht over het feit dat buizen wel eens verslijten?

Swan
16 oktober 2007, 01:22
ja idd dat lijkt me toch sterk dat een merk een versterker op de markt brengt waar eerst aan moet worden gesleutelt voordat je de buizen kan vervangen...
is dit alleen bij Peavey zo of bij meer merken?

Geronimo
16 oktober 2007, 02:09
Jazeker, Mesa's hebben ook geen biaspots. Je dient er Mesa buizen in te zetten welke zijn geselecteerd voor hun amps. Verkopen ze later ook nog lampen aan je, denk dat dat de reden is.

En meestal zijn die amps erg koud gebiased. Meestal gaat het wel goed als je er een setje gematchte lampen in prikt. Als je 'm heter biast krijg je dat ie losser in het laag gaat klinken. Als je strakke metal speelt kan je 'm naar mijn idee dus beter wat kouder laten anders wordt ie sneller mushy.

En Murdock en MichielX wordt ie niet snel floppy dan met die JJ's in de preamp? Ik heb ze in mijn kloon gehad en ik vond ze bestwel ruk klinken. De EHX klinken veel bruter bij mij.

xmichielx
16 oktober 2007, 10:08
hangt van de amp af...mijn 5150 werd een bruut monster...daarbij vind ik het niet juist door te zeggen door buizen heter te biassen dat ze losser worden..sterker nog..ik denk zelfs dat ze strakker klinken..en warmer..ehx is een goeie pre amp voor strak laag...de jj's hebben meer mid..maar klonken juist in de 5150 perfect daar die vaak te koud klinkt ..een mesa vond ik bijv de ehx weer beter klinken in de v1 en v2

pol
16 oktober 2007, 10:16
Ik heb ook geen probleem met JJ's, klinken vetjes en strak bij mij.

Geronimo
16 oktober 2007, 10:24
Ja iedereen zegt dat ze 'warmer' klinken door 'heter' biassen. Volgens mij is dat ten dele associatief bij mensen maar het komt ook doordat er meer laag uitkomt, en daardoor kan ie los en sneller ongedefinieert gaan klinken, vooral op hogere volumes.

En wat die JJ's betreft dan zal het wel aan mij liggen en had ik zeker mislukte maandagmorgenbuizen. Ik had wel de gewone ECC83 en niet de S versie. Weet alleen dat het enige verschil een andere gloeidraad is.

xmichielx
16 oktober 2007, 23:59
het is toch ook logisch?
als jij je amp (mesa of 5150) harder zet en de eind buizen harder moeten werken gaan ze meer oversturen..waarom denk je dat de cold biased amps zo hard moeten zoals de 5150 en de mesa om echt goed uit de verf te komen?
Ik vond de jj's in mijn laboga weer te korrelig en niet strak en heb die vervangen door shuguang pre amp buizen..het ligt echt aan de amp en nog 10 dingen (gitaar,snaren,techniek en ook hele belangrijk: cabinet)
Ik vind de JJ buizen erg goed als eindbuizen en als eindtrap van me pre amp..in mijn laboga klinken juist de strakkere pre amps beter in de v1 en v2 dan de jj's..de combinatie is super van die 2 warm en strak; wat wil je nog meer?

Dick Wolkendeck
17 oktober 2007, 09:15
het is toch ook logisch?
als jij je amp (mesa of 5150) harder zet en de eind buizen harder moeten werken gaan ze meer oversturen..waarom denk je dat de cold biased amps zo hard moeten zoals de 5150 en de mesa om echt goed uit de verf te komen?
Ik vond de jj's in mijn laboga weer te korrelig en niet strak en heb die vervangen door shuguang pre amp buizen..het ligt echt aan de amp en nog 10 dingen (gitaar,snaren,techniek en ook hele belangrijk: cabinet)
Ik vind de JJ buizen erg goed als eindbuizen en als eindtrap van me pre amp..in mijn laboga klinken juist de strakkere pre amps beter in de v1 en v2 dan de jj's..de combinatie is super van die 2 warm en strak; wat wil je nog meer?

Inderdaad, ik speel met mijn 5150 nooit veel harder dan de volumeknop op 3. Dan is beetje heter biassen een mooie uitkomst. Van Halen draaide dat ding gewoon op 10. Leuk, maar niet in het zalencircuit in NL.

Negative K3 fan
17 oktober 2007, 15:35
ja idd dat lijkt me toch sterk dat een merk een versterker op de markt brengt waar eerst aan moet worden gesleutelt voordat je de buizen kan vervangen...
is dit alleen bij Peavey zo of bij meer merken?

het is redelijk uniek aan de 5150... de extreem koude bias veroorzaakt crossover vervorming, wat ook weer een uniek geluid geeft. Volgens de peavey techs heeft de NFB in de poweramp er ook wat mee te maken, die heft deze vervorming weer op, en is te tunen door aan de presence en resonance knop te draaien. Ik denk dat het een vrij bewuste keuze is geweest van de ontwerper(s). Desondanks klinkt een koud gebiaste versterker inderdaad wat kouder en minder vol en als je er in je eentje over speelt verkiest denk ik iedereen het geluid van een warmer gebiaste amp. Maar in een band setting of in een mix kan de koude bias juist weer een uniek geluid geven.

$0,02

Geronimo
18 oktober 2007, 10:12
het is toch ook logisch?
als jij je amp (mesa of 5150) harder zet en de eind buizen harder moeten werken gaan ze meer oversturen..waarom denk je dat de cold biased amps zo hard moeten zoals de 5150 en de mesa om echt goed uit de verf te komen?
Ik vond de jj's in mijn laboga weer te korrelig en niet strak en heb die vervangen door shuguang pre amp buizen..het ligt echt aan de amp en nog 10 dingen (gitaar,snaren,techniek en ook hele belangrijk: cabinet)
Ik vind de JJ buizen erg goed als eindbuizen en als eindtrap van me pre amp..in mijn laboga klinken juist de strakkere pre amps beter in de v1 en v2 dan de jj's..de combinatie is super van die 2 warm en strak; wat wil je nog meer?

Ik denk niet dat de je de eindtrap bij een dergelijke versterker laat oversturen, want dan moet je hem oorverdovend hard zetten. Ik vind het persoonlijk gewoon lekkerder als ie wat kouder staat.
En die preamps dat zou kunnen want mijn preamp is meer een Mesa DR dan een 5150 dus dan komen onze ideeen daarover eigenlijk wel overeen.

En wat Negk3 zegt kan wel eens kloppen. Er is ook zo'n gerucht dat Eddie van Halen er vaak 1 buis uit trok om de eindtrap extra scheef te trekken.

Dick Wolkendeck
18 oktober 2007, 10:21
Er is ook zo'n gerucht dat Eddie van Halen er vaak 1 buis uit trok om de eindtrap extra scheef te trekken.

Eén buis? Dan krijg je een hoop rook en special effects, geen goed geluid. Vreemd gerucht. EvH zette de versterker op 10 en als hij op zijn Marshall speelde zette hij er nog een variac voor (geen 110 Volt, maar wat minder voor meer mooi geluid en meer versterkerreparaties).

Negative K3 fan
18 oktober 2007, 13:12
heb wel eens clips gehoord van een van halen fan die bijzonder lekker kon spelen en gewoon 3 van de 4 buizen uit zn 1959 trok. Klonk fantastisch.

Dick Wolkendeck
18 oktober 2007, 13:22
Dus op 1 verder (is iets anders dan op 3 verder), daar wil ik wel eens meer van weten. Hoe werkt dat dan?

Negative K3 fan
18 oktober 2007, 13:47
is alweer een tijdje geleden, die beste man liet gewoon zn impedantie schakelaar staan alsof hij met 4 buizen speelde, bias controleren is eigenlijk ook niet nodig, maar kan natuurlijk geen kwaad.

Geronimo
20 oktober 2007, 12:46
Eén buis? Dan krijg je een hoop rook en special effects, geen goed geluid. Vreemd gerucht. EvH zette de versterker op 10 en als hij op zijn Marshall speelde zette hij er nog een variac voor (geen 110 Volt, maar wat minder voor meer mooi geluid en meer versterkerreparaties).


Quote van een of andere vage site:

http://www.geocities.com/ferocious_1999/bz/amp.html

"Well, the secret is this - Eddie is said to play his 5150s live with only 3 EL34s inserted."

Kan natuurlijk een broodjeaapverhaal zijn, maar het gerucht zwerft dus nog wel rond.

En volgens mij valt het wel mee met die rook. Het is niet echt goed voor de amp, maar hij zal nu ook weer niet meteen in vlammen op gaan.

Dick Wolkendeck
22 oktober 2007, 09:18
Quote van een of andere vage site:

http://www.geocities.com/ferocious_1999/bz/amp.html

"Well, the secret is this - Eddie is said to play his 5150s live with only 3 EL34s inserted."

Kan natuurlijk een broodjeaapverhaal zijn, maar het gerucht zwerft dus nog wel rond.

En volgens mij valt het wel mee met die rook. Het is niet echt goed voor de amp, maar hij zal nu ook weer niet meteen in vlammen op gaan.

Nee maar ik zag het al helemaal voor me ;)