PDA

View Full Version : heluup die verdomde G snaar



keessie
15 oktober 2007, 13:56
wie kan mij helpen ook ik heb problemen met de G snaar .
Krijg mijn gitaar niet lekker zuiver wat doe ik verkeerd???
Ben als volgt te werk gegaan, heb mijn gitaar aangesloten op mijn stemkastje
alles goed gestemd (440mhz)daarna op de 12e fret geintoneerd alles in het groen maar toch als ik een open akkoord (d,C,E,A,en G) aansla is hij niet zuiver ooowwhh

Ibanez666
15 oktober 2007, 14:32
wie kan mij helpen ook ik heb problemen met de G snaar .
Krijg mijn gitaar niet lekker zuiver wat doe ik verkeerd???
Ben als volgt te werk gegaan, heb mijn gitaar aangesloten op mijn stemkastje
alles goed gestemd (440mhz)daarna op de 12e fret geintoneerd alles in het groen maar toch als ik een open akkoord (d,C,E,A,en G) aansla is hij niet zuiver ooowwhh


vaak een probleem met je topkam voor zover ik weet. Ik zou daar even naar laten kijken

iwamoto
15 oktober 2007, 14:36
http://www.buzzfeiten.com/

keessie
15 oktober 2007, 14:36
hmm oke maar in welk opzicht ? want die heb ik met afstellen ook wat ingevijld

glasbier
15 oktober 2007, 14:37
wie kan mij helpen ook ik heb problemen met de G snaar .
Krijg mijn gitaar niet lekker zuiver wat doe ik verkeerd???
Ben als volgt te werk gegaan, heb mijn gitaar aangesloten op mijn stemkastje
alles goed gestemd (440mhz)daarna op de 12e fret geintoneerd alles in het groen maar toch als ik een open akkoord (d,C,E,A,en G) aansla is hij niet zuiver ooowwhh

Stembakjes zijn nooit goed te gebruiken;het geeft wel een redelijke indicatie maar meer niet. Ik stem mijn gitaar in/met flageoletten;dat is het meest zuivere.

Dootch
15 oktober 2007, 14:37
Mogelijk heb je bij het afstellen op fret 12 je snaren veel harder ingedrukt dan je normaal zou doen bij een gewone akkoordgreep? Of net veel zachter kan ook natuurlijk.

De kracht waarmee je op de toets drukt kan de toonhoogte namelijk redelijk beïnvloeden.

drap
15 oktober 2007, 14:40
Stembakjes zijn nooit goed te gebruiken;het geeft wel een redelijke indicatie maar meer niet. Ik stem mijn gitaar in/met flageoletten;dat is het meest zuivere.

Oeh, zeg dat niet te hard hier. Ik vind het zelf ook de beste methode, maar daar is al een discussie hier over geweest...

fred dons
15 oktober 2007, 14:48
nadat ik de snaar met de flagolet op de 12 fret heb geintoneerd stem ik hem nog fijner bij met de flagolet op de 19 fret

helemaal "zuiver" krijg je hem alleen met een earvana topkam of een buzzfeiten mod maar met bovengenoemde methode moet je al een eind komen

keessie
15 oktober 2007, 14:51
ik probeer de snaar gewoon in te drukken zoals ik dat bij akkoorden ook doe.
Maar flageoletten hoe gaat dat precies? ook op fret 12 ??

glasbier
15 oktober 2007, 14:54
Oeh, zeg dat niet te hard hier. Ik vind het zelf ook de beste methode, maar daar is al een discussie hier over geweest...

Blijft gewoon onder ons,okay? :)

drap
15 oktober 2007, 14:54
ik probeer de snaar gewoon in te drukken zoals ik dat bij akkoorden ook doe.
Maar flageoletten hoe gaat dat precies? ook op fret 12 ??

Yep, ook op de 12e fret. En als je helemaal zeker van je zaak wil zijn, zijn er no zo wat posities, zoals Fred Dons ook al aangeeft.

keessie
15 oktober 2007, 14:57
nadat ik de snaar met de flagolet op de 12 fret heb geintoneerd stem ik hem nog fijner bij met de flagolet op de 19 fret

helemaal "zuiver" krijg je hem alleen met een earvana topkam of een buzzfeiten mod maar met bovengenoemde methode moet je al een eind komen
Oke ben nog niet overal in thuis in gitaar wereld maar wat is een buzzfeiten??

keessie
15 oktober 2007, 15:05
Yep, ook op de 12e fret. En als je helemaal zeker van je zaak wil zijn, zijn er no zo wat posities, zoals Fred Dons ook al aangeeft.
maar sluit ik hem dan wel aan op het stem kassie???

fred dons
15 oktober 2007, 15:25
Oke ben nog niet overal in thuis in gitaar wereld maar wat is een buzzfeiten??

buzz feiten is een sessie gitarist die een nieuwe manier van intoneren heeft "uitgevonden" waarbij de topkam 2 mm naar voren wordt geplaatst, de snaren iets anders worden geintoneerd en de snaren iets anders worden gestemd, dit is niet iets wat je zelf moet proberen als er geen verstand van hebt :D
earvana is bijna net zo iets maar dat werkt met een topkam die op o/a de G snaar iets inspringt waardoor je de snaar zuiverder (met name op de eerste posities kan intoneren) en dit is wel redelijk zelf te doen

fred dons
15 oktober 2007, 15:27
maar sluit ik hem dan wel aan op het stem kassie???

kan, maar op het gehoor moet dat ook al goed te doen zijn, 19e fret flagolet aanslaan en de snaar kort daarna op dezelfde plek indrukken, is de ingedrukte snaar hoger in toon dan de flagolet dan moet je zadeltje iets naar achteren en vice versa

keessie
15 oktober 2007, 15:51
kan, maar op het gehoor moet dat ook al goed te doen zijn, 19e fret flagolet aanslaan en de snaar kort daarna op dezelfde plek indrukken, is de ingedrukte snaar hoger in toon dan de flagolet dan moet je zadeltje iets naar achteren en vice versa
Oke gaan het proberen al vind ik het wel moeilijk te horen hoor:-).
Maar bedankt voor de tips gr kees

Dootch
15 oktober 2007, 16:40
mijn ervaring met stemkastjes is dat die zeer goed gelijkzwevend zijn afgesteld en ze leveren me steeds een perfect (zeer goed) gestemde gitaar af.

Als ik ze perfect stem op het gehoor en nadien het kastje gebruik dan heb ik het wijzertje perfect in het midden (meestal toch :) ).

De flageoletten discussie is inderdaad al uitgebreid aan de orde geweest :satisfie: maar de 12 de fret flageolet staat buiten discussie: die is zeker bruikbaar

keessie
15 oktober 2007, 20:07
Aaaaai volgens mij is het gelukt .
Bedankt voor de tips jongens

Damius
15 oktober 2007, 20:10
De G snaar is overigens het moeilijkst te stemmen, speel maar eens een e akkoord én een g akkoord die beide super klinken, dat is echt rete moeilijk stemmen.

grayfink
15 oktober 2007, 20:30
Heeft ook te maken met het soort gitaar. Bij Les Paul achtigen (korte mensuur) is de G een veel groter probleem dan bij strat-achtigen. Laat me raden: Keessie heeft een Les Paul?

keessie
15 oktober 2007, 20:51
hahaha ja ook een epi maar het gaat nu over een squier telecaster die les paul is ook aan de beurt maar die heb er ook last van ja