PDA

View Full Version : Wanneer welke toonladder?



DBD
15 oktober 2007, 13:34
Hallo

Ik probeer al verschillende jaren gitaar te spelen en dit met "wisseld succes". Op dit forum heb ik al heel veel kunnen bijleren over de toonladders. Momenteel heb ik de majeur-ladder toch behoorlijk onder de knie. Nu weet ik nog steeds niet wanneer ik welke ladder best kan spelen. Neem nu een akkoordenreeks van D, A, B, G. In welke toonladder bouw ik dan het beste een "solo" uit??? Dit zal waarschijnlijk wel een vraag zijn die verder in de lessen wordt behandeld maar men wel steeds lopen eer men kan gaan :listen:

Alvast mijn dank

Guitarmania
15 oktober 2007, 14:10
Staat niet in een bepaalde toonsoort. D-A-B-G. Als je groepeert staan D-A-G in dezelfde toonsoort. De B schiet eruit. Ik zou penta's spelen. Liefst D-majeur-penta. Die loopt mooi over A (d een halfje verlagen), over G (f# een halfje omhoog) en B (d halfje omhoog).

-=JEROEN=-
15 oktober 2007, 15:13
om te beginnen zou ik horizontaal leren soleren, dus binnen één toonsoort

dus zoek je ook akkoorden die in één toonsoort staan

je kan dit theoretisch benaderen, maar je kan het ook op gehoor leren doen

om je gehoor te trainen, zet je de radio aan en ga je mee soleren over het liedje

dit kan soms lastig zijn, omdat de toonsoort binnen één nummer kan veranderen

maar dit komt in de popmuziek weinig voor, vaak zijn popliedjes behoorlijk horizontaal

popliedjes bestaan vaak uit akkoorden die uit één en dezelfde toonladder komen:

C F G
E A B
Am C Em G
Am F Dm G
enz

vertikaal is wanneer je ieder akkoord afzonderlijk gaat benaderen, dus in het geval van C F G, speel je de C ladder over C, de F ladder over F en de G ladder over G (om te beginnen, wat vertikaal is er véél meer mogelijk)


hoe weet ik welke akkoorden in welke ladder passen?

lees dit eens door

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=85297
http://blog.myspace.com/index.cfm?fuseaction=blog.view&friendID=92797535&blogID=156486338&MyToken=01f2c8ed-85f9-46b8-953b-503f84a3bfeb

meul
15 oktober 2007, 15:39
Ik vraag me af of je solospel nu al zo theoretisch moet benaderen?
ieder heeft natuurlijk zijn eigen weg. maar zelf heb ik toch het meest geleerd van een plaatje op zetten en meespelen, likjes maken over en over spelen tot ze in je systeem zitten. ik wist en weet nog steeds niet de namen van dingen die ik speel. who cares!, leuk als je een methode gaat schrijven of in clinics moet gaan uitleggen of op een andere manier proffesioneel met muziek aan de bak moet. ik rommel zelf altijd maar wat aan. probeer expres onzin te spelen om op andere ideeen te komen. probeer eens 3 vakjes tussen de derde en vierde noot in een ladder waar je normaal 2 vakjes doet (bij wijze van) . je hoort meteen het resultaat en je bent op een gevoels manier met muziek bezig. als je dan denkt heeeeeejjjj die was cool, vergeet je hem ook nooit meer. later kom je het figuur wel weer eens in een boekje tegen en denkt dan ow.. goh.. een dim ladder...maar die speel ik al jaren.... vergeet ook niet dat er vaak tijd zit tussen wat je leert en het moment dat je in je spel integreerd. dus spelen spelen spelen spelen. leuker kunnen we het niet maken.

Guitarmania
15 oktober 2007, 17:28
D-A-B-G.

Leuke van Jeroen is dat ie het heeft over horizontaal en verticaal benaderen. Ik weet niet of ik hem goed versta, maar ik denk dat het hetzelfde impliceerty als het verschil tussen enerzijds "Think key, not chord" en anderzijds "think chord, not key".

Iets anders is dat D-A-B-G heel errug lelijk is. Ik vrees daarom dat we in dit topic energie aan het verspillen zijn door een onjuiste post: die B is een Bm.

Waarschijnlijk zijn dit hoogstens powerchords (B5). Iedereen die over dit schema een d#/es speelt, hoort direct uit de band te worden gezet wegens strafbaar valsspelen.

-=JEROEN=-
15 oktober 2007, 19:26
volgens mij gaf hij zo maar een voorbeeld, zonder rekening te houden met harmonie

zo van "wat zou jij spelen op A-B-C-D?"

wel een leuk vb trouwens want je kan er alle kanten mee op:

D A Bm G (D majeur)

D Am Bm G (G majeur)

enz

DBD
15 oktober 2007, 21:41
Alsvast bedankt iedereen.
Die akkoordenreeks D A B G was oorsprongkelijk bedoeld als D A Bm G. Was het eerste liedje wat in me op kwam (fixkes- kvraag het aan). Ik probeer meestaal liedjes na te spelen. Op het gehoor lukt dit me niet. Vaak gebruik ik het programma Guitar Pro. Ik wil me nu wat meer toeleggen op de theorie. Ik dacht en denk dat het me dan veel beter zal lukken alles wat beter te begrijpen en zo vlotter akkoorden en solo's zelf kan vinden.

-=JEROEN=-
16 oktober 2007, 13:06
waarom lukt het op gehoor niet?

wat lukt er niet?

wat lukt er wel?