PDA

View Full Version : Hoe "pick" je snaar G-B-e?



aartbij
15 oktober 2007, 12:55
Hej ik zit hier al een tijdje mee.

Hoe speel je dit bijv.
e]-------5---
B]-----5-----
G]-7b-------

Is het gewoon wat je zelf het fijnst vind of zijn er echt voordelen aan bepaalde volgordes van up en down strokes.

Dankje

Jeroensnake
15 oktober 2007, 13:02
Speel je met een plectrum ... ?

aartbij
15 oktober 2007, 13:55
Ja. Ik speel meestal down down up maar heb soms het idee dat het anders moet of makkelijker zou zijn met betrekking tot timing.

Jeroensnake
15 oktober 2007, 14:36
En wat is de timing? Die kan ik namelijk niet uit de tab halen ...

Bl44t44p
15 oktober 2007, 14:51
Je herhaalt dit riedeltje steeds of wat? Anders is down down up wel heel raar.

-=JEROEN=-
15 oktober 2007, 15:06
hangt er idd vanaf wat je erna speelt

e-----5-----5-
B---5-----5---
G-7-----7-----

pick ik met alleen downstrokes, of een sweep


e-----5-----
B---5---5---
G-7-------7-

pick ik: down, down, up, up en dan down of up, afhangend van de volgende noot

rjong999
15 oktober 2007, 15:28
Altijd alles alternating, is veel beter voor je tone en rithme. Je kunt wel economisch gaan doen, maar je moet je dan wel afvragen of Rembrandt ook economisch met zijn verf omging. Als ik mensen economisch hoor spelen (incusief ikzelf trouwens) dan valt me altijd op dat de economic picks (dus d-d of (u-u) altijd te vroeg zijn, en de alternatieng altijd te laat. Als je daarentegen alles alternating speelt heeft dat als grote voordeel dat je hand al in het juiste ritme is en je het alleen nog maar 'goed' hoeft te doen.

Een bijkomend voordeel is dan je bij alternating aanslaan een veel betere, volle aanslag hebt, bij een economic pick gebruik je als het ware de restenergie van je vorige aanslag om nog even iets aan te slaan. Door de betere aanslag breng je meer energie in de snaar over, die weer meer energie in het hout overbrengt en zo dus de hele gitaar beter laat klinken.

Een derde voordeel van alternating aanslaan is dat het je in staat stelt om met een grote beweging aan te slaan, dus je plecturm ver van de snaar af te brengen voordat je aanslaat. Dat lijkt in eerste instantie een nadeel want je zult dus om in hetzelfde tempo te kunnen aanslaan een snellere beweging moeten maken. Maar het voordeel is veel groter: omdat je met een hogere snelheid de snaar raakt hoef je 'm minder diep te raken om dezelfde hoeveelheid energie in de snaar over te brengen, wat weer als voordeel heeft dat het moment dat de snaar in contact is met het plectum veel korter kan blijven. Dat is vooral belangrijk als je harde plectra gebruikt, want een hard plectrum klinkt heel duidelijk als een 'pick' tijdens de aanslag, het werkt als het ware als een slide op je snaar, en door een hogere snelheid aan te houden heb je minder contactmoment, ergo minder 'pick-geluid'.

Dus:

1) betere rithmiek en tempobeheersing,
2) gelijkmatiger aanslag
3) betere klank van de snaar en de gitaar,
4) minder pick-sound

Je kunt dat allemaal ook zeker wel goed krijgen als je heel netjes economic of raking oefent, maar het nadeel daarvan ten opzicht van alternating is dat het gewoon relatie, dus in verhouding tot de oefeninspanning - zo weinig oplevert. Iemand die goed op een hoog tempo over alle intervallen alternating kan spelen is veel veelzijdiger en speelt met een veel betere beheersing en tone dan iemand die heel goed kan sweepen (want laten we eerlijk zijn, hoe vaak wilde je dat mineur-arpeggio nou eigenlijk gaan gebruiken ?).

Mijn 2 centen.

aartbij
15 oktober 2007, 15:53
Wooow rjong999 je hebt me helemaal overtuigd dat het beter alternating kan, dankje! : )

Ik had niet een bepaald stuk in gedachte waar het uitkomt. Het word zoveel gebruikt in blues dat ik me afvroeg hoe je et het best kon spelen.

Dit is opzich wel een duidelijk voorbeeld denk ik http://www.youtube.com/watch?v=7oWl4LUO09E - de intro licks bijv.

Super bedankt ik ga het maar aanleren om dat te alternaten ipv d-d-u.

Thanks!
:cooler:

Guitarmania
15 oktober 2007, 18:44
Kijk uit man, ik pak dit soort zaken tweevoudig aan:

1. als het een gave te behapstukken lick is doe ik alternate;
2. als het een supersnelle lick is, ga ik toch echt economy-picked de boel te lijf.

Alternate is idd ook mijn ding. Daar zal ik altijd voor gaan. Het maakt je 1 met de noten die je speelt: elke noot krijgt aandacht van je pickhand. Maar sommige stukken gaan zo snel dat je moet gaan trucen.

NoLiMiT
28 oktober 2007, 21:36
Niets is te snel voor alternate picking. Je moet de techniek gewoon goed beheersen. Het geeft echt meer emotie en legt zo'n toffe accenten op je noten.
:hippie:

rjong999
28 oktober 2007, 22:04
Geloof ik toch niet helemaal, wat bijv. Frank Gambale doet kun je simpelweg niet picken. Ik ben een groot voorstander van alternating als basistechniek, maar ik heb ook een paar lickjes die ik alleen sweepend mooi krijg. Uiteindelijk gaat het er natuurlijk om wat voor jou het beste werkt.