Inloggen

View Full Version : Ook een Madamp A15MK2 bouwen



G.G.
15 oktober 2007, 12:18
Ook ik ben begonnen aan mijn eerste versterker projectje. Valt toch wel een beetje tegen. Gaat behoorlijk wat tijd in zitten omdat ik als n00b alles 3x moet controleren. Voorlopig gaat alles zoals het zou moeten (denk ik).

Mijn eigen topicje van het bouwproces, en om mijn vragen te dumpen als ik ergens niet uit kom.

Alvast 2 plaatjes:

http://img523.imageshack.us/img523/6810/p1000714gy0.jpg

http://img523.imageshack.us/img523/9093/p1000715kj7.jpg

Jimwoud
15 oktober 2007, 12:44
Zijn die eindbuis sockets nou verschillend, en het lijken wel sockets van EL34 of 6L6. Althans mijn el84 die ik had die sockets leken meer op voorbuizen sockets.

Nielsje
15 oktober 2007, 13:08
Ben benieuwd! Succes! Ik vind eigenlijk het chassis wel groot, als je er een head van zou willen maken zou ie met geen goed fatsoen ergens oppassen lijkt me..

Maar je ging hem toch in die cab hangen op je foto?

G.G.
15 oktober 2007, 13:20
Zijn die eindbuis sockets nou verschillend, en het lijken wel sockets van EL34 of 6L6. Althans mijn el84 die ik had die sockets leken meer op voorbuizen sockets.

Zijn 6V6 eindbuizen.



Ben benieuwd! Succes! Ik vind eigenlijk het chassis wel groot, als je er een head van zou willen maken zou ie met geen goed fatsoen ergens oppassen lijkt me..

Maar je ging hem toch in die cab hangen op je foto?

Komt indedaad in die cab. Past precies.

Meneer I.
15 oktober 2007, 22:06
Even een abootje op jouw draadje G.G. Enne doe maar rustig aan met de bouw better safe than sorry!

P.S. heb je de pots al binnen? (ik nog niet)

hugo
15 oktober 2007, 22:40
cool, nog een Madamp, succes met de bouw, ben wel enigzins jaloers op jullie behuizing ik moest het nog met de aluminium doos doen en vond dat het irritanste werk, dit ziet er meteen al goed uit.

Arjo
15 oktober 2007, 23:28
Enne doe maar rustig aan met de bouw better safe than sorry!



mee eens!!!!! heb vandaag 2 fouten gecorigeerd, goed lezen en kijken is ook een kunst :confused:

Maar ehhh ik blijf m volgen ;)

Arjo

G.G.
16 oktober 2007, 08:27
cool, nog een Madamp, succes met de bouw, ben wel enigzins jaloers op jullie behuizing ik moest het nog met de aluminium doos doen en vond dat het irritanste werk, dit ziet er meteen al goed uit.

Dat dacht ik ook, dus voor de 2 tientjes extra maar de deluxe versie genomen met behuizing en alphapots.

@ Iwan en Arjo: Kijken jullie eens naar jullie eindbuizen. Hebben die ook zoveel roest tussen glas en fitting?

no 1 hops
16 oktober 2007, 13:38
ben benieuwt hoe je je hier doorheen gaat slaan.
op zoveel fronten aktief, kom je nog wel aan spelen toe?

G.G.
16 oktober 2007, 14:41
ben benieuwt hoe je je hier doorheen gaat slaan.
op zoveel fronten aktief, kom je nog wel aan spelen toe?

Ik verwacht hem niet binnen 2 weken af te hebben hoor. Ik bouw ook maar 2-3 gitaren per jaar, dus dat valt ook wel mee.

Tijdgebrek heb ik wel met een full-time baan, een vrouw die ongeveer 60 uur werkt, dus veel huishouden, 4x per week naar de sportschool etc......

Ik speel denk ik maar gemiddeld 4-5 uurtjes gitaar per week (en vaak nog minder).

Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik het bouwen van gitaren vaak leuker vind dan het spelen zelf.

SimonS
16 oktober 2007, 19:27
Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik het bouwen van gitaren vaak leuker vind dan het spelen zelf.
hehe herkenbaar hoor! gitaarspelen doe ik erg weinig, amp-zelfbouw (voorversterkers), amps modden, fx bouwen daarentegen doe ik veel!

no 1 hops
17 oktober 2007, 11:52
heel herkenbaar, maar daarom juist zo leuk hier.

Meneer I.
17 oktober 2007, 22:54
@ Iwan en Arjo: Kijken jullie eens naar jullie eindbuizen. Hebben die ook zoveel roest tussen glas en fitting?
Nope, en ik heb zo te zien behoorlijk "verse" TAD eindbuizen, ook de vier kleine zien er tiptop uit.

Heb jij trouwens de pots al binnen? Ik heb weer eens gemaild waar ze blijven, maar wederom geen respons...heb dat wel eens ergens eerder meegemaakt...(zucht)

G.G.
18 oktober 2007, 08:54
Heb jij trouwens de pots al binnen? Ik heb weer eens gemaild waar ze blijven, maar wederom geen respons...heb dat wel eens ergens eerder meegemaakt...(zucht)

Nope, nog niets.

Geronimo
18 oktober 2007, 10:06
@ Iwan en Arjo: Kijken jullie eens naar jullie eindbuizen. Hebben die ook zoveel roest tussen glas en fitting?

Volgens mij hoort dat hoor. Dat is geen roest, maar de lijm waarmee de ballon in de voet zit geplakt.

G.G.
18 oktober 2007, 10:08
Volgens mij hoort dat hoor. Dat is geen roest, maar de lijm waarmee de ballon in de voet zit geplakt.

Weer wat geleerd.

Arjo
18 oktober 2007, 12:55
Ha, idd ik heb het ook. Zit een roestachtig randje tussen glas en fitting.
Maar gelukkig dus niets om ongerust over te zijn :D

Arjo

Meneer I.
18 oktober 2007, 13:00
@G.G. en Arjo,
Hebben jullie eigenlijk ook van die Zwarte Tube Amp Doctor eindbuizen erbij gekregen? Zwarte voet met "zwart rookglas".

Overigens zijn de pots net binnengekomen. :)

Arjo
18 oktober 2007, 13:02
@G.G. en Arjo,
Hebben jullie eigenlijk ook van die Zwarte Tube Amp Doctor eindbuizen erbij gekregen? Zwarte voet met "zwart rookglas".

Overigens zijn de pots net binnengekomen. :)


yep, die heb ik ook!

Arjo

G.G.
10 april 2008, 17:50
Na een half jaar gaat de bouw eindelijk verder. Hier op het forum hebben twee personen zich bereid gevonden. Meneer I. had het erg druk, maar zou er, ondanks dat, over nadenken, waarvoor heel veel dank. Iwan, super!!!


Maar uiteindelijk is het een andere, lokale, soldeerheld geworden, die vlak bij woont, en een hele mooie prijs voor mij gemaakt heeft. Als hij zin heeft post hij hier wel denk ik, en anders komen er van mij vroeg of laat een paar plaatjes en een geluidsbestandje.

Wordt vervolgd...

JeroenSchaaf
10 april 2008, 17:57
Na een half jaar gaat de bouw eindelijk verder. Hier op het forum hebben twee personen zich bereid gevonden. Meneer I. had het erg druk, maar zou er, ondanks dat, over nadenken, waarvoor heel veel dank. Iwan, super!!!


Maar uiteindelijk is het een andere, lokale, soldeerheld geworden, die vlak bij woont, en een hele mooie prijs voor mij gemaakt heeft. Als hij zin heeft post hij hier wel denk ik, en anders komen er van mij vroeg of laat een paar plaatjes en een geluidsbestandje.

Wordt vervolgd...

Owke dan! Ben benieuwd naar het resultaat, heb zobiezo de bouw van de kast al gevolgd! en dat zag er goed uit :)

G.G.
10 april 2008, 18:05
Owke dan! Ben benieuwd naar het resultaat, heb zobiezo de bouw van de kast al gevolgd! en dat zag er goed uit :)

Bouwen met hout en af en toe een pedaaltje gaat nog wel. Maar een amp, met hoge voltages etc... daar ben ik toch echt wel een beetje huiverig voor. Dat houd me een beetje tegen. En ik ben gewoon niet zo heel erg handig.

Ga hem trouwens met een A/B box gebruiken naast mijn Fender Deluxe 112 voor een bijna steriel transistor clean geluid.

JeroenSchaaf
10 april 2008, 18:24
Wat voor geluid moet dit dingetje geven dan? crunchy?

G.G.
10 april 2008, 18:40
Wat voor geluid moet dit dingetje geven dan? crunchy?

http://www.madamp.biz/a15mk1.htm

Mattia
10 april 2008, 22:22
Hehe...jij dus ook een Fender Deluxe 112? Ik heb de 112 plus (staat nu een op marktplaats, precies zo een dus), clean wel mooi clean, maar zoals je al zegt, zo steriel als wat. En de drive channel kan ik niet uitstaan. En hij gaat echt veel, veel te hard.

Maargoed. Heb ook de Rivera. En m'n Trinity kit is net vescheept. WOohoo!

G.G.
10 april 2008, 22:30
Hehe...jij dus ook een Fender Deluxe 112? Ik heb de 112 plus (staat nu een op marktplaats, precies zo een dus), clean wel mooi clean, maar zoals je al zegt, zo steriel als wat. En de drive channel kan ik niet uitstaan. En hij gaat echt veel, veel te hard.

Maargoed. Heb ook de Rivera. En m'n Trinity kit is net vescheept. WOohoo!

Dat clean is echt fantastisch bij dat ding. Is ook het enige dat er goed aan is. Het tweede kanaal klinkt echt helemaal nergens naar. En ja, het volume.. dat ding gaat echt knetterhard. Wel een mooie combinatie met die Madamp denk ik.

Meneer I.
10 april 2008, 22:42
G.G.,
goed te horen dat je iemand in de buurt hebt gevonden!

Ik heb echt even geen tijd, ik moet nog de laatste hand leggen op mijn 'cornish' achtige pedalboard EN ik moet nog een Bigsby op mijn Tele USA zetten. Dit wil ik beide klaar hebben voor de komende repetities want we hebben weer een gig in mei! Gelukkig net op tijd hier op 't forum een nieuwe bassist gevonden,....blijkt dit bij nadere kennismaking een ex-collega te zijn!

Ik verbaas me er trouwens steeds weer over hoe retehard die Madamp gaat met die 15 Watt! Ik heb echt het idee dat ie (veel) meer db produceert dan de 80W Marshall Valvestate die ik had.

G.G.
10 april 2008, 22:47
G.G.,
goed te horen dat je iemand in de buurt hebt gevonden!

Ik heb echt even geen tijd, ik moet nog de laatste hand leggen op mijn 'cornish' achtige pedalboard EN ik moet nog een Bigsby op mijn Tele USA zetten. Dit wil ik beide klaar hebben voor de komende repetities want we hebben weer een gig in mei! Gelukkig net op tijd hier op 't forum een nieuwe bassist gevonden,....blijkt dit bij nadere kennismaking een ex-collega te zijn!

Ik verbaas me er trouwens steeds weer over hoe retehard die Madamp gaat met die 15 Watt! Ik heb echt het idee dat ie (veel) meer db produceert dan de 80W Marshall Valvestate die ik had.

En ik wilde hem juist lekker zachtjes thuis gebruiken.... Maar eens kijken of ik er een powersoak ofzoiets tussen kan proppen.

Meneer I.
10 april 2008, 22:59
Als ik de Madamp 'zachtjes' gebruik dan kijk ik toch eerst even of de buren niet thuis zijn :soul:
Als je het voor thuis wil gebruiken kun je ook minder gevoelige speakers nemen. Die van mij zijn 100db Celestions. Wellicht kun je er een weber van 94db erin stoppen, moet aanzienlijk schelen. Bij het verdubbelen van het vermogen krijg je 3db erbij.


Bij een speaker met 94db (bij 1Watt op 1mtr afstand)
1Watt - 94db
2Watt - 97db
4Watt - 100db
8Watt - 103db
16Watt - 106db

Bij een speaker met 100db (bij 1Watt op 1mtr afstand)
1Watt - 100db
2Watt - 103db
4Watt - 106db
8Watt - 109db
16Watt - 112db (doet echt zeeeer aan je oren)


Het is dus niet direct een thuisoefenversterker, 's avonds zit ik dus meestel even met een koptelefoon in de Zoom G2.1u op de laptop nummers uit te zoeken voor de band. Maar als ik een keer overdag alleen thuis ben dan gaan alle registers open op de Madamp!

G.G.
11 april 2008, 08:51
Als ik de Madamp 'zachtjes' gebruik dan kijk ik toch eerst even of de buren niet thuis zijn :soul:
Als je het voor thuis wil gebruiken kun je ook minder gevoelige speakers nemen. Die van mij zijn 100db Celestions. Wellicht kun je er een weber van 94db erin stoppen, moet aanzienlijk schelen. Bij het verdubbelen van het vermogen krijg je 3db erbij.


Bij een speaker met 94db (bij 1Watt op 1mtr afstand)
1Watt - 94db
2Watt - 97db
4Watt - 100db
8Watt - 103db
16Watt - 106db

Bij een speaker met 100db (bij 1Watt op 1mtr afstand)
1Watt - 100db
2Watt - 103db
4Watt - 106db
8Watt - 109db
16Watt - 112db (doet echt zeeeer aan je oren)


Het is dus niet direct een thuisoefenversterker, 's avonds zit ik dus meestel even met een koptelefoon in de Zoom G2.1u op de laptop nummers uit te zoeken voor de band. Maar als ik een keer overdag alleen thuis ben dan gaan alle registers open op de Madamp!

Oke, dan koop ik wel een keertje zo'n goedkoop heel klein buizentopje zoals die epi, haal ik hem uit elkaar en bouw ik een bijpassend topje bij deze combo. Of ik ga op zoek naar iets dat ik tussen de versterken en de speaker kan pluggen (die dingen zijn er toch ook?)

JeroenSchaaf
11 april 2008, 09:42
Klinkt goed die sound files!

SimonS
11 april 2008, 12:59
GG, de valve junior knalt ook nog keihard hoor :) ik zou 't zoeken in de =<1 W versterkers.

TimmU
11 april 2008, 20:13
GG, de valve junior knalt ook nog keihard hoor :) ik zou 't zoeken in de =<1 W versterkers.
nou een 1Watt amp is nou ook weer niet nodig hoor. 5 watt is oké voor thuis, je versterker MOET niet altijd op 10 zeg!

Chris Winsemius
11 april 2008, 20:16
je versterker MOET altijd op 11 zeg!

+1!

Fijn weekend.

TimmU
11 april 2008, 20:17
@ Chris : :D

SimonS
13 april 2008, 18:01
hehehe :)

nou klinkt die Valve Junior niet bepaald plezierig voluit, maar het gaat om 't principe. De EVJ gaat gewoon te hard voor in een flat wanneer je 'm op zn sweetspot zet.

G.G.
3 mei 2008, 09:09
Niet zelf afgebouwd, maar laten doen en HOLY F#CKING SHIT wat is het netjes gedaan:


http://img441.imageshack.us/img441/5767/p1010404bn5.jpg

Van het weekend maar ff in het combootje inbouwen en testen. Als het klinkt zoals het eruit ziet.....

Valoosj
3 mei 2008, 14:05
Het ziet er in alle geval netjes uit. Hopen maar dat die kabels zo samengebonden geen storing doorgeven aan mekaar.

Lexvandoef
3 mei 2008, 15:11
Door CMW laten doen zie ik?

Chris Winsemius
3 mei 2008, 15:52
Door CMW laten doen zie ik?

Ik weet van nix :D

(zelfde sticker/kaartje-afbeelding waarschijnlijk, binnenkort tijd voor nieuwe CMW kaartjes en stickers als m'n logo klaar is).

OT: ziet er erg goed uit!

Lexvandoef
3 mei 2008, 15:53
Ik weet van nix :D

(zelfde sticker/kaartje-afbeelding waarschijnlijk, binnenkort tijd voor nieuwe CMW kaartjes en stickers als m'n logo klaar is).

OT: ziet er erg goed uit!

haha, ja, ik ging op het stickertje af :D

G.G.
3 mei 2008, 17:22
Ik weet van nix :D

(zelfde sticker/kaartje-afbeelding waarschijnlijk, binnenkort tijd voor nieuwe CMW kaartjes en stickers als m'n logo klaar is).

OT: ziet er erg goed uit!

Ja, netjes he. Was zelf echt helemaal verbaasd hoe net het gedaan is.

Enige dat jammer is: pots gaan maar tot en met 10, niet 11 :sneaky:





















:)

JeroenSchaaf
3 mei 2008, 17:29
Mischien moet je hem laten modden door CMW?

Meneer I.
3 mei 2008, 19:52
Ben benieuwd naar jouw geluidstest ervaringen! Ziet er netjes uit van binnen!

G.G.
5 mei 2008, 14:51
Hij zit nu inelkaar. Lekker geluidje, kan hem alleen niet open gooien thuis. Gaat echt veel te hard. Geen versterkertje voor thuisgebruk dus. Nu maar weer verder kijken naar een nog kleiner exemplaar (1 watt ofzo)


http://img357.imageshack.us/img357/1073/p1010407en1.jpg

Rutger
5 mei 2008, 15:11
Ziet er echt heel netjes uit! :)

Hoe doe je dat trouwens met de koeling van de eindbuizen? Ik zie nl geen roostertjes.

G.G.
5 mei 2008, 15:19
Ziet er echt heel netjes uit! :)

Hoe doe je dat trouwens met de koeling van de eindbuizen? Ik zie nl geen roostertjes.

De versterker zit gemonteerd tegen de achterwand. Aan de voorzijde is een rand van ongeveer 1 cm breed, recht boven de buizen en de achterkant heeft een open ruimte van 15 cm hoog over de volle breedte.

Jimwoud
5 mei 2008, 15:47
De versterker zit gemonteerd tegen de achterwand. Aan de voorzijde is een rand van ongeveer 1 cm breed, recht boven de buizen en de achterkant heeft een open ruimte van 15 cm hoog over de volle breedte.
Warme lucht stijgt en kan door de gesloten bovenkant niet circuleren. Maar ik weet voor de rest niet of het kwaad kan.

G.G.
5 mei 2008, 16:00
Warme lucht stijgt en kan door de gesloten bovenkant niet circuleren. Maar ik weet voor de rest niet of het kwaad kan.

Is rekening mee gehouden, maar dat zie je alleen recht van boven:

http://img516.imageshack.us/img516/8654/p1010408wn1.jpg

Rutger
5 mei 2008, 16:02
De versterker zit gemonteerd tegen de achterwand. Aan de voorzijde is een rand van ongeveer 1 cm breed, recht boven de buizen
Je bedoelt tussen de faceplate van het chassis en de bovenkant van het cabinet? Dat valt niet op zo van het plaatje te zien, netjes :)

k Vraag me alleen af of dat genoeg is, misschien kun je er beter nog een fannetje in plaatsen?

[edit]ah, je tweede foto is duidelijk :)

Bernd Veenema
12 mei 2008, 14:27
Ziet er heel goed uit G.G.

Je hebt trouwens een PM!

The_Darkness
13 mei 2008, 01:01
Heef iemand misschien de bouw instructies vande madamp A15mk2? Ik wil graag kijken of het iets is wat ik kan bouwen.

Mattia
13 mei 2008, 06:55
Heef iemand misschien de bouw instructies vande madamp A15mk2? Ik wil graag kijken of het iets is wat ik kan bouwen.

Die zijn bij Musikding te bestellen...

The_Darkness
13 mei 2008, 18:12
Ik vind het een beetje zonde om de beschrijving te kopen alleen om te kijken of ik in staat ben zoiets te bouwen

Arvoitus
13 mei 2008, 23:12
Hoe goed zijn die Madamps eigenlijk met echte high-gain (metal)?

Ik heb de samples geluisterd op de site, maar dat is nou niet echt high-gain.

SimonS
13 mei 2008, 23:58
Ik vind het een beetje zonde om de beschrijving te kopen alleen om te kijken of ik in staat ben zoiets te bouwen
(je hebt pm)

Bernd Veenema
14 mei 2008, 00:02
Hoe goed zijn die Madamps eigenlijk met echte high-gain (metal)?

Ik heb de samples geluisterd op de site, maar dat is nou niet echt high-gain.

De A15mk2 heeft bakken met gain. Het tweede kanaal is gebaseerd op een Soldano geloof ik. Ik heb eerder ook een Engl Powerball gehad en ik vind de Madamp beter klinken. Hij heeft, met de gainboost aan, ook zeker evenveel gain.

G.G.
14 mei 2008, 17:18
Hoe goed zijn die Madamps eigenlijk met echte high-gain (metal)?

Ik heb de samples geluisterd op de site, maar dat is nou niet echt high-gain.

Ik heb hem alleen getest met normale singlecoils en dan komt er al echt bakken met gain uit op het scheurkanaal. Als je er een gitaar met lekker flinke humbuckers in zou prikken, dan komt er echt wel een behoorlijk pak gebrul uit. Maar ik vind vooral het clean wel heel erg lekker bij deze versterker.

Meneer I.
14 mei 2008, 20:19
Ik heb hem alleen getest met normale singlecoils en dan komt er al echt bakken met gain uit op het scheurkanaal. Als je er een gitaar met lekker flinke humbuckers in zou prikken, dan komt er echt wel een behoorlijk pak gebrul uit. Maar ik vind vooral het clean wel heel erg lekker bij deze versterker.
Yep, het fender-like clean is inderdaad erg fijn op deze amp en ondanks de slechts 15W blijft ie verdraaid lang clean!

Kanaal twee heb ik op een medium crunch ingesteld en met de Gain boost erbij heb ik een lekkere leadsound.

Echt een metalversterker zou ik het niet willen noemen, wel higain maar niet 'metalerig'. Verder vind ik de soundsamples wat subjectief en e.e.a.aan sounds hangt ook erg af van je eigen speltechniek. Persoonlijk vind ik de amp beter tot z'n recht komen met een (relatief low output) singlecoil gitaar. De amp moet dan net wat verder open en klinkt gewoon beter. Maar ook met een high output P90 of humb is ie meer dan prima hoor!

G.G.
14 mei 2008, 20:38
Persoonlijk vind ik de amp beter tot z'n recht komen met een (relatief low output) singlecoil gitaar. De amp moet dan net wat verder open en klinkt gewoon beter.

Voor mij als "stratman" echt een fantastische amp. Ik geloof dat ik voor de kosten van deze Madamp +/- €500 niet snel iets gelijkwaardigs zou vinden bij Feedback etc.

G.G.
23 juni 2008, 20:17
Eindelijk een webcam gekocht, dus gelijk wat opgenomen. Geluidskwaliteit is crap (zo'n koptelefoonmet microfoon op mijn bureau neergelegd). Versterker staat 2 meter verder. Waarschijnlijk moet je je volume wat hoger zetten, want hij zal erg zacht zijn.


Geluid is de strat, snoer en Madamp A15mkII, niets ertussen.

KLik op plaatje

http://s1.ytimg.com/vi/tsiuN7-vJeQ/default.jpg (http://youtube.com/watch?v=tsiuN7-vJeQ)

Hij stond al bij Zelfbouw met betrekking tot de gitaar, maar nu ook ff hier vanwege de versterker. Zal binnenkort wel ff een uitgebreider filmpje maken over de versterker.

Arjo
25 juni 2008, 20:16
Nice man!!! Die kraak zit die in het filmje of de amp?

Arjo