PDA

View Full Version : Alesis Fireport



FNaRK
15 oktober 2007, 12:18
wij zijn momenteel bezig met opnames in ons eigen studiootje ... lekker basic met een Alesis ADAT HD24.

Opnemen gaat prima, de bestanden naar een pc overzetten is echter een ramp. Ik wil daarom een Fireport gaan proberen om de transfer snelheid op te hogen.

http://cachepe.zzounds.com/media/quality,85/brand,zzounds/fit,400by400/p21624B-a2dc728e9af16bb5461bd5b85e8a0008.jpg

Heeft iemand ervaring hiermee. Heeft iemand wellicht zo'n ding te leen, of beter nog te koop ?

bass blom
15 oktober 2007, 12:31
kost nu ongeveer een kwartier per nummer of meer?
grootste nadeel van dat ding ja.
moet dan met fireport 4 a 5 keer zo snel kunnen.

bert k
15 oktober 2007, 13:37
Vraag effe per PM aan Frits van Mourik, die heeft zo'n ding. Hij doet het overzetten door de harddisk uit de Alesis te slepen en in de PC in een removable frame te steken. Alesis software laat je dan de tracks omzetten naar wav. Werkt sneller dan wat voor verbinding dan ook, dat is nogal behelpen.

FNaRK
15 oktober 2007, 13:48
kost nu ongeveer een kwartier per nummer of meer?
grootste nadeel van dat ding ja.
moet dan met fireport 4 a 5 keer zo snel kunnen.

we doen het nu via ftp ....
is per spoor (!) ongeveer 6 minuten, reken maar uit bij 16 á 18 sporen per nummer...

En dan na bewerking moet het weer terug op de Alesis voor de eindmix (doen we nog lekker via de mengtafel)

Zo'n Fireport zou theoretisch 40x zo snel zijn.

Frits van Mourik
15 oktober 2007, 14:43
Het Fireport-systeem werkt eenvoudig & supersnel & betrouwbaar.
Ik werk er al jaren mee.
Bij 48k/24b duurt het overschrijven van 24 sporen iets minder lang
dan de hele song duurt. Hangt ook wel een beetje van je PC af .

FNaRK
15 oktober 2007, 15:33
dus de aanschaf waard ?

zie ze momenteel voor rond de 200 euri ..
:stop: of heeft iemand er nog 1 liggen ?

Han S
15 oktober 2007, 17:05
Hoe gaan de opnamen Mario? Ik bedoel, hoe doen jullie het? Alles in een keer of in lagen opbouwen? Heb je nog problemen waarmee we kunnen helpen?

FNaRK
15 oktober 2007, 21:56
Han,

opnames gaan prima, een ongekende luxe om zelf een redelijke proffesionele studio te hebben :listen:

Enige nadeel is dat we geen echte tijdsdruk hebben, we zijn nu al weken bezig, ik moet af en toe de boel weer eens terugluisteren om te kijken wat we nog moeten doen.
Opnemen doe we dus via de tafel / ADAT, daarna neem ik de boel mee om thuis te editten en de foutjes / kraakjes / piepkes indien mogelijk eruit te halen. Dan weer terug op de ADAT en afmixen via de tafel en de randapparatuur.

Zal binnenkort eens een eerste mix neergooien hier.

Maar eerst de Fireport !

Frits van Mourik
15 oktober 2007, 23:25
dus de aanschaf waard ?

zie ze momenteel voor rond de 200 euri ..
:stop: of heeft iemand er nog 1 liggen ?

Zeker weten de aanschaf waard!
Ik denk niet, dat je de FirePort gauw 2de hands ziet; als je 'm 1X hebt, wil je niet meer zonder. :)

Solidkick
16 oktober 2007, 08:45
we doen het nu via ftp ....

Dude, wat moet jij een geduld hebben. :seriousf:

Nee serieus, kopen dat ding. Scheelt een hoop tijd en ergernis.
Wij gebruiken dezelfde setup en werkwijze en die Fireport is z'n geld waard.

vraagje van mijn kant:
Mix je de handel (na de edits in de comp) via een analoge of digitale tafel?
Ik probeer nu te mixen op de comp maar da's een fokkin drama.
Vroeg me af in hoeverre het geluid achteruit holt met meerdere A/D D/A slagen...
Ik heb nl. alleen de beschikking over een analoge tafel, vandaar.

Han S
16 oktober 2007, 10:52
Weet je wat lekker is, automatisering met mixen en dat dan met een analoge tafel en goede outboard gear.

Solidkick
16 oktober 2007, 11:59
Weet je wat lekker is, automatisering met mixen en dat dan met een analoge tafel en goede outboard gear.

Lijkt me heerlijk. Mixen met een comp (zonder fatsoenlijk control surface) kan je moeilijk mixen noemen.....

Zou het "verlies" in geluidskwaliteit door de extra vertaalslag (van digitaal terug naar analoog en daarna weer naar digitaal) opwegen tegen de winst die je behaald door het gebruik van een goede analoge tafel + outboard gear?
Of is dat "verlies" van kwaliteit verwaarloosbaar?

armageddon
16 oktober 2007, 13:30
Misschien zie ik het verkeerd, maar heeft die Alesis removable harddisks? Kan je dan niet gewoon zoiets (http://www.alternate.nl/html/productDetails.html?artno=AWB%2302) gebruiken?

bert k
16 oktober 2007, 13:54
Ja, dat werkt.

FNaRK
16 oktober 2007, 14:26
vraagje van mijn kant:
Mix je de handel (na de edits in de comp) via een analoge of digitale tafel?


ik edit alleen de piepjes, fades, panning etc. op de PC,
daarna alles weer terug op de ADAT en een eindmix nakeb via de (analoge) tafel.

Hebben net 1 nummer als test gedaan, valt me niet tegen voor een stelletje amateurs..

FNaRK
16 oktober 2007, 14:26
Ja, dat werkt.

dat betwijfel ik dus ...

iemand die Bert kan bevestigen ??? ....het scheelt nl een bak geld !!

bert k
16 oktober 2007, 14:41
iemand die Bert kan bevestigen ??? ....het scheelt nl een bak geld !!
Ja, Frits dus. Hij blijkt ook een Fireport te hebben, maar ik zie hem al jaren zijn harde schijfjes mee naar huis nemen, alwaar die in het wisselframe van de PC glijden.

Han S
16 oktober 2007, 14:44
Lijkt me heerlijk. Mixen met een comp (zonder fatsoenlijk control surface) kan je moeilijk mixen noemen.....

Zou het "verlies" in geluidskwaliteit door de extra vertaalslag (van digitaal terug naar analoog en daarna weer naar digitaal) opwegen tegen de winst die je behaald door het gebruik van een goede analoge tafel + outboard gear?
Of is dat "verlies" van kwaliteit verwaarloosbaar?

Over het algemeen is het de mening van de grote jongens dat het mixen via een grote analoge mengtafel een beter geluid oplevert dan het mixen 'in the box'.

De band Nemesea, die via Sellaband een CD heeft opgenomen met een bekend aantal mensen voor de productie, koos ook voor het mixen de Galaxy studio omdat het daar over de analoge tafel en enorme partij outboard tot een beter geluid zou komen. Opgenomen was het met Cubase.

Je kunt zeggen dat er een extra DAD conversie plaats vindt, maar ik ben wel bij mastering geweest waar ze gewoon het digitale domein verlieten en via buizen processors weer terug gingen en ook dat klonk geweldig. Ik zou me niet zo druk maken om de convertors, die zijn tegenwoordig van hoge kwaliteit.

Han S
16 oktober 2007, 14:46
ik edit alleen de piepjes, fades, panning etc. op de PC,
daarna alles weer terug op de ADAT en een eindmix nakeb via de (analoge) tafel.

Hebben net 1 nummer als test gedaan, valt me niet tegen voor een stelletje amateurs..

En mixen met de hand? Kom maar eens een nummer bij mij doen, moet je wel SMPTE code op een spoor zetten van 30fps, gaan we jou eens laten zien hoe dat met automatisering gaat.

armageddon
16 oktober 2007, 14:52
@Fnark: Hoe komen jullie nu dan opeens aan een eigen studio? Eerst zaten jullie toch ergens anders?

FNaRK
16 oktober 2007, 15:17
het oude bibliotheekgebouw in Delft staat al maanden leeg, ik heb met de Gemeente kunnen regelen dat ik het gebouw mag blijven gebruiken totdat het plat gaat (mrt / april 2008 )

Dus we hebben een tijd geleden de huur bij de oefenruimte opgezegd en zijn verhuisd ... en hebben de schoonvader van onze bassist meegenomen. Die heeft een eigen PA bedrijf en studio 8-)

armageddon
16 oktober 2007, 16:28
Damn, dat regelen jullie goed :D netjes hoor.

Solidkick
16 oktober 2007, 18:15
Ja, dat werkt.

Hm, bij mijn weten wordt de schijf volgens ADAT/FST standaard geformateerd.
Windows kan met een dergelijk "native" file systeem niet overweg.
Het progje dat bij de Fireport zit (FST connect) is nodig om de files van de schijf te trekken.

zie bijv deze link: http://www.sweetwater.com/expert-center/techtips/d--03/21/2003

bert k
16 oktober 2007, 19:16
Ik zal Frits vragen of hij de details kan posten, ik ken het ook alleen maar van ernaast zitten.

Er wordt idd een ander filesysteem gebruikt in de Alesis. Op de PC heb je een conversieprogramma nodig wat de files herkent en ze keurig omzet naar wav. Na editing werkt het omgekeerd en weer in Alesis-taal op de schijf gezet.

Frits van Mourik
17 oktober 2007, 00:10
Weet je wat lekker is, automatisering met mixen en dat dan met een analoge tafel en goede outboard gear.

Wat voor de één lekker is, is voor de ander gewoon dagelijkse kost. ;)

Frits van Mourik
17 oktober 2007, 00:13
Ik zal Frits vragen of hij de details kan posten, ik ken het ook alleen maar van ernaast zitten.



Nou, zo vaak zit je er nou ook niet naast; meestal heb je wel gelijk, hoor!

Ja, ik moet nodig naar bed..:o

Solidkick
17 oktober 2007, 11:14
Je kunt zeggen dat er een extra DAD conversie plaats vindt, maar ik ben wel bij mastering geweest waar ze gewoon het digitale domein verlieten en via buizen processors weer terug gingen en ook dat klonk geweldig. Ik zou me niet zo druk maken om de convertors, die zijn tegenwoordig van hoge kwaliteit.

Hm, food for thought..
Dank u.