PDA

View Full Version : cubase audio mixdown



pol
15 oktober 2007, 11:18
Als ik een audio mixdown naar wav doe, 44.100 khz, 24 bit, stereo interleaved klinkt mijn mix altijd wat anders dan als ik mijn mix gewoon in cubase beluister.

Waaraan kan dit liggen ? Is wel vervelend mixen zo, als ik elke keer een mixdown moet doen om te weten hoe het echt klinkt.

Rinze
15 oktober 2007, 11:22
Hmm, bij mij klinkt het altijd allebei even beroerd :o dus ik zou het niet weten.

Ic3gl0vE
15 oktober 2007, 11:24
Neem je ook op in 24/44.1? Als dat níet het geval is, moet je een dithering plugin gebruiken, deze zorgt er voor dat er geen problemen optreden tijdens de conversie naar een andere bitdepth. In cubase heb je daar UV22 (of UV22hr) voor.

Daarnaast kan het zijn dat je een plugin hebt die moeilijk doet. één voor één uitschakelen en mixdown maken kan je helpen naar het zoeken van de 'foute' plugin, maar het kost wel veel tijd helaas.

Heb je het probleem zowel bij normale mixdown als bij realtime export?

En dan nog een laatste: als je je mixdown weer importeert in je project, vergeet je dan niet alle fx van de master bus af te halen wanneer je de mixdown luistert? Anders krijg je namelijk 2x compressie, limiting enz. en dat wil je natuurlijk niet meer :)

pol
15 oktober 2007, 11:34
ik beluister de mixdown door winamp, geeft die het geluid misschien anders weer als cubase ?

Zal volgende keer eens testen met de track terug importeren in cubase, en met realtime export. Bedankt voor de tips alvast :).

Nu lijkt het vooral of sommige instrumenten harder of stiller gaan, zit mijn bas net goed in de mix in cubase bv, zit die bij de mixdown te luid...

de resolutie is verder hetzelfde als waarin ik opneem 24bit/44,1 khz

Ic3gl0vE
15 oktober 2007, 12:04
Je hebt bij winamp wel je EQ uitstaan?

Gebruik je allemaal echte instrumenten (audio sporen) of maak je een mixdown met veel VSTs erin? Het kan dan namelijk zijn dat je computer het niet helemaal trekt en dat 't met realtime export wel goed gaat. Lukt het dan nog niet, zet de buffer van je geluidskaart dan eens heel ver omhoog wanneer je je mixdown maakt. Dit maakt het je computer makkelijker waardoor je mixdown misschien beter gaat.

savale
15 oktober 2007, 12:08
Misschien stom, maar heb je in winamp geen eq aan staan of andere dsp's?

edit: te laat :)

pol
15 oktober 2007, 13:02
Alleen een vsti voor drums (drumkit from hell) en redelijk wat eq + compressie op die drumtracks.

gitaren en bass zijn gewoon audio, en dan heb ik nog compressie/limiter op de master bus zitten.

klinkt wel ok nu, maar ik moet nog veel bijleren, had er geen idee van dat een drum zoveel eq nodig had.

bass blom
15 oktober 2007, 13:11
Heb je het probleem zowel bij normale mixdown als bij realtime export?


wat is of zou het verschil moeten zijn?

Ic3gl0vE
15 oktober 2007, 13:31
Mijn vorige computer maakte wel eens fouten tijdens normale mixdown, terwijl die er bij realtime niet waren (of andersom, weet het niet meer precies).

STW
15 oktober 2007, 16:54
ik roep maar wat:
misschien gebruikt winamp per ongeluk een crappy onboard geluidskaart en cubase een sjieke?

X-Rated
15 oktober 2007, 16:58
Volgens mij denkt men te moeilijk.

Je gaat van lossless samples naar een mixdown van mp3. Mp3 maakt gebruik van compressie en dat laat het altijd net wat anders klinken dan je in eerste instantie in je Host hoort. Heb ik ook altijd.

Ik denk dat Han S dat wel kan ondersteunen.

Azrael
15 oktober 2007, 17:02
Volgens mij denkt men te moeilijk.

Je gaat van lossless samples naar een mixdown van mp3. Mp3 maakt gebruik van compressie en dat laat het altijd net wat anders klinken dan je in eerste instantie in je Host hoort. Heb ik ook altijd.

Ik denk dat Han S dat wel kan ondersteunen.

Ik denk dat Han S het vooral met je oneens gaat zijn. Mp3 is namelijk uitstekend. Een goede mixdown naar .wav en latere conversie naar mp3 moet geen enkel probleem zijn. Op dithering of gewoon een slecht programma na kan er weinig mis gaan. Los daarvan gaat hij niet naar mp3. Winamp speelt niet alleen mp3 af dus hij luistert gewoon een .wav file af.
topicstarter : check je levels , kijk op welke bitrate je het hebt opgenomen en exporteert, zonee, lees wat over dithering, check je plugins, kijk of je verder geen rare dingen doet en dan zou het goed moeten zijn.

MjS
15 oktober 2007, 17:24
Ik denk dat WinAmp een andere geluidskaart pakt dan Cubase.

rjong999
15 oktober 2007, 17:37
Toch is er wel iets raar, ik weet niet of iemand dat al eens gemerkt heeft, maar het volgende dus: Als ik een project afspeel dat bijv. 3 minuten duurt dan duurt het bouncen daarvan naar .wav soms wel 5 minuten of meer, afhankelijk van het aantal gebruikte plugins enzo. Maar ik kan dat project wel gewoon afspelen en dan duurt het bouncen kennelijk, samen met alle real time video updates enzo, toch maar drie minuten. Hoe kan dat, dat zou suggereren dat offline bouncen dus minder efficient gaat of dat er inderdaad andere dingen gebeuren, wellicht een andere vorm van mixing ofzo ? Ik begrijp het echt niet. Van de week in de studio zag ik bij Logic op een flinke Apple precies hetzelfde: een nummer van 6 minuten doet er 20 minuten over om te bouncen. Raar he ? Ik heb bijv. ook vsti-tracks die gewoon live spelen, maar waarvan het bouncen naar .wav echt wel twee of drie keer zo lang duurt als de track zelf, bij absynth-4 of reason met een zware sample is het bijv. ook heel duidelijk waarneembaar.

NickG
15 oktober 2007, 18:30
Vaak gebruiken programma's andere (betere?) mix algoritme's tijdens het bouncen. Wel of geen interpolation, wat voor interpolation (bv cubic) anti-aliasing als je samples gebruikt, wat voor anti-aliasing etc.

Eigenlijk zou je ook het 'live' mixdown algoritme moeten kunnen kiezen. Met Fruity Loops is het verschil zo ernstig dat je beter de "live" mixdown intern kan opnemen omdat het anders helemaal niet meer op je oorspronkelijk mix lijkt.

Daarnaast heb je uiteraard bit/kHz settings maar ook compatibiliteit met VST's speelt ook een rol. Sommige VST's geven een ander resultaat op een andere bitrate of kunnen niet goed omgaan met 'offline' processing.

Roman
15 oktober 2007, 20:07
Wees er zeker van dat je een mixdown (export) van je STEREO output INCLUSIEF effecten etc doet(!)

caelin
15 oktober 2007, 21:22
het vreemde is dat ik dat dus ook wel heb ...
meestal klinkt het wat tighter als je het mixdownt naar mp3 ...

harrie-beton
15 oktober 2007, 21:27
ok, ik zou een test doen. Je hebt helaas wel een recorder nodig of een tweede pc met een goede geluidskaart.

1. Sluit de recorder of tweede pc aan en ga je mix in Cubase afspelen. Neem dit audio signaal direct op met de tweede pc of cd recorder.
2. Laat een programma zoals audicity of audition de wav files precies even hard klinken (de optie normalize).
3. Maak een mixdown en brand deze wav plus de wav file van 1 op een CD.

Draai beide tracks als je nuchter bent

bass blom
16 oktober 2007, 02:35
Mijn vorige computer maakte wel eens fouten tijdens normale mixdown, terwijl die er bij realtime niet waren (of andersom, weet het niet meer precies).

sommige plugins kunnen realtime nodig hebben.

pol
16 oktober 2007, 10:24
gisteren nog even getest, audio mixdown terug geimporteerd in cubase en het klonk terug zoals het moest klinken.
Tussen realtime export en gewoon merkt ik ook geen verschil.

het ligt dus aan die klote winamp, audio engine zal wel minder zijn als die van cubase ofzo ?

weet iemand een betere audiospeler zonder al te veel foefjes die alle formaten van wav, mp3, ogg vorbis etc.. afspeelt ?

Roman
16 oktober 2007, 10:54
gisteren nog even getest, audio mixdown terug geimporteerd in cubase en het klonk terug zoals het moest klinken.
Tussen realtime export en gewoon merkt ik ook geen verschil.

het ligt dus aan die klote winamp, audio engine zal wel minder zijn als die van cubase ofzo ?

weet iemand een betere audiospeler zonder al te veel foefjes die alle formaten van wav, mp3, ogg vorbis etc.. afspeelt ?
Ik denk niet dat het aan WINAMP zal liggen, niet persé in ieder geval.
WA is 1 van de beste players en ik heb nog nooit problemen met WA gehad, ook niet wat jij hebt.

Wel is het zo dat je instellingen qua AUDIO output in cubase en windows kan verschillen. WA maakt gebruik (standaard althans) van de windows settings. Dus check je "sound en audio device properties".

NickG
16 oktober 2007, 11:21
Het zou best aan Winamp kunnen liggen; ik heb hier vaker slechte verhalen over gehoord. Wellicht kan je Foobar2000 proberen?

harrie-beton
16 oktober 2007, 12:04
Ik gebruik voor alle media al jaren VLC media player. Deze speelt alles af zonder manipulatie of codec. Lelijke skin maar functioneel.

bass blom
16 oktober 2007, 12:14
mediaplayer classic, net ff geprobeerd, speelt probleemloos een 44.1k/32bit bestand af

Roman
16 oktober 2007, 13:14
:cheerup: Zo zie ja maar weer, over smaak valt niet te twisten :cheerup:





overigens ben ik ook fan van VLC player :) Maar mu audio files gaan toch allemaal door winamp, hurray!

Azrael
16 oktober 2007, 13:29
:cheerup: Zo zie ja maar weer, over smaak valt niet te twisten :cheerup:





overigens ben ik ook fan van VLC player :) Maar mu audio files gaan toch allemaal door winamp, hurray!

Smaak? Het correct afspelen van audiofiles heeft niks met smaak te maken. Dat behoor elke player te kunnen en winamp kan dat ook prima tenzij je iets raars doet maar dan is het echt 100% user error tenzij hij een vage beta versie draait. Maar dan nog......