PDA

View Full Version : Vraagje over Fender Esquire



Brent Ray Vaughan
14 oktober 2007, 21:35
Is een Esquire string through bridge of string through body? Heb al verschillende sites bezocht, maar het verschilt blijkbaar. Iemand ooit een oude Esquire gehad of vastgehad die een antwoord kan geven.

Liefst een oude, geen reissue of zo.

mvg

ReinoutV
14 oktober 2007, 21:51
Op http://en.wikipedia.org/wiki/Fender_Esquire is een foto te vinden, daar lijkt het erg op een string-through body. De '52 Tele RI heeft dat ook. Ik heb het idee dat de goedkopere modellen een string-through bridge hebben, maar daarin kan ik me vergissen.

Brent Ray Vaughan
14 oktober 2007, 22:03
Bedankt voor je reactie. De Classic Series uit Mexico hebben ok een string through body geloof ik, maar ben ook al op een 59 NOS Custom Shop gestoten met een string through bridge (zoals op een goedkope Squire dus: :cooler: ). Pff kan er geen touw aan vast knopen.

Chris Winsemius
14 oktober 2007, 22:05
String trough body: ip. alle modellen tussen '51 en '69 muv. 'n serie in '59 en '60.

Johnny V
14 oktober 2007, 22:05
ik wist zelfs niet dat fender string thru bridge maakte. ik dacht dat het altijd thru body was

Brent Ray Vaughan
14 oktober 2007, 22:13
String trough body: ip. alle modellen tussen '51 en '69 muv. 'n serie in '59 en '60.

Heel erg bedankt Chris. Vele sites gechecked, maar nu eindelijk een sluiten antwoord. String Through bridge; ik dacht dat het enkel op de budget Squiers voorkwam, beetje raar.

Nog snel een vraagje; Weetje ook welke periode er brass saddles gebruikt werden. 52 lijkt me logisch vanwege de bekende oertele, maar verdere jaren? Het is maar omdat ik hier nog dergelijke brug heb liggen.

Alvast bedankt!

Chris Winsemius
14 oktober 2007, 22:20
Heel erg bedankt Chris. Vele sites gechecked, maar nu eindelijk een sluiten antwoord. String Through bridge; ik dacht dat het enkel op de budget Squiers voorkwam, beetje raar.

Nog snel een vraagje; Weetje ook welke periode er brass saddles gebruikt werden. 52 lijkt me logisch vanwege de bekende oertele, maar verdere jaren? Het is maar omdat ik hier nog dergelijke brug heb liggen.

Alvast bedankt!

Tot +/- '54 als ik me niet vergis. Ik zal het even nakijken komende week als ik tijd heb.

(Trough body kost meer door de ferrules aan de achterkant v/d body en doordat de assemblage meer tijd vergt.)

Brent Ray Vaughan
14 oktober 2007, 22:32
En de allerlaatse 2 vraagjes voor iemand:

Er werden vroeger ook slotted screws gebruikt... welke periode?

Wanneer ronde en wanneer buttyerfly stringtree?


Wanneer ik antwoord heb op deze vraagjes kan ik beginnen met mijn gitaartje te maken. 8-)

Oeps, nog een vraagje: kleur van slagplaat: zwart of wit?

Chris; nogmaals dank. Een wandelende Fenderencyclopedie is erg handig, zet het alvast op mijn dochters lijstje voor de Sint!

Hendrix
14 oktober 2007, 22:45
Wanneer ik antwoord heb op deze vraagjes kan ik beginnen met mijn gitaartje te maken. 8-)


Dat is grappig, zeg! Ik ben nu ook bezig met de bouw van een Esquire. De mijne krijgt wel een string thru bridge en de hals lak ik niet maar olie ik met Danish Oil.
Niet helemaal zoals ze dat vroeger deden, maar voor mij wel makkelijker.

Chris Winsemius
15 oktober 2007, 00:04
En de allerlaatse 2 vraagjes voor iemand:

Er werden vroeger ook slotted screws gebruikt... welke periode?

Wanneer ronde en wanneer buttyerfly stringtree?


Wanneer ik antwoord heb op deze vraagjes kan ik beginnen met mijn gitaartje te maken. 8-)

Oeps, nog een vraagje: kleur van slagplaat: zwart of wit?

Chris; nogmaals dank. Een wandelende Fenderencyclopedie is erg handig, zet het alvast op mijn dochters lijstje voor de Sint!

Moet m'n Tele boek nog opzoeken maar:
- slotted: tot '53
- round stringtree: WAARSCHIJNLIJK tot '56, moet ik even opzoeken
- zwarte (single layer) slagplaat: tot '54/'55

Heb zelf het geluk gehad 'n behoorlijke stapel pre '54 Teles en Esquires te mogen proberen in de states, allemaal hele forse maar zeer comfortabele halzen. Qua specs op papier vind ik '53 het tofst... ben (ook) Roy Buchanen fan...

Brent Ray Vaughan
15 oktober 2007, 00:27
Heb ondertussen een degelijke site gevonden, die me ook nog wel wat nieuwe info kan verschaffen. Misschien nog nuttig voor andere mensen:
Info vintage Fender (http://www.provide.net/~cfh/fender2.html#esquire)

spirit
15 oktober 2007, 06:50
Heb ik nog een vraagje voor topic starter. Je hebt 't over Squiers met een string trough bridge, maar de Squiers die ik tegen kom hebben allemaal zo'n langere (rechthoekige met één opstaande kant) brug met van die strat zadeltjes, die volgens mij ook door de body gaan. Welke types hebben dan zo'n string throug bridge?, want die zoek ik een.

Brent Ray Vaughan
15 oktober 2007, 08:23
Heb ik nog een vraagje voor topic starter. Je hebt 't over Squiers met een string trough bridge, maar de Squiers die ik tegen kom hebben allemaal zo'n langere (rechthoekige met één opstaande kant) brug met van die strat zadeltjes, die volgens mij ook door de body gaan. Welke types hebben dan zo'n string throug bridge?, want die zoek ik een.

De Squier Affinity heeft idd zo'n brug zoals je hierboven omschrijft. Dus ik weet niet direct een merk van gitaar die zo'n brug gebruikt. Maar mocht je zo'n brug willen; ik heb er nog zo eentje liggen. 3 opstaande kanten, 3 chrome saddles, ik weet niet of je zo eentje bedoelt. Mag weg voor een licht prijsje 8-)

Groeten

Mr.Fingers
15 oktober 2007, 10:11
Heb ik nog een vraagje voor topic starter. Je hebt 't over Squiers met een string trough bridge, maar de Squiers die ik tegen kom hebben allemaal zo'n langere (rechthoekige met één opstaande kant) brug met van die strat zadeltjes, die volgens mij ook door de body gaan. Welke types hebben dan zo'n string throug bridge?, want die zoek ik een.

ESQUIRE'S!!!! Dit zijn Fender Telecasters met alleen het brugelement. Volgens mij zijn dit Throug Body's


Op je SQUIER vraag. De Affinity (de goedkoopste) Series hebben een Toploader (dus door de brug)

spirit
15 oktober 2007, 18:25
@ Brent Ray Vaughan: bedankt voor je antwoord en je aanbod, maar ik zoek niet alleen de brug, maar een complete Squier tele. Ik vind alleen die rechthoekige brug er niet uitzien.

@ Mr.Fingers: Ik heb hier de Fender frontline 2006 voor me liggen, maar ook de tele affinity heeft zo'n rechthoekige brug net als de standard. Mssn hebben de oudere jappen of koreanen een andere brug?

Mr.Fingers
15 oktober 2007, 18:31
@ Mr.Fingers: Ik heb hier de Fender frontline 2006 voor me liggen, maar ook de tele affinity heeft zo'n rechthoekige brug net als de standard. Mssn hebben de oudere jappen of koreanen een andere brug?

Op mijn (inmiddels reeds verkochte) affinity telecaster zat er een "vintage model" (dus met de 3 opstaande randen en drie koperen zadels). Heden ten dage worden ze geleverd met een gewone platte plaat, die alleen aan de achterzijde omgeplooid is en 6 strat-style brugzadels. Alleen bij de affinity worden de snaren langs achter erin gezet (toploader), en bij de standard langs de body. buiten de 6 gaatjes voor de snaren zijn beide platen identiek. Als je nu graag zo'n oude plaat wil hebben, kan je die voor een zacht prijsje op ebay scoren hoor, moet je nu niet speciaal een oude affinity voor te kopen (de mijne was uit '97 als ik me niet vergis)

spirit
15 oktober 2007, 19:05
okay, thanks, was op het plaatje niet te zien.

Brent Ray Vaughan
15 oktober 2007, 22:05
Dat is grappig, zeg! Ik ben nu ook bezig met de bouw van een Esquire. De mijne krijgt wel een string thru bridge en de hals lak ik niet maar olie ik met Danish Oil.
Niet helemaal zoals ze dat vroeger deden, maar voor mij wel makkelijker.


Ga je voor een boomstam neckje of een moderner C neckje?

Eko
15 oktober 2007, 22:57
Ik heb diverse tele`s gehad. Ik heb er nog 2. Een AV `62 tele custom, die heeft een normale through body met 3 omgefelsde kanten aan de bridge. En een prachtige Squier Silver Series Tele uit Japan waar ik een moderne brug op heb gezet ( de oude is behouden) vanwege speelcomfort.
Ik heb er 1 ongeveer een jaar geleden weggedaan. Een E-serie Squier met een toploadbridge. Dat was een toonmonster. OP een of andere manier is het net of het geluid meer ,,houttoon,, mee krijgt. Het was niet mijn ding , de nieuwe eigenaar was er helemaal gek mee.
Als je een tele bouwt, zet er dan een dikke hals op. De `62 en de Silver Series hebben allebei een redelijke dikke hals. De `62 een dikke C en de Silver Serie een U. Hoe meer hout , hoe meer toon vind ik.

Brent Ray Vaughan
15 oktober 2007, 23:02
Tja over die hals ben ik nog steeds aan het twijfelen. Ik heb momenteel een Japanse strat met C-profiel, mijn 'main gitaar' en ben zo gewend aan die neck dat ik qua speelcomfort voor die gitaar zou kiezen. Heb ooit een strat in elkaar gezet met SRV neck ,een D-shape van Allparts en dat was qua geluid super, maar qua speelcomfort iets minder.

Ik moet stillan toch de knoop maar eens doorhakken en beginnen. Maar erover denken en overwegen is deel van het plezier voor mij.

Eko
15 oktober 2007, 23:12
Waarom zet je er dan geen dikke C op als hals? Ik heb speciaal die C nek gekozen van de `62. Ook ik heb o.a. nog een E-serie Squier strat met zo`n dikke C-hals als van de SRV strat. Beetje hout in je handen kan geen kwaad. Alle dunne halzen zijn inmiddels exit bij mij. Zelfs de acoustische gitaar heeft een trapleuninghals.
Enige concessie die ik heb gedaan met de `62 is er gelijk 6105 frets op laten zetten. ( De tele heb ik nieuw gekocht).
Koop eerst een toploadbridge voor je project, een bodythrough kun je altijd nog van maken. Heb je wel de kans om het uit te proberen.

Brent Ray Vaughan
15 oktober 2007, 23:38
Ik ga waarschijnlijk toch kiezen voor de C-profiel neck. Voor mijn volgende gitaar (52 tele) ga ik je gouden raad gebruiken en een dikkere hals er op zetten.

De brug heb ik al: Fender brug met brass saddles (compensated). De body ook: het is een Fender Esquire body met gaten voor een thru body dus...

Ik heb ook een top load tele brug. Die zal ik dan maar gebruiken voor mijn lapsteel, waarvan de plannen ook klaar liggen.

Heb er al een draadje over gestart, maar iemand een idee waar ik slotted schroefjes vind voor mijn Esquire? Voor de volledige gitaar - van machineheads tot brug-?

Brent Ray Vaughan
17 oktober 2007, 00:34
Chris Winsemius; als je hier nog eens paseert... heb ik nog een vraagje. Waar kan ik de electronica kopen (de condensators). Op ebay staan ze voor een 45 € en dat vind ik nu toch net iets te veel. Heb jij een alternatief voor mij?

Groeten, Brent