PDA

View Full Version : XLR microkabel



Metalhead
14 oktober 2007, 16:59
Hey, ik moest wat kabeltjes hebben, en nou zag ik dat er tussen XLR kabels nogal veel prijsverschil zat...
Zo was een XLR microkabel 6 euro en een gewone XLR kabel 25 euro...
Wat is het verschil tussen deze kabels?

(ik heb het zelf nodig van microfoons naar mengtafel of geluidskaart)

Han S
14 oktober 2007, 19:25
Dat is een moeilijke vraag, er zijn kabelfabrikanten die meer dan 1000 euro vragen voor een meter speakersnoer en er zijn miljonairs die een miljoen dollar uitloven aan degene die in een blinde test het verschil kunnen aantonen tussen een standaard speakerdraadje en een van 5750 dollar voor anderhalve meter.

Er is dus een hele discussie mogelijk, maar een goede XLR plug kost meer dan een barrel en een goede kabel kost minder dan een euro de meter.

Het is wel zo dat een slechte kabel je hoge tonen kan kosten omdat hij capicitief is en dus als condensator werkt.

Ik vind 6 euro wel heel erg goedkoop want dat kosten een paar pluggen al.

DeiDRagonas
15 oktober 2007, 17:30
Het is wel zo dat een slechte kabel je hoge tonen kan kosten omdat hij capicitief is en dus als condensator werkt.

Han, klinkt interessant, maar wat houdt dat precies in?? Ik had ooit eens een el cheapo gitaarkabel die werkte als een microfoon.. Nou jaa, dwz als je erop tikte dan hoorde je dat heel duidelijk uit je speaker. Is dat t effect wat je bedoeld? Of is dat weer heel iets anders? Vond ik wel erg raar btw.

Grt Roy!

Han S
15 oktober 2007, 17:42
Een condensator is een rolletje van twee laagjes metaalfolie met een dun isolatielaagje er tussen en condensatoren laten hoge tonen door en houden lage tonen tegen, afhankelijk van welke capiciteit ze hebben. Dit is een grove benadering dus.

Als nu een kabel niet zo goed is gebeurt het wel dat er sprake is van een zekere capiciteit heb ik me laten vertellen en dus laat hij hoge tonen verloren gaan.

Ook vreselijk is dat 'wateren' en ritselen van die kutkabeltjes als je ze beweegt.