PDA

View Full Version : Sound John Mayer



stratestic
14 oktober 2007, 15:34
Ik ben helemaal weg van de sound van John Mayer die ik veel vind lijken op Fruscanti en Hendrix. Nu is een two rock versterker geen optie helaas wat zou
hierbij in de buurt komen?

ateng
14 oktober 2007, 15:41
Een Vox AC-30 of ff doorsparen voor een Matchless of Bad Cat.

future2future
14 oktober 2007, 15:52
Ik denk dat je met die amp wel een end in de goede richting zit.

Alleen, John Mayer zelf gebruikt alleen een clean kanaal met daarover een ts achtige overdrive, dus dat zou ook het proberen waard zijn...

Cheetoria
14 oktober 2007, 21:28
een ac-30? serieus?

gaaaf..... :cooler:

stevie_vp
14 oktober 2007, 23:49
de crunches van john komen idd door het clean kanaal.
Z'n meest gebruikte pedalen in de loop zijn dan een oude ts-9
en n marshall bluesbreaker....
(zet vooral de output op je ts dan erg hoog....)

Luke-wannabe
15 oktober 2007, 01:18
Volgens mij benader je het geluid heel erg met een Bluesbreaker. Ik vond dat in ieder geval er erg op lijken. Alleen jammer dat je die niet zo gek lang clean kunt houden.

aartbij
15 oktober 2007, 09:54
John Mayer Trio
http://img520.imageshack.us/img520/5933/trio81ed.jpg

John Mayer Royal Albert Hall 2007
http://farm2.static.flickr.com/1031/1399934016_60f361a4d4_b.jpg

Beetje puzzelen :p maar zowizo een ts808

cosmos
15 oktober 2007, 10:16
Ik heb hem in de Royal Albert Hall regelmatig een Keeley Katana zien gebruiken, die Keeley BD-2 gebruikt hij ook veel. Maar goed, het wisselt bij hem bijna elke show.. :)

Toaster
15 oktober 2007, 11:02
Dat blauwe pedaaltje op de eerste foto lijkt op een Boss Bleus Driver.

Heb ik zelf ook met Keeley Mod. Ik heb deze vergeleken ooit in de winkel met de nieuwe TS en een Keeley TS.

Ik vind de Boss wat opener klinken en de TS nasaler.

Weckl
15 oktober 2007, 11:25
Een verhaaltje van John Mayer zelf:
(01.27.05)

Hey (gear) guys and gals -

I thought it might be fun to post a little something regarding gear, specifically that endless hunt for our guitar tone. ItÕs as much of an obsession for me as it is for some of you, and I want to share a little of what IÕve learned over the past few years. I read through some of the posts in this part of the forum, and I canÕt get over how much of a positive spin youÕve put on the guitar community. ItÕs has a tendency to be jaded, and I love to see that youÕre getting happiness and fulfillment out of it and not frustration.

There are some misconceptions that seem to constantly perpetuate, and I want to try and bust one of them up right now. Oh, and it should be noted throughout that this all applies to my take on tone. If you like heavy metal, youÕll probably disagree with everything I have to say.

Distortion pedals Ð One thing to keep in mind with distortion Ð I should say overdrive pedals, so as to distinguish them from fuzz pedals, which is more of an effect unto itself - is that theyÕre really made to simulate overdriving an amp naturally. Vintage tube amps have a threshold where they break up past a certain volume. A distortion pedal is used to make that Ôbreak up soundÕ happen at lower volumes, which is a reasonable expectation. You canÕt turn a Ô65 Deluxe Reverb to Ô8Õ in your bedroom without making a lot of people miserable. Stevie Ray Vaughan used an Ibanez Tube Screamer (TS-808 ), which in the 1980s was regarded as kind of a cheap pedal. HereÕs the misconception; he didnÕt really use that much distortion at all. He did when he was going for that Jimi sound, but listen to most any early SRV tune and you wonÕt hear as much break-up as you might think. I hear people all the time (I even remember hearing myself) who just dime the Ôdrive knobÕ and think the ÔvolumeÕ is a master knob for it. ItÕs a concept known as Ògain stagingÓ - it has to do with the way that the volume of each part of your signal chain interacts with the next. The ÔvolumeÕ knob of an 808 is the most important. ThatÕs by definition, the overdrive part of it. The ÒoverdriveÓ should be thought of as the ÒcheatÓ knob. Remember this Ð kicking on distortion should make your guitar louder, not quieter. Quiet sounding loud is just strange. Setting gain staging will make sure that when you kick the pedal on, your guitar signal will get appropriately louder. Again Ð Stevie Ray used so much less distortion than you can possibly imagine. He was loud, and the way it hit the tape (and your ear) made that sound. I use a vintage 808, which has some properties that I like, but it is by no means the holy grail of tone. It has itÕs place, though. Everything does. Just remember that turning that ÒcheatÓ knob too high also cheats you of the natural tonal characteristics of your guitar. Do work that volume knob, though.

So what if you donÕt have the 600 bucks for an 808? DonÕt even worry about it. There are so many pedals designed to emulate it, itÕs not even funny. Purists want the original 808 because of some fairly esoteric microchip differences. The Voodoo Labs Sparkle Drive is somewhat close, (and dirt cheap!) but it can also have a really harsh high end. (WhatÕs in a name, right?) I think the Fulltone Fulldrive 2 is a FANTASTIC update on the 808. The Keeley-modded TS-808 reissue is very close to an 808. These pedals are what I call Òpaint chipÓ close. If you didnÕt have an original 808 to A/B with, you wouldnÕt know what you were missing. If youÕre looking for a good ÒedgeyÓ tone, check out the Marshall Bluesbreaker pedal from the early Ô90s. Not the BB-2 (bad), but the original. ItÕs a great beefy sound that colors strat pickups in a really interesting way. The tone knob is like a ÒB.B.Ó dial. If you feel like your guitar just wonÕt cut it in the mix with your band, but you donÕt necessarily want more overdrive, check out the Fulltone Fat-Boost, or the Keeley Katana. Kick it on for a solo, and itÕs like having your own personal mixing engineer ride your fader. I use a Keeley-modded Boss BD-2 pedal as well. ItÕs got itÕs own thing going on, and I like it. So many pedals are cool, and most every one has a place for something. ItÕs fun to listen to a pedal and then play to itÕs strengths.

Oh, hereÕs another misconception: True bypass is all-around better than buffered (regular) bypass. Not so. Think of your guitar cable as a hose, and your guitar only pushes a certain amount of water pressure out of it. After a certain length, youÕre going to need some more pressure to squeeze the water out. True-bypass takes the ÒinÓ and ÒoutÓ cables of a pedal and connects them as if they were one long hose. After a certain length, youÕll get some pretty hefty tone loss. I learned this when I unplugged my guitar from my pedal switcher and went straight into the amp. Guitar pedals without the TB serve as a buffer for the signal, and naturally keep that water flow going. Yes, sometimes the trade-off can be harsh; some pedals, while buffering your signal, can also adversely color it, even when in bypass mode. ThatÕs a good time to think TB. True bypass is a concept that only really took off as a selling point over the last 5 years or so. It wonÕt kill you to have it, but it certainly isnÕt the only reason to get a pedal over another one without it.

I Hope that helps you out a little bit. There are so many other things I want to share with you, where to put your money, where to save it... Maybe IÕll get to it all over time. I canÕt think of anything more exciting than tone hunting, and I hope you canÕt either.

PLAY ON

JM

stratestic
15 oktober 2007, 11:50
Mooi om te zien dat hij dus ook regelmatig aanvallen van GAS heeft.
Bovendien een informatief stukje over pedalen gebruik.

stevie_vp
15 oktober 2007, 15:22
Inderdaad... ook dat stukje over die tb is erg verhelderend...

guitaraddict
15 oktober 2007, 20:45
Op zijn pedalboard kun je zien dat er oa twee schakelaars zitten om een Dumble amp te schakelen en een Two Rock Sterling: dat is een Steelstringer Dumble clone.

Dus vooral een Dumble sound !


Alf

hendrix_appendix
15 oktober 2007, 20:49
Yep, dus gewoon ergens een tweedehands Dumbletje op de kop tikken...:dontgeti:

aartbij
16 oktober 2007, 00:12
http://www.youtube.com/watch?v=6MOxhZonCOo

Wat een sound.....

jerome
16 oktober 2007, 00:28
Ik ben helemaal weg van de sound van John Mayer die ik veel vind lijken op Fruscanti en Hendrix. Nu is een two rock versterker geen optie helaas wat zou
hierbij in de buurt komen?

Het heeft natuurlijk allemaal met smaak te maken maar ik vind Mayers z'n sound te kil, te hol en te steriel en eigenlijk helemaal niet zo lijken op de sound van Frusciante en Hendrix.
Ik mis de warmte, de diepte, de dynamiek en de heerlijke vervorming die Frusciante en Hendrix wél hebben en daarvoor zou ik eerst bij Marshall kijken...

GuitarMaster
16 oktober 2007, 01:00
Ik zou juist eerder bij Fender kijken (Twin/Pro/Super Reverb), die amps waarop John Mayer speelt zijn beiden amps met een 6L6 eindtrap. Zijn sound benader je denk ik niet snel met een EL34 eindtrap zoals in veel Marshalls.

Die Two Rocks klinken trouwens echt geweldig, hier nog een klein clipje:
http://www.youtube.com/watch?v=iSM3FL7zUdw&mode=related&search=

jerome
16 oktober 2007, 19:39
Ik zou juist eerder bij Fender kijken (Twin/Pro/Super Reverb), die amps waarop John Mayer speelt zijn beiden amps met een 6L6 eindtrap. Zijn sound benader je denk ik niet snel met een EL34 eindtrap zoals in veel Marshalls.

Die Two Rocks klinken trouwens echt geweldig, hier nog een klein clipje:
http://www.youtube.com/watch?v=iSM3FL7zUdw&mode=related&search=

ik denk dat je mijn post niet goed gelezen hebt... ;)

the sure thing
16 oktober 2007, 21:00
Zucht.... zelfs HIJ begrijpt niet dat je MET true bypass OOK een buffer nodig hebt...........

erwin_ve
17 oktober 2007, 11:47
Zucht.... zelfs HIJ begrijpt niet dat je MET true bypass OOK een buffer nodig hebt...........
Dan zou ik zijn verhaaltje nog maar eens doorlezen...

the sure thing
17 oktober 2007, 23:16
Correctie: je hebt gelijk. Er is alleen een groot verschil in kwaliteit van buffers en 5 buffers na elkaar wordt je geluid ook niet gelukkig van.....

robertt
24 januari 2008, 00:12
http://www.youtube.com/watch?v=6MOxhZonCOo

Wat een sound.....


En wat dacht je van deze zound dan?!!! (op 3.30) :cooler:

http://www.youtube.com/watch?v=WtY8Zu8I_AA

Lexvandoef
24 januari 2008, 00:52
lekker soundje idd.

Pepe
24 januari 2008, 01:26
De meeste overdrives doen niet zoveel aan sound op zichzelf anders zou het niet uitmaken of je een Marshall of twin erachter zet.

Er is net een topic geopend hier over de Ceriatone overdrive amp. Dat is volgens mij een goeie budget manier om met een strat zijn solosound te krijgen.

Een tweede keus zou een twin zijn, same ballpark maar dan is het finetunen kwa overdrive natuurlijk.

Goeie pickups in je strat helpen ook. Als ik zijn geluid zo hoor denk ik dat antiquities een goed uitgangspunt is, die geven dat brede rauwe geluid en zijn toch niet zo midhumperig als Texas specials.

Een TS808 heeft ook een midhump maar die compenseert de middip van een twin goed, een sparkledrive klinkt weer beter met Texas Specials, die zou misschien te dun zijn voor CS '69's.

Kleine dingen allemaal maar it ads up.

Eko
25 januari 2008, 09:38
De truc die beschreven werd van SRV was eigenlijk de volgende. Zet je amp tegen oversturen ( bijna voluit dus)aan. Hij levert dan het meeste rendement voor de speakers. Pas op het moment dat het nodig is trap je de TS in. Die geeft het laatste zetje. Je kunt het laatste zetje kleuren door bv i.p.v. een TS een BD te gebruiken. Als je ze gebruikt voor dat de amp op oversturen staat is het geluid wezenlijk anders en niet te vergelijken. Daarom is het zinloos om met een 100 watt buizenamp dit thuis te gaan uitproberen. Clapton was wel het een en ander gewend ( hij is bijna doof aan 1 oor) maar schrok van het podiumgeluid van SRV. Die had een Twinreverb ( Yes de volle watts) compleet open staan en trapte die nog op z`n staart met en TS. Kijk das nou ballen! Voor diegene die dat ook willen doen : Schonenberg hoortoestellen voor 0 euries op voorraad.
Of probeer dit eens met een 15-30 watt buizenbak.

johantipker
25 januari 2008, 12:37
De truc die beschreven werd van SRV was eigenlijk de volgende. Zet je amp tegen oversturen ( bijna voluit dus)aan. Hij levert dan het meeste rendement voor de speakers. Pas op het moment dat het nodig is trap je de TS in. Die geeft het laatste zetje. Je kunt het laatste zetje kleuren door bv i.p.v. een TS een BD te gebruiken. Als je ze gebruikt voor dat de amp op oversturen staat is het geluid wezenlijk anders en niet te vergelijken. Daarom is het zinloos om met een 100 watt buizenamp dit thuis te gaan uitproberen. Clapton was wel het een en ander gewend ( hij is bijna doof aan 1 oor) maar schrok van het podiumgeluid van SRV. Die had een Twinreverb ( Yes de volle watts) compleet open staan en trapte die nog op z`n staart met en TS. Kijk das nou ballen! Voor diegene die dat ook willen doen : Schonenberg hoortoestellen voor 0 euries op voorraad.
Of probeer dit eens met een 15-30 watt buizenbak.

toen ik nog een geisoleerde ruimte had, was 5 bij 3 meter... had ik een 50 watt soundcity top..en een 2x12 cabje... als ik in de mood was zette ik het ding aan, alle deuren dicht en vol open dat ding..... pedaaltje er nog voor en echt de grootste sound sensatie die je kon meemaken.. het was echter zo hard.. dat ik 'm nooit durfde mee te nemen.. om live te spelen, dat deed ik dan maar met een valvestate ding... ik wist helaas toen nog niets van PPIMV's ed, loadboxen etc... dus heb ik 'm maar verkocht....

(baal er nog van)

Eko
25 januari 2008, 13:09
Een loadbox is handig voor een te grote amp. Maar als je een cab neerzet voor 100 watt, houd er dan rekening mee dat de speakers pas een gedeelte van het geluid kleuren als ze echt belast worden. Pas als het geheel optimaal draait wordt het pas interessant, dan schop je de amp onder z`n kont met een TS.
Waarom denk je dat een hoop mensen een lichtere amp kopen? 20-30 watt opengezet met een TS er voor is werkelijk HARD!

E-J
25 januari 2008, 13:18
Een loadbox is handig voor een te grote amp. Maar als je een cab neerzet voor 100 watt, houd er dan rekening mee dat de speakers pas een gedeelte van het geluid kleuren als ze echt belast worden. Pas als het geheel optimaal draait wordt het pas interessant, dan schop je de amp onder z`n kont met een TS.
Waarom denk je dat een hoop mensen een lichtere amp kopen? 20-30 watt opengezet met een TS er voor is werkelijk HARD!

We gaan nu wel flink offtopic, maar door de steeds beter wordende techniek zijn 100 watt eenkanaals (zonder mastervolume) monsters toch eigenlijk vrijwel nutteloos (veel te luid) geworden?

Net zoals Johan heb ik een Sound City 50 watter gehad (50 Plus) en op bandvolume overstuurde hij niet met een Les Paul met een hotte SD JB pickup. Pas als ik hem harder zette en ruim boven de band uitkwam) begon hij mooi te oversturen. Je kreeg dan maar een klein randje, het klonk geweldig... maar o zo hard :confused: De volumeknop stond iets onder 40% geloof ik.

charlie45
25 januari 2008, 14:25
ik las een interessant standpunt op http://www.petersamplification.com/, dit is een canadese bouwer die is begonnen met 10 watt versterkers. hij stelt dat je een 50watt versterker ook op laag volume goed kan laten klinken als je het gedrag van de poweramp voldoende kan beinvloeden (dmv damping, presence en depth)

----------------------------
Why do you not make 10W amps anymore?

The 10W amps I made do not represent the best of what I can do; they were inherently limited in terms of bass, thickness and depth because of their lower headroom but most people (despite my efforts to inform them) didn't want to consider that.



My current 50W models work excellently at lower volumes, just as well as the 10W amps did if not better because of their larger feature sets which make them much more flexible at all volumes. The 50W models are also capable of producing more sounds in general, since the 10W format was a much more limiting format to design with. Designs like the Halo, Polaris, Gryphon and Chimera do not translate into the 10W format as most people might expect.



If you don't believe my 50W amps can sound just as good at low volumes as my 10W amps did, you should consider that I have many satisfied customers who own and play the 50W amps at lower volumes (including myself). I could revive my 10W amp line but I honestly see no point in that (other than to make more sales by feeding a common misconception about guitar amps). I'd much rather sell what I know are the best products of which I am capable, so that your ownership of your Peters amp will outlast the current popularity trend of lower-powered amps.
------------------------------------------------


misschien is er dus wel degelijk een markt voor 100watters, zo lang je maar de poweramp kan tweaken.

Chris Winsemius
25 januari 2008, 14:56
We gaan nu wel flink offtopic, maar door de steeds beter wordende techniek zijn 100 watt eenkanaals (zonder mastervolume) monsters toch eigenlijk vrijwel nutteloos (veel te luid) geworden?


Technisch gezien wordt het merendeel v/d onderdelen en buizen helaas slechter dan in de jaren 50 en 60 maar gelukkig is er nog wel wat goeds te krijgen vandaag de dag.

Goede klank op (bijna) elk volume vereist naast goede onderdelen vooral 'n goed circuit, daar moet juist energie in worden gestoken imho.

Ik heb redelijk wat 15 Watters ontworpen/gebouwd maar in de zoektocht naar 'n amp die zowel op laag volume als op hoog volume overtuigend klinkt en aanvoelt concentreer ik me nu vooral op 50 en 100 Watters.

Pepe
25 januari 2008, 15:01
Waarom zou er geen markt voor zware jongens zijn? Dat zei niemand toch?
De twin is de best verkochte Fender amp en dat is niet voor niets. Je hoeft zo'n amp ook niet helemaal open te draaien voor een goed geluid natuurlijk.
Alleen, voor clubwerk is het een hassle. Te zwaar, te groot en te luid daar waar je het met een 20 watter ook afkan. Bij een kleinere amp werken de eindbuizen en de speakers (gesteld dat je kleinere speakers gebruikt natuurlijk) meer en dat maakt wel degelijk verschil.
Een Marshall 100 watter met een 4x12 op standje 2 klinkt nergens naar. Idealiter zou je je amp 3kwart open moeten kunnen draaien op een podium, je past je amp dus aan de situatie aan.

Ik heb een paar amps waarvan ik er 1 meeneem naargelang de situatie. In de praktijk blijkt een Vox AC15 of een Boogie studio meer dan genoeg. Op festivals staan er altijd wel twins in de backline, ook goed.

charlie45
25 januari 2008, 15:11
Waarom zou er geen markt voor zware jongens zijn? Dat zei niemand toch?
De twin is de best verkochte Fender amp en dat is niet voor niets. Je hoeft zo'n amp ook niet helemaal open te draaien voor een goed geluid natuurlijk.
Alleen, voor clubwerk is het een hassle. Te zwaar, te groot en te luid daar waar je het met een 20 watter ook afkan. Bij een kleinere amp werken de eindbuizen en de speakers (gesteld dat je kleinere speakers gebruikt natuurlijk) meer en dat maakt wel degelijk verschil.
Een Marshall 100 watter met een 4x12 op standje 2 klinkt nergens naar. Idealiter zou je je amp 3kwart open moeten kunnen draaien op een podium, je past je amp dus aan de situatie aan.

Ik heb een paar amps waarvan ik er 1 meeneem naargelang de situatie. In de praktijk blijkt een Vox AC15 of een Boogie studio meer dan genoeg. Op festivals staan er altijd wel twins in de backline, ook goed.

m.i. is het standpunt van die peters dat je dus best een 100 watt marshall op standje 2 goed kan klinken, mits je de poweramp anders tweaked.

Kim Wilson
25 januari 2008, 15:16
... Bij een kleinere amp werken de eindbuizen en de speakers (gesteld dat je kleinere speakers gebruikt natuurlijk) meer en dat maakt wel degelijk verschil.
...
Dit hoor ik wel vaker, maar ik hoor ook dat het juist de preamp is die het verschil maakt. Het oversturende karakter, wat een buizenamp zo mooi maakt, zit hem voornamelijk in de voortrap. Volgens mij krijg je een amp nooit zo aan het werken dat je werkelijk de eindbuizen hoort oversturen.

charlie45
25 januari 2008, 15:27
Technisch gezien wordt het merendeel v/d onderdelen en buizen helaas slechter dan in de jaren 50 en 60 maar gelukkig is er nog wel wat goeds te krijgen vandaag de dag.

Goede klank op (bijna) elk volume vereist naast goede onderdelen vooral 'n goed circuit, daar moet juist energie in worden gestoken imho.

Ik heb redelijk wat 15 Watters ontworpen/gebouwd maar in de zoektocht naar 'n amp die zowel op laag volume als op hoog volume overtuigend klinkt en aanvoelt concentreer ik me nu vooral op 50 en 100 Watters.

maar liggen de goeie circuits niet voor het oprapen? je kunt toch moeiteloos het schema van iedere fender of marshall amp downloaden?

concentreer je je op 50/100 watt ivm hoge volume of omdat deze uberhaupt een ander karakter hebben, bij welke volume dan ook?

pol
25 januari 2008, 15:27
Ik ben er ook helemaal niet mee akkoord dat een versterker knal moet opstaan om er het beste geluid uit te halen, speakers die tegen hun grens opzitten klinken dun en schreeuwerig, zelfde met een eindtrap die op springen staat, dat wordt 1 dikke modderboel.

dat een Marshall 3/4 moet openstaan om echt goed te klinken is gewoon onzin, prima als je houd van het geluid van een versterker die ontploffen staat, ik vind het helemaal niks, heb het liever vet en met definitie.

mijn jcm800 vroeger klonk anders prima op standje 2 met een 4 x 12 eronder, luid genoeg om met een drummer mee te kunnen, en vet genoeg ook, hotplate heb ik er ook op getest, volume tot 7 gezet en dat vond ik veel slechter klinken, miste gewoon power en definitie (op hetzelfde volume)

Ik snap die hype van eindtrap distortion dus langs geen kanten.

charlie45
25 januari 2008, 15:29
Dit hoor ik wel vaker, maar ik hoor ook dat het juist de preamp is die het verschil maakt. Het oversturende karakter, wat een buizenamp zo mooi maakt, zit hem voornamelijk in de voortrap. Volgens mij krijg je een amp nooit zo aan het werken dat je werkelijk de eindbuizen hoort oversturen.

daar ben ik het niet mee eens, misschien gaat de eindtrap niet volledig clippen, maar hij gaat zeker wel vervormen.

Kim Wilson
25 januari 2008, 15:34
daar ben ik het niet mee eens, misschien gaat de eindtrap niet volledig clippen, maar hij gaat zeker wel vervormen.
Ik heb een mastervolume in mijn amp laten zetten (Fender Bandmaster). En het maakt niet uit hoe ik die heb staan, maar hij begint te oversturen bij het kanaalvolume op 5-6. En dat is op huiskamervolume, maar ook op volle bak open. Het gaat wel iets anders/romiger klinken op hoger volume, maar dat zit hem meer in de speakers en mijn oren dan in de eindbuizen. Dat geloof ik iig eerder dan dat de eindbuizen anders gaan klinken.

charlie45
25 januari 2008, 15:43
Ik heb een mastervolume in mijn amp laten zetten (Fender Bandmaster). En het maakt niet uit hoe ik die heb staan, maar hij begint te oversturen bij het kanaalvolume op 5-6. En dat is op huiskamervolume, maar ook op volle bak open. Het gaat wel iets anders/romiger klinken op hoger volume, maar dat zit hem meer in de speakers en mijn oren dan in de eindbuizen. Dat geloof ik iig eerder dan dat de eindbuizen anders gaan klinken.

mm, dat klinkt logisch. een eindtrap gaat natuurlijk ook niet per definitie oversturen als je hem openzet.

lekkere muziek trouwens op je site!

Kim Wilson
25 januari 2008, 15:48
Thanx man! :)

Pepe
25 januari 2008, 15:57
ja, natuurlijk, in principe heeft iedereen gelijk als het gaat over wat mooi is.
Marshall op standje 2 kan mooi zijn als je daar van houd.

Ik zeg erbij, ik hou van old skool. Dus geen cascade preamp gedoe met een eindtrap voor het volume, dat klinkt anders dan een AC15 open waar je nog een treblebooster voor zet. Als we het daar niet over eens zijn ben ik snel uitgepraat.

Een 50 watter klinkt voller dan een 5 watter op hetzelfde volume, daar ben ik het volledig mee eens. Niettemin, een hoop is terug te voeren op de grootte van de kast. De Harlequin Cornford en Laney Lionheart zijn daar voorbeelden van. Als een speaker moet werken ga je het verschil tussen een Alnico en een ceramic merken, ook dat werkt mee. Een poweratt. ontwijkt dat bijvoorbeeld.
Ik ben geen amp expert dus ik zou niet durven beweren dat het de powertubes zijn of een OT of de speakers die iets doen met het geluid wanneer de boel opgestookt wordt maar dat er geen verschil is, ik hoor meer compressie, meer dynamiek -logisch- en een complexer geluid.

Chris Winsemius
25 januari 2008, 16:04
maar liggen de goeie circuits niet voor het oprapen? je kunt toch moeiteloos het schema van iedere fender of marshall amp downloaden?

concentreer je je op 50/100 watt ivm hoge volume of omdat deze uberhaupt een ander karakter hebben, bij welke volume dan ook?

Er zijn idd. veel schema's te vinden op internet maar ik tweak elke amp op wens v/e klant en/of eigen smaak. Fender bouwt al Fenders en Marshall bouwt al Marshalls :) maar ik bouw wel amps die op zulke amps gebasseerd zijn qua basis-circuit en ook wel in zulke behuizingen.
Bij "klassieke" ontwerpen loopt men vaak tegen 'n aantal dingen op als:
- minder puike reactie op pedalen
- minder goede laagweergave bij halshumbuckers en/of bij meer vervorming
- te hoog volume waarop randje/scheur plaats vindt
- etc.
Dit wil ik dus niet hebben als ik zelf iets ontwerp/tweak/bouw...

Omdat ik er van moet leven en bezig ben om amp-modellen op de markt te brengen kijk ik naar inzetbaarheid (kroeg t/m groter podium iig.) v/e ontwerp binnen 'n bepaald muziekgenre. Als zo'n 50 of 100 Watter ook op huiskamer-volumeal goed klinkt ben ik zeer happy. Veel 5 t/m 20 Watters zijn te hard voor thuis, 5 Watters meestal te zacht voor in de krooeg en bij bepaalde 15/20 Watters net te weinig headroom naast drummers.

pure EINDbuizen-vervorming:
Meestal klinkt dat niet echt puik, je krijgt bij sterkere aansturing wel 'n voller/etc. geluid maar het grootste aandeel in de vervormde sound ligt bij de fasedraaier en pre-amp. Fasedraaier is "het begin v/d eindtrap", letterlijk en figuurlijk.

BasHermus
25 januari 2008, 16:27
Afhankelijk van de oversturing die je zoekt worden eindbuizen wel degelijk gebruikt. De meesten klinken (ook clean) het beste als ze ver open staan. Als een buizen eindtrap nog net niet vervormd, is hij al wel aan het comprimeren en fijne harmonischen aan het toevoegen.
Resultaat: een mooi, vol en warm geluid.

Het Brain May geluid wordt o.a. bereikt (naast een treble booster) door een Vox AC30 vol open te draaien (iets wat je thuis echt niet wilt proberen).

Daarom heb ik zelf gekozen voor en versterker waar ik (m.b.v. een paar schakelaartjes) de eindtrap kan configuren van 3 Watt tot 50 Watt (en een stuk of 6 stappen er tussenin).
Dat kan door: buizen aan/uit zetten (1, 2 of 4 buizen), Class A vs. Class A/B te schakelen, triode vs. pentode te schakelen (triode is vooral leuk voor warme 50'ies jazz).

Dus kan ik op zo'n beetje alle volumes superclean of moddervet/overstuurd spelen.

Chris Winsemius
25 januari 2008, 16:31
Je hebt eindTRAP en eindBUIS ....

BasHermus
25 januari 2008, 16:38
Snap ik,

Dan zal ik het wat precieser formuleren...

De buizen in de eindtrap van de versterker produceren de mooiste (is natuurlijk altijd een kwestie van smaak) klank als ze het signaal net beginnen te vervormen...

charlie45
25 januari 2008, 17:30
Omdat ik er van moet leven en bezig ben om amp-modellen op de markt te brengen kijk ik naar inzetbaarheid (kroeg t/m groter podium iig.) v/e ontwerp binnen 'n bepaald muziekgenre. Als zo'n 50 of 100 Watter ook op huiskamer-volumeal goed klinkt ben ik zeer happy. Veel 5 t/m 20 Watters zijn te hard voor thuis, 5 Watters meestal te zacht voor in de krooeg en bij bepaalde 15/20 Watters net te weinig headroom naast drummers.


ik snap dat je een universeel toepasbare amp wil maken, niet iedereen kan zich helaas 5 kwaliteits amps veroorloven.

maar heb je bij een 50watt/100watt amp per definitie een ander karakter dan bij een 5 watt amp, of is vooral het circuit van belang voor de klank?

Chris Winsemius
25 januari 2008, 18:00
Als je 15/20/30/50/100 Watt "push-pull" amps vergelijkt met 5/10 Watt "single ended" amps zijn de karakters altijd anders maar het is absoluut mogelijk om bijvoorbeeld 'n 10 Watter met "ballen" te maken en 'n 50 Watter die ook op laag volume goed klinkt.
Het circuit en de kwaliteit v/d onderdelen bepaalt de klank, feel en de "volume-gevoeligheid" imho.

Met universeel bedoel ik niet 'n amp die zogenaamd alles kan maar 1tje die voor een bepaalde style/richting breed inzetbaar is op verschillende volumes.

5 Verschillende amps:
zie ik vaak, als het om andere karakters gaat is dat goed te begrijpen (bijvoorbeeld 'n Fender, VOX, Marshall, Diezel en JazzChorus) maar als het om hetzelfde karakter gaat maar dan op verschillende volumes (bijvoorbeeld 18, 50 of 100 Watt Plexies) dan zie ik zelf duidelijke voordelen in één amp die op verschillende volumes goed inzetbaar is.

Chris Winsemius
25 januari 2008, 18:03
Snap ik,

Dan zal ik het wat precieser formuleren...

De buizen in de eindtrap van de versterker produceren de mooiste (is natuurlijk altijd een kwestie van smaak) klank als ze het signaal net beginnen te vervormen...

en da's bij een goeie uitgangstrafo/etc. voor 95% te wijten aan de fasedraaierbuis... 'n ECC83/12AX7 dus vaak :)

BasHermus
26 januari 2008, 16:13
Ook bij een class-A versterker die bij m ijn weten geen Phase-splitter buis nodig heeft?

Chris Winsemius
26 januari 2008, 16:38
Ook bij een class-A versterker die bij m ijn weten geen Phase-splitter buis nodig heeft?

Single ended klasse A heeft geen fasedraaier buis nodig (meestal wel 'n driver-trap), push-pull klasse A, AB of B wel.

paulusdeBKB
27 januari 2008, 01:15
ff terug naar Mayer: goeie gitarist, mooie sounds, maar als zanger een beetje... zijjig?

stevie_vp
27 januari 2008, 01:36
ff terug naar Mayer: goeie gitarist, mooie sounds, maar als zanger een beetje... zijjig?

Zijjig? :) leg uit hehe...
Maar ik vind hem eigenlijk wel chill ook als zanger.
hij heeft wel heel erg dat heese "maria C" ding in z'n stem maar stoort me niet echt. Is juist wel ok,.. kan wel bergijpen dat dat aanstoot :)

En dan nog. ik ben allang blij dat er weer iemand is die de blues terug op de grote markt zet. En hoe....

Pepe
27 januari 2008, 02:52
ff terug naar Mayer: goeie gitarist, mooie sounds, maar als zanger een beetje... zijjig?

ook geen liefde voor die JM, het is allemaal al eens eerder gedaan en beter
tis mij ook net even te commerciel americana maar goed, de gitaarhelden in het genre raken op natuurlijk.

Bij JM denk ik altijd, hoe lang duurt het voordat ie optreden bij Ophra

robzilla
27 januari 2008, 03:56
ook geen liefde voor die JM, het is allemaal al eens eerder gedaan en beter
tis mij ook net even te commerciel americana maar goed, de gitaarhelden in het genre raken op natuurlijk.

Bij JM denk ik altijd, hoe lang duurt het voordat ie optreden bij Ophra

Heeft die allang gedaan..

charlie45
27 januari 2008, 12:19
ik vond stevie ray vaughn waardeloos zingen, ik luister liever naar john mayer. hetzelfde geldt trouwens voor jimi hendrix.

om het positiever te brengen: het werkt trouwens wel voor de liedjes, en ze zingen nog allemaal een heel stuk beter dan ik :)

Pepe
27 januari 2008, 12:29
Zo zie je maar weer. De een houdt van Britney Spears, de ander zegt Aretha Franklin who?

Lexvandoef
28 januari 2008, 00:59
Ik vind zijn zangkwaliteiten best wel oke eigenlijk, zijn stem vind ik sowieso wel fijn, alleen zingt hij best wel 'uitademig', alsoftie heel veel lucht tegelijk er uit wil persen, heb ik het idee.

Luister der graag naar.

paulusdeBKB
28 januari 2008, 01:04
Eigenlijk vind ik zijn stem ook niet zo verkeerd, maar manmanman, die gast heeft alles:
= talent
= looks
= vintage spullen
= Jessica Simpson aangedouwd

Ik moet toch ergens over kunnen zeiken!?

Lexvandoef
28 januari 2008, 01:11
Eigenlijk vind ik zijn stem ook niet zo verkeerd, maar manmanman, die gast heeft alles:
= talent
= looks
= vintage spullen
= Jessica Simpson aangedouwd

Ik moet toch ergens over kunnen zeiken!?

hahaha, Jessica vind ik niet echt appetijtelijk, maar voor de rest heeftie het dus wel echt goed voormekaar ja :seriousf:

isa1984
28 januari 2008, 15:41
Die gast heeft inderdaad alles, we moeten niet vergeten dat dit soort figuren op elke versterker goed klinken, het zit allemaal in hun vingers.
Ik denk zelf dat JM en mensen als bv. Johnny Lang over 30 jaar wel eens in het straatje Hendrix, clapton etc. kunnen vallen.

edit: als dit geen feel heeft weet ik het ook niet meer, en die stem!!

http://www.youtube.com/watch?v=uihnK4C5cgY&feature=related

DREAMMACHINE
25 maart 2008, 16:39
ook geen liefde voor die JM, het is allemaal al eens eerder gedaan en beter
tis mij ook net even te commerciel americana maar goed, de gitaarhelden in het genre raken op natuurlijk.

Bij JM denk ik altijd, hoe lang duurt het voordat ie optreden bij Ophra


http://vids.myspace.com/index.cfm?fuseaction=vids.individual&videoID=1435598509

sietze
25 maart 2008, 21:37
Die Johnny Lang vind ik heeel onrustig klinken :S Niet echt een fijne stem.
Heel veel speling en fragiele vibrato...

Ik ben big time John Mayer fan maar Johnny Lang zou ik er nou niet zo mee vergelijken :p

Kriske
3 mei 2008, 23:25
Dit is toch wel dé ultieme sound, prachtige clean:
http://www.youtube.com/watch?v=cEBzbv4hJxY

stevie_vp
4 mei 2008, 02:10
Damn, deze gast blijft me verbazen...

Die souns kost helaas ook 7000 etjes voor een top :)
Dan nog een cab en een stratje...

Lexvandoef
4 mei 2008, 11:56
Zijn Two-rocks en Dumbles zijn in principe gemodificeerde Fenders :)

Deluxe reverb voor clean, bluesbreaker pedaaltje ervoor (lead) en gaan:)

Het cleane kanaal van Hook klinkt als een vette fender, ik ga zo eens een beetje spelen, moet ook wel lukken :)

cosmos
4 mei 2008, 12:42
Op johnmayer.com kun je in de BLOG van hem kijken waar hij op dit moment mee opneemt. Erg leuk!

Frusciante
4 mei 2008, 14:14
Nice,,,, Vind zelf JM idd qua sound dicht in de buurt komen van SRV. Met name door de reverb en de beperkte oversturing, of is het de dumble die het hem doet..

Welke gast me ook blijft verbazen is Philip Sayce, speelt op germino en fuchs amps. Die doet me meer aan hendrix denken dan JM.
voorbeeldje.......
http://www.youtube.com/watch?v=q4v5F4iaO4o&feature=related
check ook zijn "endorsement" werk op de MJM site..

gebruik zelf een OD3 (soms ts9) op een jtm45 standje 6 (niet gejumped) voor benadering van die sound. gek genoeg gebruik ik op de od3 wel de drive knop op 3/4 en 1/4 volume. de ts9 gebruik ik wel als volume boost met gain bijna uitgedraaid. ga binnenkort eens testen met een T rex room mate.

blindfaith85
7 mei 2008, 22:25
Hi,

ff over de JM sound, op zijn site staan nu stukje svan zijn studio werk afgelopen dagen, hijs terug naar zijn tworock amp en een fender blues junior:P. hij wil zijn rig versimpelen en de stukje der er op staan klinken echt goed!

groet ferry

new deep
7 mei 2008, 23:04
klinkt zeer cool idd, heb al zin in het concert in juni!

burningsand
29 januari 2009, 15:42
Ik heb totaal geen verstand van effectpedalen. speel al een aantal jaar gitaar maar heb me daar nooit echt in verdiept. Heb net door deze thread heen gelezen maar veel termen zijn voor mij onbekend. Ik vind het geluid en de effecten van John Mayer ook erg goed, wil wat meer muziek gaan maken die daar op lijkt en vroeg me af: zijn er een soort van 'starters pedaaltjes' waar je gewoon een beetje mee kan experimenteren.

http://www.youtube.com/watch?v=dZHnVvy_Hxg
vanaf 3.57 met de solo daarna vind ik heerlijk..
Iemand tips, ideeën waarmee te beginnen?

Nielsje
29 januari 2009, 15:48
Ik heb totaal geen verstand van effectpedalen. speel al een aantal jaar gitaar maar heb me daar nooit echt in verdiept. Heb net door deze thread heen gelezen maar veel termen zijn voor mij onbekend. Ik vind het geluid en de effecten van John Mayer ook erg goed, wil wat meer muziek gaan maken die daar op lijkt en vroeg me af: zijn er een soort van 'starters pedaaltjes' waar je gewoon een beetje mee kan experimenteren.

http://www.youtube.com/watch?v=dZHnVvy_Hxg
vanaf 3.57 met de solo daarna vind ik heerlijk..
Iemand tips, ideeën waarmee te beginnen?

Welkom op het forum!

Je kan een hoop informatie vinden over pedaaltjes in het subforum 'effecten' , daar kan je je lol wel op qua leesvoer ;)

burningsand
29 januari 2009, 16:01
Welkom op het forum!

Je kan een hoop informatie vinden over pedaaltjes in het subforum 'effecten' , daar kan je je lol wel op qua leesvoer ;)

dank ;) Zie nu inderdaad dat dit niet de juiste plek is. Heb zelf ook een hekel aan mensen die vragen stellen die elders op het forum beantwoord worden.. Mochten er toch nog tips zijn, dan houd ik me aanbevolen!:cheerup:

Eko
29 januari 2009, 16:42
Veel van de geluiden , zoals in de laatste Youtubeclip , haal je door een versterker met een master te gebruiken. De gain verder open zetten en het volume regelen door je gitaarvolume te knijpen. Je krijgt dan dat bijna clean met een heel mooi randje. Bij een solo gooi je het volume weer verder open , et presto , drive in een instant.
Vanmiddag hetzelfde gedaan door een goede strat met een TheValve amp te gebruiken. Geen pedalen en toch krek hetzelfde geluid. Een in NL reeds bekende gitarist stond er ook hetzelfde trucje toe te passen. Alleen deed hij , net als een hoop anderen , een tweede amp gebruiken voor een ander geluid. A/B switch voor de afwisseling.

Hell's Engl
16 maart 2009, 13:20
John Mayer met 'n dikke dikke sound.... enjoy

http://www.youtube.com/watch?v=WjUq_Z3b1Y4

Joost

paulbekkers
16 maart 2009, 13:32
John Mayer met 'n dikke dikke sound.... enjoy

http://www.youtube.com/watch?v=WjUq_Z3b1Y4

Joost

Vind ik nou bij uitstek niet zo geweldig gelukt, die sound.
Ook goed te horen dat zijn setup niet gemaakt is voor High-gain geluiden.

Hell's Engl
16 maart 2009, 13:36
Vind ik nou bij uitstek niet zo geweldig gelukt, die sound.
Ook goed te horen dat zijn setup niet gemaakt is voor High-gain geluiden.

Juist daarom, vind ik 't een dikke sound.... geweldig!

ThaBluesBreaker
18 augustus 2009, 21:12
Ik ben dus ook opzoek naar die sound. Vind zijn sound erg mooi.

(mijn eerste post trouwens, ik googelde op john mayer sound en toen kwam ik hier uit)

Ook interessant postje van JM himself.

Hij had het dus o.a. over:

http://matthewrestored.files.wordpress.com/2007/12/fulltone_fulldrive2-_lg.jpg

en

http://www.swissvalemusic.com/files/u1/ts808.jpg


Deze pedalen hebben in principe toch dezelfde werking? Net zoals die oudere Marschall BluesBreaker. (Alleen die kan ik niet zo gauw vinden op internet, wordt niet meer verkocht?)

xaviervr
18 augustus 2009, 21:20
dat zijn inderdaad overdrives

Tegenwoordig speelt John Mayer met een paar Ibanez ts10 in zijn setup.

Deze werden altijd beschouwd als het mindere broertje van de ts808.

Misschien kan je op zoek gaan naar een oude ts10

ThaBluesBreaker
19 augustus 2009, 20:56
Kan iemand eigenlijk zie wat voor een Wah Mayer gebruikt?

stratestic
20 augustus 2009, 09:45
John Mayer gebruikte altijd een RMC wha 1 en tegenwoordig een Jim Dunlop Buddy Guy Signature wha (die met al die stippen).

Heel veel informatie over John Mayer zijn setup vind je in dit speciale forum:

http://johnmayer.yuku.com/forums/65/t/Musician-Forum.html

John Mayer is namelijk behoorlijk verslaafd aan gitaren, versterkers en pedalen :ok: