PDA

View Full Version : Stemmechanieken Les Paul vervangen



Yamhammer_71
14 oktober 2007, 12:06
Er zitten momenteel standaard 'Gibson Deluxe' stemmechanieken op, maar die ontstemmen altijd http://i152.photobucket.com/albums/s163/Bamischijf/stemmechiekenLP.jpg

Ik zoek dus een goede, vervangende set (grover, sperzel, schaller etc) met dezelfde maten als die van de Gibson Deluxe mechanieken, zonder te hoeven boren in de gitaar.

Agent_Smith
14 oktober 2007, 13:38
Zonder boren?
Dat hangt er helemaal van af welke kluson-type mechanieken erop zitten.
Gibson gebruikt twee soorten die er hetzelfde uitzien, alleen de bus (waar het asje doorheen komt) is verschillend van maat.
Als je geen zeskant moertje ziet heb je de variant met de kleine gaten en gaan bijv grovers of gotohs niet passen zonder te boren.

Geen zin in discussies maar stemmingsproblemen op een gibson worden zelden tot nooit veroorzaakt door de mechanieken, maar vrijwel altijd door de topkam.

yhcmarc
14 oktober 2007, 13:43
Die gibson deluxe dingen zijn idd klote mechanieken, gaan ook erg snel stuk, al een paar keer gehad dat die kapjes afbraken. Ik heb ze uiteindelijk zelf vervangen met een setje gotoh mechanieken, moest echter wel andere gaatjes maken.

fred dons
14 oktober 2007, 15:03
wat Agent Smith al zegt het ligt zelden aan mechanieken (hoewel er best wel betere mechanieken dan 3 om 3 klusons te krijgen zijn, 6 in line klusons vind ik al prettiger dan de 3 om 3 variant)

de gibson deluxe kluson zijn gemaakt door schaller en gotoh dus die vallen af voor jou dan af maar o.a Rockinger verkoopt locking klusons die zo op de bestaande boringen passen (weliswaar gemaakt door Gotoh maar wat stabieler dan de variant die Gibson gebruikt)

Yamhammer_71
14 oktober 2007, 15:16
De gitaar is recentelijk afgesteld en opnieuw geintoneerd, hierbij is ook de topkam goed nagekeken. Hij is toonzuiver, maar elke keer kom ik er achter dat de gitaar weer ca. een halve toon is gedaald. Ik heb in het verleden zowieso negatieve ervaringen gehad met de Gibson Deluxe mechanieken die niet in stemming bleven. Ook bij een bandlid van mij (met een SG) blijven diezelfde mechanieken gewoon niet in stemming.

De Gibson Deluxe mechanieken die er nu op zitten hebben zeskant moertjes.

Ik zat zelf te denken aan Grover Rotomatics, maar ik weet niet of ze direct door dezelfde boringen passen.

bass blom
14 oktober 2007, 15:20
elke keer een halve toon? :o
rek je je snaren dan wel genoeg als je ze er op zet?
of laat je dat ook professioneel doen? :D

2350
14 oktober 2007, 15:26
Doe niet zo eigenwijs en luister naar Agent Smith!

Yamhammer_71
14 oktober 2007, 16:19
Zonder boren?
Dat hangt er helemaal van af welke kluson-type mechanieken erop zitten.
Gibson gebruikt twee soorten die er hetzelfde uitzien, alleen de bus (waar het asje doorheen komt) is verschillend van maat.
Als je geen zeskant moertje ziet heb je de variant met de kleine gaten en gaan bijv grovers of gotohs niet passen zonder te boren.

Geen zin in discussies maar stemmingsproblemen op een gibson worden zelden tot nooit veroorzaakt door de mechanieken, maar vrijwel altijd door de topkam.

Het is een zeskant moertje, dus de variant met de grote gaten.

De gitaar is bij Luthiers Gitaren (www.luthiers-gitaren.nl in Den Bosch door een pro afgesteld en geintoneerd -> de topkam is hierbij als vaste prik ook nagekeken. Hij is loepzuiver, speelt nu comfortabel en klinkt nergens vals over de gehele toets.
Het punt is alleen dat hij vrij snel (na een kwartier benden) ontstemd.
Alles is verder zoals het hoort (ook de topkamgleuven), dus vandaar dat ik ervanuit ga dat de stemmechanieken gewoon niet deugen, gezien ook de recentelijke set-up. Uit het verleden heb ik ook negatieve ervaringen gehad met een andere LP (86') en die ontstemde ook constant met diezelfde Deluxe mechanieken.
De Grovers (niet vintage-style) mechanieken die origineel op de 88' LP zitten, ontstemmen gewoon niet.
Vandaar dat ik de Grover Rotomatics op het oog heb. Ik weet alleen niet of die dezelfde afstand tussen de boorgaatjes hebben als de Gibson Deluxe mechanieken.
De dikte van de schacht is verder hetzelfde, dat weet ik.

De topkam is dus verder echt 100%, tenzij het 'T MATERIAAL ervan een grote invloed heeft op het wel/niet onstemmen van de gitaar.
In dit geval zou een grafieten topkam i.p.v de standard topkam dus noodzakelijk zijn?


En b.t.w '2350': mond houden als je niks zinnigs hebt te zeggen

Orpheo
14 oktober 2007, 16:37
wellicht even je snaren oprekken? ik heb ook die tuners, en i kheb nergens last van.

fred dons
14 oktober 2007, 16:42
En b.t.w '2350': mond houden als je niks zinnigs hebt te zeggen
dat heeft jou ook nog nooit tegengehouden ;)

maar terug on topic, volgens mij hebben grovers een 10 mm shaft en zijn de deluxe smaller (maar dat is een kwestie van meten), en het materiaal van de topkam heeft inderdaad invloed op de stemvastheid maar bij een LP is de hoek van de headstock in combi met een plastic topkam vaak de boosdoener
+ het korrekt winden van de snaren waar veel gitaristen nogal eens problemen mee hebben :D

Orpheo
14 oktober 2007, 17:43
dat heeft jou ook nog nooit tegengehouden ;)

maar terug on topic, volgens mij hebben grovers een 10 mm shaft en zijn de deluxe smaller (maar dat is een kwestie van meten), en het materiaal van de topkam heeft inderdaad invloed op de stemvastheid maar bij een LP is de hoek van de headstock in combi met een plastic topkam vaak de boosdoener
+ het korrekt winden van de snaren waar veel gitaristen nogal eens problemen mee hebben :D

+1!!!!

@ yamhammer: als je sperzel locking tuners wilt (mijn favo, na gotoh, non locking, dat weer wel) dan moet je een gat hebben van 10mm, en dan uniform. dus niet zoals je soms hebt onderaan 10mm, bovenaan 8.

grovers vind ik niks. de nieuwe dan. de oudjes zijn best, maar de nieuwen vind ik K.U.T. kwalitatief uitermate teleurstellend. geef mij maar sperzels (ongeveer evne duur), schaller locking: liever niet. vind ik niet prettig werken, en locken minder goed, en zijn wat rammeliger dan sperzels.

gotoh of sperzel dus :)

Rinze
14 oktober 2007, 18:45
Wanneer de topkamgleuven niet goed van vorm zijn klemt de snaar erin en blijft na opdrukken hangen. Dat heeft dus niks te maken met zuiverheid of makkelijk spelen of wat dan ook.

Ewoud Kuijt
14 oktober 2007, 20:04
Ik heb op mijn Les Paul al 15 jaar dezelfde Gibson Deluxe tuners en nooit problemen gehad. Goeie kam en niet teveel windingen om de tunerposts (2).

Yamhammer_71
15 oktober 2007, 00:05
+1!!!!

@ yamhammer: als je sperzel locking tuners wilt (mijn favo, na gotoh, non locking, dat weer wel) dan moet je een gat hebben van 10mm, en dan uniform. dus niet zoals je soms hebt onderaan 10mm, bovenaan 8.

grovers vind ik niks. de nieuwe dan. de oudjes zijn best, maar de nieuwen vind ik K.U.T. kwalitatief uitermate teleurstellend. geef mij maar sperzels (ongeveer evne duur), schaller locking: liever niet. vind ik niet prettig werken, en locken minder goed, en zijn wat rammeliger dan sperzels.

gotoh of sperzel dus :)

Dank je, ik waardeer je hulp.

Ik ga me er van de week wat verder in verdiepen. De topkamgleuven lijken goed te zijn, maar wellicht zou er in 'de ernstigste' situatie ook een andere topkam van te pas moeten komen.

grayfink
15 oktober 2007, 00:15
Heb je niet gewoon teveel windingen?

Yamhammer_71
15 oktober 2007, 00:26
Heb je niet gewoon teveel windingen?

Nee, maximaal 3 per mechaniek. Daar kan het dus niet aan liggen...

drap
15 oktober 2007, 10:57
Ik snap sowieso niet waar het aan kan liggen. Ik bedoel, die Les Pauls waren toch zoveel beter dan elke andere gitaar? Ze zweven soms bijna. En toch mankeert er elke keer wat aan :o Ik kan dat maar niet rijmen

fred dons
15 oktober 2007, 11:03
das nou juist de charme, net als bij die oude engelse autos waar van alles afbreekt als je er maar naar kijkt :D

Rinze
15 oktober 2007, 11:13
Ik snap sowieso niet waar het aan kan liggen. Ik bedoel, die Les Pauls waren toch zoveel beter dan elke andere gitaar? Ze zweven soms bijna. En toch mankeert er elke keer wat aan :o Ik kan dat maar niet rijmen

Er is maar een conclusie mogelijk: het ligt niet aan de gitaar maar aan de gitarist :D

pannekoek
15 oktober 2007, 12:47
Ik snap sowieso niet waar het aan kan liggen. Ik bedoel, die Les Pauls waren toch zoveel beter dan elke andere gitaar? Ze zweven soms bijna. En toch mankeert er elke keer wat aan :o Ik kan dat maar niet rijmen


als bijna iedere verslaafde gitarist een les paul in zijn bezit heeft, dan zijn het er zoveel dat er redelijk vaak voorkomt dat er wat stuk gaat, ik denk dat les paul's het relatief beter doen dan de meeste gitaren

Ash ketchum
15 oktober 2007, 12:59
My 10 cents:
Probeer eens met een potlood door de sleuven van de topkam te gaan. Vermindert de frictie tussen de snaren en de topkam. Zoals eerder vermeldt, ontstemmen ligt 9 van de 10 keer aan de topkam. In jouw geval zou ik het probleem zoeken ipv de stemmechanieken.
Verder goed uitrekken, een halve noot verzakken ligt eerder aan het uitrekkend dan de aan stemmechanieken IMHO. Zelf rek ik net zo lang tot de desbetreffende snaar niet meer verloopt.

Zelf heb ik ook gibson deluxe stemmechanieken op mijn SG, maar ondervindt ik zelf nooit eerder beschreven ontstemmingen.

Kim Wilson
15 oktober 2007, 13:04
als bijna iedere verslaafde gitarist een les paul in zijn bezit heeft, dan zijn het er zoveel dat er redelijk vaak voorkomt dat er wat stuk gaat, ik denk dat les paul's het relatief beter doen dan de meeste gitaren
Ik denk van niet. Ik denk dat er minstens net zo veel Strats in omloop zijn, en op e.o.a. manier hoor je daar minder gezeik over...

Yamhammer_71
15 oktober 2007, 13:27
My 10 cents:
Probeer eens met een potlood door de sleuven van de topkam te gaan. Vermindert de frictie tussen de snaren en de topkam. Zoals eerder vermeldt, ontstemmen ligt 9 van de 10 keer aan de topkam. In jouw geval zou ik het probleem zoeken ipv de stemmechanieken.
Verder goed uitrekken, een halve noot verzakken ligt eerder aan het uitrekkend dan de aan stemmechanieken IMHO. Zelf rek ik net zo lang tot de desbetreffende snaar niet meer verloopt.

Zelf heb ik ook gibson deluxe stemmechanieken op mijn SG, maar ondervindt ik zelf nooit eerder beschreven ontstemmingen.

Klopt.
Ik denk nu ook dat het op de een of andere manier dat het toch aan de topkam ligt (enige frictie, zoals jij het beschreef).

Soms als ik een overdreven bend doe op de G-snaar, dan hoor je een 'klikje'/'tikje' alsof de snaar ergens 'uitschiet'....begrijp je wat ik bedoel? Alsof er nog ergens speling zit ofzo.

Mitch
15 oktober 2007, 13:39
Dat zou slip tussen de windingen kunnen zijn óf van de topkam. Kijk serieus even naar de sticky in Gitaar - diversen over het slim opzetten van snaren. Maakt het verrekte stabiel, een soort zelfvergrendeling, mits je topkam goed is anders ontstemt -ie nog.

fred dons
15 oktober 2007, 13:49
Klopt.
Ik denk nu ook dat het op de een of andere manier dat het toch aan de topkam ligt (enige frictie, zoals jij het beschreef).

Soms als ik een overdreven bend doe op de G-snaar, dan hoor je een 'klikje'/'tikje' alsof de snaar ergens 'uitschiet'....begrijp je wat ik bedoel? Alsof er nog ergens speling zit ofzo.

dat "tikje" is duidelijk de topkam, de snaar blijft dan hangen in de gleuf en schiet vervolgens toch door,
je zou de gleuven iets breder moeten maken in je topkam

Yamhammer_71
15 oktober 2007, 14:08
Oke, bedankt voor de reacties.

Ik denk dat het ook slip is, maar waarvan moet ik nog uizoeken. Dalijk ff een nieuw setje erop monteren en degelijk vastzetten rondom het stemmechaniek (3 windingen), zonder dat DAAR de slip zou kunnen ontstaan.
Mocht het probleem dan nog steeds aanwezig zijn, dan moet het wel aan de topkam liggen.

joke
15 oktober 2007, 14:37
ikzelf speel ook nogal veel solootjes tijdens een optreden maar moet ook de sperzels op mijn ibanez ar 50 regelmatig bijstemmen ,zeker als de gitaar nog "koud "is bij het begin dus.....
dus vind ik het niet zo gek dat de stelller van dit dilemma na een kwartiertje benden weer moet bijstemmen is echt helemaal niet zo gek hoor......
zeker niet met verse snaren.

Yamhammer_71
15 oktober 2007, 15:35
Ik heb een uur geleden nieuwe snaren erop gezet en ze goed om de mechanieken gemonteerd.
Ik heb ze vervolgens uitgerekt en ze blijven goed op stemming, behalve de G-snaar. Ondanks dat deze goed (zonder slipkansen) om het mechaniek is gewonden, blijf ik de 'klik' horen (ook tijdens het uitrekken vd snaren) en is het ook de enige snaar die constant blijft ontstemmen.

Het probleem zit 'm dus blijkbaar in de topkamgleuf van de G-snaar.

Kan de slip en het (direct) ontstemmen van deze snaar nog opgelost worden en hoe?

fred dons
15 oktober 2007, 15:57
neem een klein stukje schuurpapier 320-400 grit. doe dat om de snaar op de gleuf in de topkam en haal het schuurpapier in de lengte heen en weer
dat zou voldoende moeten zijn om die "click" weg te krijgen

2350
15 oktober 2007, 23:52
Heee,

Had Agent Smith dan toch gelijk? :-)

Yamhammer_71
16 oktober 2007, 00:58
Nah, ik heb het vandaag even afgewacht met de nieuwe set snaren om tot een betere conclusie te komen en blijkt dus:

- de hoge B en E-snaar ontstemmen beiden niet.

- de rest van de snaren ontstemd wel.

Ik ga niet met schuurpapier in 4 gleuven lopen te vijlen, omdat wellicht het ontstemmings-probleem hierdoor niet is opgelost. Het is immers raar dat de 2 hoogste snaren als enigsten niet ontstemmen en E, A, D en G wel.

De snaren spelen allen soepel over de gehele toets en lopen NERGENS aan (geen ratelingen of bijgeluiden).

Nielsje
16 oktober 2007, 01:11
Ik heb m'n snaren volgens de 'Piezo' methode gewonden en vrijwel nergens last van. Toch hebben gibsons wel vaker last van de G-snaar.

Overweeg anders een graphtech topkam, kost je 5.45 euri en een uurtje werk.
En als je last blijft houden van onstemmende snaren, misschien moet je dan maar triangel gaan spelen 8-)

Yamhammer_71
16 oktober 2007, 01:24
Ik ga kijken voor een graphtech topkam, waarschijnlijk is het probleem van het ontstemmen dan wel verholpen i.p.v de standaard plastic topkam die er momenteel op zit.

bass blom
16 oktober 2007, 02:37
gaat het nou over die nieuwe studio die perfect was met 009 snaren en toen toch nieuwe pups moest en 010 snaren en dan dus een plastioc topkam heeft? :D

grayfink
16 oktober 2007, 07:06
Die snaren zitten er godverdegodver net een dag op! De machineheads zijn goed, de topkam is goed, de rest van de gitaar is goed, maar jij....


JIJ bent niet goed!





;)

drap
16 oktober 2007, 08:50
Het is immers raar dat de 2 hoogste snaren als enigsten niet ontstemmen en E, A, D en G wel.

Wat moet daar raar aan zijn beste kerel, leg 's uit.

Gewoon je snaren ff oprekken, dat sowieso. En je topkam ff uit laten vijlen, dat is en stuk goedkoper dan een nieuwe topkam.

Kim Wilson
16 oktober 2007, 08:51
De twee dunste snaren ontstemmen altijd het minst. Niks raars aan. En de G is op elke gitaar klote.

Behalve op Fenders...

Rinze
16 oktober 2007, 09:35
Nah, ik heb het vandaag even afgewacht met de nieuwe set snaren om tot een betere conclusie te komen en blijkt dus:

- de hoge B en E-snaar ontstemmen beiden niet.

- de rest van de snaren ontstemd wel.

Ik ga niet met schuurpapier in 4 gleuven lopen te vijlen, omdat wellicht het ontstemmings-probleem hierdoor niet is opgelost. Het is immers raar dat de 2 hoogste snaren als enigsten niet ontstemmen en E, A, D en G wel.

De snaren spelen allen soepel over de gehele toets en lopen NERGENS aan (geen ratelingen of bijgeluiden).

Het is heel simpel: de sleuven voor de E en B zijn goed (genoeg) om de snaren soepel te laten glijden bij opdrukken, ze komen dan weer goed terug. Bij de rest is dat dus niet zo. Een graphtech topkam kan wel helpen maar dan moeten de sleuven wel breed genoeg zijn voor de snaarset die je gebruikt.

Orpheo
16 oktober 2007, 11:31
Nah, ik heb het vandaag even afgewacht met de nieuwe set snaren om tot een betere conclusie te komen en blijkt dus:

- de hoge B en E-snaar ontstemmen beiden niet.

- de rest van de snaren ontstemd wel.

Ik ga niet met schuurpapier in 4 gleuven lopen te vijlen, omdat wellicht het ontstemmings-probleem hierdoor niet is opgelost. Het is immers raar dat de 2 hoogste snaren als enigsten niet ontstemmen en E, A, D en G wel.

De snaren spelen allen soepel over de gehele toets en lopen NERGENS aan (geen ratelingen of bijgeluiden).

probeer het eens. soepel spelen en nergens aanlopen heeft niks te maken met een topkam die ergens een nanometer te krap is, en je snaar daardoor laat aanlopen. damn, wat ben jij een lastig geval. Ben je soms een wijf ofzo?

Ash ketchum
16 oktober 2007, 12:16
probeer het eens. soepel spelen en nergens aanlopen heeft niks te maken met een topkam die ergens een nanometer te krap is, en je snaar daardoor laat aanlopen. damn, wat ben jij een lastig geval. Ben je soms een wijf ofzo?
Hahaha +1010101010

Kim Wilson
16 oktober 2007, 12:19
... Ben je soms een wijf ofzo?
Ik vind dit een erg zware belediging richting het vrouwelijk geslacht.



Oja, Yamhammer:

KOOP EENS EEN GOEIE GITAAR!!!

Yamhammer_71
16 oktober 2007, 12:26
Ik ben een man met 2 linkerhanden op technisch gebied.

Tevens zijn er helemaal geen problemen met de bespeelbaarheid zelf, de 0.010's zaten er ook origineel op en spelen nu vrijwel hetzelfde als de 0.09's die ik er ff op had, heel soepel voor met name soleren. De G-snaar klinkt heel open over de hele toets (wat een unicum is bij een LP) en ratelt nergens, iets wat ook vrijwel altijd een probleem is op een Les Paul. Nu kan ik me dus geen betere klank en afstelling wensen, maar is er dus dat ontstemmingsprobleem wat ZEER irritant als je er niet van op aan kunt en om de vijf minuten moet stemmen. Dat is in bandverband echt een handicap en zit verreweg van 'acceptatie'. Ik bel van de week gewoon de gitaarbouwer op om te kijken of het ontstemmen kan worden tegengegaan, zonder dat er iets aan de actie/bespeelbaarheid veranderd hoeft te worden -> IMO dat is deze LP klankgewijs dubbel en dwars waard

Kim Wilson
16 oktober 2007, 12:28
Is dat nou elke keer nodig, om je post te verwijderen en opnieuw te posten? Je kunt ze gewoon bewerken, hoor.

Yamhammer_71
16 oktober 2007, 12:29
Is dat nou elke keer nodig, om je post te verwijderen en opnieuw te posten? Je kunt ze gewoon bewerken, hoor.

Haha nu doe je het gewoon zelf. Dan weet je hoe irritant het is he... :sssh:

Kaboemba
16 oktober 2007, 12:29
whawhawhawhawhablablalbval

Je bent te eigenwijs om tips aan te nemen, je gitaar is altijd goed en het ligt nooit aan jou.
Alles wat je koopt is prima en het geld dik waard en toch problemen.

Al koop je een gitaar van 10.000 euro dan nog kan het zijn dat je e.a. moet/wil aanpassen.

En nu tips uitproberen of anders gewoon niet meer zeuren.

heinz3110
16 oktober 2007, 12:32
Probleem :snaar ontstemt met benden (opdrukken in gewoon nederlands)
Bijkomend symptoom: klikklikklikjes bij de topkam
Oorzaak: topkamsleufje bij betreffende snaar te nauw
Oplossing : schuurpapiertje, zoals al aangegeven door Fred.

Wat is nou het ECHTE probleem ? We gaan al 4 paginas door en je wilt er niet aan , dat met een schuurpapiertje het probleem is op te lossen.
Terwijl het DE oplossing is.

Tis geen kernfysica , hoor. :) En de voodoo van je gitaar verdwijnt er ook niet van. Dus, hophop,

-klein hoekje schuurpapier afscheuren,
-"probleemsnaar " losdraaien,
- schuurpapierhoekje in gleufje van topkam leggen
-snaar er opleggen en slapjes opdraaien.
-scheurpapiertje een aantal keertjes heen en weer bewegen.

en visa versa.

Of ben ik nou simpel ? :D

Kaboemba
16 oktober 2007, 12:35
Ja maar Heinz zo simpel mag het niet zijn.


Het is wel janjammer z'n les paul mxlr dubbel de luxe en dus kan je zo'n bijzondere gitaar niet ff zomaar schuren.

bass blom
16 oktober 2007, 12:36
Ja maar Heinz zo simpel mag het niet zijn.


Het is wel janjammer z'n les paul mxlr dubbel de luxe en dus kan je zo'n bijzondere gitaar niet ff zomaar schuren.

nee, dat moet je pro laten doen.. laat die flapdrol toch lekker, is goed voor de gitaartechneuten in zijn buurt :D

Yamhammer_71
16 oktober 2007, 12:45
Probleem :snaar ontstemt met benden (opdrukken in gewoon nederlands)
Bijkomend symptoom: klikklikklikjes bij de topkam
Oorzaak: topkamsleufje bij betreffende snaar te nauw
Oplossing : schuurpapiertje, zoals al aangegeven door Fred.

Wat is nou het ECHTE probleem ? We gaan al 4 paginas door en je wilt er niet aan , dat met een schuurpapiertje het probleem is op te lossen.
Terwijl het DE oplossing is

WELK PROBLEEM HEB JIJ HET OVER? Die klik kan me niks verdommen als de gitaar maar niet ontstemd. Leuk dat de G-snaar bij het stemmen en benden hoorbaar losschiet uit de topkam, maar de overige E, A en D snaren ontstemmen net zo goed en die schieten niet los uit de topkam.

heinz3110
16 oktober 2007, 12:46
Djeeezus. Yam, ben je nou helemaal belazerd.

Ik heb een openbaring voor je:

"Eigenwijzen krijgen nooit het juiste advies"

Als ik jouw was zou ik die gitaar verzegelen en in de kluis stoppen. Straks komen er nog krasjes op.

Wees niet zo eigenwijs man.

Als je je snaren ook nog proper oprekt, goed om de stemmechanieken legt, dan is er niks meer aan de hand. Allemaal al gezegd, maar goed.

Maar misschien moet je er andere snaren opzetten. Ik geloof dat die met metaaloxydeperoxydesiliciumgermaniumlegering het beste werken. :seriousf:


EDIT: Ik dacht toch echt jouw post te lezen met je klikklikklik, maar goed, feit blijft wel dat er meerdere oplossingen zijn gegeven.
Al 5 paginas lang. Doe der wat mee.

Orpheo
16 oktober 2007, 12:50
@ kimW: sorry dude, je hebt helemaal gelijk. mijn excuses.


@ jammerhout. IEDEREEN ZEGT AL DAT HET ZO OP TE LOSSEN IS!!!! waarom vraag je dan nog



Luister. De enige snaar die last heeft van een 'klik', dat is de G-snaar. Ik weet ook wel dat het door de topkam komt (dat hoor je al als je gaat stemmen).
Dus ff schuren, 'klik' weg en probleem weg?
Kun jij iemand ervan overtuigen dat hierdoor de gitaar niet meer ontstemd?
En b.t.w de E, A en D snaren ontstemmen al zonder die klik.

IEDEREEN is het al met die methode eens. waarom zit je dan nog te etteren?! je irriteert me echt mateloos, weet je dat? je bent gewoon een komisch figuur die zichzelf iedere keer voor lul zet. Eerst met je zoektocht naar tone, en dan blijkt dat je een transistorbak hebt, daarna met 'oh hij klinkt PERFECT!" om daarna toch nog een set BKP"s te kopen (hoe lang ga je deze houden?) en nu met dit. Neem het eens aan van mensen. Je moet die kam her en der iets verbreden. Met al t geld dat je pompt in het gaan naar gitaarbouwers, had je denk ik een supergave axe kunnen kopen. Ik wil niet WETEN hoeveel het kost om even snel een set pickups erin te laten zetten, maar ik vermoed meer dan de 2 tientjes die ik betaal om AL mn gitaren te solderen (soldeerbout+multimeter; soldeer kreeg ik gratis).

Je doet me denken aan een oud-forumlid, scali. Was ook altijd 100000% zeker overtuigd van ZIJN gelijk, om later KEIHARD op zijn bek te gaan. Hij gaf NOOIT zijn gelijk toe. jij ook niet, of met heel veel moeite. ik heb ook niet altijd gelijk, maar ik geef rustig toe als ik het echt fout heb, en dat is echt heel regelmatig.

Goed, jammerhout: terug naar het topic. Gibson gebruikt geen plastic nuts, maar bone, zover ik weet. mocht het toch plastic zijn, zou ik de topkam houden; ik vind plastic fijner dan bone. (ps: bone=bot). Plastic is iets consistenter dan bot, en het werkt fijner vind ik (qua uitvijlen) want wat moet jij nu doen: de tip van fred opvolgen, EN goed je snaren op de tuners binden. Ben je daar te lui voor, koop een set sperzels, EN VIJL DIE GODVERGETE TERINGTOPKAM NU EENS UIT!!!!


man man man, zelfs m'n oma (die voor de grap heel veel meeleest wat jij typt) krijgt jeukende vingers van jou. Kan je nagaan wat de rest van de mensen hier krijgt van jou...

Kaboemba
16 oktober 2007, 12:51
Misschien heb je wel een vette miskoop gedaan, dat zal het zijn.
Je bent natuurlijk weer te veel op de naam en de faam afgegaan en met jouw gebrekkige kennis van gitaren wil je dan nog wel is belazerd worden.
Had je niet je gitaarleraar mee kunnen nemen ofzo.

Orpheo
16 oktober 2007, 12:54
WELK PROBLEEM HEB JIJ HET OVER? Die klik kan me niks verdommen als de gitaar maar niet ontstemd. Leuk dat de G-snaar bij het stemmen en benden hoorbaar losschiet uit de topkam, maar de overige E, A en D snaren ontstemmen net zo goed en die schieten niet los uit de topkam.

STOMME IDIOOT!!! die klik is een van de neveneffecten van een slechte topkam en daardoor ontstemt ie! maar weet je wat? geef je gitaar maar aan mij, krijg jij er een van mij, die ontstemt echt NOOIT!!!







http://www.gamer.nl/images/content/Erwie/200609/1159389362_0_3.jpg

gelijk een spannend model! goed idee, vind je niet? jij blij (gitaar die NOOOIT ontstemt) ik een nieuwe les paul.

heinz3110
16 oktober 2007, 12:56
Als Yam m niet wil hebben, wil ik m wel Orph. :D Ik heb net mijn hele hals weggeschuurd met dat klusje.

Yamhammer_71
16 oktober 2007, 12:57
Als je je snaren ook nog proper oprekt, goed om de stemmechanieken legt, dan is er niks meer aan de hand. Allemaal al gezegd, maar goed.

EDIT: Ik dacht toch echt jouw post te lezen met je klikklikklik, maar goed, feit blijft wel dat er meerdere oplossingen zijn gegeven.
Al 5 paginas lang. Doe der wat mee.

De snaren zijn proper opgerekt en strak/oerdegelijk zonder slipkansen om het mechaniek gewonden. Alles keurig en netjes met maximaal 3 windingen om het mechaniek. Hier ligt het probleem gewoon niet :angry:

De overige tips hebben alleen betrekking tot de topkam. Vijlen etc.

Het zal ook vast met de topkam te maken hebben, maar ik kan me gewoon niet voorstellen dat je alleen door de vijlen het ontstemmingsprobleem daarmee oplost. Dat komt erg ongeloofwaardig over.

Orpheo
16 oktober 2007, 12:58
Als Yam m niet wil hebben, wil ik m wel Orph. :D Ik heb net mijn hele hals weggeschuurd met dat klusje.

hmm... ok. maar dan wil ik wel deze gitaar ervoor terug:

http://www.gmkmg.com/toy_product/content/art/pink%20jammer_P2150007_cropped_rotated_cropped.jpg

deal?

heinz3110
16 oktober 2007, 13:02
De snaren zijn proper opgerekt en strak/oerdegelijk zonder slipkansen om het mechaniek gewonden. Alles keurig en netjes met maximaal 3 windingen om het mechaniek. Hier ligt het probleem gewoon niet :angry:

De overige tips hebben alleen betrekking tot de topkam. Vijlen etc.

Het zal ook vast met de topkam te maken hebben, maar ik kan me gewoon niet voorstellen dat je alleen door de vijlen het ontstemmingsprobleem daarmee oplost. Dat komt erg ongeloofwaardig over.

Dacht een vriend van mij ook." Mijn gitaar ontstemd telkens!" Bleek doodleuk dat ie zijn snaren niet genoieg opgerekt had. Tsja, dat kan ook nog.

Gebruikersfout, noemen ze dat in de ICT wereld.

Duhus:
-snaren goed omleggen
-Goed oprekken
-Nog eens goed oprekken.
-En nog eens.

Nog steeds?

Topkam!

Orpheo
16 oktober 2007, 13:02
De snaren zijn proper opgerekt en strak/oerdegelijk zonder slipkansen om het mechaniek gewonden. Alles keurig en netjes met maximaal 3 windingen om het mechaniek. Hier ligt het probleem gewoon niet :angry:

De overige tips hebben alleen betrekking tot de topkam. Vijlen etc.

Het zal ook vast met de topkam te maken hebben, maar ik kan me gewoon niet voorstellen dat je alleen door de vijlen het ontstemmingsprobleem daarmee oplost. Dat komt erg ongeloofwaardig over.

omdat je een retard bent. die sleuven zijn IETS te klein. de snaar blijft erin hangen. als je stemt, als je bendt, als je de snaar indrukt tijdens t spelen. omdat een snaar flexibel is, zal de snaar voor de kam soms iets uitgerekt, en achter de kam iets 'samengeperst' zijn. Het is net als met osmose; de snaar wil overal een gelijke dichtheid en druk creeeren; daarom drukt ie op de kam om energie kwijt te raken, en gaat ie springen (hoor je dus POING! bij bepaalde acties) om de druk en dichtheid overal gelijk te houden.

als je je sleufjes iets breder maakt, kan de snaar rustiger glijden, en hoeft ie niet zo te springen. DAT veroorzaakt ontstemmen, en dat is bij 99% van de gevallen zo. Het kan gewoon slijten (nja het slijt, dat is niet een kwestie van kunnen) omdat die snaar er doorheen glijdt, maar je kan het een handje helpen door met een schuurpapiertje er doorheen te gaan. even heen en weer. Bij een gitaarzaak doen ze dat heel fancy met dure vijltjes, maar dit werkt net zo goed. imo zelfs beter, omdat je dan al de ronding van de snaar in de kam vijlt.

kijk, jij bent gewoon een ongelooflijk gestoord persoon, en ziet niet in dat iedereen hier

a: gelijk heeft
b: je een belachelijk persoon vindt
c: allang weet dat de tip van Fred Dons klopt

en je ziet niet in dat

d: je echt, echt, ECHT WAAR, belachelijk bent.

Ash ketchum
16 oktober 2007, 13:03
Yammerdan, lees eerst dit linkje door voordat je wat post of vragen stelt. Misschien zie je dan een patroon bij bepaalde problemen.
http://www.gitaarnet.nl/forum/search.php?searchid=1350093

Dit schitterende forum is voorzien van een zoekfunctie. Het helpt soms om daar eerst gebruik van te maken. Want als je zo wantrouwig als bent als jij je voordoet zie je misschien een patroon in sommige vraagstellingen en de daaropvolgende antwoorden.

Orpheo
16 oktober 2007, 13:04
oh ja, 3 windingen; dat is al teveel (behalve voor de E, en HEEL misschien de B). mijn gitaren hebben er maar 1 a 2. echt niet meer. 1.5 is gemiddeld. hoe dikker, hoe minder.

Kim Wilson
16 oktober 2007, 13:07
De snaren zijn proper opgerekt en strak/oerdegelijk zonder slipkansen om het mechaniek gewonden. Alles keurig en netjes met maximaal 3 windingen om het mechaniek. Hier ligt het probleem gewoon niet :angry:

De overige tips hebben alleen betrekking tot de topkam. Vijlen etc.

Het zal ook vast met de topkam te maken hebben, maar ik kan me gewoon niet voorstellen dat je alleen door de vijlen het ontstemmingsprobleem daarmee oplost. Dat komt erg ongeloofwaardig over.
Nog 1 poging, en ik ga het serieus en netjes houden.

Nee, ik geloof ook niet dat het in je windingen zit, dat zal wel goed zijn. Maar als je een tikkend geluid hoort als je bend, zit je snaar te vast in het groefje in de topkam. Vergeet niet, je rekt je hele snaar op, van brug totaan je stemmechaniek. Als je snaar te vast in het groefje loopt, trek je hem met benden dus wel over je topkam heen, maar hij komt niet meer uit eigen beweging weer terug. Daarvoor heb je teveel wrijving. Als je het groefje uitvijlt, of laat uitvijlen, of vervangt door een graphtech, glijdt hij soepel heen en weer bij het benden. Snappie?



En over dat herposten: Het was bedoeld om JOU te laten merken hoe irritant dat is.

heinz3110
16 oktober 2007, 13:09
Boeh, Orpheo, ik heb lekker veel meer windingen eromheen

( waarom? helemaal niet nodig, zeg je dan misschien. Ik hou het maar op de theorie dat hoe steiler de hoek ,des te beter enzo).

En toch onstemmen die rare chinezen van mij niet.

Het verhaal blijft ( gek toch he, Yam) toch hetzelfde: goed snaren opleggen, goed rekken, en de topkam checken.

Wat een leuk topic dit! :D

Yamhammer_71
16 oktober 2007, 13:14
Met al t geld dat je pompt in het gaan naar gitaarbouwers, had je denk ik een supergave axe kunnen kopen.

VIJL DIE GODVERGETE TERINGTOPKAM NU EENS UIT!!!!

De vijl-methode dus.

Ik moet je helaas corrigeren wat betreft 'supergave axe'. Als je zo'n grote mond hebt over betere/slechtere toon, zou ik GRAAG met jou de LP Studio Premium Plus willen vergelijken met de oude Customs of andere (niet chambered) Les Pauls en dan kom je er tenminste realistisch achter of ik nou achterlijk ben of toch wel gelijk heb :)

Mijn 80's LP Standards gooi ik er in ieder geval voor in de prullenbak en de enige LP's die me klankgewijs nog boeien zijn de LP's met toonkamers. Die hebben IMO een betere resonantie, meer open toon en meer sustain. Jij houdt standvastig vast bij je oude LPīs, ik bij de LPīs met toonkamers -> die zijn IMO gewoon beter klankgewijs, no discussion!

Orpheo
16 oktober 2007, 13:14
Boeh, Orpheo, ik heb lekker veel meer windingen eromheen

( waarom? helemaal niet nodig, zeg je dan misschien. Ik hou het maar op de theorie dat hoe steiler de hoek ,des te beter enzo).

En toch onstemmen die rare chinezen van mij niet.

Het verhaal blijft ( gek toch he, Yam) toch hetzelfde: goed snaren opleggen, goed rekken, en de topkam checken.

Wat een leuk topic dit! :D

ja, heb ik ook wel, die mening, maar ik denk; dat gaatje zit 'laag'. dus de snaar moet zo laag mogelijk dat gat in en 'vast' zitten, en zo min mogelijk windingen, omdat hoe meer windingen, hoe meer (kans op) speling. vandaar. en t werkt imo prima zo.

Kim Wilson
16 oktober 2007, 13:15
...die zijn IMO gewoon beter klankgewijs, no discussion!
Klank is smaakgebonden, idioot. :sneaky:

drap
16 oktober 2007, 13:17
En nu weer on topic, ik denk dat het aan de elementen ligt.

Yamhammer_71
16 oktober 2007, 13:18
ja, heb ik ook wel, die mening, maar ik denk; dat gaatje zit 'laag'. dus de snaar moet zo laag mogelijk dat gat in en 'vast' zitten, en zo min mogelijk windingen, omdat hoe meer windingen, hoe meer (kans op) speling. vandaar. en t werkt imo prima zo.

Ik heb gezegd MAXIMAAL 3 windingen, dat betekent nog niet dat om elke snaar precies 3 windingen zitten.

over dom gesproken.

Kim Wilson
16 oktober 2007, 13:20
Yamhammer, heb je mijn verhaaltje nou gelezen over hoe een topkam je gitaar kan laten ontstemmen?

heinz3110
16 oktober 2007, 13:21
... omdat hoe meer windingen, hoe meer (kans op) speling. vandaar. en t werkt imo prima zo.

Als het werkt, werkt het.:) Ik kan ook niet wetenschappelijk aantonen dat ik er meer sustain doorheb hoor :D Voor het idee doe ik het dan maar . :seriousf:

Yam, niet de vijl-methode. De schuurpapier-methode .

Kim: +1

Yamhammer_71
16 oktober 2007, 13:25
Nee, ik geloof ook niet dat het in je windingen zit, dat zal wel goed zijn. Maar als je een tikkend geluid hoort als je bend, zit je snaar te vast in het groefje in de topkam. Vergeet niet, je rekt je hele snaar op, van brug totaan je stemmechaniek. Als je snaar te vast in het groefje loopt, trek je hem met benden dus wel over je topkam heen, maar hij komt niet meer uit eigen beweging weer terug. Daarvoor heb je teveel wrijving. Als je het groefje uitvijlt, of laat uitvijlen, of vervangt door een graphtech, glijdt hij soepel heen en weer bij het benden. Snappie?

Duidelijk, point taken. Nu nog de andere (E, A, D) snaren die al soepel heen en weer glijden tijdens het benden, geen last hebben van slip en toch ontstemmen...

Kim Wilson
16 oktober 2007, 13:27
Duidelijk, point taken. Nu nog de andere (E, A, D) snaren die al soepel heen en weer glijden tijdens het benden, geen last hebben van slip en toch ontstemmen...
Waarschijnlijk glijden ze toch niet zo soepel dus. Dikke snaren hoor je niet verschieten. De gleufjes zijn toch te smal denk ik, dan kan de snaar net met een winding achter je kam blijven hangen.

Graphtech is de oplossing!

heinz3110
16 oktober 2007, 13:28
Of vijlen, hahahahahaha.

Ehm, schuurpapier dus.

Yamhammer_71
16 oktober 2007, 13:30
Of dit, of dat, of dit, of toch dat?

Ik bestel gewoon een graphtech topkam voor een LP, laat 'm erop zetten en dan moet het probleem verholpen zijn.

Kim Wilson
16 oktober 2007, 13:30
Ik dacht nog, ik hou het simpel...

Kim Wilson
16 oktober 2007, 13:33
Je topkam is kut! Daar moet wat aan gedaan worden! Er worden verschillende tips gegeven, aan jou de keus welke oplossing je kiest. Het werkt allemaal.


Man, je moet es niet zo zeiken. We proberen je allemaal te helpen. Wees blij dat we de moeite nog nemen.

Yamhammer_71
16 oktober 2007, 13:35
Je topkam is kut! Daar moet wat aan gedaan worden! Er worden verschillende tips gegeven, aan jou de keus welke oplossing je kiest. Het werkt allemaal.


Man, je moet es niet zo zeiken. We proberen je allemaal te helpen. Wees blij dat we de moeite nog nemen.

Ja, alleen de manier waarop...niet echt van harte.

Ik kies voor de GRAPHTECH TOPKAM; zekerheid voor onzekerheid.

drap
16 oktober 2007, 13:35
Waar ik het eerst mee zou beginnen is de complete hals vervangen, vaak helpt dat al enorm. Maar onderschat de body ook niet! Och, wat kan zo'n ding doen laten ontstemmen! Vervang 'm gewoon en je weet meteen of het daar aan lag. Baadt het niet, dan schaadt het ook niet, nie waar. Mocht dit allemaal niet werken, dan kun je altijd nog je topkam uit laten vijlen, maar dat is wel het laatste waar ik in dat geval aan zou beginnen.

heinz3110
16 oktober 2007, 13:37
De strapholders hebben vaak ook een negatieve invloed op de tone. Zal het daar aan liggen?

Kim Wilson
16 oktober 2007, 13:39
Ja, alleen de manier waarop...niet echt van harte.
...
Weet je hoe dat komt? Omdat je zo ongelofelijk eigenwijs bent, en vreselijk loopt te drammen. Er zijn al zat mensen hier die allang afgehaakt zijn om jou van advies te voorzien. Omdat je niks van iemand aanneemt. Ik heb geen idee hoe jij IRL bent, misschien ben je wel een toffe kerel (of vrouw, wat me ook niet onwaarschijnlijk lijkt), maar je manier van posten hier op het forum is ronduit irritant, betweterig en eigenwijs.

Yamhammer_71
16 oktober 2007, 13:53
Weet je hoe dat komt? Omdat je zo ongelofelijk eigenwijs bent, en vreselijk loopt te drammen. Er zijn al zat mensen hier die allang afgehaakt zijn om jou van advies te voorzien. Omdat je niks van iemand aanneemt.

Ik heb geen idee hoe jij IRL bent, misschien ben je wel een toffe kerel (of vrouw, wat me ook niet onwaarschijnlijk lijkt), maar je manier van posten hier op het forum is ronduit irritant, betweterig en eigenwijs.

LOL :D

Ik ben een dude die al langere tijd in een soort menstruatie-periode zit en doordat ik al te lang ongesteld ben, ben ik zo eigenwijs, betweterig en opvliegend.
Ik ga gewoon voor een verse, nieuwe graphtech topkam en dan zal het probleem vast opgelost zijn.

Lang leve de LP Studio :cheerup:

drap
16 oktober 2007, 14:02
Kijk 's, ga hier je ongesteldheidsprobleempjes maar botvieren: www.gitaar.net. Daar zitten er wel meer van die betweters die al jaren in de overgang zijn. Succes.

Yamhammer_71
16 oktober 2007, 14:26
Ik heb de Graphtech topkam al besteld.

Zal deze week of volgende week binnenkomen en dan laat ik 'm erop monteren door een gitaarbouwer. Het zal iig een verbetering zijn t.o.v de topkam die er nu op zit.

Kaboemba
16 oktober 2007, 14:36
En nu weer on topic, ik denk dat het aan de elementen ligt.

Goed punt, zie je vaker bij miskopen.

Kaboemba
16 oktober 2007, 14:38
Heb je er al aangedacht dat je misschien onregelmatig vel op je vingers hebt, waardoor de enne snaar (dee) meer indrukt wordt dan de ander.

Zoek HC er maar is op na komt echt vaker voor dan je zou denken.

Yamhammer_71
16 oktober 2007, 14:41
Heb je er al aangedacht dat je misschien onregelmatig vel op je vingers hebt, waardoor de enne snaar (dee) meer indrukt wordt dan de ander.

Zoek HC er maar is op na komt echt vaker voor dan je zou denken.

Nee het EELT op de vingers verloopt regelmatig :D

minas
16 oktober 2007, 15:09
Kom na het lezen van dit top-ic er opeens achter dat ik in allemaal verkeerde spullen heb geinversteerd. Ga meteen alles verkopen en de zelfde set kopen dan Janhamer.....Heb ik in iig zeker de beste sound die er is....het is dus toch niet persoonsgebonden.

Rinze
16 oktober 2007, 15:16
Ik heb iets geleerd vandaag.

Yamhammer_71
16 oktober 2007, 15:31
Ik heb iets geleerd vandaag.

http://i152.photobucket.com/albums/s163/Bamischijf/litt_06.jpg

Dweezman
16 oktober 2007, 15:36
Had ik het belang van de kleur van de inlays al behandeld met jullie?

Yamhammer_71
16 oktober 2007, 15:41
Had ik het belang van de kleur van de inlays al behandeld met jullie?

http://i152.photobucket.com/albums/s163/Bamischijf/nerd.gif

M Kactus
16 oktober 2007, 15:43
Heaven help us, Yamhammer heeft de knop met de prentjes gevonden!

Yamhammer_71
16 oktober 2007, 15:47
Heaven help us, Yamhammer heeft de knop met de prentjes gevonden!

http://i152.photobucket.com/albums/s163/Bamischijf/einstein-small.jpg

Kim Wilson
16 oktober 2007, 15:48
Da's vast geen zelfportret!

M Kactus
16 oktober 2007, 15:48
Je wilt zo snel mogelijk je eigen topic gesloten zien ?

@Kim: :seriousf:

Dick Wolkendeck
16 oktober 2007, 15:50
En zo eindigt het toch nog gezellig :hippie:.

Yamhammer_71
16 oktober 2007, 15:52
http://i152.photobucket.com/albums/s163/Bamischijf/50_plus-1728-10320-1806071659-recht.jpg

almarvk
16 oktober 2007, 15:57
En het topic is dicht. En bedankt weer Yamdrammer!