PDA

View Full Version : Shielden Jazzmaster



Chroxy
14 oktober 2007, 12:04
Nu ik weer in een band speel gebruik ik mijn Jazzmaster (japanner) steeds meer; het enige nadeel is, is dat hij vrij veel bromt (slechte shielding).

Nu is de binnenkant 'geschield' met een plaat koper die gevormd is naar het body (ziet niet uit en werkt niet, rammelt aleen maar).. Nu wil ik deze weghalen en met aluminiumfolie shielden. Dit heb ik ook al bij mn tele gedaan (met dubbelzijdige plakband), iets wat kut werkt.

Nu heb ik aluminiumtape, mar als ik deze overelkaar plak, raken ze elkaar nie en is het dus niet perfect geisoleerd.. hoe doe ik dit?

Daarnaast; de brug zit in een apart gefreesd gat (waar geen draden naar andere gaten lopen).. hoe shield ik deze met de rest van de gitar? Of is het hier niet nodig (omdat de brugkam (hoe heet dat?) wel weer geshield is)

no 1 hops
14 oktober 2007, 15:03
zit mij dus even goed in te denken hoe dat bij je is.
als die koperen plaat om de bodem van de 'badkuip' ligt, even een paar kleine gaatjes boren en met schroefjes vast zetten.
haal even enkelzijdig plakkend alu folie op.
tesa professional
50565-00002-01
heb je 25 meter, 5 cm breed en zorg dat je die met liner krijgt.
die heeft namelijk een afdekking op de plaklaag en werkt wel zo makkelijk.

hier (http://home.scarlet.be/~vangeest/shield.pdf) download je een pdf file met hoe je moet shielden met die tape

zorg er gewoon voor dat je die tape een halve cm overlapt op die koperen plaat en goed aandrukken.
met een multimeter kun je dan meten of het ook geleid en contact maakt.
daar waar geen electronica zit hoeft geen shield

Chroxy
15 oktober 2007, 13:13
zo.. Gitaar opengemaakt en damn; wat was die gitaar een rommeltje! Overal aardes vastgemaakt (3 verschillende punten aan 1 potmeter), foute bedrading etc..

Ik heb alles losgemaakt en alles overnieuw bedraad; 3x nagekeken. Daarna alles geshield (en nagemeten met multimeter). En wat den kje?.. Nu doet de potmeter voor volume/nek bij rhytmn circuit het niet meer.. EN bromt hij minstens evenhard, zo niet wat harder.

Dus alles liggen nakijken en nakijken en nakijken.. nog steeds.
Waar kan dit aan liggen!? Ik hou nu wel het schema van Fender/SD aan en nu werkt de helft niet en eerst wel! En heb dit al eerder gedaan dus opzich weet ik wel hoe dit werkt.

no 1 hops
15 oktober 2007, 13:52
brom is aarde probleem.

houd je aan 1 schema.
print hem evt zwartwit uit neem wat stiften en gebruik dan de orinele kleurcode van je pups wat betreft hot en GND en teken ze dan met de stiften in.
haal even alle verbindingen los van de potmeter en gebruik een multimeter om te zien of deze nog wel goed werkt.
al je shield is dus 1 groot ground vlak.
dus als een van de hot contacten of lepeltjes/lugs van de potmeter die shield raakt heb je een probleem.
deus evt daaronder een stripje isolatietape plakken.
korte blanke draadeinden gebruiken die niet makkelijk met een ander contact maken.

hoop dat je er wat aan hebt

Chroxy
15 oktober 2007, 14:42
dankje.. t was meer een post uit frustratie; je meeste punten volg ik inderdaad al :).

Tis alleen dat ik het vrij raar vind dat de hele jazzmaster intern overhoop lag (maar het wel deed) en ik me nu aan de Fender-wiring hou en opeens de tone/volume voor het rhytmn kanaal niks/weinig meer doen (volume wordt even zachter en dan weer harder)..

de brom is waarschijnlijk een groundloop van het shielden + potmeters die ook normaal geaard zijn.. zal wel goedkomen :)

no 1 hops
15 oktober 2007, 15:58
volgens een pickup bouwer bestaan er geen groundloops in een gitaar.
of je pot is GND via de shield of via de draad op de potmeter.
maar dit kun je checken met de multimeter.
misschien een link naar het schema of een foto?

Chroxy
16 november 2007, 13:47
Zo, even bumpen..

Inmiddels hele ding echt perfect geshield etc... alles 10x nagekeken, geisoleerd, echt perfect in orde..

Nu blijkt mijn brom wel iets zachter te zijn, maar niet zo te zijn afgenomen als bij mijn telecaster: is dit logisch gezien de bouw van een jazzmaster of niet? (grotere elementen -> meer omgevingsgeluiden opvangen, geen ijzeren plaat bij brug etc..?)

no 1 hops
16 november 2007, 15:55
je zit ook nog met het punt of de wikkelingen van de spoel wel goed strak zitten of niet, wel of niet gewaxed.
en grotere spoel ook meer herrie ben ik bang.

Chroxy
17 november 2007, 12:06
precies wat ik dacht, bedankt! In ieder geval ben ik blij dat hij nu wel weer werkt; en dat hij in ieder geval wat stiller is geworden.

no 1 hops
17 november 2007, 13:27
precies wat ik dacht, bedankt! In ieder geval ben ik blij dat hij nu wel weer werkt; en dat hij in ieder geval wat stiller is geworden.
je zou kunnen overwegen de pups te laten waxen

Chroxy
17 november 2007, 13:34
dat zou inderdaad kunnen; maar ik stoor me niet zo erg aan het ruisen: gisteren op een fatsoenlijk podium gestaan en mn gitaar was vrij stil (binnen mijn eigen normen).. dus prima zat! Ik wilde alleen even nachecken of ik niets fouts heb gedaan omdat hij, vergeleken met mijn tele, minder in brom is afgenomen -> wat dus komt door grotere spoelen etc..