PDA

View Full Version : Indicator LED in wah pedaal bouwen?



guitargeek3
14 oktober 2007, 09:13
Ik heb een Ibanez Wau Wau standard wah pedaal uit de jaren '70.
Op dit pedaal zit geen indicator LED en geen adapter input.

Nu ga ik er een adapter input inzetten (gewoon aftakken van de batterij) en wil ik de LED er ook op hebben.

Is hier een makkelijke manier voor?
Bijvoorbeeld de lus van de potmeter onderbreken doormiddel van de LED?
Of zit de kans erin dat ik verliezen ga krijgen?

Waar kan ik de indicator LED het beste plaatsen?

guitargeek3
14 oktober 2007, 09:27
En hoe weet je welke LED je nodig hebt.
Het zelfde als er een LED kapot is op je pedaal.
Hoe weet je welke vervangende LED je nodig hebt.

Dat je de spanning kunt meten over de LED snap ik (ga er dan niet overheen)
maar je mili-Amperé dan?
20mA? 30mA?
Is dit ook te meten?

Dus welke LED?

Dirk_Hendrik
14 oktober 2007, 09:51
Niet doen. Die led en adapteraansluiting lijken een leuk knutselklusje maar de waarde van je wah (die een geringe verzemelaarswaarde heeft) gaat keihard naar benenden.

guitargeek3
14 oktober 2007, 10:03
Die waarde valt ook wel mee volgens mij.
Ik heb hem gekocht voor 75 euro en je ziet ze op Ebay voor $60-$80 dollar weggaan.
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&rd=1&item=160167313476&ssPageName=STRK:MEDW:IT&ih=006

Daarbij is de mijne verre van mint.
Veel beschadigingen missende onderdelen maar wel een geweldige "Wau".

Als hij echt 'n waarde heeft vind ik zo 'n nieuwe op Ebay.

FreeGee
14 oktober 2007, 10:18
Hallo,

je kunt een externe voeding aansluiten zoals je zei. Denk er dan om dat er nooit tegelijk een batterij in mag blijven zitten. De voeding zal dan proberen de (lege) batterij op de laden. Daar kan die batterij niet tegen en zal mogelijk gaan lekken of erger.

Ik zou de LED niet in de signaal kring zetten, maar in een aparte kring. Dat wil zeggen dat je de LED direct spanning geeft van de voeding, via een aparte schakel kontakt op de schakelaar aan/uit zet. Jouw schakelaar moet dus een vrij pool kontakt hebben. Waarschijnlijk zit dat er niet op en zou je op zoek moeten naar een nieuwe dubbelpolige schakelaar.

De extra weerstand bepaal je als volgt:
Weerstand = Spanning / Stroom
De stroom is b.v. 20 mA, dus 0.02 A (is een gebruikelijke waarde voor LED)
Spanning is 9 V
Weerstand wordt dan 450 Ohm
Nu trek je hier de waarde van de weerstand van de LED vanaf en je hebt de waarde voor de extra weerstand. (Die je in serie zet)
De LED moet wel goed worden aangesloten (+ en -) anders doet hij het niet, maar gaat niet meteen kapot als je het per ongelijk verkeerd om doet.

SimonS
14 oktober 2007, 11:31
Weerstand wordt dan 450 Ohm
Nu trek je hier de waarde van de weerstand van de LED vanaf en je hebt de waarde voor de extra weerstand. (Die je in serie zet)
wel erg laag hoor.

guitargeek3
14 oktober 2007, 13:04
De weerstands waarde kan ik op deze site laten berekenen: http://led.linear1.org/1led.wiz .

Of de schakelaar een vrij contact heeft moet ik nog even nakijken.