PDA

View Full Version : Technische en simpele muziek



Rockdude
27 januari 2003, 16:08
Waarom vinden sommige alleen technische muziek mooi en dan simpele muziek niet mooi en andersom?

schaap
27 januari 2003, 16:29
Goede vraag

zoiezo smaken verschillen, het ligt ook aan de kennis die je hebt van muziek. Soms dan zit ik gewoon muziekstukken te analyseren, en dan vindt ik er niet cht veel meer aan, want dan is het te voorspelbaar of gewoon saai. Maar andere mensen vinden het een wereldnummer. Of als je zelf zwaar technisch bent, dan pas kan je vaak echt goede technische muziek waarderen, als iemand mij vorig jaar steve vai zou laten horen, zou ik er niet veel aandacht aan besteden, behalve dan respect voor zn snelheid.

Harry
27 januari 2003, 16:36
kwestie van msaak, zoals zoveel dingen. Ik hou zelf niet van technische muziek, ik heb liever muziek met 'soul' erin. Bijv. Wilson Pickett, Jerry Lee Lewis, Bintangs enz.
De meesten hier zullen muziek van deze artiesten relatief simpel vinden, maar ik persoonlijk houd niet van 'technische hoogstandjes' in muziek. Gewoon simpele meeslepende muziek, van mensen die hun ziel in de muziek leggen in plaats van hun hersenen.
Hierbij moet je niet zwart/wit denken, het gaat ook niet altijd op, en het blijft maar een mening.

alexgit
27 januari 2003, 20:24
Hmmmm hier zou ik eigenlijk wel op moeten antwoorden...
Ik heb het afgelopen jaar echt een superontwikkeling op muziekluistergebied meegemaakt ofzo...
Ik ging van zeg maar gothic metal naar oude rock naar funk naar soul naar electronische muziek ofzo. Ik ben een beetje op zoek naar voor welke muziek ik het meeste respect heb en ik ben er nog niet uit. Ik denk wel dat je met electronische muziek de meest geweldige composities kan maken omdat je zoveel vrijheid hebt (luister es David Holmes), maar bijv. jazz/funk heb je weer dat je veel solovrijheid hebt terwijl je toch structuur kan aanbrengen...
Ik weet het ook niet hoor ik lul maar een eind weg :wink:

vulvasonic
28 januari 2003, 10:44
Sommige mensen zijn nou eenmaal niet zo goed ontwikkeld om moeilijke muziek te kunnen waarderen. En sommige mensen zijn nou eenmaal zo ontwikkeld dat ze weinig bevrediging halen uit een simpel liedje.

Beide menssoorten zijn te begrijpen. Ze kunnen er niets aan doen.
Ik vraag me bijvoorbeeld af hoeveel mensen hier helemaal kicken op Stockhausen ofzo.

Het is naar mijn idee een verstrengeling van puur luistergenot, frust, obsessief gedrag, circusmentaliteit en betweterigheid.

Muziek zou moeten worden beoordeeld op integriteit en eerlijkheid. En vooral: Raakt het je in je ziel!
Als je dat wilt, dan moet je daar ook voor openstaan. De meeste componisten hebben iets te zeggen. En dat kun je op veel verschillende manieren doen.

Ik heb aan weinig dingen zo een hekel als aan mensen die alleen maar 1 bepaalde muzieksoort kunnen waarderen.
En kom dan in vredesnaam niet met;'Ik houd van speedmetal, maar OOK van deathmetal!'. Doe me een lol.

Mithrandir
28 januari 2003, 10:58
Ik denk dat het voor een echte muziekliefhebber niet uitmaakt of een bepaald nummer super technisch is of juist ubersimpel, het gaat om de feel, de vibe die je krijgt van het luisteren naar een nummer.
Ik denk dat je jezelf beperkt door maar naar 1 muzieksoort te luisteren.

Harry
28 januari 2003, 11:28
je hebt natuurlijk verschillende gradaties van ingewikkeldheid, je hebt muziek die 'ingewikkeld' geschreven is, zoals jazzrock van Spyro Gyra, en muziek die 'ingewikkeld' is omdat de muzikanten goed zijn, en daar handig mee omgaan.
Ik weet niet of je je beperkt tot 1 soort muziek als je zegt dat je deze muziek niet zo interessant vindt, maar ik hou bijv. ook niet van Maria Carey omdat ze teveel 'franjes' aan haar zang heeft, zoals Gordon en noem ze maar op. Datzelfde heb ik met muziek.

vulvasonic
28 januari 2003, 12:15
Ik word zelfs kotsmisselijk van die franjes!
;]

Mithrandir
28 januari 2003, 12:28
Ja, dat soort muziek word ik idd ook niet goed van en dat is ook simpele muziek idd, maar dat soort simpele muziek had ik eigenlijk niet voor ogen, sterker nog, het komt niet eens bij mij op als ik aan muziek denk.

moretel
28 januari 2003, 13:32
OOooeeeeeeyyaaahiie ,, UUhhuhuhuhhuh, aaaiai

en dan zijn er mensen die nog iets tegen gitaar solo's hebben !

Muziek kan simpel en moeilijk tegelijk zijn,
het spelen met harmonie vereist geen grote technische kennis maar wel muzikale kennis en muzikaliteit.

Harry
28 januari 2003, 13:47
Op 2003-01-28 13:32, schreef moretel:
OOooeeeeeeyyaaahiie ,, UUhhuhuhuhhuh, aaaiai

en dan zijn er mensen die nog iets tegen gitaar solo's hebben !

Muziek kan simpel en moeilijk tegelijk zijn,
het spelen met harmonie vereist geen grote technische kennis maar wel muzikale kennis en muzikaliteit.



ehh, even resumeren voor een simpel persoon (zoals ik mezelf graag zie, tegen beter weten in); wat is technische muziek en wat is simpele muziek? Kennen jullie Brian Setzer? Die speelt rock'n roll, da's simpele muziek, naar mijn idee. Maar als je hoort hoe ie het speelt zou je zeggen dat die man enorm technisch speelt, en als je bedenkt dat ie ook alle arrangementen schrijft (voor de hele big-band) dan weet je ook dat hij theoretisch aardig onderlegt is. Blijft dus een lastige discussie, voor mij in ieder geval.

schaap
28 januari 2003, 14:06
tis nooit makkelijk, maar die gozer is zelf focking goed (en getalenteerd), maar dat maakt de muziek nog niet technisch.
Als je doel is gewoon lekker muziek te maken, dan heb je vaak simpele muziek.
Maar als je kijkt naar bands zoals opeth
die doen het er gewoon om om zo zwaar technisch en origineel te zijn in hun nummers.

Kitaarhiero
28 januari 2003, 18:08
Ik heb ook liever "simpele" muziek. dat vind ik toch "kunstzinniger" dan technische muziek, wat eigenlijk alleen maar "kunstig" is.

De bassist van mijn vorige band is een beetje een geval apart... aan de ene kant houdt hij van stevige punkrock en weigert hij in de schoolband solo's te spelen... maar aan de andere kant gaat hij auditie doen voor de opleiding klassieke gitaar op het conservatorium in Amsterdam... als ik er zo over na denk zijn dat 2 totaal verschillende werelden... muzikaal gezien heeft die jongen de ogen van een kameleon (bewegen onafhankelijk van elkaar).

vulvasonic
29 januari 2003, 10:11
technisch of simpel.... GEEN VERSCHIL!
Het gaat om MUZIEK. En MUZIEK kan zowel TECHNISCH als SIMPEL zijn.

9 van de 10 technische bands zijn kut.
9 van de 10 simpele bands zijn kut.

Techniek is geen maatstaf voor muzikaliteit. Het is slechts een middel om je creativiteit tot andere hoogten te brengen. Niets meer en niets minder.

Mithrandir
29 januari 2003, 10:19
Juist.

dikkie dik
29 januari 2003, 19:54
kijk naar nirvana het is eigenlijk heel simpel.maar het raakt je. simpele muziek hoeft niet mooi te zijn. het laat wel zien hoeveel je kunt met zo min mogelijk fratsen. technische muziek is ook niet altijd mooi. het is een combinatie van factoren, die bepalen of muziek goed is of niet. maar wat de een goed vind kan de ander wel brak vinden. dus het blijft altijd een kwestie van meningen

Phoenix Rising
30 januari 2003, 13:52
Wie was dat nou die stelde: "er zijn twee soorten muziek, goede en slechte".

Nou ja ik denk dat het over het algemeen wel opgaat. Dit neemt natuurlijk niet weg dat je een bepaalde smaak en voorkeur ontwikkeld. Maar is dat niet bij ALLES zo? Dat maakt je tenslotte tot een individu.

Neals
8 februari 2003, 02:14
er zijn dingen waar men allemaal over eens is dat het kut is (bijvoorbeeld veel valse tonen)

als het een bedoeling heeft is het een kwestie van die bedoeling uit de muziek te halen om het te waarderen