PDA

View Full Version : Wouter J repareert een SG.



Wouter J
13 oktober 2007, 22:39
Ik was vandaag in Keulen en heb ook gelijk een bezoekje gebracht aan de befaamde music store maar het was bij de second hand corner waar ik de meest interessante spullen zag staan. En ik kocht een gloednieuwe Epiphone G400 SG die de reis van de epiphone fabriek naar duitsland niet ongeschonden door kwam.
http://i36.photobucket.com/albums/e22/guitarman91/100_0341.jpg
http://i36.photobucket.com/albums/e22/guitarman91/100_0342.jpg

Eenmaal thuis heb ik de gitaar eens goed nagekeken en het is best een eenvoudige (voor een professional) uit te voeren reparatie. Ik heb de beide kanten goed schoon gemaakt en daarnaa het hele geval met Contructie tix vast gezet en ingeklemt.
http://i36.photobucket.com/albums/e22/guitarman91/100_0344.jpg
http://i36.photobucket.com/albums/e22/guitarman91/100_0343.jpg

Brent Ray Vaughan
13 oktober 2007, 22:50
Wow! Heb je er nog veel voor betaald als ik zo onbeleefd mag zijn? Staan er meerdere gitaren die een slechte reis richting Keulen gehad hebben. Best interessant, als de prijs echt laag is tenminste!

pannekoek
13 oktober 2007, 23:03
knap gedaan!, wel een mooi gitaartje hoor :gitarist:

Wouter J
13 oktober 2007, 23:10
Wow! Heb je er nog veel voor betaald als ik zo onbeleefd mag zijn? Staan er meerdere gitaren die een slechte reis richting Keulen gehad hebben. Best interessant, als de prijs echt laag is tenminste!

Tweehonderd Euro heeft me dat ding gekost. En wat die andere ongelukkige reizigers betreft, die zijn er inderdaad. Onder andere een EB0 bas met een afgebroken (en weer aangelijmde) kop voor 169 Euro, een epiphone Les Paul Standard met lakschade voor 250 euro en nog anderen die me nu even niet te binnen schieten.

lennaertn
13 oktober 2007, 23:18
Dat is dan wel een leuke manier om aan gitaren te komen :)

Wouter J
14 oktober 2007, 01:00
Ik ga er een grotere slagplaat op zetten om de stukjes waar de weg gebroken lak voor lelijke plekken zorgt af te dekken. Dan gaat de gitaar er als alles goed gaat ZO uitzien.

http://www.retroguitar.com/guitars/03SG1F.JPG

Ik heb het al geprobeerd, die grotere slagplaat past precies, geen modificaties nodig.

Brent Ray Vaughan
14 oktober 2007, 01:27
Heel leuk om te weten. Hecht zoiezo weinig belang aan lak en zo. Als ik nog eens een weekje vrij heb cruise ik naar Keulen:d

Wouter J
14 oktober 2007, 02:12
Ik heb op andere forums al gelezen dat mensen zich zorgen maken dat dat grote model slagplaat niet zal passen en ik de pickup ruimtes moet uitfrezen om het passend te maken. Voor die mensen heb ik even een foto gemaakt om te laten zien dat er niets aan de hand is.

http://i36.photobucket.com/albums/e22/guitarman91/100_0345.jpg

Constructie Tix is prachtig spul, het droogt snel en het lijmt beter dan seconden lijm. (en het is vrijwel onmogelijk uit je kleren te krijgen en je moet met Thinner je handen afwassen als je het op je vingers hebt gekregen.) Als alles goed blijft zitten kan ik er morgen al snaren op zetten en deze reparatie als voltooid kunnen verklaren.

hassent
14 oktober 2007, 08:32
Leuke prijs voor zo'n opknappertje! Ik zou toch die lakbeschadigingen even inkleuren met waterbeits en een laagje blank er overheen zetten, Dan na een weekje met commandant uitpoetsen. Dan zie je er in iedergeval op het eerste gezicht niets meer van. En het is maar een kleine moeite.

grayfink
14 oktober 2007, 18:19
Als je jezelf proffesional noemt ben je nog lang niet klaar. Vorige week op de Musik Produktiv Flohmarkt hadden ze bij MP een Epiphone SG met gerepareerde halsbreuk staan voor 199. Ik zat te kijken en te voelen waar de breuk zat, maar kon het niet vinden. Een verkoper zag me kijken en kwam vol trots vertellen dat 1 van de jongens die daar afstelde dat zelf soeper gemacht had. En het was ook super, ze hadden hem zo voor nieuw kunnen verkopen. Als jij prof bent moet jij dat toch ook kunnen?

Wouter J
14 oktober 2007, 19:44
Als je jezelf proffesional noemt ben je nog lang niet klaar. Vorige week op de Musik Produktiv Flohmarkt hadden ze bij MP een Epiphone SG met gerepareerde halsbreuk staan voor 199. Ik zat te kijken en te voelen waar de breuk zat, maar kon het niet vinden. Een verkoper zag me kijken en kwam vol trots vertellen dat 1 van de jongens die daar afstelde dat zelf soeper gemacht had. En het was ook super, ze hadden hem zo voor nieuw kunnen verkopen. Als jij prof bent moet jij dat toch ook kunnen?

En waar precies in mijn post had ik beweert dat dit project al klaar is?. Ik moet de gebarten lak repareren de boel op nieuw lakken de gitaar polijsten.

Als jij zo'n kenner van professioneel werk bent dan zou je dat toch ook moeten weten.

Orpheo
14 oktober 2007, 19:54
En waar precies in mijn post had ik beweert dat dit project al klaar is?. Ik moet de gebarten lak repareren de boel op nieuw lakken de gitaar polijsten.

Als jij zo'n kenner van professioneel werk bent dan zou je dat toch ook moeten weten.

het leek er alleen maar op dat je suggereerde dat het werk af was, meer niet :)

hassent
14 oktober 2007, 20:05
Inderdaad, vandaar ook mijn post over de lak. Je verklaarde namelijk de reparatie als voltooid als de lijm droog was.

rinaldo
14 oktober 2007, 20:12
ja, en jij beweert tussen haakjes dat het voor een professional geen probleem zou zijn om dit te repareren, daarmee suggereer je dat jij een professional bent vandaar deze reactie lijkt me.

maar zoals gezegd het is nog niet af, dus dat zal vast wel goed komen toch? :satisfie:

ernieman
14 oktober 2007, 21:49
ja, en jij beweert tussen haakjes dat het voor een professional geen probleem zou zijn om dit te repareren, daarmee suggereer je dat jij een professional bent vandaar deze reactie lijkt me.


Dat is maar net hoe eenieder dat interpreteerd. Mij lijkt het meer dat hij bedoelde dat het "voor een prof" een makkelijk kunstje was, maar daarmee niet doelend dat hij zelf een prof is. Maar goed, ieder zijn gelijk en nu weer lekker verder on-topic.

IKHOUVANGITAREN
14 oktober 2007, 22:12
CONSTRUCTIE TIX?? SECONDENLIJM

dat gebruik je toch niet in de gitaarbouw of zie ik dat verkeerd :o

AART
14 oktober 2007, 22:24
Idd, kan je beter D3 gebruiken.
Houtlijm is hier beter voor dan Tix...

spirit
14 oktober 2007, 22:33
En waar precies in mijn post had ik beweert dat dit project al klaar is?. Ik moet de gebarten lak repareren de boel op nieuw lakken de gitaar polijsten.


Ik lees in je posting wel, dat als alles droog is de snaren er weer op gaan.
Dan is het toch niet zo heel gek dat iemand denkt dat je dan al klaar bent, 't is nl. lastig lakken met de snaren erop.

Maar, als ie klaar is heb je een mooie gitaar voor dat geld.

Orpheo
14 oktober 2007, 23:10
CONSTRUCTIE TIX?? SECONDENLIJM

dat gebruik je toch niet in de gitaarbouw of zie ik dat verkeerd :o

voor inleg en binding wellicht...maar niet om een hals te lijmen. daar zou ik titebond voor gebruiken...

Saf
15 oktober 2007, 00:04
ik vind die epi eb-0 bas met opnieuw gelijmde kop niet echt goedkoop voor 169 die kosten maar 199 kocht ik voor die 3 tientje meer een nieuwe

Wouter J
15 oktober 2007, 02:02
CONSTRUCTIE TIX?? SECONDENLIJM

dat gebruik je toch niet in de gitaarbouw of zie ik dat verkeerd
Waarschijnlijk heb jij bij het woord "Tix" iets compleet anders voor ogen dan dat gene waar ik al jaren mee werk.

http://static.manutangroup.com/OIN/picts/zo/1/zo_191004152714.jpg

Constructie Tix is 1-componentpolyurethaanhoutlijm wat wilt zeggen dat het zeer hoogwaardig spul is. Voor gitaarbouw is het de meest betrouwbare lijm die er is, ze gebruiken dat spul ook niet voor niets in de bouw van houten huizen. Bij Knooren gebruiken we het voornamelijk om de halzen in onze instrumenten te zetten en die komen gegarandeerd NOOIT meer los.

En om het je te bewijzen: Ik nam de SG vandaag mee naar de repetitie en alles ging foutloos, de gitaar is goed te bespelen en er zit absoluut geen speling in de hals-body verbinding.
http://i36.photobucket.com/albums/e22/guitarman91/100_0352.jpg

Een een close up van de hals body-verbinding van de voor en achterkant.
http://i36.photobucket.com/albums/e22/guitarman91/100_0350.jpg
http://i36.photobucket.com/albums/e22/guitarman91/100_0349.jpg
Dat witte wat je ziet zijn lijm resten die ik ondertussen alweer verwijderd heb.

Mattia
15 oktober 2007, 07:01
Is dat tix spul niet erg dik? Of is het niet dikker dan de 'gewone' polyurethaanlijm in een potje? Dat het voor houten huizen goed is zegt natuurlijk niks over de geschiktheid voor de gitaarbouw.

Zelf gebruik ik PU m.n. voor lamineren, tegenwordig, soms epoxy, werkt ook voor lamineren/inlijmen van grafiet in halzen en dergelijke. Vvoor halsverbindingen en dergelijke hou ik het bij Titebond en/of epoxy, afhankelijk van het instrument. CA (secondenlim) voor inlays en bindings, hete beenderlijm voor akoestische gitaren (balken)...heeft allemaal z'n plek, als je het maar doordacht gebruikt.

En toch blijft Titebond de 'standaardkeuze'.

G.G.
15 oktober 2007, 08:00
Is dat tix spul niet erg dik? Of is het niet dikker dan de 'gewone' polyurethaanlijm in een potje? Dat het voor houten huizen goed is zegt natuurlijk niks over de geschiktheid voor de gitaarbouw.



Zou ook niet echt mijn keus zijn. Lijkt me rommelig werken als het zo dik is. Die drap pers je toch overal uit bij een strakke verbinding?

Mattia
15 oktober 2007, 12:33
Zou ook niet echt mijn keus zijn. Lijkt me rommelig werken als het zo dik is. Die drap pers je toch overal uit bij een strakke verbinding?

Da's wel de bedoeling, ja. Een (duidelijk) zichtbare lijmnaad is een lijmnaad die gewoon te dik is. Punt. Je wil een lijm die niet al te dik is, en polyurethaan heeft (in tegenstelling tot epoxy) geen goede eigenschappen bij een dikkere lijmnaad. Ookal staat er 'vullend' op, iets dat je zeker niet wil doen met lijm, want qua akoestiek kan het dan eigenlijk alleen maar kwaad, denk ik zo...is wel prima spul voor mallen en dergelijke.

IKHOUVANGITAREN
15 oktober 2007, 12:53
Nee wij gebruiken ook alleen maar constructie tix in de interieurbouw maar het wordt niet harder en dichter dan epoxy wat we gebruiken in gitaren of boten of inderdaad titebond.

Wouter J
15 oktober 2007, 13:31
De truc is dat je het geheel zeer strak moet klemmen. Op die manier is de lijmnaad net zo strak als dat je met Titebond zou werken. En ik blijf erbij, Constructie Tix is een ideale lijm voor hals bevestigingen en we krijgen het altijd voor elkaar om deze zeer mooi strak uit te voeren.

Tjonge nadat ik jullie reacties heb gelezen aleen over mijn lijmkeuze (Die ik na negen jaar werken bij Knooren heb opgedaan) dan hebben jullie wel erg weinig vertrouwen in me als bouwer zijnde.

G.G.
15 oktober 2007, 14:05
Tjonge nadat ik jullie reacties heb gelezen aleen over mijn lijmkeuze (Die ik na negen jaar werken bij Knooren heb opgedaan) dan hebben jullie wel erg weinig vertrouwen in me als bouwer zijnde.

Ik denk dat ik deze reacties wel kan verklaren, weet alleen niet of mijn uitleg zo tof is om hier te posten.

Ik neem het risico toch maar. Het is geen persoonlijke aanval.

De meesten onder ons gebruiken Titebond, of witte bison, omdat alle literatuur dat adviseert (titebond is het best, witte houtlijm een redelijk alternatief.) Ik heb 1 keer "bruislijm" gebruikt bij een hals/bodyverbinding en dat beviel me slecht.

Wat denk ik meespeelt (het niet zo toffe gedeelte van mijn theorie) Is dat ik bij een Wouter J bouwproject altijd moet denken aan body's met daaraanvast een telehals geschroefd, of hele wilde vormen uit een stuk grenen of ander obscuur hout, met daarop een brug geschroefd die toevallig voor handen lag. Ff gauw een neckpocket fresen met een kolomboor en een prefab hals ertegenaan schroeven en Klaar is Kees.

Komt nogal anders over als de tele's van Van Dattum, de PRS van Hassent, die prachtige LP met gouden hardware en trem van Orreltak (ofziets geloof ik), of de projecten van Mattia en Javaca.

Komt bij mij steeds wat amateuristisch over, en dan lees ik bruislijm, en denk...... dat kan nooit goed gaan.

En dan steeds in iedere post: "wij, bij Knooren". Goede wijn behoeft geen krans.

Ik heb nog nooit op een instrument van jouw hand gespeeld en heb nog nooit een geluidsbestandje gehoord, dus mijn oordeel/mening is natuurlijk niet helemaal fair, maar het vormt wel mijn beeld. kan zijn dat het allemaal helemaal geweldig is, en dat je manier van bouwen, foto's maken en schrijven mij op een verkeerd beeld brengt.

Dat is mijn theorie waarom het lijkt dat er zo weinig vertrouwen is in je lijmaanpak.

no 1 hops
15 oktober 2007, 16:07
ik denk dat in het kortst gezegt het woord ' haast' het punt is.
zover ik het steeds ervaar heb je steeds haast, maar haast en goed afgewerkt product zijn twee dingen als water en vuur.

dat is niet zozeer kritiek, maar de bouwers/verbouwers en ook jijzelf vast en zeker, daar is een gitaar niet zomaar een plank hout, dat is emotie, dat is uit eten gaan, de tijd nemen, proeven wat er te proeven valt en genieten.
dat is wat ander als een snelle makhap

je bent aktief, je doet veel, durft wegen te gaan die anderen liever laten liggen, dus vat niet alles negatief op.
van mijn werk laat ik maar liever niet zoveel zien, dat is echt niet alles

Wouter J
15 oktober 2007, 17:04
Ik spreek het niet tegen dat ik veel gitaartjes heb gemaakt met tele halsjes maar mijn Les Paul project is dan toch wel het bewijs dat ook ik klasse gitaren kan bouwen, ZELFS met constuctie tix.

http://i36.photobucket.com/albums/e22/guitarman91/les%20paul%20bouw/100_0337.jpg

En ook mijn Vijfsnarige bas was nou niet wat je noemt een haastklus. Daar heb ik zeker een half jaar over gedaan.
http://i36.photobucket.com/albums/e22/guitarman91/My%20musical%20instruments/basses.jpg

Ik heb wel wat opgestoken van negen jaar bij knooren.

no 1 hops
15 oktober 2007, 17:56
Ik spreek het niet tegen dat ik veel gitaartjes heb gemaakt met tele halsjes maar mijn Les Paul project is dan toch wel het bewijs dat ook ik klasse gitaren kan bouwen, ZELFS met constuctie tix.
en daar is ook niks mis mee wouter, alleen is het soms je eigen route kiezen in dingen voor anderen juist weer ' not don' (of is dat nu ' not done' ?)
maar soms spat in je bewoording de haast ervan af, je kan het dus wel, en wat ik daar als LP zie kan ik iedergeval niet maken.



En ook mijn Vijfsnarige bas was nou niet wat je noemt een haastklus. Daar heb ik zeker een half jaar over gedaan.

Ik heb wel wat opgestoken van negen jaar bij knooren.
soms is iets als een forum gewoon moeilijk en vallen woorden anders dan bedoelt, je mist stem en gezichtsuitdrukking.
ben benieuwt hoe je de lak weer gaat herstellen op de breuk plaatsen

Mattia
15 oktober 2007, 19:00
Enige dat ik wil aansporen is een goed doordachte keuze van lijmsoort; waarom de ene, niet de andere? Is het wel de best mogelijke lijmsoort om te gebruiken (ik zou bijv. nooit Bison of Pattex witte houtlijm gebruiken, omdat ik na mijn getest tot de conclusie ben gekomen dat het veeeeeel zachter uitdroogt dan Titebond, niet veel minder kost, en ik het dus ook niet geheel vertrouw wat betreft plasticiteit/slipping).

Ik bedoel, als je lijmnaad goed strak is, kan iedere lijmsoort wel werken. Maar dan ben ik alsnog benieuwd waarom men het ene verkiest boven het andere. Mag toch? Anders leert niemand er wat van.

G.G.
15 oktober 2007, 19:09
Enige dat ik wil aansporen is een goed doordachte keuze van lijmsoort; waarom de ene, niet de andere? Is het wel de best mogelijke lijmsoort om te gebruiken (ik zou bijv. nooit Bison of Pattex witte houtlijm gebruiken, omdat ik na mijn getest tot de conclusie ben gekomen dat het veeeeeel zachter uitdroogt dan Titebond, niet veel minder kost, en ik het dus ook niet geheel vertrouw wat betreft plasticiteit/slipping).

Ik bedoel, als je lijmnaad goed strak is, kan iedere lijmsoort wel werken. Maar dan ben ik alsnog benieuwd waarom men het ene verkiest boven het andere. Mag toch? Anders leert niemand er wat van.

Tsja... waarom gebruik ik witte lijm? Omdat ik zo begonnen ben, en eigenlijk altijd dat spul gebruikt heb. Ik heb nooit de nadelige gevolgen mogen ondervinden, dus bevalt mij prima.

Volgende gitaar zal ik voor de verandering eens met titebond bouwen.