PDA

View Full Version : Slo/blo



prs
13 oktober 2007, 22:37
Ik zie op veel buizenversterkers aan de achterkant een soort draaiknop "fuse" waarbij staat: " 2 amp SLO/BLO". Kan iemand me uitleggen waar dit voor is? Ben een leek op dit gebied.
Ook zie ik vaker een schakelaar 1-N-2 waar "ground" bij staat. Ook hier zou ik graag de betekenis van willen weten.

Chris Winsemius
13 oktober 2007, 22:40
2 A SLO/BLO is:
2A, traag

Ground-switch:
mag niet meer, aangesloten condensator moet verwijderd worden

(of gewoon in middenstand laten staan)

prs
13 oktober 2007, 22:59
Chris,

Waarom mag zo'n ground switch niet meer en waarom moet de condensator verwijderd worden?

Zou je me nog wat meer uitleg kunnen geven over 2A SLO/BLO? Snap het nog niet echt geloof ik....Dat krijg je als newbie...

Lexvandoef
14 oktober 2007, 00:19
Die 2A slo/blo is een trage zekering van 2A. Hij zit wss achter die draaiknop en zonder die zekering doet je amp als het goed is niks.

Frits van Mourik
14 oktober 2007, 00:47
Als je je amp aanzet, moet 'ie even "vollopen" met energie.
Dit resulteert in nogal een forse stroompiek.
Een Slo- Blo zekering kan hier tegen en brandt pas door, als 'ie langere tijd te zwaar wordt belast.

De ground-switch schakelt via een condensator ( de "death-cap...") het chassis van je versterker aan naar keuze éen van de twee netaaansluitingen.
Was ooit bedoeld om brom tegen te gaan, maar is LEVENSGEVAARLIJK!!!
De kans is 50 %, dat je met die schakelaar een flinke 230V op je amp & dus je gitaar zet. Als de net-aarde niet in orde is - en dat is de reden, waarom je de switch gebruikt- om in dat geval brom tegen te gaan- en je raakt dan iets aan, wat toevallig wèl goed geaard is (kan vanalles zijn, hoor, t/m je vriendin...) dan is het heel goed denkbaar, dat je tegen een forse doodsklap oploopt.

prs
14 oktober 2007, 16:03
Als je je amp aanzet, moet 'ie even "vollopen" met energie.
Dit resulteert in nogal een forse stroompiek.
Een Slo- Blo zekering kan hier tegen en brandt pas door, als 'ie langere tijd te zwaar wordt belast.

De ground-switch schakelt via een condensator ( de "death-cap...") het chassis van je versterker aan naar keuze éen van de twee netaaansluitingen.
Was ooit bedoeld om brom tegen te gaan, maar is LEVENSGEVAARLIJK!!!
De kans is 50 %, dat je met die schakelaar een flinke 230V op je amp & dus je gitaar zet. Als de net-aarde niet in orde is - en dat is de reden, waarom je de switch gebruikt- om in dat geval brom tegen te gaan- en je raakt dan iets aan, wat toevallig wèl goed geaard is (kan vanalles zijn, hoor, t/m je vriendin...) dan is het heel goed denkbaar, dat je tegen een forse doodsklap oploopt.

Dus wat ik het beste kan laten doen is dan de condensator eruit laten halen en dan is het gevaar geweken (is dit een .047uF condensator?)
En zolang die condensator erin zit, is het dan verstandig om de switch in de N stand te laten staan?

Puerco
14 oktober 2007, 17:41
Is dat hetzelfde als een ground lift switch???
De Peavey Windsor Studio waar ik op zit te wachten dat hij eindelijk leverbaar is heeft zo een XLR ground lift switch....
Zie Peavey site (http://www.peavey.com/products/browse.cfm/action/detail/item/116598/Windsor(TM)%20Studio.cfm)
http://images.musicstore.de/images/GALLERY_GIT0010497-000_2_images400.jpg
Lijkt me toch dat ze die dingen tegenwoordig niet meer met van die gevaarlijke opties leveren of is dit weer wat anders?

SimonS
14 oktober 2007, 17:44
Is dat hetzelfde als een ground lift switch???
De Peavey Windsor Studio waar ik op zit te wachten dat hij eindelijk leverbaar is heeft zo een XLR ground lift switch....
Zie Peavey site (http://www.peavey.com/products/browse.cfm/action/detail/item/116598/Windsor(TM)%20Studio.cfm)
http://images.musicstore.de/images/GALLERY_GIT0010497-000_2_images400.jpg
Lijkt me toch dat ze die dingen tegenwoordig niet meer met van die gevaarlijke opties leveren of is dit weer wat anders?
die groundlift switch onderbreekt alleen maar de ground van de XLR-direct out. Heeft dus niet te maken met de hierboven besproken groundlift.

Puerco
14 oktober 2007, 17:48
Ok, blij dat te horen. Dank je wel.