PDA

View Full Version : Snaren @ delivery



Autumnkid
13 oktober 2007, 19:56
Hoi

Ik kocht net een Epi LP II + een extra setje Gibson-snaren ('Ultra light' 9/42).
'k Leer net gitaar spelen (ken letterlijk nog geen enkel akkoord, nou ja, nu eentje) en heb helse pijn aan m'n vingers :satisfie: Ik weet dat dat normaal is, maar vraag me gewoon af of de snaren die op zo'n gitaar liggen bij levering van mindere kwaliteit zijn dan een nieuw setje snaren?

Groeten

Koen

liesje
13 oktober 2007, 20:07
Ik heb geen idee, maar als ik gitaren zou verkopen deed ik er fatsoenlijke snaren op ..

Autumnkid
13 oktober 2007, 20:09
Wel, je hoort soms zo van 'ik legde dat setje snaren erop, en vlot spelen, man!!' :hippie:
Vraag me af of er snaren bestaan die minder pijn doen aan m'n arme vingers - dit gaat toch over?

oorzaak
13 oktober 2007, 20:17
Dag Koen,

Als je een gitaar koopt die al even in de winkel staat, kan ik me voorstellen dat de snaren verrot zijn. Er is altijd wel eens op gespeeld, en het zweet dat die klanten erop achterlaten krijgt alle tijd om de snaren aan het roesten te krijgen. Als er niemand aan heeft kunnen zitten, kan er volgens mij aan de snaren niks mankeren.

Maar in jouw geval kunnen er meerdere redenen zijn voor die 'helse pijn'. Gitaar leren spelen kan in het begin ff moeite kosten, zoals je zelf al laat doorschemeren ;) .

En daarnaast kan de gitaar slecht afgesteld zijn. Het zou kunnen dat de snaren te hoog staan ten opzichte van de frets. En dan moet je veel meer kracht gebruiken dat eigenlijk nodig is. Als beginner kun je dit zelf waarschijnlijk niet goed beoordelen, dus laat er iemand met meer ervaring naar kijken. Of overleg in de winkel waar je 'm gekocht hebt. Ik vind dat afstellen een service is die erbij hoort als je een gitaar koopt.

Vr. groeten,

Frits

oorzaak
13 oktober 2007, 20:20
Wel, je hoort soms zo van 'ik legde dat setje snaren erop, en vlot spelen, man!!' :hippie:
Vraag me af of er snaren bestaan die minder pijn doen aan m'n arme vingers - dit gaat toch over?

Eelt kweken is het antwoord. Ik bespeel ook bas, met grof gewonden snaren, en als ik dat een tijdje niet gedaan heb, krijg ik prompt ook weer last. Er bestaan ook wel geslepen snaren, ook voor gitaar, maar als je geen softe jazz speelt dan vind je ze niet klinken. Bovendien: de omwonden (lage) snaren zijn dan glad geslepen, maar de dunne niet-omwonden snaren zijn nog steeds hetzelfde. Bloeden, zweten en eelt kweken!

[correctie: er stond "glas geslepen" moet zijn "glad geslepen"]

liesje
13 oktober 2007, 20:32
Nylon is minder heftig, maar je moet er doorheen vrees ik...

Wiellem
27 oktober 2007, 12:49
Nylon is minder heftig, maar je moet er doorheen vrees ik...

Kan alleen niet bij elektrisch gitaar volgens mij.

Mr.Fingers
27 oktober 2007, 13:41
Eelt kweken is het antwoord. Ik bespeel ook bas, met grof gewonden snaren, en als ik dat een tijdje niet gedaan heb, krijg ik prompt ook weer last. Er bestaan ook wel geslepen snaren, ook voor gitaar, maar als je geen softe jazz speelt dan vind je ze niet klinken. Bovendien: de omwonden (lage) snaren zijn dan glad geslepen, maar de dunne niet-omwonden snaren zijn nog steeds hetzelfde. Bloeden, zweten en eelt kweken!

[correctie: er stond "glas geslepen" moet zijn "glad geslepen"]


Ik speel met GHS Flatwound snaren (setje 0.009) op m'n 335, en ik speel daar ook rock op hoor. Het is fijn dat je geen piepende geluiden hebt bij het over de snaren schuiven met je eeltknotsen

Laser
27 oktober 2007, 14:09
Ik volg oorzaak's redenering, Koen.

Dus best een nieuw setje erop.
En dan ... played untill our fingers bled.... zoals ooit iemand zong.

Geloof me, de eelt die je kweekt gaat er ooit wel weer af. Soms kan ik zo naalden in de eelt steken - en erdoor - zonder dat ik iets gewaar word.

Doorbijten en dan genieten.... lol