PDA

View Full Version : probleem met microfoon



ginkelvanmichiel
13 oktober 2007, 19:56
Hallo iedereen,

vandaag heb ik met een vriendin die zelf graag het e.a. wilde gaan opnemen een dynamische microfoon gekocht, te weten een Shure PG58.
kabel was bijgeleverd (XLR).

Nu heeft de sporenrecorder die ze van mij heeft gekregen geen xlr ingang, enkel jack en tulpjes. Dus hebben we een verloopstekker van xlr naar jack erbij gekocht.
Het probleem dat zich nu voor doet is dat er sprake is van een zeer sterk aanwezige massa-brom. ook is de sterkte van het signaal niet echt sterk te noemen.

wanneer we een andere microfoon (zowel mijn grootmembraam condensator als simpele philips huis-tuin en keuken microfoon) aansluiten is er géén sprake van deze stoorzender.

Wat zou hiervan de oorzaak kunnen zijn?

Noot: de xlr-verloopstekker is stereo, de microfoon uiteraard mono.

groet,
Michiel

bert k
13 oktober 2007, 20:16
Foute verloopstekker. Je moet op een of andere manier bij de XLR pen 1 met pen 3 zien te verbinden, dan is ie goed.

Han S
13 oktober 2007, 20:16
Het probleem is waarschijnlijk die stereo jackplug. Bij XLR heb je een gebalanceerde aansluiting en de stereo jack is ook gebalanceerd, Daarbij komt de 2 van de XLR op de tiop van de jack en de 3 van de XLR op de ring van de jack en dus de 1 van de XLR (afscherming) op de sleeve van de jack.

Op die bandrecorder komt de tip van de jack op de signaalvoerende aansluiting en de sleeve aan massa, dus de ring met de andere kant van de gebalanceerde microfoon komt nergens aan.

Wat je moet hebben is een microfoonkabel met aan een kant een XLR female kabeldeel en aan de andere kant een mono jack. Daarbij zit de XLR 2 op de tip en 3 samen met 1 op de sleeve en zo heb je een ongebalanceerde aansluiting gekregen. Dat moet goed werken.

ginkelvanmichiel
14 oktober 2007, 19:13
bedankt voor de tip!
vandaag een kabel in elkaar gesoldeerd en het probleem is verholpen!