PDA

View Full Version : NIEUW nummer 'Boiling'



The Lo Lands
13 oktober 2007, 17:04
Vandaag de laatste hand gelegt aan het nummer 'Boiling' van Mister Jinx. Na een half jaar van mixen, opnieuw mixen en masteren ben ik nu eindelijk tevreden over het eindresultaat. Het is een semi ballad, post grunge achtig nummer met hier en daar wat sympho invloeden. Luister en oordeel zelf. De zang vind ik persoonlijk niet heel erg sterk maar dat is mijn eigen kritische mening :)

Boiling | klik hier (http://www.misterjinx.nl/music.html)

Reacties zijn altijd welkom.

Martien
13 oktober 2007, 18:50
Vind het erg cool klinken, mooi nummer ook!

Enigste wat ik zou doen is (:P)
iets minder reverb op zang en snare, verder istie mooi!

The Lo Lands
13 oktober 2007, 19:36
Enigste wat ik zou doen is (:P)
iets minder reverb op zang en snare, verder istie mooi!Dankjewel Martien, en ook voor je tips!

De snare heeft bewust aardig wat reverb meegekregen, kheb hier ook flink mee lopen experimenteren en had het gevoel dat een langere reverb met korte delay voor een dergelijk (ballad-achtig)nummer wel gepast zou zijn op de snare. Misschien moet ik het inderdaad wat temperen, even afwachten of meerdere mensen dit minder fraai vind :listen: De reverb op de zang laat ik nog even in het midden aangezien deze al niet veel reverb heeft meegekregen.

Ic3gl0vE
14 oktober 2007, 12:34
Dit nummer doet me een beetje denken aan ouder werk van Finger Eleven, cool! Mooie gitaarsolo, mag van mij wel iets zachter in de mix.
Ik vind de galm op de zang en snare niet direct storend. De delay op de snare had ik alleen zelf niet gedaan.

Ik heb alleen het gevoel dat de instrumenten in de mix niet echt bij elkaar passen en volgens mij heeft dat met die galm te maken. De afzonderlijke opnames zijn allemaal prima, dat zeker. Het klinkt echter alsof het niet 'uit één ruimte komt'. Wat je kunt doen, is alle sporen behalve de bassdrum en basgitaar naar eenzelfde galm (via de send fx's) te sturen. regel vervolgens per kanaal een beetje af hoeveel signaal er naar de galm wordt gestuurd. Op een overdrive gitaar wil je wat minder galm hebben dan op een cleane gitaar misschien, omdat het anders modder wordt.

Nou ja goed, wat je met die tip doet moet je zelf weten, maar ik vind het een goed nummer!

The Lo Lands
14 oktober 2007, 13:34
Ik heb alleen het gevoel dat de instrumenten in de mix niet echt bij elkaar passen en volgens mij heeft dat met die galm te maken. De afzonderlijke opnames zijn allemaal prima, dat zeker. Het klinkt echter alsof het niet 'uit één ruimte komt'. Wat je kunt doen, is alle sporen behalve de bassdrum en basgitaar naar eenzelfde galm (via de send fx's) te sturen. regel vervolgens per kanaal een beetje af hoeveel signaal er naar de galm wordt gestuurd. Op een overdrive gitaar wil je wat minder galm hebben dan op een cleane gitaar misschien, omdat het anders modder wordt.

Nou ja goed, wat je met die tip doet moet je zelf weten, maar ik vind het een goed nummer!Dankjewel! Je hebt gelijk wat betreft de ietswat missende cohesie tussen de afzonderlijke instrumenten, in dit nummer is alles apart van elkaar opgenomen dus van een live gevoel kun je uberhaupt al niet meer spreken : ) Ik ga je tip vandaag eens uitproberen wat betreft de galm en ik zet de gitaarsolo wel een tandje zachter, als gitarist wil je jezelf altijd goed horen toch ; ) Bedankt voor deze nuttige commentaren en tips!!

Als ik de mix naar tevredenheid heb aangepast zal ik dit nog ff laten weten.

Ic3gl0vE
14 oktober 2007, 13:55
Ben benieuwd wat je er van maakt. Je volgende versie ga ik zeker luisteren.

bass blom
14 oktober 2007, 14:01
leuk, wel beetje jammer inderdaad dat het duidelijk te horen is dat het niet 1 geheel is kwa inspelen.

meul
14 oktober 2007, 14:47
Yo Lo,

Oke nummertje! ik hoor veel peper's in de backing terug. maar de zang neigt inderdaad naar de grunge. zang is inderdaad niet heel sterk maar ook niet heel zwak. zing je zelf? dit soort muziek valt of staat met de zang.

Ik hoor persoonlijk niet zo de meerwaarde van een halfjaar mixen en masteren ten opzichte van andere thuis producties die ik hier voorbij hoor komen.

ik vind de gitaarsound van dat half cleane gitaartje in de coupletten lekker singlecoil klinken. perfect voor dit nummer. daarentegen vind ik de grunge sound van de refrijnen echt veel wc-achtig klinken. ook de drums zijn wat zacht over mijn monitoren in de refrijnen. aan de andere kant komt hierdoor wel mooi het accent op de harmonie te liggen, kwestie van smaak denk ik.

groetjes,
jan

The Lo Lands
14 oktober 2007, 18:18
zing je zelf?

Ik hoor persoonlijk niet zo de meerwaarde van een halfjaar mixen en masteren ten opzichte van andere thuis producties die ik hier voorbij hoor komen.

ik vind de gitaarsound van dat half cleane gitaartje in de coupletten lekker singlecoil klinken. perfect voor dit nummer. daarentegen vind ik de grunge sound van de refrijnen echt veel wc-achtig klinken. ook de drums zijn wat zacht over mijn monitoren in de refrijnen. aan de andere kant komt hierdoor wel mooi het accent op de harmonie te liggen, kwestie van smaak denk ik.Als eerste bedankt Bas en Jan voor het luisteren en jullie commentaar!

@ Bas: aan het beter samensmelten van de instrumenten heb ik vandaag gewerkt en is naar mijn inzicht al stukken beter. Het proces van afzonderlijk opnemen is uiteraard niet iets ludieks en valt of staat bij mijn 'kwaliteiten' als amateur studio ingeneer/afmixer/mastering piloot : )

@ Jan: Je hebt gelijk wat betreft de refreinen (sound) wat mij dus al van begin af aan heeft gestoord in de mix. Uiteraard ben ik niet een half jaar continue met dit nummer bezig geweest en er was zelfs even een periode dat ik dit nummer wilde deleten vanaf mijn Mac : ) Maar met o.a. jullie hulp en tips probeer ik er toch nog het beste uit de mix en dit nummer te halen. De gitaren in de refreinen heb ik met EQ wat aangepast zodat het hopelijk al minder WC-achtig klinkt(?). Minder hoorbare drums in de refreinen is deels smaak en stijl maar ook fysiek door de overdosis grunge-gitaar en bas : ) En nee ik zing zelf niet, is ook beter van niet :) Persoonlijk zou ik dit nummer op een b-kantje geplaatst hebben :)

@ Ic3gl0vE: Nummer is aangepast en nogmaals dank voor deze goede technische tip, ik hoor duidelijk een grote verbetering tov van de eerste mix! Veel meer cohesie en lucht.

Voor de ge-update versie: klik hier! (http://www.misterjinx.nl/music.html)

Voor de eerste versie: klik hier en download! (http://www.misterjinx.speedlinq.nl/MJ_Boiling_v1.mp3)

Verdere tips of aanmerkingen zijn nog steeds erg welkom!!!

Klopgeest
14 oktober 2007, 21:42
Netjes gedaan hoor! Idd is de distortion misschien iets te 'hol' maar kan ook smaak zijn. Mixen blijft een vak apart.

stevie_vp
15 oktober 2007, 02:33
Heb alleen de 2e versie gehoord nu...
Die verb is wel wat overdone aan t begin.
Verder in t nummer issie prima.. (misschien automation?)
Kick zou ik iets meer laag geven. Hij drijft de trage muziek
vooruit in dit nummer en dan moet ie wel gevoeld worden :)
Misschien ligt t aan mij maar volgens mij trekt de zang iets naar links...
vooral samen met die single coil gitaar rechts.... trekt n beetje scheef.
Je mist zoiezo vanaf 36 sec. vulling links... misschien kan je de verb van
het gitaartje rechts links ook laten horen... geeft wat meer geheel in t plaatje.... Die 2e zang rond 35sec. zou k ook iets zachter zetten. en wat bass eruit. Hijs erg overheersend....
Pas op dat de freqs elkaar niet in de weg gaan staan...
dist. gitaar zoals eerder gezegd veeeeel te dof...
Haal alle bas eruit.. en vul dat op met de.... jaja basgitaar hehe ;)
En dan een flinke boost op 2k. Nu is het reffrein minder heftig dan t couplet.
Das natuurlijk niet helemaal de bedoeling :)

Wbt de samenhang van alle instr. moet je kunne oplossen met masteren...
Wat heb je nu allemaal voor de master gedaan?

Ik hoop niet te zeikerig over te komen, maar probeer opbouwende kritiek te geven van een vers set oren :)

succes!

The Lo Lands
15 oktober 2007, 07:42
Dankjewel Stevie_vp. Ik ga er van de week weer mee verder en neem je op-en aanmerkingen hierin zeker mee! Over de refreinen en met name de gitaar ben ik ook nog steeds niet happy maar denk wel te weten waar het aan kan liggen dus dat wil ik gaan uitproberen en herstellen.

Wordt vervolgt...

Solidkick
15 oktober 2007, 09:38
Ik vindt de zang nie slecht ofzo maar wat meer dynamiek had wel gemogen.
Het blijft wat vlak in de refreinen. Meer vocale "power" is daar imho op z'n plaats.
Tevens schaar ik me achter de vorige posters mbt tot de sound van de "grunge" gitaar. Bietsje lafjes.

Voor de rest een lekker nummertje.

Ic3gl0vE
15 oktober 2007, 12:31
Hey Lo, ben nu je nieuwe mix aan het beluisteren. Klinkt al een stuk beter moet ik zeggen! Die dist. gitaarsound vind ik trouwens wel wat hebben. Zelf zou ik nooit zoiets gebruiken, maar ik maak andere muziek dan jij. Ik weet niet, het geeft toch wel een bepaald sfeertje dat ik wel vind passen bij het nummer. 't Is wel zo dat ik die sound wel vind kunnen omdat 'ie niet zoveel in het nummer zit. Een heel nummer (of heel album) die sound zou ik niet kunnen hebben.

Heb jij een parametrische EQ? Zo ja, probeer het volgende eens en dan met name op het gitaarintro: zet de Q van een band zo hoog mogelijk, dan is het beïnvloede gebied het smalst. Vervolgens draai je de gain van die band helemaal omhoog. Ga nu van 20hz langzaam omhoog richting de 20khz. Je zult merken dat bij enkele frequenties je speakers beginnen te fluiten: hier zitten resonantiepieken in je opname. Die zijn storend om te horen en op die frequenties moet je dus gaan cutten.
Als vuistregel kun je nemen dat de resonantie weer optreedt op de verdubbeling van de frequentie. Heb je een piek op 125hz, dan zit er in de buurt van de 250 vaak nog een. Zitten er veel vervelende pieken bij elkaar dan wil dat de mix nog wel eens dichtsmeren en dan doe je er goed aan de Q wat breder te zetten en het hele gebied wat te cutten. Ik stuur je hier ook nog wel wat over per PB.

De tweede stem vind ik te ver naar links staan. Een stukje buiten het midden kan natuurlijk wel, maar nu viel het me storend op. Blijft een kwestie van smaak, dat wel!

The Lo Lands
15 oktober 2007, 18:34
Heb jij een parametrische EQ?

Ik stuur je hier ook nog wel wat over per PB.

De tweede stem vind ik te ver naar links staan. Een stukje buiten het midden kan natuurlijk wel, maar nu viel het me storend op. Blijft een kwestie van smaak, dat wel!Heel cool mannen, al deze info ga ik meenemen en zal jullie spoedig trakteren op een hopelijk nog betere eindmix. Dit nummer blijkt echt een uitdaging voor mij te worden en ik hoop dat ik met mijn 'beperkte kennis' en jullie tips eruit kom : )

@ Ic3gl0vE: Dankjewel voor je voorbeelden en ook weer een nuttige tip waarmee ik aan de slag ga : ) En jawel, ik heb uiteraard een parametrische EQ net als in je voorbeeld dus deze test ga ik vanavond doen! Wel was het intro geen gitaar maar een basgitaar maar dat is een detail ; ) Zang zal ik aanpassen en iets minder pannen!

Wordt vervolgd...

The Lo Lands
17 oktober 2007, 07:19
Hallo allemaal,

Ik heb de mix weer dusdanig aangepast dat ik denk dat ik er bijna ben! Graag weer wat reacties betreffende de mix. Alle genoemde op- en aanmerkingen heb ik grondig doorgenomen en waarnodig aangepast, uiteraard blijf ik vanuit mijn eigen creatief aspect enkele keuzes vasthouden : )

Hierbij nogmaals de link naar het nummer 'Boiling':

Boiling | versie 3 (http://www.misterjinx.nl/music.html)

M Kactus
17 oktober 2007, 10:50
Hallo allemaal,

Ik heb de mix weer dusdanig aangepast dat ik denk dat ik er bijna ben! Graag weer wat reacties betreffende de mix. Alle genoemde op- en aanmerkingen heb ik grondig doorgenomen en waarnodig aangepast, uiteraard blijf ik vanuit mijn eigen creatief aspect enkele keuzes vasthouden : )

Hierbij nogmaals de link naar het nummer 'Boiling':

Boiling | versie 3 (http://www.misterjinx.nl/music.html)

Ik was aan het luisteren en de opmerkingen tegelijk aan 't bekijken... Blijkt nu dat ik al de nieuwe aan't beluisteren ben :)
Ik vind het heel goed. Ben nog steeds fan van jullie!
Helemaal niks storends aan de gitaardisto, net cool. De zanger mag wel een paar keer uithalen, zoals al gezegd is, om er nieuw leven in te pompen na driekwart van het liedje, ofzo... Of het laatste refrein.
Maar de intro en de outro: me dig.
Sorry dat ik niet verder kom dan dat, maar voor de deskundige uitleg zijn er deskundigen die deskundiger zijn dan ik!

The Lo Lands
17 oktober 2007, 19:57
Dankjewel M Kactus voor je enthousiasme en je compliment!

Kijken of er nog iemand is die wel wat inhoudelijk te zeiken heeft :seriousf: Nee geintje, jullie tips hebben mij al enorm geholpen!!!

stevie_vp
18 oktober 2007, 00:48
veel beter al...
alleen de snare is nog n beetje droog..
misschien moet je die verb iets langer doen en wat hogere freqs laten halen.
Hijs een beetje afgestompt...
Begin t steeds meer te waarderen...

PS: Wat heb je met de mastering allemaal gedaan?

The Lo Lands
18 oktober 2007, 07:19
PS: Wat heb je met de mastering allemaal gedaan?Dankjewel Stevie_vp voor het nogmaals luisteren! De snare zal ik iets meer reverb meegeven.

Sorry, over de mastering had je al eerder in deze topic gevraagd! Ik gebruik voor het masteren software van iZotope Ozone, hierin gebruik ik een beetje EQ om het laag iets te boosten rond 60 Hz en rond 200 Hz iets te snijden en een klein beetje rond 7500 Hz te boosten om rond 18000 Hz weer wat te snijden. Verder een 4 bands dynamisch compressor en 4 bands harmonic exciter voor wat sparkle. En uiteraard de IRC Maximizer voor het boosten van de levels. Werkt voor mij als 'amateur' erg prettig en vertrouwd : )