PDA

View Full Version : iets tussen Windows Vista en gitaar.



G.G.
13 oktober 2007, 16:23
Ik zie werkelijk door de bomen het bos niet meer.

Misschien snappen jullie het wel, ik niet.

Ik ben op zoek naar iets, dat ik tussen mijn gitaar en de usb ingang van mijn PC kan doen zodat ik wat op kan nemen (werk nu met een mobieltje voor de versterker op de grond, en dan met SDkaartje op Pc gooien, uiterst knullig dus).

Nu dacht ik aan de Line6 toneport of Line6 Pocket Pod, beiden lekker low budget om het eens uit te proberen.

Wat ik wil: op mijn pc kunnen spelen met zeer laag volume ('s nachts etc), maar ook wat kunnen opnemen, evt. met effecten. En het moet ook nog eens met Vista kunnen werken (PC is een nieuwe HP Pavilion met Vista (verdere specs weet ik niet, been een n00b op gebied van computers, en jullie hopelijk niet).

heeft iemand een goed budget advies voor wat ik wil, want met google wordt het me niet allemaal duidelijker (lees: nog meer bomen om het bos niet meer door te kunnen zien).

harrie-beton
13 oktober 2007, 16:44
Je hoeft niet op mijn eerste opmerking te reageren:
1. Vista moet je vervangen door xp als het kan.

On topic: Beide apparaten zijn via USB aan te sluiten op je pc met Vista en dan kun je via een koptelefoon of met de speakers zacht opnemen. De toneport lijkt me iets degelijker qua levensduur dan de pocket pod. De pocket pod werkt ook zonder pc. Kies jij maar.

Ic3gl0vE
13 oktober 2007, 16:55
Cubase 4 (en aanverwanten) werkt op vista. Live7 waarschijnlijk ook. Dan live7 komt dan vast wel weer een lite editie uit die je gratis krijgt bij sommige spullen (o.a. goedkoop spul van behringer)
Audacity (download link) (http://audacity.sourceforge.net/download/windows) is gratis en er staat op die pagina dat het ook voor vista is.

G.G.
13 oktober 2007, 17:14
En zoiets?

http://www.thomann.de/nl/maudio_jamlab.htm

of zoiets?

http://www.thomann.de/nl/behringer_ucg102.htm

Zou dat ook werken om tussen gitaar en pc te zetten en iets op te nemen?

Ic3gl0vE
13 oktober 2007, 17:18
Jup dat werkt wel, maar dan zul je alsnog opnamesoftware moeten hebben. Overigens zou ik de toneport boven zo'n jamlab of behringer ding verkiezen. Bij de toneport heb je geluiden uit de podXT en die zijn gewoon goed, mits je er wat tijd aan besteed. Wat er bij dat m-audio ding zit weet ik niet, en de versie van 'guitar combos' die bij het behringer apparaat zit is heel beperkt.

Roman
13 oktober 2007, 18:45
Het lijkt wel of dit topic steeds weer opnieuw terugkomt.
Wellicht eerst eens het fora bekijken/zoeken alvorens de vraag te stellen? Er is al veel over geschreven.

Check deze recente draad:
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=98099

G.G.
13 oktober 2007, 20:54
Het lijkt wel of dit topic steeds weer opnieuw terugkomt.


Zou goed kunnen, want "pc" en "usb" zijn te klein voor de zoekfunctie, en als je verder de juiste termen niet kent op dat gebied.....

harrie-beton
13 oktober 2007, 22:25
ik ging er van uit dat een topic starter met 3500+ posts wel weet wat hij vraagt. Hij zei zelf dat hij door de bomen het bos niet meer zag en had even een duwtje nodig.

Inderdaad is het ook jammer dat je niet kunt zoeken op 3 letter woorden.

G.G.
14 oktober 2007, 08:56
ik ging er van uit dat een topic starter met 3500+ posts wel weet wat hij vraagt. Hij zei zelf dat hij door de bomen het bos niet meer zag en had even een duwtje nodig.


Inderdaad. Ik had al gezocht, en was zelfs al net naar Feedback geweest. Daar was ik keurig geholpen door een jongen, maar op een gegeven moment wist ik het allemaa lniet meer.
Ik denk dat ik gewoon het goedkoopste apparaat ga kopen wat ik kan vinden, om te kijken of ik het wat vind met de pc.

Zo ja.... dan koop ik later de Boss Mirco BR en hang die aan de pc (dan heb ik gelijk een drumcomputertje, opname mogelijkheid tot 4 sporen, mp3speler, tuner en een berg effecen.

Verstandige keus?

Ic3gl0vE
14 oktober 2007, 12:04
Ik denk dat ik gewoon het goedkoopste apparaat ga kopen wat ik kan vinden, om te kijken of ik het wat vind met de pc.



dit is je goedkoopste optie, kost ongeveer 1,50
http://www.onlinebouwmarkt.nl/winkel/images/verloopstek.jpg

Software versterker emulatie erbij en je zou iets leuks moeten kunnen maken.
Anders misschien een tweedehands behringer gdi21. Geen idee hoe dat klinkt, maar het is een DI box en modeler in 1 apparaatje. Kun je ook zonder computer gebruiken.

harrie-beton
14 oktober 2007, 17:48
de pocketpod leek mij keuze nummer 1.

G.G.
18 oktober 2007, 10:17
Het is de toneportgx geworden.

Ben er zeer tevreden mee. Alles op mijn scherm is duidelijk zichtbaar en de online lessen zijn erg leuk om te doen (zeker als je geen gitaarles hebt zoals ik, en weinig tijd).

Geluiden van de amps zijn toch wel erg goed, ondanks mijn crappy koptelefoon.

Het enige nadeel is dat de handleiding erg omslachtig en uitgebreid is, en het mij niet lukt die windows recorder aan de gearbox te koppelen.

Martijnisdenaam
18 oktober 2007, 10:45
De meeste mensen prefereren Cubase SX om in op te nemen, wil je het wat simpeler en gebruiksvriendelijker zou je kunnen kiezen voor een Adobe Audtion. Nadeel is dat deze 2 applicaties niet gratis zijn.

G.G.
18 oktober 2007, 11:10
De meeste mensen prefereren Cubase SX om in op te nemen, wil je het wat simpeler en gebruiksvriendelijker zou je kunnen kiezen voor een Adobe Audtion. Nadeel is dat deze 2 applicaties niet gratis zijn.

Adobe Audtion wordt nu aan gewerkt :cooler:

MjS
18 oktober 2007, 12:23
Vista hoeft geen probleem te zijn. Ik heb zelf een nieuwe computer met Vista (kon niet anders). Als ik ga opnemen (Cubase SX3), schakel ik bij apparaatbeheer bepaalde apparaten uit (netwerk/draadlooskaarten, cd-rom, onboard geluid, etc) en ik volg de guide op Vista optimization (http://www.audioforums.com/windows-vista-optimization.php). Ook voor non-audio toepassingen een goede manier om Vista wat sneller te maken, onnodige dingen uit te schakelen etc.

De guide had bij mij best wel effect, net als de apparaten uitschakelen. Ik kan prima opnemen met SX3, hoewel de Mackie Satellite nog niet Vista compatible zou zijn. Werkt gewoon lekker hier. Enige nadeel van Vista is dat je wat meer moet kloten voordat 'ie lekker loopt.

jw009
18 oktober 2007, 15:38
Goede keuze!

Ic3gl0vE
18 oktober 2007, 15:58
De meeste mensen prefereren Cubase SX om in op te nemen, wil je het wat simpeler en gebruiksvriendelijker zou je kunnen kiezen voor een Adobe Audtion. Nadeel is dat deze 2 applicaties niet gratis zijn.

Cubase Sx werkt standaard niet (of niet helemaal) met vista, dan moet je versie 4 hebben.
Hoewel 'niet gratis' natuurlijk waar is, vind ik het nogal een understatement voor een cd-rom van 800 euro

Anyway, audacity is gratis en werkt met Vista.

MjS
19 oktober 2007, 00:20
SX3 is niet supported voor Vista, maar kan dus wél werken. Steinberg heeft op de site staan dat er momenteel geen bekende compatibiliteitsproblemen zijn (hoewel ik wel geluiden hoor van mensen waarbij het niet werkt). Maar het kán dus zeker wel werken. In mijn geval bijvoorbeeld.