PDA

View Full Version : Nieuwe Engl Amp.. Welk Model?!



Danny_
13 oktober 2007, 12:58
Ik ben al een poosje lid van het forum, ik post niet actief, maar lees toch elke dag het forum door.

Ik speel nu ongeveer 11 jaar gitaar en heb al zeker 6 jaar dezelfde amp, een valvestate 100 watt top..... met een 4x12 marshall cab.

De eerste stap was mn droomgitaar, een Gibson les Paul, en de volgende stap is dus een goede buizenamp.
Ik speel in een band, en de muziek stijl ligt een beetje tussen de volgende bands:
Nickelback, Foo Fighters, Alter bridge/Creed, Theory of a Deadman, Staind, Guns n roses, The Cult.

Het hardere rockwerk dus.

Ik heb laatst een hele middag over een 50watt Engl Screamer gespeeld (combo) en het geluid sprak me al erg aan.

Ik heb nog geen andere amps van Engl getest, omdat ik eerst mn Ibanez moet verkopen voordat ik genoeg geld heb, en ik ben me dus eerst even goed aan het orienteren.

De amps die mij het meest aanspreken zijn:
De Fireball (maar heb gelezen dat deze erg metalgericht zijn?)
De Blackmore
en de Powerball

Ik ga ze binnenkort zoiezo uittesten, maar ik zou toch graag de grootste verschillen weten tussen deze 3 amps.
Wie kan mij dit vertellen, en ook welke amp het meeste bij mijn muziekstijl zou passen?

Verder staan deze 3 ook regelmatig op marktplaats en gitaarmarkt te koop aangeboden.
Zijn er nog speciale dingen waar je op moet letten bij aankoop van een 2dehands Engl?

Nou dat zijn voor nu weer genoeg vragen, ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen met de juiste keuze!

Alvast bedankt,
Danny

Powerchordschuiver
13 oktober 2007, 13:47
Een Invader wellicht?
Moooooooiiii dat ding!
(Pak dan wel de 100W-versie, die klinkt beter dan de 150 zegt men...)

Squier4ever
13 oktober 2007, 13:50
waarom in godsnaam alleen ENGL?

er is zoveel meer te krijgen als ENGL.

Nickelback: Mesa Boogie
Foo Fighters: Mesa Boogie/Vox
Alter bridge/Creed: klinkt ook als boogie of iets in die richting
Theory of a Deadman: geen idee
Staind: boogie achtige sounds
Guns n roses: marshall/boogie
The Cult: geen idee

met andere woorden, ga niet over een nacht ijs en oriënteer eens fatsoenlijk wat er te krijgen is.

Steven Otto
13 oktober 2007, 13:51
Even algemeen:
ENGL Fireball - Deze heeft twee kanalen; een clean en een overdrive. Overdrive kanaal heeft heel veel gain. Erg geschikt voor het Death Metal werk.
ENGL Blackmore - Deze heeft vier kanalen; een clean, crunch, lead en heavy lead. Vergelijkbaar met de Screamer maar heeft meer gain en wat anders gevoiced.
ENGl Powerball - Vier kanalen; Meer gain dan de Blackmore en echt een heavy Metal versterker, waar ook goed rock uit is te krijgen.

Voor jouw situatie lijkt de Blackmore de beste uitkomst. zeker uitproberen.

Ever Dying
13 oktober 2007, 13:55
Fireball is zowat niet te gebruiken als rock versterker.. Het is gain of geen gain op dat ding.. Je zal al het volume van je gitaar dicht moeten draaien wil je een rock sound krijgen..

Ik vind de cleans op dat ding opzich wel lekker klinken :)

interessander
13 oktober 2007, 13:59
Qua ENGL heb ik alleen ervaring met de blackmore, en die klinkt zeker lekker voor de stijlen die je noemt, ik heb zelf niks met de powerball, de keren dat ik hem live heb mogen aanschouwen. Peavey 5150 zou ook een optie zijn maar je ziet ze bijna niet meer 2ehands.

Sj03rd
13 oktober 2007, 14:11
Sovereign.....

Evil-Payasos
13 oktober 2007, 14:46
ENGL Blackmore - Deze heeft vier kanalen; een clean, crunch, lead en heavy lead. Vergelijkbaar met de Screamer maar heeft meer gain en wat anders gevoiced.

Voor jouw situatie lijkt de Blackmore de beste uitkomst. zeker uitproberen.

4 Kanalen met allen een gedeelde EQ? Lijkt me dat dat niet gaat werken..

Steven Otto
13 oktober 2007, 14:53
Oh, zo te zien heb ik een fout gemaakt. Kweet niet hoe je 't anders moet zeggen. maar ik bedoel dan blijkbaar 2 kanalen met op het tweede kanaal twee gain stages. De hele versterker heeft 1 EQ. Is dat zo wel goed?

Evil-Payasos
13 oktober 2007, 15:42
Oh, zo te zien heb ik een fout gemaakt. Kweet niet hoe je 't anders moet zeggen. maar ik bedoel dan blijkbaar 2 kanalen met op het tweede kanaal twee gain stages. De hele versterker heeft 1 EQ. Is dat zo wel goed?

Nee je zei het goed :satisfie: , ik zeg alleen maar dat het me echt een slecht plan lijkt om 4 channels over 1 EQ te laten lopen...

Hoe kan dat nou werken? Dat betekend dat je met de instellingen voor een lekkere scheur ook je crunch en je clean tone moet halen?

[Edit]: Ik zie dat je bij je laatste post gelijk had! Haha, sorry voor de misverstanden!

Het is dus een amp met (eigenlijk) 2 kanalen, en op het laatste kanaal kan je switchen van gain 1 naar 2, ofzo? :???:

Baker
13 oktober 2007, 16:10
is marshall geen optie?

Ibanez RuleZ
13 oktober 2007, 16:22
ik denk dat je het beste ook mesa eens kan bekijken, lijkt me meer jouw ding. al die bands, op GnR na is solid mesa boogie.

ga je asjeblieft niet blindstaren op Engl, die zijn leuk, maar relatief kil en steriel, zeker in vergelijk met de sounds die jij noemt.

harrald

GibsUn
13 oktober 2007, 18:35
ja maar hij heeft ook laten uitschijnen dat hij geen budget overschot heeft. dan lijkt een deftige mesa boogie me al min of meer uitgesloten niet?
ik zie niet in wat er mis zou zijn met een ENGL ok je kan natuurlijk altyd wat verder kijken dan je neus lang is maar ENGL is zeker niet de eerste de beste versterker.

caliban
13 oktober 2007, 19:01
Voor de prijs van een powerball heb je gemakkelijk een tweedehandse mesa, zelfs voor de prijs van een blackmore signature.

Yamhammer_71
13 oktober 2007, 19:17
waarom in godsnaam alleen ENGL?

er is zoveel meer te krijgen als ENGL.

met andere woorden, ga niet over een nacht ijs en oriënteer eens fatsoenlijk wat er te krijgen is.

Als de ts onder de indruk was van een Engl amp, zal dat ook daadwerkelijk zijn voorkeur zijn wat betreft geluid. Engls hebben namelijk een heel eigen karakter, net als Koch of Mesa Boogie dat heeft. Ze zijn erg strak gevoiced, zowel clean als distorted en zijn perfect voor hardrock. De 'bright switch' maakt de Les Paul daadwerkelijk gearticuleerder in het hoog (net dat tandje wat een LP naar mijn mening nodig heeft).
Ik heb verschillende amps bespeeld, maar de Engl sprong er voor mij duidelijk uit in combi met een Les Paul. Geen Mesa, Marshall, Koch of iets anders.

De Mesa klonk als een rotte aardappel en de Marshall (Vintage/Modern) werd clean en distorted weggeveegd door de Engl Screamer.
Koch's zijn ook erg lekker, maar die zijn zo lomp en zwaar in combo-versie...on-praktisch dus.


Nee je zei het goed :satisfie: , ik zeg alleen maar dat het me echt een slecht plan lijkt om 4 channels over 1 EQ te laten lopen...

Hoe kan dat nou werken? Dat betekend dat je met de instellingen voor een lekkere scheur ook je crunch en je clean tone moet halen?

[Edit]: Ik zie dat je bij je laatste post gelijk had! Haha, sorry voor de misverstanden!

Het is dus een amp met (eigenlijk) 2 kanalen, en op het laatste kanaal kan je switchen van gain 1 naar 2, ofzo? :???:

Een eq-pedaal kan wonderen doen in dat geval. De Blackmore lijkt me een gigantisch lekker amp!

Danny_
13 oktober 2007, 23:36
Hey bedankt voor de vele reacties alvast..
De blackmore lijkt me ook echt een erg lekkere amp!

Ik heb mn gibson gekocht bij van Gorp in roosendaal, omdat dat lekker dichtbij was voor mij, ik woon in zeeland.

Nu zat ik op hun website te kijken en daar hebben ze alle 3 de Engls staan, dus binnenkort maar weer eens een dagje naar roosendaal om ze te testen.

Nog even voor de duidelijkheid, ik heb naar alle soorten amps gekeken, fender, mesa, kustom, vox, marshall, orange, london city.. enz.
En ga ook zoiezo nog een mesa top uitproberen, hoewel deze boven mijn budget ligt, en zeker ook nog een orange proberen.

Ik was me er al van bewust dat de meeste bands waar ik van hou over mesa's spelen.
Ik heb deze topic gestart omdat meer over ENGL wil weten, de verschillen tussen de amps en andermans ervaringen.

Ik beslis echt niet zomaar, het duurt zeker nog een maand of 2 voordat er een nieuwe amp kan komen, dus heb nog genoeg tijd om verschillende uit te proberen.

Maar als ik het goed begrijp is de Blackmore dus te vergelijken met een Screamer? maar dan met nog meer gain.

Groetjes,
Danny

Yamhammer_71
14 oktober 2007, 01:10
Ik was me er al van bewust dat de meeste bands waar ik van hou over mesa's spelen.
Ik heb deze topic gestart omdat meer over ENGL wil weten, de verschillen tussen de amps en andermans ervaringen.

Ik beslis echt niet zomaar, het duurt zeker nog een maand of 2 voordat er een nieuwe amp kan komen, dus heb nog genoeg tijd om verschillende uit te proberen

Ik was me ervan bewust dat de meeste bands waar ik van hou over Marshalls spelen...

Laatst bij feedback allerlei amps getest (Mesa/Koch/Marshall/Vox) en elke keer hadden ze het 'net' niet en was het gewoon niet wat ik wilde/zocht in een versterker. De Mesa piepte oorverdovend zodra je de gain opendraaide en klonk totaal niet strak, ook was de klank veel te donker in combinatie met de Les Paul. Van te voren had ik er een hoge pet van op, maar hij viel erg tegen. 'Donker' is allemaal leuk en aardig, maar houd er ook rekening mee dat het in bandverband problemen kan geven met door de mix heen prikken...en een Les Paul klinkt vaak al donker genoeg van zichzelf.
De rest vd amps precies hetzelfde verhaal; geen magie en geen reden tot aanschaf. Een versterker moet clean direct al aanspreken en dat was bij allen niet het geval.
Ik wilde eigenlijk dus NIETS aanschaffen en ergens anders kijken (of ik moest genoegen nemen met 'minder' en misschien dat ik ook wel teveel verlangde van een amp), maar als laatste probeerde ik toch nog de Engl -> cleane kanaal, een paar akkoorden aanslaan en ik wist meteen dat deze het ging worden. Heel direct, fel en strak met veel attack! Hij blijft clean op hoog volume. De 'bright switch' is gewoon gemaakt voor een Les Paul zou je bijna zeggen. Overstuurd met flink veel kloten, lekker rauw.
Ik vertel je dit alleen om te zeggen dat je misschien niet teveel van Mesa moet verwachten net als ik dat deed. Als je eerste indruk van de Engl Screamer (die je hebt bespeeld) al erg positief was, weet ik zeker dat de Blackmore pure MAGIE moet zijn. Deze heeft als stack zowieso al meer vermogen dan de Engl Screamer, dus het moet wel een beestachtige amp zijn...

Probeer met je Les Paul gewoon een paar amps en kijk naar wat jou het meest aanspreekt.

Zeker ook die Blackmore proberen en het volume flink opendraaien (!) en dan pas oordelen...komt wel goed denk ik :D

artnaz
14 oktober 2007, 03:53
Ik heb ook de Blackmore en ben er meer dan te spreken over! Je hebt in no-time geweldige sounds, geen overbodige knopjes. En als die gedeelde EQ je dwarszit, hij is zo gevoiced dat hij op clean en distorted klinkt zoals je wilt. Die twee mastervolumes zijn btw ook heel handig, en die contour-boost is ook erg fijn voor het lead werk... Zeker uitproberen dus!

gerrekat
14 oktober 2007, 08:48
waarom in godsnaam alleen ENGL?

er is zoveel meer te krijgen als ENGL.

Nickelback: Mesa Boogie
Foo Fighters: Mesa Boogie/Vox
Alter bridge/Creed: klinkt ook als boogie of iets in die richting
Theory of a Deadman: geen idee
Staind: boogie achtige sounds
Guns n roses: marshall/boogie
The Cult: geen idee

met andere woorden, ga niet over een nacht ijs en oriënteer eens fatsoenlijk wat er te krijgen is.


Maar ENGLs klinken gewoon zuper.....

Inderdaad misschien ook de INVADER eens checken!

gerrekat
14 oktober 2007, 08:50
Voor de prijs van een powerball heb je gemakkelijk een tweedehandse mesa, zelfs voor de prijs van een blackmore signature.


en?..... ik heb zat mesa's gehad en ondanks dat ze goed zijn perfereer ik zeker ENGL, en dan nog niet eens een bepaald model. Ik denk dat bijvoorbeeld een SAVAGE 120 ook prima gebruikt kan worden voor de door de topic starter genoemde stijlen. deze amp wordt een beetje vergeten de laatste tijd maar is IMO een van de vetste amps ever.

Dat ENGL steriel en kil zouden zijn vind ik maar een broodje aap verhaal. Dat is hetzelfde als zeggen dat een Mesa mark III geen metal aankan.

Tho
14 oktober 2007, 11:41
en?..... ik heb zat mesa's gehad en ondanks dat ze goed zijn perfereer ik zeker ENGL, en dan nog niet eens een bepaald model. Ik denk dat bijvoorbeeld een SAVAGE 120 ook prima gebruikt kan worden voor de door de topic starter genoemde stijlen. deze amp wordt een beetje vergeten de laatste tijd maar is IMO een van de vetste amps ever.

Dat ENGL steriel en kil zouden zijn vind ik maar een broodje aap verhaal. Dat is hetzelfde als zeggen dat een Mesa mark III geen metal aankan.

De Savage word een beetje weggedrukt door populairdere amps als de Invader en de Powerball. Speelt de gitarist van SODOM niet over een Savage?

Ik kan in ieder geval de Powerball ten zeerste aanraden. niet alleen omdat ik hem zelf heb, maar omdat ik er ook nog eens zéér tevreden over ben :satisfie:

AART
14 oktober 2007, 11:53
De Mesa piepte oorverdovend zodra je de gain opendraaide en klonk totaal niet strak, ook was de klank veel te donker in combinatie met de Les Paul. Van te voren had ik er een hoge pet van op, maar hij viel erg tegen. 'Donker' is allemaal leuk en aardig, maar houd er ook rekening mee dat het in bandverband problemen kan geven met door de mix heen prikken...en een Les Paul klinkt vaak al donker genoeg van zichzelf.


Volgens mij heb je echt geen moeite genomen om hem in te stellen, en wat voor 'Mesa' was het trouwens, 'Mesa' zegt eigenlijk geen drol, er zijn tig verschillende modellen. Daarnaast moet je voor mesa's vaak wat meer tijd nemen om ze in te stellen dan lets say een marshall of engl. De controls werken gewoon anders. En dat piepen klinkt als veel te veel gain indraaien.

artnaz
14 oktober 2007, 13:18
Volgens mij heb je echt geen moeite genomen om hem in te stellen. Daarnaast moet je voor mesa's vaak wat meer tijd nemen om ze in te stellen dan lets say een marshall of engl.Precies. Mijn Blackmore klinkt altijd goed, en anders is je sound in no time gemaakt. Zelfs de Special Edition kan nauwelijks fout klinken, en ook zijn knopjes spreken redelijk voor zich. Het is dus makkelijker, en het klinkt beter, in mijn ogen... :D

En nee, ik heb niks tegen Mesa, wil zilf ook wel een ooit. Maar ik heb wel iets voor Engl... :hippie:

AART
14 oktober 2007, 13:26
Imo: ENGL maakt goede amps, maar mijn tone vind ik er vaak niet in. De powerball vind ik te karakterloos en gewoon een gainfabriek. Gene toegevoegde waarde oid, ik mis de 'grit' die een mesa mark C+, III of IV wel heeft.

De Invader lijkt me wel interessant, net als de SE met EL34's. De duurdere ENGLS zijn dus wel leuk, maar voor die prijs heb je ook een nieuwe dual rectifier of Mark IV, en die amps hebben echt iets, een eigen herkenbaar karakter, of je het mooi vind of niet.