PDA

View Full Version : TEARDROP Versterkers



MSNL
13 oktober 2007, 12:20
NEE, DIT IS GEEN SPAM!

Ik zag op marktplaats een TEARDROP versterker te koop staan.
http://muziek.marktplaats.nl/versterkers-bas-en-gitaar/116490250-tk-handgebouwde-top-kast-yde-rosier-trainwreck-dumble.html

Ik heb er zelf ook 1 en aangezien je ze zelden ziet of hoort, mag er wel even wat aandacht aan besteed worden.

Deze versterkers zijn in kleine oplage gemaakt door Yde Rosier. Hij heeft bij mijn weten een aantal verschillende modellen gemaakt, zoals een Vox AC-30 achtige versterker en ook de Trainwreck/Dumble versterker die ik heb en ook die op marktplaats aangeboden wordt.

Mijn versterker heeft 2 volledig gescheiden kanalen. het 1e kanaal gebaseerd op een trainwreck. Ik gebruik dit als cleane kanaal. Het heeft gain, bass, mid en treble regelaars. Geen mastervolume! Om de versterker te laten oversturen moet ie op tamelijk hoog volume (oorverdovend hard, maar ontzettend lekker geluid).
Op lager volume heb je een heerlijk warm en helder clean geluid. Super.
Het vervormde kanaal is een Dumble-achtig schema. De eerste regelaar is een volume regelaar die de dikte van de vervorming regelt. Met gain bepaal je de hoeveelheid vervorming en met master het volume. De toonregeling bestaat uit een bass en treble regelaar. Ik heb er ook nog een extra master op zitten waarbij ik het volume kan regelen van een extra (vast ingestelde gain-stand).
Dit kanaal is heel veelzijdig. Doordat je de dikte van de vervorming kunt bepalen, heb je ontzettend veel mogelijkheden. Een wat dunnere vervorming met veel gain, geeft een strak rock geluid. Een een dikkere vervorming met weinig gain maakt het heel bluesy. De Steely Dan achtige geluiden zijn er erfect uit te halen.
De eindversterker is 50W door 2 EL34.

Ik weet dat Teardrop al wel eens genoemd is in meerdere posts. Zijn er mensen hier die er ook 1 hebben?

groet

msnl

Chris Winsemius
13 oktober 2007, 12:34
Ik heb weleens over 'n 2 kanaals versterker van Yde gespeeld en die amp klonk/voelde fantastisch.

'n Vriend had weleens 'n AC30-achtige amp van Yde in z'n winkel gehad en die klonk ook zeer goed maar overstuurde vrij snel (waarschijnk gebasseerd op 'n Trainwreck Rocket).

Bouwt Yde trouwens nog?

Squier4ever
13 oktober 2007, 14:40
heb het artikel destijds ook gelezen, waren er wel lovend over....