PDA

View Full Version : Wat was je grootse doorbraak in je ontwikkel als gitarist?



telecastermaster
27 januari 2003, 15:02
Voor mij was dat de ontdekking van de stijl van Yngwie Malmsteen (en dus Bach, want alles wat ie speelt is een voetnoot bij Bach). Maar erg goed voor je (plectrum) techniek

skabouter
27 januari 2003, 15:05
power-chords ! :grin:

en af en toe ondek ik voor mezelf nog een schematische logica in bepaalde toonladders/tonica/trappen enzovoort....

hoofd
27 januari 2003, 15:08
Stoppen met gitaarles na 3,5 jaar. Ik kan het echt mensen aanraden. Jarenlang heb ik alleen maar domweg geleerd en gespeeld wat ik moest voor les. Toen ik stopte, had ik opeens alle tijd om alles rustig door te nemen en te snappen wat er gespeeld moest worden, en waarom. Ook ontwikkel je dan veel meer een eigen stijl, en wat je wilt leren spelen als je weer les neemt (ik ga volgend schooljaar weer op les, met alles van mijn sabatical periode in mijn achterhoofd).

Raffel
27 januari 2003, 15:19
hehe, ben ik het eigenlijk wel mee eens ja. Was er na 4 jaar mee gekapt en na 12 jaar ervaring, denk ik dat ik tijdens mijn 8 jaar zonder les toch meer, en met meer plezier heb geleerd.

Toch was mijn grootste doorbraak het shredden! :smile:

moretel
27 januari 2003, 15:21
Door onregelmatige werktijden en opgroeiende kinderen nooit echt tijd gehad voor een band ,
nu speel ik al weer zo'n 4 jaar in een band waarbij ik als gitarist alleen maar beter ben geworden en nog steeds hard aan het studeren ben , ik heb er de tijd en energie weer voor.

Rutger
27 januari 2003, 15:24
Niet mee eens. Naast wat ik standaard voor gitaarles moest doen zat ik altijd zelf te kloten, en van beide heb ik geleerd. Wat ik op les leerde probeerde ik ook in mijn eigen ding te integreren en andersom. Toch vraag ik me altijd af waar ik nu het meest van geleerd heb: zelf rommelen of lessen.

(reactie op mtlhead dus)

Toen mijn leraar me zei nou eens m'n plectrum weg te leggen en mijn 5 vingers te gebruiken, ging er een wereld voor me open.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Rutger op 2003-01-27 15:25 ]</font>

pimmetje
27 januari 2003, 15:28
John Lee Hooker!
Die man speelt vaak gewoon vals (ik bedoel dus echt gammel gestemd vals), speelt regelmatig zeer slordig (ongecontroleerde 'poks' e.d.), en heeft schijt aan maatsoorten (kloot dus eigenlijk maar wat aan).

Maar er is geen betere die je helemaal in z'n eentje met een gitaar kan neerzetten en een hele avond kan laten gaan.

Zo zijn er natuurlijk nog wel meer in de blues. Al hebben de meesten alleen schijt aan maatsoorten en stemmen ze wel hun gitaar.

't Maakte me duidelijk dat muziek eigenlijk puur en alleen om ballen gaat :grin:.

Mithrandir
27 januari 2003, 15:37
Les nemen en in een band gaan, dat waren mijn twee grootste doorbraken, daardoor ben ik veel serieuzer gitaar gaan spelen en werd het spelen ook leuker, daarvoor was het alleen maar eindeloos gerommel.

Heb dit jaar geen les helaas, maar ik ben het wel weer van plan, want ik vind het wel prettig om iemand te hebben die je kan helpen met techniek en theorie en er voor zorgt dat je niet eindeloos op hetzelfde niveau blijft.

BLOK182
27 januari 2003, 15:50
Mijn grootste doorbraak is dat ik in een korte tijd steeds beter ging soleren, je weet wel, ik kon de toonladders toepassen, kreeg er veel plezier in en het ging steeds sneller en beter.

R. Flagg
27 januari 2003, 15:56
Mijn grootste doorbraak was het downloaden van een berg Pink Floyd nummers. Door vooral de solo's te bestuderen en na te spelen. Heb ik naast een hoop techniek ook geleerd hoe je bijvoorbeeld een beetje gevoel in een solo kan leggen.

En wat er over gezegd wordt over het stoppen met les, daar ben ik wel mee eens. Zelf ben ik erachter gekomen dat ik tijdens mijn les eigenlijk niet echt iets heb geleerd. Ben nu al een jaar of 2 aan het aankloten en dat gaat erg lekker.

Wel weet ik nu bijvoorbeeld waar bij mij een aantal punten zitten die ik kan verbeteren, en ik denk dat ik binnenkort gewoon een paar lessen neem om dat te verbeteren

schaap
27 januari 2003, 16:02
mijn grootste doorbraak was mn hele gitaar gebruiken bij soleren en gewoon nummers schrijven. Vroeger was het hooguit 3 of 4 snaren, allemaal tonen die bij elkaar in de buurt lagen, nu gooi ik er opeens een solo tussen waarbij ik bij mn hoogste toon begin, dan helemaal naar mn laagste, en dan weer omhoog :grin::D:D

Marc Oblivian
27 januari 2003, 16:09
De verschillende toonladders ontdekken en ontdekken wat je daar allemaal mee kan doen.

Shredhead
27 januari 2003, 16:10
De kracht van een solide riff ontdekken. Vroeger was ik altijd verzot op moeilijk gepiel en snelle, rare dingen, terwijl ik nu echt kan genieten van sterke riffs :smile:

Shay
27 januari 2003, 16:22
aankoop van mijn eerste gitaar, een action

Hitpoint
27 januari 2003, 16:29
Mijn doorbraak is toch wel Guitar Pro 3, die heeft mij qua playlevel wel op hoog geschroeft. Speel altijd met GP3 mee en dan eerst heel langzaam en dan de snelheid opbouwen. Toonladders zijn ook van groot belang geweest en dat zijn ze nog steeds.

Barret Wallace
27 januari 2003, 16:39
Mijn doorbraak moet nog komen :smile:

virtuoos worden :razz:

telecastermaster
27 januari 2003, 16:42
Mijn doorbraak moet nog komen :smile:

Ja mijn eerste werledtournee :smile:

Mitch
27 januari 2003, 20:44
In een band gaan spelen heeft me pas echt wakker geschud :grin:

Luca P
27 januari 2003, 22:20
Mijn "doorbraak" kwam 23 jaar geleden!
Toen leerde ik Smoke on the water. (Nog in de verkeerde toon soort ook)
Yeah ik kan spelen, dacht ik toen.

McCloud
27 januari 2003, 22:32
Het voor de eerste keer horen van de plaat Blood Sugar Sex Magik van de Red Hot Chili Peppers. D'r ging een wereld voor me open qua bas- en gitaar geluid.

Kjiratsiekoedel
27 januari 2003, 22:38
Het kopen van een gitaar

Sicky61
27 januari 2003, 23:25
alcohol en zo

Maiden Michiel
28 januari 2003, 10:16
Op 2003-01-27 15:08, schreef mtlhead:
Stoppen met gitaarles na 3,5 jaar. Ik kan het echt mensen aanraden. Jarenlang heb ik alleen maar domweg geleerd en gespeeld wat ik moest voor les. Toen ik stopte, had ik opeens alle tijd om alles rustig door te nemen en te snappen wat er gespeeld moest worden, en waarom. Ook ontwikkel je dan veel meer een eigen stijl, en wat je wilt leren spelen als je weer les neemt (ik ga volgend schooljaar weer op les, met alles van mijn sabatical periode in mijn achterhoofd).


Zeer juist! Maar ik denk dat je weer les moet nemen als je maar een eind aan ligt te kloten. Ik ben op mijn 17e gestopt (terwijl ik nog hopen ahd kunnen leren) en heb toen liggen kloten. Vorig jaar (toen 21) ben ik weer begonnen met lessen en er is een wereld van arpeggio's, sweeps, string skipping etc. etc. voor me opengegaan!!

Shay
28 januari 2003, 10:32
Mijn eerste band "Jam Session" ... Ik was 15 (inmiddels 9 jaar geleden) en ik moest binnen 4 weken het repetoir kennen vanwege gigs. Ik had toen die action gitaar nog. Mijn moeder was zo lief om mijn eerste grote liefde te kopen Ibanez s470. Ik had enorm veel motivatie en leerde ontzettend snel. Ik heb verder nooit les gehad en daar ben ik wel blij om want ik heb daardoor echt mijn eigen stijl en sound.
Toen ik 17 was ging ik bij mijn broer in de band "4-Play", en dat was andere koek. Arrangementen waren erg ingewikkeld (mijn broer is toetsenist) ook hier leerde ik heel veel. Solo's bedacht ik van te voren met heel weinig ruimte voor imrpovisatie omdat netheid voorop stond. Hier heb ik netjes leren spelen. Na 5 jaar ben ik samen met de drummer Dennis aka "Spek" naar "New Strangers" gegaan en daar hebben we op in mijn genre op de top gedraaid 175gld p.p. per gig en we hadden minstens 8 gigs per maand. Toen de bassist (samen met de drummer nu mijn beste vrienden en vaste muzikantenclub) naar Suriname is gegaan is de band gestopt. De drummer is naar "Relax" en ik naar "2-Crazy" gegaan.. Nu is de bassist (die Lloyd aka Dellie heet) weer terug en zijn we een nieuwe formatie begonnen. Naam hebben we nog niet maar het klinkt erg veelbelovend. In de tijd van mijn 19e tot nu heb ik op 5 cd's gespeeld en daar ook een hele leuke zakcentje aan verdiend.

Ik heb in de tussentijd mijn droomgitaar gekocht (danzij mijn lieve vriendin Ansje) .. Blade RH4 Classic .. en mijn droom preamp Mesa Boogie V-Twin (Nu alleen een wah, delay en chorus pedaal en een goeie buizenbak en ik ben klaar) .. Deze instrumenten heb ik niet lang, Blade 4 maanden en die v-twin heb ik besteld... Live gebruik ik een Ibanez RX40 en GT-6 omdat gitaren in ruige omstandigheden terechtkomen en ik mijn blade nog heel wil houden ..

Mijn doorbraak was toch mijn eerste band dus Jam Session .. sommige gasten spelen nog steeds in "Bomb Squad"



<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Shay op 2003-01-28 10:54 ]</font>

Sj03rd
28 januari 2003, 11:35
Ik denk dat ik mezelf in de afgelopen 6 maanden t meest heb ontwikkeld...

dat kwam omdat de andere gitarist een half jaar uit de band ging voor stage innet buitenland, ik was als enige gitarist over met de bassist en de drummer. Hier leer je heeeel netjes van spelen want je hoort tenslotte alles en je leert ook erg "vullende" solo's te spelen want dat moest wel want anders klonk t allemaal te leeg.

DUS: schop je andere gitarist een periode uit de band en je zal versteld staan van je vooruitgang :grin:

mzzls

Ditmar
28 januari 2003, 11:42
Mijn grootste doorbraak was stoppen met oefenen en vanaf dat punt schijt hebben aan alles wat techniek heet. Ik was vroeger vrij technisch en altijd bezig mezelf te verbeteren totdat ik op een bepaald moment het met techniek gehad had. Sindsdien zie ik mezelf niet meer zo als gitarist, maar meer als songwriter.

Neals
28 januari 2003, 12:28
ik ben vooral te perfectionistisch geweest. nu dat er wat uit gaat klinkt mijn spel al stukken beter.

grote doorbraak was het eerste liedje wat ik kon spelen

telecastermaster
28 januari 2003, 12:48
Mmmm..... Stoppen met gitaarles blijkt de grootste doorbraak te zijn van een aantal hier. Opmerkelijk. :smile:

schaap
28 januari 2003, 13:34
is dat dan zo vreemd ??
meestal zit je bij gitaarles vast in een sleur van doen wat de leraar zegt en ga je niet zelf op onderzoek in de wonderlijke wereld van gitaar :grin:
Als je dan stopt, dan ga je extreem veel zelf uitzoeken en dan leer je opeens heel veel. Later heb je wel weer les nodig om je weer de goede richting in te sturen echter.
Ik ga zelf ook weer les nemen denkik.

pimmetje
28 januari 2003, 14:14
Slechte / gemakzuchtige leraren genoeg... ik prijs mezelf gelukkig met een leraar die (na korte tijd puur basistechniek en -kennis) meteen al van me eiste dat ik regelmatig zelf met iets aan kwam zetten.

Joe_scumbag
28 januari 2003, 14:25
Luisteren naar wat er daadwerkelijk uit je versterke rkomt en niet enkel fixeren op de de 'zo zou het moeten klinken' noten die in je hoofd zitten.

Lacrymosa
28 januari 2003, 14:30
Een van mijn vele doorbraken was het ontdekken van Theorie en Techniek.

CheerS!!

Kitaarhiero
28 januari 2003, 19:22
wat lead betreft: Het ontdekken van het CAGED akkoorden systeem en de aanverwante Toonladders.

Slag: de discipline van het "niet klagen als je 3 minuten 'hetzelfde' speelt zo lang het nummer voor het publiek nog wel interessant is".

sash
28 januari 2003, 19:49
Op 2003-01-28 19:22, schreef Kitaarhiero:
wat lead betreft: Het ontdekken van het CAGED akkoorden systeem en de aanverwante Toonladders.

Slag: de discipline van het "niet klagen als je 3 minuten 'hetzelfde' speelt zo lang het nummer voor het publiek nog wel interessant is".







Als je nog steeds denkt van 'niet klagen' is het nog geen doorbraak. Tis maar net wat je van de slag maakt.

Stitch
28 januari 2003, 19:50
Mijn grote doorbraak was toen ik een keer zonder plectrum aant spelen was en ik ineens een gillend geluid uit mn gitaar haalde (nagel en top van mn wijsvinger) Dacht ik daamn ik heb een nieuw geluid ontdekt......tot ik later mensen als Vai hoorde spelen....

Eigenlijk heb ik altijd wel een beetje het wiel opnieuw moeten uitvinden, zoals iets simpels als palm muting. Had geen les, en geen vrienden die gitaar speelden. Ah wat zielig ook he :razz:

Shay
28 januari 2003, 19:58
Twee cruciale punten ben ik vergeten te typen.

MENTALITEIT en dat je SAMEN de band bent en niet alleen.. Dit zijn twee hele belangrijke sleutels tot succes..

Voorbeeld, als je 5 minuten hetzelfde moet spelen (zal je de variatie ergens uit halen denk ik, bassist of lead ofzo) en het geheel onwijs goed klinkt dan moet je dat accepteren omdat je samen de band vormt en niet alleen. Soms is het niet leuk maar dan komt je mentaliteit in het spel en hoe ga je ermee om...

Phoenix Rising
28 januari 2003, 22:30
Aangezien ik pas een paar maanden een plectrum gebruik, is dat echt een doorbraak voor mij geweest :smile:

Ik zat er voorheen altijd mee te klooien, hield de plectrum in drie vingers etc. Na het aanraden van een paar mensen op dit forum ben ik em in twee vingers gaan houden, (eerste doorbraak). Na het kijken van een video van Rusty Cooley heb ik precies zijn bewegingen en positie gecopieerd (beetje met pols beetje met elleboog), ik was echt onder de indruk van zijn techniek. Het werkte ook echt voor mij (tweede doorbraak). Ik ben echt veel beter geworden door dat te doen, preciezer en sneller geworden daardoor, bij licks en riffs etc.

Vai Himself
29 januari 2003, 09:35
het leren stemmen van een gitaar was in het begin echt de grootste doorbraak :smile:
Powerchords na een tijdje was ook wel redelijk belangrijk voor mij...
Toen ik voor het eerst steve vai hoorde spelen,(Fire garden, niet eens zn beste cd) kon ik niet meer stoppen met spelen, hetzelfde heb ik nu met john petrucci op de 3cd live van dream theater

Maiden Michiel
29 januari 2003, 11:15
Slechte leraren?!?!?! Wat is dat nou weer voor bullshit!
Het is toch aan JEZELF om te gaan pielen met hetgeen je geleerd hebt? Wie heeft je in godsnaam vertelt dat je alleen maar hoedt te doen wat je leraar je zegt? Je leraar leert je slechts de technieken, hij doet voor hoe iets moet en let op de vooruitgang. Als je alleen maar je leraar volgt dat kom je inderdaad geen reet verder!

pimmetje
29 januari 2003, 12:11
Je hebt gelijk dat je 't met les eigenlijk zelf zou moeten trekken. Bij les voor ietwat gevorderden heb je helemaal gelijk, maar als je net begint met een instrument, is 't vrij lastig om de lesrichting zelf te bepalen. Zoals ik al zei: ik had geluk met een goede (prive) leraar.

Enkele vrienden van me zaten op zo'n groepsles-gebeuren... die hebben na enige tijd klassikaal kloterigheidjes te leren spelen volledig gefrustreerd de gitaar maar aan de wilgen gehangen. Ze probeerden thuis ook wel wat extra's, maar dat kwam tijdens les gewoon niet aan de orde. Mijn leraar dook op de spullen die ik meenam naar les om me te laten zien wat er allemaal in zat en uit kon komen. Da's wel ff een verschil.

Een van die jongens heeft daarna nog een prive leraar geprobeerd en had 'tzelfde gevoel als bij die groepsles. Toen er bij mijn gitaarleraar een plekkie vrijkwam, heb ik hem daarin geschoven. Toen lukte 't die jongen plots wel.

Vooral bij de eerste stapjes kan je 't de leerling minder kwalijk nemen dan de leraar. Het is ook de taak van de leraar om de stof op een zo aantrekkelijk mogelijke manier aan de leerling te voeren. Anders kan je in mijn ogen net zo goed alleen een boek kopen.

moretel
29 januari 2003, 12:22
Doceren is een vak apart ,
je moet je nl. instellen op het niveau van de leerling en dat is moeilijk en niet iedereen gegeven. Ook ik het leerproces van iedereen anders. Ik denk dat er net zoveel slechte leraren zijn dan goede.

Nu speel ik regelmatig samen met een forumlid en daar leer je weer erg veel van.

Verder is een andere doorbraak van me een echt schematje maken, elke dag, ook als ik moe ben speel ik zinnige dingen die mijn spel vooruit helpen, concentratie is belangrijk, oeverloos pielen doe ik nog wel maar alleen als het "officiele programma" is gedaan.

Maiden Michiel
29 januari 2003, 12:55
Groepsles is kut en mijns inziens onmogelijk. Inderdaad is het zo dat de voortgang (aanleg, zin etc.) zeer verschillend is per leerling.

Moonchild
29 januari 2003, 13:26
Ja, mn broer had ooit samen les, met iemand, maar dat beviel m ook niet

Kitaarhiero
29 januari 2003, 14:54
Ik had me ooit ingeschreven voor een groepscursus toen ik begon met spelen. Omdat ik al aardig kon spelen (grote akkoorden kennis enzo) wilde ik in de de Cursus deel 2... leek me logisch, want ik was geen absolute beginner... toch werd ik in cursus deel 1 ingedeeld omdat ik niet eerder gitaarles gehad had... meteen kreeg ik visioenen van allemaal totale beginners die nog niet eens weten hoe je een gitaar stemt... en ik als het "hulpje" van de lerares... dus dat heb ik toen afgebeld en toen ben ik mezelf les gaan geven met Total Guitar. Als je dat blad goed leest/gebruikt kom je erg ver, en heb je zó een theoretische voorsprong op mensen die al een paar jaar les hebben.