PDA

View Full Version : 12-snaar in bruikleen



FruscianteFan
13 oktober 2007, 02:19
En ik ben zo blij als een aap met 70 piemels :p

Ik was op de verjaardag van mijn tante, de dag voor mijn verjaardag. Mijn oom heeft twee akoestische gitaren, waaronder een twaalfsnarige. Verslaafd als ik ben, kan ik niet lang naar gitaren kijken zonder er zelf op te spelen en aangezien ik zelf geen instrument met meer dan 6 snaren heb, zat ik de hele avond op die twaalfsnaar te spelen. Klokslag 12 uur begint men te zingen, want toen was ik jarig. Een hoop felicitaties, en op een gegeven moment zegt mijn oom me dat ik de gitaar mee mag nemen, in bruikleen.

Het gaat om een Eko, zal binnenkort eens wat foto's maken. Het is wel een budgetgitaar, maar ze is wel al zo'n 40 jaar oud. Flink beschadigd trouwens, maar wat maakt het uit..

Mijn verjaardag kan in ieder geval niet meer stuk (ook vanwege andere verrassingen: EHX Holy Grail van mijn ouders, bijvoorbeeld) :D

edit: Veertig jaar oud.. Da's gewoon net zo oud als The Piper At The Gates Of Dawn!!

peter_heijnen
13 oktober 2007, 10:00
Gefeliciteerd met je verjaardag en de aanwinsten.

Wat een leuk kado om van je ouders te krijgen btw.

Mr.Fingers
13 oktober 2007, 11:15
Eko's zijn enorm leuke 12-strings, zowat de meest populaire in Nederland gedurende de jaren 60 & 70. Khoop dat je er veel plezier aan hebt (en je'm mag houden)

Flipkoos
13 oktober 2007, 12:02
Gefeliciteerd met je EKO-tank! Ik hoop dat je er veel plezier aan mag beleven.
Trouwens: Heeft Frusciante zelf ook niet zo'n Holy Grail?

Flip

Jedeel
13 oktober 2007, 13:47
Van hart gefeliciteerd en dat 2x :-)


En ik ben zo blij als een aap met 70 piemels :p

Dat is niet bepaald een apin :-)

liesje
13 oktober 2007, 19:51
Happy birthday!!
Dat is het al toch??

AcOuStiC-GuItAR FREAK
14 oktober 2007, 15:19
Gefeliciteerd en echt leuk dat je op zo'n 12-snarige gitaar mag spelen

FruscianteFan
14 oktober 2007, 17:53
Dank jullie voor de reacties :)

Hier de beloofde foto's:
http://i16.photobucket.com/albums/b43/erikharings/IMG_1376.jpg

http://i16.photobucket.com/albums/b43/erikharings/IMG_1377.jpg

http://i16.photobucket.com/albums/b43/erikharings/IMG_1380.jpg

FruscianteFan
14 oktober 2007, 17:55
http://i16.photobucket.com/albums/b43/erikharings/IMG_1378.jpg

http://i16.photobucket.com/albums/b43/erikharings/IMG_1379.jpg

http://i16.photobucket.com/albums/b43/erikharings/IMG_1381.jpg

FruscianteFan
14 oktober 2007, 17:55
http://i16.photobucket.com/albums/b43/erikharings/IMG_1382.jpg

http://i16.photobucket.com/albums/b43/erikharings/IMG_1383.jpg

wietse
14 oktober 2007, 18:12
leuk een EKO met egmond element, die combinatie zie je niet vaak.
zie trouwens dat er 1 stemmechaniekje anders is, als je op de meeting in almere komt wil ik wel een origineel rijtje voor je meenemen,(als ik hem kan vinden en niet op een oude jap heb gebruikt) heb begin dit jaar zo'n EKO gesloopt namelijk.
en heb ook nog wel wat originele pennetjes voor de snaren liggen, passen ook nergens anders in.
onverwoestbare gitaren deze dingen, en de geschroefde hals vind ik ook handig heb je wat meer afstelmogelijkheden dan normaal bij een akoestische gitaar.
veel plezier ermee.

FruscianteFan
14 oktober 2007, 20:13
Dank je voor het aanbod, maar de gitaar is dus niet van mij. Ik ga er dus niets aan veranderen, behalve dan nieuwe snaren :)

HAMMAR
15 oktober 2007, 08:19
Geweldig, die brug zit vast met popnagels! Lijkt me ook niet geheel orgineel, wel leuk!

Laser
15 oktober 2007, 10:45
Jahaaaaa.....mooi zo!

da's een echt "geleefde" gitaar.
Ik ben blij dat je 40 werd, en ben blij dat je geniet van de 12-snarige bak van Eko!
Wat er al dan niet wat 'fout' aan zit heeft geen belang, als de klank je maar inspireert om te spelen!

Dat aanbod van Wietse om een paar brugpennetjes te vervangen ( die hoefijzernagels aan de D-snaar wegen wat zwaar op de hand :satisfie: ) zou ik aannemen, de "pennen" die eruit komen kan je nog aan je oom teruggeven.

@wietse:
dat éné "foute" stemmechaniekje vind ik echt wel lief. Zou ik niks aan veranderen als het goed functioneert. Ik vind het echt schattig.

Spelen maar!!!

FruscianteFan
15 oktober 2007, 11:32
Haha, ik 40? Moet er niet aan denken! Ben 19 geworden, de gitaar is waarschijnlijk van 1967 (tenzij de experts hier beter weten!)

Het is een heel inspirerende gitaar ja, hoewel improviseren nog moeizaam gaat omdat het wel zwaar speelt.

Vanmiddag ga ik er eens nieuwe snaren opleggen (neem aan dat 012 ook op een twaalfsnaar vrij normaal is?) en dan zie ik wel hoe goed die 2 stukjes hout als brugpinnen functioneren, en idem voor de stemmechanieken. Sowieso is de gitaar niet van mij, ik zou dat moeten overleggen met m'n oom. Daarbij komt dan nog dat ik de gitaar niet alleen als gebruiksvoorwerp zie, maar als stukje historie en daar hoort dat stemmechaniek en de provisorische brugpinnen bij, net als overigens de strapknop aan de onderkant die niet zo heel goed vastzit.

Met andere woorden, in mijn ogen is de gitaar in deze hoedanigheid origineel, en daar verander ik liever niets aan. Tenzij dus een en ander mis zou gaan met de nieuwe snaren - deze zitten er namelijk al 10 jaar op.

Mr.Fingers
15 oktober 2007, 11:36
Haha, ik 40? Moet er niet aan denken! Ben 19 geworden, de gitaar is waarschijnlijk van 1967 (tenzij de experts hier beter weten!)

Het is een heel inspirerende gitaar ja, hoewel improviseren nog moeizaam gaat omdat het wel zwaar speelt.

Vanmiddag ga ik er eens nieuwe snaren opleggen (neem aan dat 012 ook op een twaalfsnaar vrij normaal is?) en dan zie ik wel hoe goed die 2 stukjes hout als brugpinnen functioneren, en idem voor de stemmechanieken. Sowieso is de gitaar niet van mij, ik zou dat moeten overleggen met m'n oom. Daarbij komt dan nog dat ik de gitaar niet alleen als gebruiksvoorwerp zie, maar als stukje historie en daar hoort dat stemmechaniek en de provisorische brugpinnen bij, net als overigens de strapknop aan de onderkant die niet zo heel goed vastzit.

Met andere woorden, in mijn ogen is de gitaar in deze hoedanigheid origineel, en daar verander ik liever niets aan. Tenzij dus een en ander mis zou gaan met de nieuwe snaren - deze zitten er namelijk al 10 jaar op.

0.012 :o :o :o Succes met je vingers kameraad! Jij weet niet hoe zwaar spelen dat dat is. Op m'n 12 string heb ik D'Addario's EXP38 12-String Pho/Bz Acoustic strings 10-47 gelegd, en die speelt nu als een zonnetje (kan er zelfs bend's mee doen) Ik kan het iedereen aanraden!

FruscianteFan
15 oktober 2007, 12:07
Ik hoef er niet mee te kunnen benden, maar ik heb inderdaad geen idee wat eigenlijk normaal is voor 12-snarige gitaren. Ze speelt al niet zo licht, dus ik wil er niets zwaarders op dan er nu op ligt. Alleen weet ik dus niet wat dat is, mijn oom wist het ook niet. Ik neem aan dat er op ligt wat normaal is voor twaalfsnarigen, maar is dat 012 of 010?

chris c
15 oktober 2007, 14:07
010 is normaal voor 12-snarigen, zeker in standaardstemming.
Sommigen leggen er zwaardere snaren op, maar dan meestal omdat ze de gitaar lager stemmen (bv. een hele toon lager).

liesje
15 oktober 2007, 16:18
Als je het forum doorspit vind je heel veel tips voor 12 -snarigen,
ik heb er ook net een en moet er nog een keer nieuwe snaren op zetten.
Ik heb 'd addario's EJ 38 light.( 10 euro 90)
Maar geen idee of het wat is...
Ik zie er een beetje tegen op.
Het lijkt me nogal een hele klus.
Ik heb de dunne G snaar al een keer gemold,
gelukkig kon ik een losse kopen.
Anders moet je meteen alles vervangen!?
Mooie gitaar trouwens, die EKO, leuk zo doorleefd!!
Toffe oom!!!
Ik heb een splinternieuwe Morgan, maar die glimt iets te erg !!
(maar ik ben er toch heel blij mee,
al ik er lang op speel wordt ie vast net zo mooi als die EKO)

FruscianteFan
15 oktober 2007, 16:30
Ik heb een setje Martin snaren gekocht, 010-047. Ik denk wel dat dit de laatste keer is dat ik snaren bij Schreeven koop, het goedkoopste setje dat ze hadden was €12, maar dat was .009.

Alles vervangen is wel een hele klus ja, ben er een uurtje zoet mee geweest. Maar dan heb je ook wel wat :D

Flipkoos
15 oktober 2007, 19:25
Ik heb een setje Martin snaren gekocht, 010-047. Ik denk wel dat dit de laatste keer is dat ik snaren bij Schreeven koop, het goedkoopste setje dat ze hadden was €12, maar dat was .009.


Gewoon ff bestellen op goedkopesnaren.nl
Ideaal, goedkoop, snel en boven de 20 euries geen verzendkosten.
(Ik ben geen eigenaar, werknemer of aandeelhouder :P )

wietse
15 oktober 2007, 19:34
Geweldig, die brug zit vast met popnagels! Lijkt me ook niet geheel orgineel, wel leuk!

dat is wel origineel, zit normaal een paar bruine kapjes overheen.
zelf weten FruscianteFan het is gratis, en die pennetjes vind ik zelf ook erg leuk, een sterretje inplaats van een zwarte stip.
zoals ik al eerder zij dingen passen ook op geen enkele andere western, zijn net iets dikker dan de normale vandaar ook die stukken hout als brugpin je oom kon waatschijnlijk niet aan nieuwe komen.