PDA

View Full Version : Open back dicht timmeren



stevie_vp
12 oktober 2007, 23:31
Ofterwel je openbacked combo zelf closed maken :)
Heeft iemand het wel een gezien gedaan gehoord?
Zou het misschien kwaad kunnen m.b.t. vibraties e.d.?

Riky
12 oktober 2007, 23:50
Ofterwel je openbacked combo zelf closed maken :)
Heeft iemand het wel een gezien gedaan gehoord?
Zou het misschien kwaad kunnen m.b.t. vibraties e.d.?

Ik vind het juist heel prettig dat ie open is... Als hij dicht is wordt je versterk zo super warm, dat vertrouw ik toch niet helemaal...

Waarom wil je hem dicht? Krijg je dan mooier geluid ofzo??

stevie_vp
13 oktober 2007, 01:27
naja closed back geeft natuurlijk altijd meer druk.
Ik denk dat ik zelf gewoon een extra cab (closed) erbij neem.
Best of both worlds...
vroeg me gewoon af of mensen dit weleens hebben gedaan...

Han S
13 oktober 2007, 09:35
Heb je wel eens gehoord van Thiele en Smal parameters? Je kunt niet zomaar elke luidspreker in elke behuizing stoppen, niet dat hij er van stuk gaat hoor, maar als je een goed geluid wilt moet er gerekend worden en gemeten.

Zet er maar een plaat hout tegenaan, touw er om en luister naar wat er gebeurt voordat je begint te schroeven en spijkeren.

kenx
13 oktober 2007, 10:11
***hier is al een topic over van een paar weken geleden, gebruik de zoekfunctie (hoewel ik niet veel moet zegge)***

caliban
13 oktober 2007, 11:11
Pas heb ik een technieker horen zeggen dat veel mensen hun versterker om zeep helpen door een combo dicht te willen maken. Dan heeft je amp geen verluchting meer dus overhit hij. Ik zou het zeker niet proberen.

Sarco
13 oktober 2007, 12:00
Meestal zijn de kastjes van combo's ook gewoonweg te klein om er een deftige closed back van te maken. Als je het echt wilt doen zou ik proberen een roostertje te installeren bovenaan de combo, warmte stijgt namelijk.

scabiosa
20 september 2011, 17:03
hoe zit het met het dicht timmeren van een open back cabinet? (dus zonder versterker die men kan over verhitten)
Kan dat kwaad?
of is het gewoon een kwestie van experimenteren en luisteren wat het beste is?

bass blom
20 september 2011, 17:09
dicht timmeren :dontgeti:

scabiosa
20 september 2011, 18:48
mhmmmm, heb het geprobeerd en het lijkt nergens op.
Dynamiek weg, laag weg.... kortom:
open back is slecht nog niet!

Remork1970
20 september 2011, 21:20
Heb je wel eens gehoord van Thiele en Smal parameters? Je kunt niet zomaar elke luidspreker in elke behuizing stoppen, niet dat hij er van stuk gaat hoor, maar als je een goed geluid wilt moet er gerekend worden en gemeten.

Zet er maar een plaat hout tegenaan, touw er om en luister naar wat er gebeurt voordat je begint te schroeven en spijkeren.


Mijnheer S., Thiele/Small-parameters zijn voor gitaarkasten zo goed als nutteloos.
Staat ergens op de Celestion-website wat uitleg over, met daarbij de conseclusie dat het belang van die parameters niet overdreven moet worden.
Voor bas-, HiFi-, en PA-doeleinden zouden ze wel nut hebben, maar voor gitaar dus niet.

jerome
20 september 2011, 21:34
mhmmmm, heb het geprobeerd en het lijkt nergens op.
Dynamiek weg, laag weg.... kortom:
open back is slecht nog niet!

Precies!!
Ik heb precies dezelfde ervaring.
Ik heb ook als contra-experiment een ouwe Marshall buikkast met 4 G12-65 speakers halfopen gemaakt.
Een heerlijk geluid, inderdaad veel meer laag en veel meer dynamiek!

Gearjunkie
20 september 2011, 21:38
Mijnheer S., Thiele/Small-parameters zijn voor gitaarkasten zo goed als nutteloos.
Staat ergens op de Celestion-website wat uitleg over, met daarbij de conseclusie dat het belang van die parameters niet overdreven moet worden.
Voor bas-, HiFi-, en PA-doeleinden zouden ze wel nut hebben, maar voor gitaar dus niet.

Topic is eigenlijk al best oud inmiddels... Denk niet dat mijnheer S nog meeleest...