PDA

View Full Version : Aardingsprobleem???



jaymz74
27 januari 2003, 14:27
Ik zit met volgend probleem. Wanneer mijn gitaar ingeplugged is en ik kom met mijn vinger aan de humbucker begint hij te zoemen. wanneer ik, nog steeds met mijn vinger aan de humbucker, mijn handpalm op de snaren leg vermindert het zoemen. Het zoemen verdwijnt pas volledig als ik niet aan de humbucker kom. Is dit een probleem met de aarding van de gitaar? Hoe kan ik dit verhelpen?

john.3001
27 januari 2003, 14:52
Ik denk het niet, want mijn gitaarleraar heeft zijn gitaar perfect geaard, maar zelfs die zoemt af en toe.
Vraagje => Hoe dicht zit je bij de versterker? En heb je andere electronische apparaten in de buurt van de gitaar staan? Ik heb wel es gehoord dat je radiogolven kan oppikken met je gitaar!

jaymz74
27 januari 2003, 20:33
Op 2003-01-27 14:52, schreef john.3001:
Ik denk het niet, want mijn gitaarleraar heeft zijn gitaar perfect geaard, maar zelfs die zoemt af en toe.
Vraagje => Hoe dicht zit je bij de versterker? En heb je andere electronische apparaten in de buurt van de gitaar staan? Ik heb wel es gehoord dat je radiogolven kan oppikken met je gitaar!


Ik denk niet dat het daaraan ligt. Wanneer ik de humbucker niet aanraak geeft hij ook geen storing. Het is ook enkel de brug-humbucker die storing geeft. De nek-humbucker doet dit niet.

aadplagiaat
27 januari 2003, 21:04
Dan is denk ik je brughumbucker niet goed geaard.

jaymz74
28 januari 2003, 14:42
Op 2003-01-27 21:04, schreef aadplagiaat:
Dan is denk ik je brughumbucker niet goed geaard.


Hoe en waar moet je die dan aarden?

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: jaymz74 op 2003-01-28 14:43 ]</font>

DOLBY
28 januari 2003, 15:58
ik neem aan dat het om een humbucker met een metalen kap gaat; die kap moet ten eerste verbonden zijn met het chassis (zeg maar de onderkant) van de humbucker. Als dat al goed is moet je kijken hoe de bedrading van het element is. als het goed is, is het een afgeschermermde kabel; die afscherming moet ook aan de massa (aarde)
kijk even op de site van http://www.seymourduncan.com onder support en schematics voor het schema wat voor jouw situatie van toepassing (heb je geen SD dan is alleen de kleurcodering anders)

Lacrymosa
28 januari 2003, 16:02
Wat ik eerder denk is dat er geen aardingsprobleem is, maar een draadbreuk of kortsluiting

CheerS!!