PDA

View Full Version : Hoe weet je of de Phase inverter buis kapot is?



gothax
12 oktober 2007, 23:02
Dit vroeg ik me dus af omdat ik nu een setje backupbuizen aan het shoppen ben voor m'n AC30. Ik heb een tijd geleden een Peavey Classic 30 gehad en de V3 (Phase inverter / driver) buis is daar eens van kapot gegaan, kwam ik pas na 2 dagen achter nadat ik zag dat de buis niet meer brandde.

Wat betreft het geluid...je merkte echt niks! Ik vond de overdrive zonder de V3 buis zelfs lekkerder klinken (wat wolliger en niet zo korrelig - JJ buizen) en hij was niet zo punchy, maar dat merkte ik pas toen ik een andere buis erin stak.

Dus hoe merk je dat de phase inverter/driver buis kapot is? zijn er handige methodes voor om het snel te checken? want de AC30 uit elkaar halen (is de combo..) is echt een pain in the ass en het duurt toch wel 45 min ofzo om alle schroeven/backplate/pluggen eruit te krijgen. Bovendien zie je bij de AC30 niet wanneer er een buis kapot is.

Alvast bedankt! :)

pannekoek
12 oktober 2007, 23:04
ook niet als je met een potlood heel zachtjes tegen je buisjes aan tikt?

gothax
12 oktober 2007, 23:10
bij m'n peavey tegen de dode buis aangetikt...hoorde niks vreemds...
wel raar, aangezien de meeste spanning (van de preampbuizen) door de driverbuis gaat..

Franc
13 oktober 2007, 16:29
Wat bedoel je met 'kapot'?

Als je fasedraaier echt kapot is heb je geen geluid meer hoor :)

gothax
13 oktober 2007, 18:58
nou de buis brandde niet meer, en toen ik een andere buis erin zette brandde de buis wel gewoon... dus dan issie toch kapot?

Chris Winsemius
13 oktober 2007, 19:07
Bij sommige preamp buizen kun je niet of nauwelijks zien dat ze branden, da's normaal.

Zonder V3 zou je geen geluid meer hebben. Buizen kunnen trouwens ook voor de helft kapot zijn (ECC83 bestaat uit twee gedeeltes) maar dat maak je zelden mee.

gothax
13 oktober 2007, 19:59
De V3 bij de Peavey classic 30 brandt feller dan de V1 en V2 buis omdat het de driver buis is... en hij brandde echt niet. Heb de buis overigens daarna nog eens getest in een EHX English Muff'n (2x 12ax7) en daar brandde hij ook niet...er kwam wel gewoon geluid uit... raar?

De V3 buis was trouwens een Sovtek 12ax7LPS, die heb ik daarna vervangen voor een Sovtek 12ax7WA

Chris Winsemius
13 oktober 2007, 21:03
De V3 bij de Peavey classic 30 brandt feller dan de V1 en V2 buis omdat het de driver buis is... en hij brandde echt niet. Heb de buis overigens daarna nog eens getest in een EHX English Muff'n (2x 12ax7) en daar brandde hij ook niet...er kwam wel gewoon geluid uit... raar?

Wel 'n beetje raar maar ik heb het ook diverse keren gezien... vertrouw gewoon op je oren :)

Edit:
Zal waarschijnlijk komen doordat de gloeidraad en cathodes anders zijn geplaatst/etc.

pol
13 oktober 2007, 21:31
is normaal bij de sovtek lps

gothax
13 oktober 2007, 22:31
ah oke, bedankt allemaal! :)
nu herken ik het probleem tenminste, mocht ooit een van de buizen ermee ophouden *klopt af op de tafel*

het meest ideale zou natuurlijk zijn om een 2e AC30 als backup te hebben, maarja... $$$! want een AC30 openschroeven...pfff dat is nou niet bepaald een '1 minute fix' te noemen

Negative K3 fan
15 oktober 2007, 11:59
nee, echt waardeloos inderdaad die ac30s. En als er nog geluid uit kwam, dan was hij ook inet helemaal kapot.