PDA

View Full Version : Returning Dream - Float



Ic3gl0vE
12 oktober 2007, 19:47
Daar ben ik weer. Deze keer heb ik m'n akoestische gitaar (Yamaha F310p en T.bone Sc400 mic) gebruikt in een opname en ik moet zeggen dat ik daar positief door verrast ben.

Nieuwe URL Returning Dream - Float (http://www.last.fm/music/Returning+Dream/_/Float+%28final%29)

Klik op de link, klik op play en veel plezier :) Meningen, opmerkingen en vragen zijn zoals altijd meer dan welkom!

Alvast bedankt voor het luisteren!

edit: hier laat ik het maar bij voor dit nummer. Het kan zijn dat de link nog even niet goed werkt, even wachten tot de last.fm server 'm pakt :)

glennshred
12 oktober 2007, 20:04
waaauw echt van genoten.. van begin tot eind man

geen op of aanmerkingen :stop:

groeten glenn!

Ic3gl0vE
12 oktober 2007, 20:31
Te gek man, bedankt!!!

Lacrimosa
12 oktober 2007, 21:13
Hej Maarten, ik vind de compositie retebruut! *buigt
Je sound is ook heerlijk.

Ik vind de drums alleen té laag in de mix. Zet die eens wat harder en dan heb ik er niks meer op aan te merken.

Ibanez666
12 oktober 2007, 22:32
Leuke muziek!

stevie_vp
12 oktober 2007, 22:35
drums mogen inderdaad een stuk harder...
bas ook.
Verder wel leuk begin. beetje sting achtig.
dist. gitaar is niet heel overtuigent qua sound denkik.
Maar zeker leuk....

Ic3gl0vE
13 oktober 2007, 01:38
Schmarov en ibanez bedankt voor jullie reactie :)

Stevie, kun je uitleggen wat er niet overtuigend is aan de dist. gitaar?
Ik zal nog eens kijken naar het volume van de drums. Bas vind ik eerlijk gezegd wel prima zo. Als ik luister naar bands als in flames, opeth ed. staat de bas ook niet zo hard in de mix en dat vind ik wel lekker eigenlijk.

Gert-Jan
13 oktober 2007, 07:28
Inspirerende muziek!! Respect.

Bouke
13 oktober 2007, 23:38
lekker!

Drums mogen wat meer meer naar voren. Vooral in het begin, daar heb je een lekker ruimtelijk akoestisch gitaargeluid, basje komt er leuk bij, maar de drums die dan invallen blijven dan iets achter (veel hoog weinig body) en zitten niet 'spannend' (hoe vaag kan ik het vertellen :D) in de mix. Verderop vind ik de drums iets te heftig doorrammen op de kick. (wordt na zo'n lange run wat irritant, daar heb ik de neiging af te haken.) Dat hele middenstuk zou ik wat korter maken ofzo, of een spannende 'hook' erin gooien

Gitaarriffjes vind ik zeker wel cool en overtuigend. Op een gegeven moment komt het themaatje terug op akoegitaar terwijl de ondergrond doordreunt... kweenie...

Maar productie klinkt lekker, spelen ook. Lekker stukkie!!


Bouke

guitarchris
14 oktober 2007, 00:45
Een erg mooie compositie!!

Ik vind dat stukje erg gaaf als je een cleane gitaar over het distortion stuk doet, die baslijn vind ik erg mooi!!

Azrael
14 oktober 2007, 01:07
Ik ben je nu al eeuwig dankbaar dat je niet die vreselijk slechte myspace kwaliteit gebruikt. Ik zal morgen eens goed gaan luisteren. (wil nu slapen hehe)

meul
14 oktober 2007, 14:59
heej,

goeie sound, klinkt hier lekker breed!
mooi stukje vind ik. net als bouke mis ik ook een brug die het geweld even breekt. Ik denk dat de brug minder nodig was geweest als je wat leads had gebruikt om het geheel meer thema te geven. maar goed, altijd lekker makkelijk lullen vanaf de zijkant.

tof man!

stevie_vp
15 oktober 2007, 00:31
Schmarov en ibanez bedankt voor jullie reactie :)

Stevie, kun je uitleggen wat er niet overtuigend is aan de dist. gitaar?
Ik zal nog eens kijken naar het volume van de drums. Bas vind ik eerlijk gezegd wel prima zo. Als ik luister naar bands als in flames, opeth ed. staat de bas ook niet zo hard in de mix en dat vind ik wel lekker eigenlijk.


Mag ik vragen wat je monitors zijn... luister op t moment op AKG K271's en hoor alles.. maar bas is echt te laag. mist echt de hele lage freqs. net zoals de kick trouwens. De drums zijn op n klein beetje dynamiek wel lekker. (iets meer comps denkik. Hoe heb je de gitaren opgenomen?
Gitaren zijn zoiezo iets te iellig. Beetje digitalig...Beetje meer low mids kan wel. T is ook n beetje en productie dingetje met gitaren. Vooral als je die wat hogere akkoorden speelt. Misschien kan je het begeleiden met wat grove lager ragwerk. Geeft t denkik wat meer body... Zou dei ride ook iets lager zetten denkik. en acc. gitaar ook. of de rest gewoon harden hehe
Ik hoop niet dat ik zeikerig overkom. probeer vooral opbouwende kritiek te geven. Zou t leuk vinden een remix te horen!
greets
/
s

Ic3gl0vE
15 oktober 2007, 12:02
Bedankt voor jullie reacties allemaal. Bouke, Meul, ik ben het wel met jullie eens dat het na een tijdje wat langdradig wordt. Een betere compositie bewaar ik voor m'n volgende nummer ;-)

Stevie: ik heb een set samson resolv 65a (zonder sub) in een akoestisch onbehandelde ruimte waarvan ik het laag niet helemaal vertrouw.

Vandaar ook dat ik wat voorzichtig ben met de echt lage frequenties. Echter heb ik dit nummer ook op een set mackie hr824 geluisterd en daar klonk het wat mij betreft nog steeds prima. De ruimte met die mackies is ook niet ideaal en het zou goed kunnen dat daar niks klopt van de basweergave.

Nu luister ik het nummer op mijn sennheiser HD500 koptelefoon en inderdaad: het klinkt niet diep genoeg. Het volume van de basgitaar moet niet hoger vind ik, wat meer laag zou geen kwaad kunnen.

Bas mixen blijft een lastig iets vind ik. Het lage gebied zit snel 'te vol' en bij de basgitaar heb ik er snel last van dat de afzonderlijke noten niet goed meer te onderscheiden zijn wanneer ik noten redelijk snel herhaal (met plectrum overigens). Door de basgitaar een beetje te boosten rond de 2k krijg je wel een duidelijkere attack, maar klinkt het ook snel als een banjo.

De lowmids van de gitaren heb ik een beetje (nou ja eigenlijk vrij veel) weggescooped om meer ruimte te maken voor de basgitaar. Misschien ben ik wat te enthousiast geweest. Van de andere kant denk ik dat een paar extra sporen gitaar met inderdaad wat 'lager ragwerk' meer goed zouden doen dan de EQ op de huidige gitaren te gaan veranderen.

De overheads zouden van mij wat meer naar achteren mogen in de mix. Misschien eens wat proberen met een galmpje ofzo. Als ik naar een professionele productie luister (nu dark tranquillity - character) valt me op dat de overheads en hihat vrij hard staan, maar dat ze toch niet zo aanwezig zijn in de mix als bij mijn nummers. Kwa diepte en hoe je daar mee kan spelen heb ik sowieso nog een hoop te leren...

Goed, ik blijf proberen natuurlijk en ik waardeer jullie input heel erg.
Ik merk wel steeds meer dat ik moet gaan opletten dat het niet alleen om een brute sound gaat, maar dat ik me ook weer meer op het schrijven van het nummer an sich moet gaan richten.
Volgende keer kom ik weer met wat interessanters :)

meul
15 oktober 2007, 14:07
ik heb een set samson resolv 65a (zonder sub) in een akoestisch onbehandelde ruimte waarvan ik het laag niet helemaal vertrouw.

Vandaar ook dat ik wat voorzichtig ben met de echt lage frequenties.

Ja dat probleem ken ik, ik heb hier de 80A zonder sub staan. wat ik zelf gedaan heb is lowend testen op een paar middenklas boom boom speakertjes.
alleen drums en bas. ff getest in de auto en toen presetje gemaakt.
als ik nu nieuwe dingen afmix doe ik dat in de wetenschap dat het laag oke is al heb je de neiging er meer in te gooien n.a.v wat de samsons terggeven. ook met hoog moet je oppassen. als ik het hoog op mijn S zo eq dat ze daar lekker klinken en later op andere speakers een beetje hard afluister, en daarna snel uit het raam kijk kan ik nog net de hoofden van de argeloos voorbij trekkende vleermuis zien ontploffen.

Ic3gl0vE
15 oktober 2007, 14:31
Ik vind de 65a eigenlijk behoorlijk fel. Er zit trouwens een schakelaar achterop waarmee je kunt regelen hoe fel de monitor klinkt. Dit gaat van -3 tot +6 db en maakt een flink verschil in het karakter van je monitor.

meul
15 oktober 2007, 14:44
Ja daar gaat hij wat meer hifi mee klinken. ik mix af op de 0 stand. als alles af is gebruik ik die -3 om een beeld te krijgen van hoe het klinkt op hifi set.

stevie_vp
15 oktober 2007, 15:39
Stevie: ik heb een set samson resolv 65a (zonder sub) in een akoestisch onbehandelde ruimte waarvan ik het laag niet helemaal vertrouw.

Nu luister ik het nummer op mijn sennheiser HD500 koptelefoon en inderdaad: het klinkt niet diep genoeg. Het volume van de basgitaar moet niet hoger vind ik, wat meer laag zou geen kwaad kunnen.

Ja sorry dat bedoelde ik ook... gewoon meer laag erin...
die attack is prima zo. Hij drijft t nummer niet ecth voort zo...



Bas mixen blijft een lastig iets vind ik. Het lage gebied zit snel 'te vol' en bij de basgitaar heb ik er snel last van dat de afzonderlijke noten niet goed meer te onderscheiden zijn wanneer ik noten redelijk snel herhaal (met plectrum overigens). Door de basgitaar een beetje te boosten rond de 2k krijg je wel een duidelijkere attack, maar klinkt het ook snel als een banjo.

Bas spelen is ook erg lastig met opnames... de truuk zo secuur mogelijk
op hetzelfde niveau en aanslag te blijven gaan....
Ik Zet zelf altijd de kick en de basgitaar op een freq. analyzer en ga dan
dusdanig eqén dat de "bult" van de kick net naast de bas zit.
Dan nog ff gitaren op de rand van de bas laten opkomen en je hebt
hopenlijk ;) een ruimtelijke mix....



De overheads zouden van mij wat meer naar achteren mogen in de mix. Misschien eens wat proberen met een galmpje ofzo. Als ik naar een professionele productie luister (nu dark tranquillity - character) valt me op dat de overheads en hihat vrij hard staan, maar dat ze toch niet zo aanwezig zijn in de mix als bij mijn nummers. Kwa diepte en hoe je daar mee kan spelen heb ik sowieso nog een hoop te leren...


Ja.. das lastig.. heeft imo veel met mastering te maken...
Hij staat vrij hard in de premaster dan, maar met de nodige limiters en
comps krijgt hij qua volume een meer stabiele plek in de mix.
MITS je ook die qua freq's de benodigde ruimte geeft.....


Succes!

Ic3gl0vE
15 oktober 2007, 15:51
Dei tip over de freq analyzer bewaar ik voor de volgende keer! Klinkt wel als een goeie :)

Ik heb nog even m'n best gedaan en dit is eruit gekomen: Float (http://www.last.fm/music/Returning+Dream/_/re%3Afloat)
Er zit nu meer laag in, bas is iets minder fel, meer laag in de kick, akoestische gitaar is zachter en de overheads zijn wat aangepast. Daarnaast heb ik meer variatie aangebracht in het bassdrumpatroon want bouke had natuurlijk gelijk dat het irritant werd :)

Azrael
15 oktober 2007, 16:11
Ik zou de snare nog iets omlaag brengen qua hoog en nog wat meer bas in de kick gooien. 'k Vind het ook een beetje een vreemde snare namelijk. Zowieso denk ik dat aan de drums nog heel veel te sleutelen valt. De gitaar (elektrisch distorted) vind ik zelf ook wat te hard staan in de mix. Hij blend nu niet echt in zeg maar. Denk dat qua mix je misschien gewoon op andere spullen moet gaan afluisteren eventueel.
Verder zitten er hele leuke mijzelf aan Porcupine Tree doen denkende ideeën in je nummer maar ik denk dat het nog wat eenheid mist. Denk dat de overgang van het beginstuk naar het middenstuk iets vloeiender had gekunt. Ik zou het zelf meer de prog-rock in duwen zeg maar dus het hele nummer langer en ietwat andere opbouw. Maar das ook een hoop smaak want ik vind dat je op de goede weg bent als ik er zo naar luister dus zeker petje af!

Ic3gl0vE
15 oktober 2007, 16:16
Welke van de 2 heb je geluisted Azrael?

Azrael
15 oktober 2007, 16:18
Welke van de 2 heb je geluisted Azrael?

Die je als laatste had gepost. Tenzij hij nog niet geupdate was op lastfm?

edit: Nope, ik had de goede te pakken. De snare klinkt heel vreemd vind ik zelf. Bas is duidelijk beter geworden. Rest, zie boven dus.

Ic3gl0vE
15 oktober 2007, 17:44
Ik zou de snare nog iets omlaag brengen qua hoog en nog wat meer bas in de kick gooien. 'k Vind het ook een beetje een vreemde snare namelijk. Zowieso denk ik dat aan de drums nog heel veel te sleutelen valt. De gitaar (elektrisch distorted) vind ik zelf ook wat te hard staan in de mix. Hij blend nu niet echt in zeg maar. Denk dat qua mix je misschien gewoon op andere spullen moet gaan afluisteren eventueel.
Verder zitten er hele leuke mijzelf aan Porcupine Tree doen denkende ideeën in je nummer maar ik denk dat het nog wat eenheid mist. Denk dat de overgang van het beginstuk naar het middenstuk iets vloeiender had gekunt. Ik zou het zelf meer de prog-rock in duwen zeg maar dus het hele nummer langer en ietwat andere opbouw. Maar das ook een hoop smaak want ik vind dat je op de goede weg bent als ik er zo naar luister dus zeker petje af!


Ok dan. Met de snare ben ik de mogelijkheden van compressie een beetje aan het verkennen. 't is met Ezdrummer niet al te makkelijk (vind ik) om het over te laten komen alsof je 'drummer' ook echt hard aan het meppen is op die snare. Verder vind ik die snare niet onaardig zo, maar daar werk ik de volgende keer wel weer aan verder.

Over de kick heb ik hier en daar gelezen dat het echte laag òf uit je bassdrum of uit je basgitaar moet komen. De kick is een statisch signaal (zeker bij een sample) en de basgitaar niet, vandaar de keuze om het laag vooral uit de basgitaar te laten komen. Om dat te bereiken heb ik tussen 100 en 200hz wat weggehaald bij de kick en rond de 4khz wat geboost.
De volgende keer dat ik aan een nummer ga werken, ga ik proberen het laag dikker te krijgen door die tip van stevie toe te passen. Voor dit nummer laat ik het zo.

Dist gitaar zou evt ietsjes zachter mogen, maar ik vind 'm nu niet storend ofzo, jij wel?

Andere afluistering zit er voor mij niet in, behalve een paar verschillende koptelefoons die ik heb (sennheiser hd500, akg 24p, earplugs van koss en nog 2 logitech dingen).

kwa hoe het in elkaar zit, daar ga ik me bij een volgend nummer weer meer op richten. Voor deze heb ik geen zin meer om nieuwe stukken op te gaan nemen.

Bedankt voor je input, wordt een leerzame thread zo :)

Azrael
15 oktober 2007, 18:28
Storend? Welnee, 'k vind eigenlijk niks aan het nummer storend. Zijn allemaal kleine puntjes.
Wel leuk programma he dat easy drummer?

Ic3gl0vE
15 oktober 2007, 20:37
Tof om te horen, dank je :)

Ezdrummer is inderdaad leuk, maar ik denk er toch over om DFH superior aan te schaffen. Toch weer een stuk vetter en flexibeler...

stevie_vp
16 oktober 2007, 00:16
Snare is idd wel beetje gek geworden nu...
ga idd veel leren over compressie op snares en kicks...
De snare uit ez is ok maar heeft zeker comp nodig...
kick al helemaal...

heel veel success!

Ic3gl0vE
16 oktober 2007, 02:20
Ik had de snare doorgestuurd naar een extra bus met daarop nog een compressor. Ik denk dat 'ie daarom raar ging klinken... over het hoofd gezien. Zonder die extra bus en met alleen een compressor als insert op het snarekanaal klinkt het weer een stuk normaler.
Van de week post ik weer een nieuwe mix, nu eerst maar eens slapen :) :listen:

ExRxIxC
16 oktober 2007, 14:25
de links doen het niet meer :(

Ic3gl0vE
16 oktober 2007, 14:27
Misschien is de last.fm server tijdelijk onbereikbaar.. hier werkt het wel

Azrael
16 oktober 2007, 14:56
Werkt hier prima. Er zal wel weer iemand dns server van KPN gebruiken :seriousf:

Ic3gl0vE
16 oktober 2007, 15:18
Ben er nu even mee aan het kloten zodat er zo nog maar een versie op staat.

edit: ok hij werkt weer

Ic3gl0vE
16 oktober 2007, 21:54
Overigens klinkt de kick nu ook een stuk dikker (misschien wel iets te)

Solidkick
19 oktober 2007, 08:59
Had ik al gezegd dat ik dit een erg fijn trackje vindt?
Kwa opbouw, sfeer, spel etc. ?
Nee?
Bij deze dan. :rockon:

Ic3gl0vE
20 oktober 2007, 12:37
Bedankt voor je reactie man, super :)

glennshred
21 oktober 2007, 11:50
als je luistert dan hoor je dat die kick wat dikker is nu, maar hij klinkt reuze
in die mix en het gehele nummer is nog meer doordrenkt van de sfeer..

wat ik je nog wilde vertellen is: ik heb een goed dik jaar geleden dfhs
gekocht en kan zeggen met dit program kan je zeker ook niet mis gaan..

het is pas nu dat ik hem wat doorheb en een goede host ervoor heb.
ik post nog wel is een korte sample van dfhs zonder effecten, met
alleen wat geklooi in het programma zelf :blast:

Ic3gl0vE
21 oktober 2007, 12:13
Zou tof zijn als je dat wilt doen! DFHS gaat uit productie en superior 2.0 komt eraan, dus ik ben nogal aan het twijfelen. Superior2.0 krijgt een nieuwe interface met effecten van sonalksis erbij en als het goed is moet het verder net zo makkelijk gaan werken als ezdrummer... Klinkt goed, maar ik ben nog niet echt overtuigd door de Demo's (http://www.toontrack.com/s20.asp) op de site.

DFHS gaat wel in te laden zijn in superior 2.0 en dat klinkt erg aantrekkelijk... Ik wacht even af met beslissen tot tootntrack z'n upgrade prijzen bekend maakt! Tot nu toe doet toontrack erg geheimzinnig (op het toontrack forum in ieder geval), maar hopelijk weten we over een paar weken meer.

caelin
21 oktober 2007, 18:27
hmm ik vond ezdrummer niet zo erg leuk ....
wel makkelijk maar veel moeilijker te tweaken
ik zou gewoon voor dfhs gaan en niet de nieuwe ...